ساکت نگه داشتن پرندگان خانگی با سه روش ساده

ساکت نگه داشتن پرندگان

پرندگان، اغلب حیوانات خانگی خوبی هستند اما گاهی سر و صدای زیادی را ایجاد می‌کنند. هرچند که گاهی جلوگیری از این سر و صداها غیر ممکن است اما چند روش ساده برای ساکت نگه داشتن پرندگان خانگی وجود دارد. پس اگر پرنده خانگی شما بیش از حد یا به طور بی وقفه جیغ می‌زند، در ادامه این مطلب از دانه مارکت همراه ما باشید.

روش اول: به پرنده خود آموزش دهید

1. رفتار پرنده خود را درک کنید.

اکثر پرندگان تمایل دارند که با آواز خواندن یا جیغ زدن، کمی سر و صدا کنند. آنها معمولاً به محض بیدار شدن از خواب در صبح و در شب قبل از خواب، بیشترین صدا را تولید می‌کنند. با این حال برخی از پرندگان بیشتر از سایر گونه‌ها مستعد ایجاد سر و صدا هستند. از این رو قبل از به سرپرستی گرفتن یک پرنده باید درک کنید که برخی از صداها در آنها اجتناب ناپذیر است.

  • کاکادوها یکی از پر سر و صداترین گونه های پرندگان به حساب می‌آیند. البته صدای آنها بیشتر به صبح و عصر محدود می‌شود. با این حال این پرندگان به طور کلی، عنوانِ پر سر و صداترین پرندگان خانگی را به خود اختصاص داده‌اند.
  • ماکائوها نیز تمایل زیادی به بلند کردن صدای خود دارند. اما این پرندگان نیز همانند کاکادوها در صبح و عصر پر سر و صداتر هستند.
  • کانورها مستعد تعاملات پر سر و صدا هستند. آنها معمولاً به جای اینکه در طول روز پر حرف باشند، هنگام تعامل با صاحب خود، پر سر و صدا می‌شوند.
  • کاکاتیل ها، طوطی ها، مرغ عشق ها و برخی دیگر از گونه‌های طوطیسانان هم در تمام طول روز آواز می‌خوانند. پس اگر علاقمند به خرید یک پرنده آرام هستید، بهتر است از این پرندگان اجتناب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « پرنده خانگی بی دردسر » بخوانید.

2. به جیغ زدن جایزه ندهید!

بدون در نظر گرفتن گونه‌ پرندگان، هر بار که شما به جیغ زدن بی‌ وقفه یک پرنده واکنش نشان می‌دهید، این موضوع را در ذهن پرنده خود تقویت می‌کنید که رفتار آزاردهنده او می‌تواند توجه شما را جلب کند. از این رو شما به عنوان صاحب پرنده به جیغ زدن او، با دویدن به داخل اتاق و یا فریاد زدن و سرزنش کردن او، پاداش می‌دهید. شاید در ابتدا سخت به نظر برسد اما شما به مرور زمان می‌توانید با بی توجهی به صدای جیغ پرنده خود، او را تربیت کنید.

  • برای ساکت نگه داشتن پرندگان خانگی، هنگامی که پرنده شما شروع به سر و صدا کرد، اتاق را ترک کنید.
  • تا زمانی که صدای جیغ زدن او متوقف نشده است به اتاق برنگردید.
  • زمانی که پرنده شما حداقل ده ثانیه سکوت کرد، پیش او بازگردید.
  • پرنده خود را تحسین کنید و به او پاداش دهید تا بفهمد با سر و صدا نکردن می‌تواند محبت شما را جلب کند.

3. به پرنده خود بیاموزید که آرام صحبت کند.

وقتی پرنده شما به جای جیغ یا فریاد زدن، سوت می‌زند یا زمزمه می‌کند، او را ستایش کنید. این رفتار به ویژه برای طوطی‌ها بسیار مفید است. چرا که آرام صحبت کردن، به یادگیری کلمات در آنها کمک می‌کند.

  • هرگز صدای خود را در پاسخ به صدا یا لحن آزار دهنده پرنده، بلند نکنید.
  • هر زمان که پرنده خود را صدا می‌زنید و یا در اطراف او هستید به آرامی صحبت کنید.
  • هر بار که پرنده‌تان صدایش را پایین می‌آورد تا با صدای شما مطابقت داشته باشد، او را تحسین کنید.

4. به رفتار خوب پرنده‌تان پاداش دهید.

اگر پرنده شما در حال حاضر دامنه صدایی قابل قبولی دارد، هر زمان که پرنده از آن محدوده صوتی استفاده کرد، به عنوان جایزه به او غذا یا اسباب بازی بدهید. با گذشت زمان، او یاد می‌گیرد تا از این محدوده صوتی برای پاداش گرفتن استفاده کند.

  • ساکت نگه داشتن پرندگان خانگی با روش‌های مختلفی اتفاق می‌افتد اما شما باید همیشه، بلافاصله رفتار خوب پرنده‌تان را تحسین کنید. چرا که اگر بین عمل او و واکنش شما وقفه بیفتد، ممکن است پرنده دیگر نتواند این دو عمل را با هم مرتبط کند.
  • هر زمان که پرنده شما فریاد می‌زند یا با صدای بلند صحبت می‌کند، باید به طور موقت از ابراز محبت به او دست بردارید و بلافاصله اتاق را ترک کنید.
  • از یک پاداش متمایز برای ساکت نگه داشتن پرندگان خانگی استفاده کنید. برای این کار بهتر است آن چیزی را که پرنده‌تان واقعاً آن را دوست دارد، برای اهداف آموزشی نگه دارید. این پاداش ویژه ممکن است به پرنده شما انگیزه بیشتری بدهد تا از شما پیروی کند.

ساکت نگه داشتن پرندگان

روش دوم: محیط پرنده خود را تغییر دهید

1. چراغ ها را خاموش کنید.

نور زیاد خورشید برخی از پرندگان را تحریک می‌کند. از این رو به عنوان یک قاعده کلی، پرندگانی که روزانه بیش از 12 ساعت در معرض نور قرار می‌گیرند، می‌توانند سطوح هورمونی، رفتار تهاجمی و سر و صدای بیشتری را از خود بروز دهند.

  • بستن پرده‌ها در بعد از ظهر و محدود کردن نور خورشید می‌تواند در ساکت نگه داشتن پرندگان خانگی موثر باشد. همچنین می‌توانید وقتی پرنده‌تان به خواب می‌رود یک ملحفه یا پوشش را روی قفس او قرار دهید.
  •  مطمئن شوید که جریان هوای کافی در زیر پوشش مورد استفاده شما برای تاریک کردن قفس وجود دارد.
  • از پارچه پلی استر استفاده نکنید، زیرا این پارچه به خوبی تنفس نمی‌کند.
  • شما می‌توانید برای اینکه به بهترین شکل نور را مسدود کنید از یک پارچه سیاه کمک بگیرید.

2. محیط را آرام نگه دارید.

اگر به دنبال راهی برای ساکت نگه داشتن پرندگان خانگی خود هستید، پیش از هر چیز باید محیط را آرام کنید. چرا که برخی از پرندگان با سر و صدا کردن به صدای محیط پاسخ می‌دهند. پس اگر در خانه در حال تماشای تلویزیون یا گوش دادن به موسیقی هستید، صدای آن را پایین نگه دارید. وقتی که پرنده شما به محیط آرام خانه عادت کند، ممکن است به پرنده آرامتر و ساکت تری تبدیل شود.

  • آرام صحبت کنید. چرا که اغلب پرندگان برای اینکه بتوانند صدای شما را بهتر بشنوند، ساکت می‌شوند.
  • هرگز سر پرنده خود فریاد نزنید و سعی کنید از صحبت با صدای بلند یا هیجان زده در اطراف او خودداری کنید.

ساکت نگه داشتن پرندگان

3. از انجام حرکات سریع خودداری کنید.

ممکن است شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان با حرکت سریع در اطراف قفس پرنده باعث ایجاد احساس اضطراب یا تحریک بیش از حد او شود. پس به آرامی در اطراف پرنده خود حرکت کنید و سایر اعضای خانواده‌تان را نیز برای این کار تشویق کنید.

  • به فرزندان خود بیاموزید هرگز در اتاقی که پرنده در آن نگهداری می‌شود، ندوند.
  • به کودکان اجازه ندهید بدون نظارت دقیق شما، پرنده‌تان را در دست بگیرند.
  • به همه اعضای خانواده بیاموزید که به آرامی با پرنده رفتار کنند و از حرکات سریع یا تند در اطراف او خودداری کنند. این کار تا حد زیادی به ساکت نگه داشتن پرندگان خانگی کمک می‌کند.

4. به واکنش های پرنده خود توجه کنید.

یک پرنده متوجه تفاوت های ظریف در نحوه ظاهر و رفتار صاحبش می‌شود. همچنین این امکان وجود دارد که پرنده شما از دیدن برخی ویژگی های فیزیکی جدید شما یا خانواده‌تان ناراحت شود.

  • تغییرات به ظاهر جزئی مانند پوشیدن کلاه، پوشیدن انواع خاصی از عینک یا حتی استفاده از رنگ های خاص می‌تواند پرنده شما را ناراحت کند.
  • به طور کلی بهتر است از پوشیدن هر چیزی که پرنده شما را ناراحت می‌کند، خودداری کنید یا او را به آرامی و به تدریج در معرض این تغییرات قرار دهید تا به آنها عادت کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « علت گاز گرفتن پرنده خانگی » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.

روش سوم: مطمئن شوید که پرنده‌تان خوشحال است!

1. مشکلات سلامتی پرنده‌تان را برطرف کنید.

اگر پرنده شما احساس بیماری یا درد داشته باشد، ممکن است برای اینکه شما را از بیماری خود آگاه کند، غر بزند. این امر مخصوصاً زمانی رخ می‌دهد که پرنده شما در حالت عادی ساکت است و اخیراً شروع به جیغ زدن کرده است. در چنین شرایطی پرنده خود را برای معاینه مناسب نزد دامپزشک ببرید و مطمئن شوید که پرنده شما در زمان جیغ زدن به آب و غذای کافی دسترسی دارد. سایر علائم رایج یک مشکل جدی سلامتی در پرندگان عبارتند از:

  • تغییرات ناگهانی در اشتها
  • مشکل در ایستادن یا حفظ تعادل
  • تغییر در رنگ یا قوام مدفوع
  • ظاهر ژولیده و بی حال

2. زمانی را برای بازی و ورزش به پرنده خود اختصاص بدهید.

برخی از پرندگان هنگامی که حوصله شان سر می‌رود یا احساس می‌کنند که مورد بی توجهی قرار گرفته‌اند، جیغ می‌کشند. در این شرایط شما نباید با توجه کردن به رفتار منفی پرنده به او پاداش بدهید پس راه‌های دیگری را برای ساکت کردن او پیدا کنید.

  • در قفس پرنده یک ورزشگاه جنگلی ایجاد کنید تا هر زمان که می‌خواهد ورزش و بازی کند.
  • اسباب بازی‌های مورد علاقه پرنده‌تان را در قفس او بگذارید تا او را تحریک کرده و باعث واکنش پرنده شوید. در این زمان به‌ ویژه اسباب ‌بازی‌هایی که درونشان غذا پنهان شده است، می‌تواند به شما در ساکت نگه داشتن پرندگان خانگی کمک به سزایی نماید.

3. اسباب بازی‌های پرنده خود را عوض کنید.

اگر پرنده شما مستعد بی حوصلگی است اما به بازی کردن نیز علاقه نشان می‌دهد، ممکن است به طور منظم به محرک های جدیدی نیاز داشته باشد. از این رو تعویض اسباب ‌بازی‌هایش هر چند هفته یک ‌بار می‌تواند حس بازی کردن را در او تحریک کند.

  • پرندگان عاشق اسباب بازی‌های رنگارنگ هستند. به ویژه اگر اسباب بازی‌ها صدادار باشند برای پرنده شما مطلوب تر خواهد بود.
  • پرنده خود را با اسباب‌ بازی‌های پازلی سرگرم کنید. چرا که پرندگان عاشق چالش های ذهنی و جسمی هستند. با این کار پرنده‌تان برای داشتن چیزی که برای تحریک خلاقیت او تهیه کرده‌اید از شما قدردانی می‌کند.

ساکت نگه داشتن پرندگان

4. زمانی که پرنده شما مضطرب است او را آرام کنید.

اگر پرنده شما به اندازه کافی کوچک است، سعی کنید او را در زیر پیراهنتان قرار دهید. چرا که گرما و تماس فیزیکی بیشتر می‌تواند در ساکت نگه داشتن پرندگان خانگی پر سر و صدا موثر باشد.

5. به پرنده خود احساس امنیت بدهید.

پرندگان در حیات وحش برای برقراری ارتباط با پرندگان دیگر و اطمینان از ایمنی گله، سر و صدا می‌کنند. پس اگر پرنده شما در هنگام خروج از اتاق جیغ می‌زند این کار می‌تواند یادآور این حس غریزی در او باشد. از این رو به او بگویید که کجا هستید و به پرنده خود اطمینان بدهید که در امان است.

کلام اخر

در این مقاله به بررسی جزئیات سه روش متداول برای ساکت نگه داشتن پرندگان خانگی پرداختیم. با این حال نکاتی نیز وجود دارد که شما باید قبل از به سرپرستی گرفتن پرندگان در خصوص آنها تحقیق کنید. مثلاً قبل از اینکه پرنده ای را به خانه ببرید، بهتر است درباره گونه‌های مختلف پرندگان بخوانید و از قبل با پرندگانی که مستعد سر و صدای زیاد هستند، آشنا شوید. برای این کار می‌توانید سری به وبلاگ دانه مارکت بزنید و سایر مقالات ما را در این خصوص مطالعه نمایید. همچنین برای خرید انواع غذای پرنده و غلات ارگانیک می‌توانید سفارش خود را در هر ساعت از شبانه روز در فروشگاه اینترنتی ما به ثبت برسانید.

5 نظر

  1. 27 اکتبر , 2023
    sosan

    دادن غذای مورد علاقه هم میتونه به اروم نگه داشتن پرنده ها کمک کنه

    پاسخ
  2. 2 نوامبر , 2023
    gift68

    این روش ها واقعا کار میکنن؟

    پاسخ
  3. 25 نوامبر , 2023
    دانه مارکت1

    سلام بله اگه سر وصدای پرندتون ناشی از مشکلات سلامتی نباشه و فقط از لحاظ رفتاری نیاز به تربیت داشته باشه، میتونین با کمک این روش ها به کاهش سر و صدای پرنده کمک کنین

    پاسخ
  4. 27 نوامبر , 2023
    جهان

    سلام عروس هلندی ما خیلی سر و صدا داشت که البته ما دوست داشتیم. ولی پرهاشم میکند. خیلی راه ها رو امتحان کردیم. حل نشد. یه پرنده فروش گفت من خوبش میکنم میدم. کلی هم پول گرفت خوب که نشد هیچی الان کلا هیچی صدا نداره. زور میزنه صداش درنمیاد😭 نمیدونیم چه بلایی سرش آورده😭

    پاسخ
  5. 29 مارس , 2024
    سپیده

    سلام.کوتوله نر من که حدود ۹ ماهشه چند روزه یه بند آواز می خونه و سروصدا می کنه مگه اینکه سرش رو گرم کنیم.و قبلا اصلا اینطور نبود.ممکنه مریض یا افسرده باشه؟ جفتشم چند روزه مرده‌.یعنی خودش نطفه نداشت و ما هم نمی دونستیم باید مادهٔ قشنگ سخنگومون رو ازش جدا کنیم.یه روز صبح دیدیم مخمل ما(اسم کوتوله ماده وایت فیسمون مخمل بود) تو لونه ش مرده این نره هم نشسته کنارش) .بهمون گفتند در اثر مکرر تخم پوچ گذاستن،تخم پیچ شده و مرده.من می ترسم مادهٔ دیگه ای براش بگیرم.الان با این کوتوله نر چیکار کنم؟ یه نر دیگه بگیرم با هم همبازی میشن؟ یا بازم دائما سر و صدا میکنه و می خونه؟لازم حتما جفت ماده داشته باشه؟ ممنون

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.