روش‌های رام کردن طوطی پرخاشگر و تهاجمی

رام کردن طوطی

داشتن یک طوطی تهاجمی برای صاحبان پرنده‌ای که صرفاً می‌خواهند با پرنده خانگی خود وقت بگذرانند، می‌تواند یک تجربه دردناک باشد. چرا که این در واقع خلق و خوی دوستانه و اجتماعی طوطی ها است که آنها را به حیوانات خانگی محبوبی تبدیل می‌کند. با این حال، همه طوطی های بالغ، ممکن است گاهی نسبت به انسان یا همنوع خود، پرخاشگر شوند.

اما در چنین شرایطی چطور باید آنها را آرام کرد؟ بدیهی است که صاحبان حیوانات خانگی باید با رفتار پرخاشگرانه پرنده خود به طور مناسب برخورد کنند تا از بدتر شدن شرایط جلوگیری نمایند. از این رو بررسی نکاتی که در ادامه این مطلب از دانه مارکت به آنها اشاره می‌کنیم، جهت رام کردن طوطی ها و درک علت پرخاشگری آنها ضروری است.

چرا پرندگان خانگی، پرخاشگر می‌شوند؟

قبل از اینکه با روش‌های رام کردن طوطی آشنا شوید، بهتر است بدانید که اساساً چرا دوست پردار شما پرخاشگر شده است؟ پرخاشگری در پرندگان ممکن است با استرس ناشی از عوامل داخلی و خارجی، مرتبط باشد. به هر حال طوطی ها پرندگان وحشی هستند و اگر نیازهایشان برآورده نشود، طبیعی است که در اسارت دچار مشکلات رفتاری شوند.

با این حال دلایل بالقوه پشت پرخاشگری در پرندگان خانگی عبارتند از:

  • بیماری

در طبیعت، پرندگان بیمار در برابر شکارچیان آسیب پذیرتر هستند. به همین خاطر آنها سعی می‌کنند با رفتارهای پرخاشگرانه خود، هر گونه علائم بیماری را پنهان کنند که این غریزه در مورد پرندگان خانگی نیز صادق است.

  • ضربه

ضربه عامل اصلی پرخاشگری در پرندگان اهلی است. پس اگر اخیراً پرنده‌ای را به سرپرستی گرفته‌اید که رفتار پرخاشگرانه ای دارد، این امر ممکن است ناشی از بدرفتاری و تجربه آسیب زا در خانه قبلی اش باشد.

  • برخورد نامناسب

برخورد با پرنده به گونه ای که باعث آزار یا تحریک او شود، ممکن است منجر به پرخاشگری شود.

  • عدم تحرک

به طور معمول پرندگانی که تحرک جسمی و ذهنی کافی نداشته باشند، پرخاشگر می‌شوند. برای جلوگیری از این امر شما می‌توانید انواع اسباب بازی‌ها و پازل ها را جهت سرگرم کردن طوطی خود، از فروشگاه های حیوانات خانگی تهیه کنید. ( همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، بد نیست مقاله دیگر ما را با عنوان « چرا تهیه و نوع اسباب بازی برای پرندگان خانگی مهم است؟ » در وبلاگ دانه مارکت مطالعه نمایید.)

  • تغییرات هورمونی

پرندگان جوان ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی در حال وقوع ( در زمان بلوغ)، به طور موقت تهاجمی شوند.

  • تکانشگری

درست است که طوطی‌ها هوش بالایی دارند اما آنها پرندگانی کاملاً تکانشی نیز هستند. از این رو عوامل استرس‌زا می‎توانند به سرعت باعث ایجاد رفتار پرخاشگرانه در آنها شوند.

  • رفتار دفاعی

پرندگان به راحتی می‌توانند با هر حرکت ناگهانی، سر و صدا یا حضور غریبه ها احساس خطر کرده و برای دفاع از خود حمله کنند.

  • حسادت

اگر از چندین حیوان خانگی نگهداری می‌کنید باید مطمئن شوید که همه آنها احساس دوست داشته شدن و مراقبت می‌کنند. زیرا اگر طوطی‌ها متوجه شوند که شما زمان بیشتری را با پرنده یا حیوان خانگی دیگر خود می‌گذرانید، می‌توانند حسادت کنند. البته ناگفته نماند که این موضوع در مورد اعضای جدید خانه ( فردی که بعد از ازدواج به شما می‌پیوندد یا نوزاد تازه متولد شده) نیز صادق است.

  • مالکیت متعلقات

پرنده‌ای که بیش از حد دارایی‌های خود را تصاحب می‌کند، ممکن است نسبت به کسی که اسباب‌بازی‌ها یا ظرف غذا او را لمس می‌کند، رفتار تهاجمی داشته باشد.

رام کردن طوطی

چرا پرنده من ناگهان پرخاشگر شده است؟

ممکن است که تا پیش از این نیازی به یادگیری نکات رام کردن طوطی ها پیدا نکرده باشید، چرا که پرنده ارام شما به ناگهان پرخاشگر شده است. اما چرا؟ در پاسخ باید بگوییم که هورمون های آزاد شده در طول فصل تولید مثل ممکن است باعث افزایش رفتار تهاجمی در پرندگان نر شود. آنها همچنین ممکن است در حضور پرندگان نر دیگر که رقیب به نظر می‌رسند، پرخاشگر شوند.

علاوه بر اینها پرخاشگری جفت، در پرندگان نر به ویژه طوطی‌ها بسیار رایج است. پس هنگامی که نرها آماده جفت گیری هستند، اما شرکای آنها آماده نیستند، پرنده نر ممکن است با حمله به ماده، پرخاشگری جنسی خود را نشان دهد.

در مقابل ماده‌های گونه‌های خاصی از پرندگان، مانند مرغ عشق نیز می‌توانند به ویژه در طول فصل لانه‌سازی، رفتار منطقه‌ای از خود نشان دهند. بنابراین آنها ممکن است به هر کسی که به فضای شخصی آنها نزدیک می‌شود، حمله کنند. بر همین اساس صاحبان حیوانات خانگی باید همیشه به یاد داشته باشند که هرگز یک پرنده ماده را از پشت یا روی بال هایش نوازش نکنند. زیرا این کار، رفتار جنسی را در آنها تحریک می‌کند و ممکن است باعث پرخاشگری شود.

علائم پرخاشگری در طوطی‌ها

اگر در خصوص راه‌های رام کردن طوطی خود کنجکاو هستید، باید قبل از هر چیز علائم پرخاشگری را در پرنده‌تان تشخیص دهید. در این میان درست است که نادیده گرفتن جیغ زدن و گاز گرفتن پرندگان سخت است، اما همه نشانه های پرخاشگری در طوطی ها هم به این اندازه آشکار نیستند. از این رو خواندن زبان بدن حیوان خانگیتان برای درک احساسات و مراقبت مناسب از آن بسیار مهم است. برای تسلط در این زمینه، تنها کافی است نگاهی به مقاله « چیزهایی که زبان بدن پرنده‌تان به شما می‌گوید! » در وبلاگ دانه مارکت بیندازید.

در ادامه به برخی از مهمترین این علائم اشاره می‌کنیم:

  • گاز گرفتن و نیش زدن
  • خیره نگاه کردن و زل زدن
  • صداهای تهاجمی
  • حالتگیری بدن به صورت افقی با سر رو به پایین
  • پف دادن پرها
  • تغییر موقعیت تاج در طوطی های کاکل دار مانند کاکادو و کوکاتیل

چگونه از پرخاشگری در قفس پرندگان جلوگیری کنیم؟

تشدید رفتار سرزمینی می‌تواند منجر به پرخاشگری در قفس پرندگان شود .به عبارت دیگر پرندگانی که به صورت منطقه ای رشد می‌کنند، به هر کسی که خیلی به قفس نزدیک شده یا وارد آن می‌شود، حمله می‌کنند. به همین جهت از آنجایی که شما نمی‌توانید به قفس نزدیک شوید، طبیعتاً قادر نخواهید بود تا عشق و مراقبتی که دوست پردارتان نیاز دارد را هم به او ارائه دهید. اما نگران نباشید چرا که خوشبختانه راه های مختلفی برای جلوگیری از پرخاشگری در قفس و رام کردن طوطی‌ ها وجود دارد.

  • پرنده را مدت زمان بیشتری، خارج از قفس بگذارید

برای اصلاح رفتار سرزمینی پرنده، آن را به طور منظم از قفس خارج کنید و اجازه دهید مدتی را در خارج از قفس بگذراند. توجه داشته باشید که پرخاشگری به راحتی می‌تواند در پرندگانی که تمام روز در قفس محبوس هستند، ایجاد شود.

  • قفس را در ارتفاع بالاتری اویزان کنید

اگر طوطی شما از ترس پرخاشگر شده است، بالا بردن ارتفاع قفس ممکن است به او کمک کند. به این ترتیب او نسبت به هر کسی که به قفس نزدیک می‌شود، برتری قدی دارد و کمتر احساس نگرانی می‌کند.

  • قفس را جابجا کنید

یکی دیگر از راه های موثر برای مقابله با رفتار سرزمینی در پرندگان، جابجایی قفس است. بر این اساس انتقال آنها به قسمت دیگری از اتاق یا خانه می‌تواند به قطع وابستگی آنها به مکان قبلی کمک کند. با این حال، همچنان باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از قلمرویی شدنِ مجدد پرنده انجام دهید.

  • یک معاینه دامپزشکی ترتیب دهید

پرخاشگری ناگهانی در قفس ممکن است نشانه ای از بیماری های زمینه ای یا سایر مشکلات جسمانی باشد. پس اگر پرنده شما این رفتار را از خود نشان داد، فوراً با دامپزشک قرار ملاقات بگذارید تا مشکلات پزشکی را بررسی کنید.

  • تغییر رویکرد مراقب و اصلاح رفتار

اگر پرخاشگری در قفس ناشی از ترس پرنده از مراقب باشد، منطقی است که مراقب، رفتار خود را تغییر دهد. از این رو حساسیت زدایی، ضد شرطی کردن و شرطی سازی کلاسیک می‌تواند به توقف پرخاشگری در قفس کمک کند.

رام کردن طوطی خانگی

به طور کلی بهتر است پرورش دهندگان، پرنده های خانگی خود را اهلی کنند. این کار نه تنها احساس خوبی دارد، بلکه یک پرنده رام نیز کمتر ممکن است به شما حمله کند. از این رو توجه داشته باشید که قبل از رسیدن به بلوغ جنسی باید عادات همکاری و رفتار قابل قبولی را به پرندگان خود آموزش دهید. چرا که در غیر این صورت، ممکن است بعداً از کنترل خارج شوند. در ادامه به چند نکته جهت اهلی و رام کردن طوطی های خانگی توجه کنید:

  • از تنبیه خودداری کنید

صاحبان حیوانات خانگی بی تجربه، اغلب مرتکب این اشتباه می‌شوند و پرنده را به دلیل رفتار تهاجمی یا منفی، تنبیه می‌کنند. این در حالی است که تنبیه به ندرت روی پرندگان اثر می‌گذارد. زیرا آنها نمی‌توانند آن را با اعمال خود مرتبط کنند و آن را به عنوان بدرفتاری صاحب خود، برداشت می‌کنند.

  • به او فرصت دهید تا با خانه شما سازگار شود

هنگامی که یک طوطی خانگی جدید را به سرپرستی می‌گیرید، سعی نکنید فورا آن را اهلی کنید. توجه داشته باشید که پرنده با رفتن به یک محیط جدید عصبی می‌شود و تلاش شما، فقط بر اضطراب او می‌افزاید. پس به دوست پردار خود حداقل چند هفته فرصت دهید تا با خانه شما سازگار شود.

  • با پرنده خود صحبت کنید

تعامل را با حرکت در کنار قفس و صحبت آرام و محبت امیز با طوطی خود شروع کنید. او را با نام خاص خود صدا بزنید و از او تمجید کنید. توجه داشته باشید، درست است که پرنده حرف های شما را نمی‌فهمد، اما محبت و علاقه شما را حس می‌کند و همین کار می‌تواند اعتماد او را جلب کند.

  • با دست به پرنده خود غذا بدهید

غذا دادن با دست به پرنده یک راه عالی برای رشد او بدون ترس از دست شما و ایجاد یک پیوند قوی در میاتتان است پس با قرار دادن خوراکی‌ها در قفس با دست شروع کنید. سپس خوراکی‌ها را به سمت پرنده بگیرید تا در نهایت، پرنده مستقیماً از دست شما غذا بخورد.

رام کردن طوطی

  • آموزش بالا رفتن

این یکی از ابتدایی ترین ترفندهایی است که باید برای رام کردن طوطی، به دوست پردار خود آموزش دهید. پس هنگامی که پرنده به دست شما عادت کرد، به آرامی انگشتی را که به سمت او دراز کرده و آن را به عنوان سکو به پرنده خود بدهید. سپس از او بخواهید که روی آن پا بگذارد.
وقتی طوطی شما به میل خود، روی انگشت شما قدم می‌گذارد، به این معنی است که پرنده به شما اعتماد دارد و این کار، حمل او را هم بسیار راحت تر می‌کند.

  • به پرنده جایزه بدهید

تقویت‌های مثبت می‌توانند در آموزش هر نوع حیوان خانگی کمک کننده باشند. پس هر بار که پرنده شما به آموزش، پاسخ مثبت داد و رفتار مطلوبی از خود نشان داد، با یک خوراکی یا اسباب بازی به او پاداش بدهید.

  • آموزش با حوله

درست مانند نوزاد انسان، طوطی ها را می‌توان به راحتی با پیچاندن حوله حمل کرد. با این حال برای اطمینان از اینکه پرنده نگرش مثبتی نسبت به حوله پیدا کند، به او اجازه دهید مرتباً با آن بازی کند. ( برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله دیگر ما را به عنوان « شیوه درست در دست نگه داشتن پرندگان » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید. )

سوالات متداول

در اینجا پاسخ به چند سوال متداول در خصوص رام کردن طوطی های خانگی، مقاله را به پایان می‌رسانیم:

چگونه جلوی پرخاشگری طوطی خود را بگیریم؟

جلوگیری از پرخاشگری طوطی مستلزم صبر، ثبات و درک رفتار پرنده است. طوطی ها می‌توانند به دلیل ترس، رفتار سرزمینی یا ناامیدی پرخاشگر شوند. پس اولین قدم شناسایی محرک هایی است که باعث رفتار پرخاشگرانه در طوطی شما می‌شود. بعد از آن باید از این محرک ها اجتناب کنید یا آن را مدیریت نمایید. همچنین مهم است که با گذراندن وقت با طوطی خود، دادن خوراکی و استفاده از تقویت کننده‌های مثبت، اعتماد او را به خود جلب کنید.

چطور یک طوطی سرسخت را اهلی کنیم؟

رام کردن طوطی های سرسخت نیاز به صبر و تقویت مثبت دارد. اولین قدم این است که با گذراندن وقت با طوطی و دادن خوراکی اعتماد پرنده خود را جلب کنید. سپس با استفاده از تکنیک های تقویت کننده مثبت مانند ستایش کلامی و تمرینات آموزشی مانند دستورات بالا رفتن، رابطه خود و پرنده‌تان را بهبود ببخشید. در نهایت با روتین و تکرار می‌توانید یک طوطی سرسخت را رام کرده و آن را به یک همراه دوست داشتنی و خوش رفتار تبدیل کنید.

2 نظر

  1. 8 مارس , 2024
    hamidreza

    hamishe etelaate mofid va katbordie khobi b mokhatabeton midin. movafagh va sarboland bashid

    پاسخ
  2. 9 مارس , 2024
    bahador.jm

    salam kasko man kheili parkhashgare ba in ravesh dorost mishe vaghan?

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.