آیا طوطی‌ام از من متنفر است؟

طوطی ها
3 آوریل , 2024 بدون نظر

آیا طوطی‌ام از من متنفر است؟ این سوال در بین صاحبان پرندگان بسیار رایج است. بیشتر طوطی ها از کسی متنفر نیستند و عمل آنها نتیجه نوعی ترس یا محرک بیرونی است. اما گاهی رمزگشایی رفتار یک طوطی خانگی ممکن است، مشکل باشد. پس اگر احساس می‌کنید که طوطی خانگیتان از شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان متنفر است یا با او دشمنی می‌کند، این کار می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد اما به ندرت به دلیل نفرت خالص است. در ادامه این مطلب از دانه مارکت به بررسی برخی از دلایل این خصومت و راه های تغییر آن خواهیم پرداخت.

آیا طوطی ها واقعا از انسان متنفرند؟

درک اینکه حیوان خانگی شما در حال تلاش برای برقراری ارتباط است، همیشه آسان نیست. چرا که اغلب ما در تفسیر عملکرد پرندگان خانگی اشتباه می‌کنیم. همچنین وقتی صحبت از طوطی‌ها به میان می‌آید، برخی از الگوهای رفتاری و خصومت آنها می‌تواند شما را در مورد اینکه آیا از شما متنفر هستند یا نه، دچار سردرگمی کند. اما مطمئن باشید، بسیار بعید است که پرنده‌تان از شما متنفر باشد و بسیار نادر است که پرنده شما شروع به متنفر شدن از شما کند. در بیشتر موارد، دلایل معتبری وجود دارد که چرا پرنده از شما دوری می‌کند. این دلایل ممکن است هر چند وقت یکبار تغییر کنند و شما باید روی علائم دیگر تمرکز کنید تا متوجه شوید دقیقاً چه چیزی در این رابطه اشتباه است.

برخی از دلایل پرخاشگری ناگهانی در حیوانات خانگی

  • ترس

مهمترین دلیل در رفتارهای پرخاشگرانه یا تهاجمی طوطی شما، ترس است. به این ترتیب اگر حیوان خانگی شما به دلایلی نسبت به برخی از اعضای خانواده یا رفتار شما، احساس خطر یا ترس کند، ممکن است تهاجمی شود. به عنوان مثال، اگر سطح استرس شما افزایش یابد یا ناامید باشید، پرنده شما می‌تواند تغییر رفتارتان را درک کند که این تغییرات می‌تواند باعث ایجاد هشدار و محافظت از خود شده و به شکل پرخاشگری ظاهر شود.

  • طبیعت سرزمینی

یکی از دلایل دیگر می‌تواند این باشد که پرنده شما ممکن است قلمرویی باشد و از قفس و فضای خود محافظت کند. همچنین ممکن است احساس هورمونی داشته باشد. به همین دلیل مشاهده می‌شود که طوطی های خانگی اغلب در طول فصل جفت گیری تهاجمی می‌شوند. همینطور اگر حیوان خانگی شما یک جفت در قفس دارد، می‌تواند برای محافظت از جفت خود نیز با خشونت عمل کند.

  • بیماری ها

یکی دیگر از دلایل رایج تهاجمی شدن طوطی‌ها بیماری است. پس اگر حال طوطی شما خوب نیست، ممکن است نسبت به شما از خود، رفتار تهاجمی یا خصومت نشان دهد. برخی از علائم دیگر، مانند پف کردن، نیز می‌تواند نشان دهنده این باشد که شما از پرنده خود خوب نگهداری نمی‌کنید. توجه داشته باشید که اگر پف کردن با ساعات طولانی خواب و کمتر تغذیه کردن از غذای پرنده همراه است، باید فوراً با دامپزشک پرنده خود مشورت کنید.

طوطی ها

چرا حیوان خانگی جدید من رفتار پرخاشگرانه دارد؟

اگر به تازگی پرنده ای را دریافت کرده اید، ممکن است مجموعه ای از دلایل متفاوت برای رفتار پرخاشگرانه آن وجود داشته باشد. در ادامه به بررسی برخی از این دلایل می‌پردازیم:

  • تغییر در محیط

شایع ترین دلیل این است که طوطی شما می‌تواند از تغییرات محیطی ناگهانی بترسد. زیرا پرندگان خانگی به زمان نیاز دارند تا با خانه و صاحب جدید خود سازگار شوند. پس تا زمانی که به خوبی با آنها تنظیم شوند، جانب احتیاط را رعایت کرده و فاصله را حفظ می‌کنند. آنها همینطور تلاش می‌کنند تا شما و الگوهای رفتاریتان را بشناسند و این با غریزه بقای آنها مطابقت دارد. پس تا جایی که خلاف آن ثابت نشود، همه چیز را بالقوه خطرناک می‌دانند.

  • ترومای قبلی

اگر پرنده جدیدی را به سرپرستی گرفته اید که قبلاً با صاحبان متفاوتی بوده است، ممکن است به دلیل تجربیات بد، آسیب دیده باشد. این باعث می‌شود پرنده قبل از اعتماد به شما به عنوان صاحب جدید خود، بسیار محتاط شود.

  • پرندگان مهاجم

برخی از پرندگان ممکن است شخصیت چندان دوستانه ای نداشته باشند. از این رو اگر از نوازش یا لمس مداوم شما ناراحت شوند، ممکن است عصبانیت خود را نشان داده و خشن شوند. از سوی دیگر بسیاری از پرندگان دوست دارند به صاحب خود نوک های سبک بزنند. بنابراین، یاد بگیرید که بین نوک زدن دوستانه و گاز گرفتن تهاجمی، تمایز قائل شوید. به طور کلی اگر پرنده شما را گاز می‌گیرد، ممکن است به شما حمله کند تا به شما هشدار دهد که دور بمانید. با این حال، تنها راه واقعی که می‌توانید بفهمید چرا پرنده شما پرخاشگر است، مشاهده الگوهای رفتاری آن است. پس شما تنها زمانی که حیوان خانگی خود را بشناسید، می‌توانید دلیل خصومت او را بفهمید.

  • ناراحتی موقت

گاهی پرخاشگری، ممکن است واکنشی به ناراحتی یا ترس موقتی باشد. در این زمان شما باید سعی کنید بفهمید که چه چیزی باعث ناراحتی پرنده شما می‌شود و مشکل را حل کنید تا حیوان خانگی شما احساس امنیت و آرامش کند.

برخی از نشانه هایی که ممکن است به عنوان نفرت طوطی خود تعبیر کنید

چند رفتار وجود دارد که می‌توانید آنها را به عنوان نفرت طوطی خانگی خود تعبیر کنید.

  • قایم شدن

طوطی شما همیشه خشن نمی‌شود و سعی نمی‌کند شما را گاز بگیرد. گاهی اوقات فقط از شما دوری کرده و فاصله را حفظ می‌کند. پس اگر طوطی خانگی شما هر بار که به آن نزدیک می‌شوید به گوشه قفس عقب می‌نشیند، این می‌تواند نشانه ای از ترس او از شما باشد.
همینطور اگر حیوان خانگی شما از دستان شما بترسد، ممکن است سعی کند تا جایی که ممکن است پنهان شود یا حرکت کند تا از لمس شدن جلوگیری کند.

  • پرواز به دور

اگر قفس به اندازه‌ای بزرگ باشد که حیوان خانگی شما بتواند در اطراف آن پرواز کند، ممکن است پرواز کرده و از شما دور شود. همینطور در بیرون از قفس اگر پرنده‌تان، شما را در حال نزدیک شدن ببیند، ممکن است پرواز کند تا فاصله قابل توجهی بین شما و خود ایجاد کند.

  • انتظار برای رفتن شما

طوطی ها زمانی که در حالت امنیت و آرامش هستند به راحتی غذا می‌خورند. پس اگر آنها شما را دوست نداشته باشند، با احتیاط غذا می‌خورند یا منتظر می‌مانند تا قبل از غذا از اتاق خارج شوید.

  • پف کردن

اگر آنها با دیدن شما مدام پف کرده یا چشمان خود را گشاد می‌کنند، این رفتارشان می‌تواند نشانه ای از عدم علاقه به شما باشد. فراموش نکنید که طوطی ها در صورت تهدید، بسیار هوشیار بوده و آن را از طریق زبان بدن خود نشان می‌دهند. آنها همچنین ممکن است در این شرایط سریعتر نفس بکشند. همانطور که در حیات وحش نیز، اگر پرندگان یک شکارچی را در اطراف حس کنند، حالت دفاعی آنها فعال می‌شود، هوشیار می‌شوند و تنفسشان تند می‌شود.

طوطی ها

  • گاز گرفتن

حال می‌خواهیم رفتارهای خشونت امیز را بررسی کنیم. در این شرایط پرنده شما اگر بخواهید خیلی به او نزدیک شوید، ممکن است با گاز گرفتنتان ناراحتی خود را نشان دهد. توجه داشته باشید، درست است که نوک زدن های ملایم، یک روش پرنده برای نشان دادن محبت است، اما اگر طوطی خانگی، شما را دوست نداشته باشد، شما را گاز می‌گیرد.

  • جیغ جیغ کردن

یک راه دیگر برای درک پرنده‌تان، یادداشت کردن و توجه به صداهای آن است. زیرا انواع مختلف صداها، احساسات متفاوتی را منتقل می‌کنند. مثلاً اگر پرنده، شما را دوست نداشته باشد، احتمالاً با دیدن شما شروع به جیغ زدن می‌کند. پس اگر حضور یا نزدیک شدن شما به پرنده، فریادهای او را فعال می‌کند، این رفتار نشانه آن است که پرنده شما نمی‌خواهد شما نزدیکتر شوید.

  • بال زدن آنها

طوطی های خانگی گاهی ممکن است بال های خود را به شدت تکان دهند تا شما را از خود دور نگه دارند. طوطی های کوچکتر معمولاً عاشق نوازش و لمس شدن هستند. آنها با این کار محبت را پرورش می‌دهند و با صاحبان خود پیوند محکمی ایجاد می‌کنند. با این حال، اگر توسط شما تهدید شوند، به احتمال زیاد بال های خود را به سمت شما تکان می‌دهند تا از لمس شدن یا نوازش شما جلوگیری کنند.

در مقابل حس تنفر طوطی‌ها چکار می‌توانید بکنید؟

همانطور که در بالا توضیح دادیم، این کار، دو بخش دارد.

1. در خصوص حیوانات خانگی جدید؛ اگر به تازگی پرنده ای را دریافت کرده اید که تازه در محیط جدید خود مستقر شده است، ممکن است مجموعه ای از دلایل مختلف وجود داشته باشد که چرا از شما دوری می‌کند. همینطور پرنده شما ممکن است تجربیات بدی با صاحبان قبلی خود داشته باشد. بنابراین، طوطی خانگی شما محتاط خواهد بود و فاصله را تا زمانی که به شما اعتماد کند، حفظ می‌کند.
برای تسریع این روند شما باید سعی کنید تا با پرنده خانگی خود ارتباط برقرار کنید. شما می‌توانید این کار را با آموزش صحیح و پاداش دادن به رفتار خوب او انجام دهید. مثلاً ارائه غذایی که پرنده شما دوست دارد، راهی عالی برای جلب اعتماد او است. این کار باعث می‌شود که پرنده شما را به جای دشمن، به عنوان یک دوست ببیند.

همچنین بد نیست اجازه دهید طوطی خانگی شما اغلب از قفس خارج شود و به اطراف پرواز کند. چرا که نگه داشتن مداوم پرنده در قفس، منجر به تحریک پذیری و پرخاشگری او می‌شود. در نهایت به پرنده خود فرصت دهید تا در خانه جدید خود مستقر شود. زیرا وقتی او با محیط جدید آشنا شد و شما به عنوان والدین قبول کرد، خیلی بیشتر احساس می‌کند که در خانه است و به طور خودکار دفاع را کنار می‌گذارد.
فراموش نکنید که طوطی ها عاشق محبت و توجه هستند. پس مطمئن شوید که زمانی را برای بازی و معاشرت با طوطی خانگی خود اختصاص می‌دهید. نوازش سر، پخش موسیقی یا فقط اجازه نزدیکی دادن به پرنده‌تان، به شما کمک می‌کند تا با حیوان خانگی خود پیوند برقرار کنید.

2. در رابطه با حیوانات خانگی قدیمی نیز اگر مدتی است که پرنده را دارید و تغییری در رفتار آن احساس می‌کنید، سعی کنید علائم و نشانه‌های دیگری را مشاهده کنید تا ببینید چه چیزی ممکن است اشتباه باشد. فراموش نکنید که اغلب طوطی های خانگی به خلق و خوی صاحب خود واکنش نشان می‌دهند. پس اگر با روحیه یا انرژی منفی به طوطی خود نزدیک شوید، به احتمال زیاد طوطی این انرژی را جذب کرده و دشمنی خواهد کرد. بنابراین، به عنوان یک قاعده، رفتار خود را با طوطیتان تا حد امکان، ثابت و روتین نگه دارید.

همینطور هیچگاه تهاجمی نشوید و سر پرنده خانگی خود فریاد نزنید. این کار آلارم بقا را خاموش می‌کند و ممکن است باعث رفتار خشونت امیز پرنده شما شود. توجه داشته باشید اگر فصل جفت گیری است، ممکن است پرنده خانگی شما به دلیل هورمون ها، عملکرد متفاوتی داشته باشد. در این مدت سعی کنید از برخورد بیش از حد با طوطی خود اجتناب کرده و او را فقط از روی سر نوازش کنید و برای جلوگیری از تحریک رفتار جفت گیری، از او فاصله بگیرید. (برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله دیگر ما را نیز با عنوان « اشنایی با روش‌های رام کردن طوطی پرخاشگر و تهاجمی » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید. )

سوالات متداول

در اینجا، با پاسخ به چند سوال پر تکرار در خصوص رفتار خصومت امیز طوطیسانان، مقاله را به پایان می‌رسانیم.

چگونه متوجه شوید که یک پرنده از شما بدش نمی‌آید؟

پرندگان ممکن است رفتارهای مختلفی از خود نشان دهند که نشان دهنده استرس، ناراحتی یا درد آنها باشد. بنابراین گاز گرفتن آنها ممکن است نشانه ترس باشد، در حالی که جیغ زدن ناگهانی یا کاهش صدا، ممکن است نشان دهنده استرس یا کسالت آنها باشد.
پرچینی و خودزنی نیز رفتارهای شدیدتری هستند که ممکن است نیاز به توجه فوری دامپزشکی و دارو داشته باشند. رفتارهای کلیشه ای، مانند قدم زدن و تکان دادن سر، ممکن است بی ضرر باشند، اما می‌توانند به رفتارهای مخرب تر تبدیل شوند. در نهایت کاهش اشتها نیز ممکن است نشانه استرس یا بیماری زمینه ای باشد و این پرندگان باید توسط دامپزشک معاینه شوند تا دلایل پزشکی آنها رد یا تایید شود.

چگونه بدانید یک طوطی از شما می‌ترسد؟

چند نشانه وجود دارد که یک طوطی ممکن است اگر از شما بترسد، آنها را نشان دهد. او ممکن است پرهای خود را پف دهد، خم شده یا سعی کند تا خود را پنهان کند. همچنین ممکن است صداهای خش خش یا غرغر از خود در بیاورد یا اگر خیلی نزدیک شوید سعی کند تا شما را گاز بگیرد. علاوه بر این، ممکن است پرنده تان از تماس چشمی با شما اجتناب کند یا سر خود را برگرداند. پس مهم است که به آرامی به طوطی ها نزدیک شوید و در صورت بروز علائم ترس به آنها فضا بدهید. چرا که ایجاد اعتماد و تعاملات مثبت در طول زمان می‌تواند به طوطی کمک کند تا در اطراف شما احساس راحتی بیشتری داشته باشد.

چرا طوطی‌ام از من متنفر است؟

درک این نکته مهم است که طوطی ها حیوانات پیچیده ای با شخصیت ها و رفتارهای منحصر به فرد هستند. پس ممکن است دلایل مختلفی وجود داشته باشد که چرا طوطی شما ممکن است از شما بدش بیاید. این می‌تواند به دلیل عدم اعتماد یا پیوند، تجربه منفی گذشته یا حتی یک مشکل سلامتی باشد. از این رو مهم است که برای مشاهده زبان بدن و رفتار طوطی خود وقت بگذارید تا نیازها و ترجیحات آن را بهتر درک کنید. فراموش نکنید که ایجاد یک رابطه قوی با طوطیتان به صبر، زمان و تقویت مثبت مداوم نیاز دارد. همینطور مشاوره گرفتن از یک رفتارشناس ماهر پرندگان نیز ممکن است برای رسیدگی به هر گونه مشکل و بهبود رابطه شما با طوطیتان مفید باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.