فواید خوردن ذرت برای پرندگان و نحوه سرو آن

ذرت برای پرندگان
23 آوریل , 2024 بدون نظر

همانطور که می‌دانید، ذرت یک منبع غذایی فوق العاده است که ما به طرق مختلف از آن استفاده می‌کنیم. بنابراین ممکن است از خود بپرسید که آیا پرندگان نیز می‌توانند آن را بخورند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بسیاری از پرنده ها، هم از دانه ذرت و هم از بلال تغذیه می‌کنند. حتی بسیاری از پرندگان گیاه آن را نیز در حین رشد می‌خورند و البته گاهی این مسئله می‌تواند کشاورزان یا باغداران را دچار مشکل کند. چرا که بسیاری از پرندگان، تنها به ذرت موجود در فیدر پرندگان و ظرف غذای خود قانع نیستند و همین که فرصت آن را بیابند، به مزارع، حمله ور می‌شوند.

از این رو اگر در باغ خود انواع مختلف ذرت را می‌کارید، بهتر است تا جای ممکن پرندگان را از آنها دور کنید. اگر به دنبال پیدا کردن فواید خوردن ذرت برای پرندگان و گنجاندن آن در رژیم غذایی دوستان پردار خود هستید، با ما در ادامه این مطلب از دانه مارکت همراه شوید.

چه پرندگانی ذرت می‌خورند؟

پیش از اینکه بیشتر در خصوص جزئیات تهیه خوراک و خوردن ذرت برای پرندگان صحبت کنیم، بد نیست بدانیم که اساساً کدامشان از این دانه تغذیه می‌کنند؟ ذرت کامل اغلب توسط اردک، کلاغ و غاز خورده می‌شود. در حالی که بسیاری از آنها که از روی زمین علوفه جویی می‌کنند، نظیر کبوتر، گنجشک برخی دیگر از پرندگان دانه خوار، به خوردن دانه های ترک خورده ذرت علاقه دارند.
در این میان نیز برخی آن را از غلاف آن جدا کرده و بسیاری نیز دانه های ذرت شیرین را می‌خورند. پرندگان خانگی مانند طوطی‌ها و مرغ عشق‌ها نیز اغلب ذرت شیرین تازه را به‌ عنوان یک خوراکی و بخشی از رژیم غذایی خود می‌پسندند.

آیا ذرت برای پرندگان خوب است؟

تا اینجا متوجه شدیم که خوردن ذرت برای پرندگانِ بسیاری، یک امر عادی است. اما آیا می‌تواند برای آنها مفید باشد؟ خب معمولاً هر نوع ماده غذایی از جمله انواع ذرت، بهتر است در حد متعادل عرضه شود. چرا که این حیوانات دوست داشتنی برای سالم ماندن، به یک رژیم غذایی کامل و متعادل نیاز دارند. پس گنجاندن میوه‌ها، توت‌ها، آجیل‌ها، دانه‌ها و حتی برخی از حشرات برای پرندگان همه چیزخوار، می‌تواند مفید بوده و بخشی از رژیم غذایی بسیاری از آنها را تشکیل دهد.

نحوه سرو ذرت برای پرندگان

اگر می‌خواهید برای پرنده ها در باغ خود، ذرت سرو کنید، به یاد داشته باشید که این حیوانات، معمولاً آن را به صورت خشک مصرف می‌کنند که این می‌تواند شکلهای مختلفی از این دانه نظیر غله کامل ذرت، ذرت ترک‌دار، خشک شده، آرد یا نان ذرت را در بربگیرد. با همه اینها، برخی از پرندگان ممکن است، همچنان دانه های تازه ذرت شیرین را نیز از روی گیاه آن بچینند.
در این بین توجه داشته باشید که بسیاری از پرندگان خانگی و وحشی، می‌توانند از ذرت کنسرو شده نیز برای تغذیه استفاده نمایند. با این حال شما برای حفظ فواید خوردن ذرت برای پرندگان، می‌بایست به هنگام تهیه کنسرو، از قرار دادن ذرت در آب نمک یا هر نوع مواد خامه ای و شیرین شده خودداری کنید. زیرا نمک و سایر مواد افزودنی، می‌تواند سلامتی آنها را به خطر بیندازد.

در خصوص خوردن ذرت یخ زده نیز باید بگوییم، یخ زدایی ذرت یخ زده و قرار دادن آن در باغتان، درست مانند تهیه ذرت تازه است. بنابراین تا زمانی که اجازه ندهید فاسد شود، می‌توانید این کار را با اعتدال انجام دهید و از این نوع ذرت نیز برای سیر کردن پرندگان خود استفاده نمایید.

علاوه بر اینها پرندگان همچنین می‌توانند نان ذرت، تورتیلاهای ذرت خام و سایر محصولات پخته شده حاوی آن را نیز بخورند و انرژی مورد نیاز خود را از آنها تامین کنند. اما همیشه باید به دقت فکر کنید که این دستور غذا، حاوی چه چیزهایی است تا مطمئن شوید که هیچ چیز خطرناکی برای آنها، در آن وجود ندارد.

ذرت برای پرندگان

در نهایت اگر این سوال برایتان مطرح است که آیا پرندگان می‌توانند پاپ کورن بخورند؟ باید بگوییم که خوردن ذرت برای آنها به شکل پاپ کورنِ ساده، کاملاً ایده ال است. از این رو بسیاری از پرندگان خانگی دوست دارند آن را بخورند. اما فراموش نکنید در حالی که پاپ کورن ساده برای آنها مفید است، استفاده از پاپ کورن تهیه شده با مواد شیمیایی، نمک، شکر یا چیزهای دیگر به هیچ عنوان برای پرندگان مناسب نیست. ( برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تغذیه پرندگان، می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « آیا تخم مرغ برای پرنده من خوب است؟ » نیز در وبلاگ دانه مارکت مطالعه نمایید.)

آیا می‌توانند غلات کامل ذرت را بخورند؟

همانطور که قبلاً گفتیم، برخی از پرندگان غلات کامل ذرت را می‌خورند. اما بسیاری از آنها، این نوع از دانه‌ها را بسیار بزرگ و سخت، برای هضم کردن می‌دانند. بنابراین اگر می‌خواهید منبع غذایی مناسبی را برای پرندگان گوناگون خود فراهم کنید، بهتر است که از ذرت ترک ‌خورده در ظرف غذای پرنده خود استفاده نمایید.

آیا پرندگان می‌توانند ذرت ترک خورده را بخورند؟

ذرت ترک خورده به راحتی توسط طیف وسیعی از پرندگان مصرف می‌شود. با این حال، از آنجایی که بسیاری از پرندگانی که ذرت ترک خورده را می‌خورند، تغذیه کننده های زمینی هستند، ممکن است بهتر باشد که ذرت خرد شده یا ترک خورده را روی زمین حیات خلوت خود بپاشید و از دانه های دیگر در فیدر پرندگان استفاده کنید.
همچنین توجه داشته باشید که اگر از آن در فیدرهای پلت فرم و یا سینی شکل که بالاتر از سطح زمین قرار می‌گیرند، استفاده می‌کنید؛ باید اطمینان یابید که این ظروف دارای قسمت پایینی برای زهکشی مناسب باشند. چرا که این غله خیلی راحت فاسد می‌شود و یک نوع باکتری که روی آن رشد می‌کند، می‌تواند سم خطرناکی را تولید ‌کند. بنابراین فقط به اندازه‌ای که پرندگان شما در یک یا دو روز ذرت مصرف می‌کنند و نه بیشتر، آن را در دسترس دوستان پردار خود قرار دهید. فراموش نکنید که اگر ذرت کپک زد، باید دور ریخته شود یا در جایی که آنها نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند، برای تهیه کمپوست مورد استفاده قرار بگیرد.

ذرت برای پرندگان

سوالات متداول

آیا پرنده من می‌تواند ذرت شیرین بخورد؟

برخی از پرندگان واقعاً دوست دارند تا همانند ما، ذرت شیرین بخورند. بنابراین شما می‌توانید مقداری از ذرت شیرین باقی مانده از وعده غذایی خود را برای پرندگان کنار بگذارید تا از آن تغذیه کنند. با این حال، مراقب باشید که این غذای وسوسه انگیز، توجه جوندگان و یا سایر آفات را به حیات خلوت شما جلب نکند.

آیا پرندگان می‎توانند بلال، بخورند؟

یک بلال یا بخشی از آن را از قفس پرنده خود یا یک شاخه درخت آویزان کنید. حال ممکن است شاهد این باشید که برخی از پرندگان بیایند و طعم آن را بچشند. توجه نمایید که شما برای این کار می‌توانید از ذرت خام یا پخته شده استفاده کنید. با این حال، باید مطمئن شوید که بلال برای مدت طولانی آویزان نمی‌ماند. زیرا ممکن است به سرعت فاسد شده و خراب شود.

چه پرندگانی می‌توانند دانه های ذرت خشک را بخورند؟

بیشتر پرندگانی که به فضای بیرونی و حیات خلوت شما سر می‌زنند، می‌توانند از ذرت خشک شده تغذیه کنند. برای این کار شما می‌توانید اجازه دهید ذرت خام روی غلاف خود خشک شود. سپس آن را به طور کامل در باغ خود آویزان کنید. همچنین می‌توانید چند سیخ چوبی را غلاف بلال فرو کنید تا پرندگانی که برای خوردن آن به حیات خلوت شما می‌آیند، از آنها به عنوان سوف استفاده کنند.

برای تغذیه چه پرندگانی باید از آرد ذرت استفاده کنیم؟

همانطور که گفتیم آرد ذرت خام و پخته شده را نیز می‌توان در حد متعادل به عنوان یک منبع انرژی، برای تغذیه پرندگان به کار گرفت. با این حال خوردن آن برای پرندگان به شکل آرد، بیشتر برای تغذیه گونه های کوچکتر این حیوانات مرسوم است. چرا که آرد کردنِ ذرت، می‌تواند به سادگی مواد مغذی این غله را در دسترس پرندگانی قرار دهد که ممکن است نتوانند به راحتی ذرت کامل یا ترک خورده را بخورند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.