شیوه درست در دست نگه داشتن پرندگان

در دست نگه داشتن پرندگان
22 ژانویه , 2024 1 دیدگاه

شاید تصور کنید که این موضوع چندان اهمیت ندارد. اما همانند بسیاری از چیزها، راه های درست و راه های غلط بسیاری برای در دست نگه داشتن پرندگان خانگی وجود دارد. چرا که این حیوانات هم از نظر جسمی و هم از نظر احساسی موجودات نسبتاً شکننده‌ای هستند. در آغوش گرفتن آنها نظیر باقی حیوانات خانگی همچون سگ و گربه، چندان کار ساده ای نیست. با این حال، اگر شما تکنیک های صحیح این کار را تمرین کنید، متوجه خواهید شد که نگهداری صحیح و ایمن دوست پردارتان، ساده‌تر از چیزی است که فکر می‌کردید. در ادامه این مطلب از دانه مارکت با هم 5 نکته ضروری را در این رابطه بررسی می‌کنیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

1. ترفند “Step Up” را به پرنده خود بیاموزید

اکثر کسانی که از پرندگان خانگی نگهداری می‌کنند، مربی حرفه ای پرنده نیستند. اما هنوز هم می‌توانند با آموزش چند ترفند ساده به حیوانات خانگی خود به آنها کمک کنند تا سالم و شاد بمانند. یکی از مهمترین این ترفندها Step-Up است که به پرنده شما آموزش می‌دهد چطور روی انگشت صاحبش قدم بگذارد و در ازای آن دان پرنده یا خوراکی مورد علاقه اش را به عنوان پاداش دریافت کند. این کار به شما امکان می‌دهد حیوان خانگی خود را از قفس خارج کنید و آن را به راحتی از جایی به جای دیگر، در خانه خود جابه جا کنید. بنابراین بدون اینکه نیازی به دنبال کردن پرنده خود داشته باشید، می‌توانید با او تعامل داشته باشید.

2. هرگز بدن پرنده خود را فشار یا تکان ندهید و به او ضربه نزنید

از آنجایی که بدن پرندگان برای پرواز ساخته شده، دارای آناتومی پیچیده ای است. این مورد آن را در مقایسه با سایر حیوانات خانگی بسیار شکننده می‌کند. از این رو شما باید هنگام در دست نگه داشتن پرندگان خانگی خود به یاد داشته باشید که همیشه تا حد امکان ملایم باشید. پس هرگز بدن پرنده خود را فشار ندهید. آن را خیلی محکم نگیرید. حتی زمانی که پرنده‌تان در برابر دست زدن شما مقاومت می‌کند. چرا که انجام این کار می‌تواند یکی از استخوان های حیوان خانگی شما را بشکند، به اندام های داخلی او آسیب برساند یا حتی صدمات دیگری در پی داشته باشد.

در دست نگه داشتن پرندگان

بر این اساس اگر به نظر می‌رسد تنها راهی که می‌توانید با آن، پرنده خود را در آغوش بگیرید این است که او را محکم بگیرید، سعی کنید برخی از تکنیک های تعاملی را تمرین کنید. این کار به حیوان خانگی شما کمک می‌کند از سپری کردن زمان با شما و نگهداری لذت ببرد و بدون ترس یا تردید آن را بپذیرد.

3. برای در دست نگه داشتن پرندگان در صورت لزوم از حوله استفاده کنید

طبیعی است که در صورت نیاز به کوتاه کردن بال یا ناخن پرندگان باید آنها را در دست نگه دارید. اما پرنده شما همیشه در این شرایط با شما همکاری نمی‌کند. از این رو تمرین نگهداری پرنده با حوله در این مواقع برای هر دوی شما مفید است. با این حال توجه داشته باشید که نگهداری دائمی پرنده با حوله به هیچ عنوان ایده‌آل نیست. اما این کار گاهی می‌تواند به آرامش حیوان خانگی شما و حفظ امنیت او، در مواقعی که لازم است او را مهار کنید، کمک کند.

در این میان به خاطر داشته باشید که پرندگان می‌توانند به راحتی گرما زده شوند. بر این اساس مطمئن شوید اگر به هر دلیلی نیاز به گرفتن پرنده خود با حوله دارید، این کار را با سرعت و دقت بیشتری انجام می‌دهید. همینطور نگهداری با حوله می‌تواند برای برخی از پرندگان خانگی آسیب زا باشد. بنابراین اگر مجبور به انجام این کار هستید، پس از آن به پرنده خود اجازه دهید تا در قفسش استراحت کرده و بهبود یابد. ( اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ناخن گرفتن پرندگان هستید، مقاله دیگر ما را با عنوان « کوتاه کردن ناخن‌های پرنده؛ چگونه بدون آسیب زدن به پرندگان خانگی این کار را انجام دهیم؟ » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.)

در دست نگه داشتن پرندگان

4. به پرنده خود اجازه ندهید روی شانه شما بنشیند

معمولاً صاحبان پرندگان خانگی به حیوانات خود اجازه می‌دهند از آنها بالا بروند و روی شانه هایشان بنشینند. این روش با اینکه رایج است اما ایده بسیار بدی است. چرا که نشاندن پرنده روی شانه شما، به حیوانتان اجازه می‌دهد تا به گوش، چشم ها و سایر قسمت های حساس صورتتان دسترسی داشته باشد. بنابراین اگر پرنده‌تان در حین سوار شدن بر روی شانه شما، هراسان یا ناراحت شود، ممکن است شما در معرض نیش‌های دردناک و آسیب رسانی قرار بگیرید. از این رو با در دست نگه داشتن پرندگان خانگی خود به طور صحیح می‌توانید آنها را در فاصله ایمن از صورت خود قرار داده و خطر را از بین ببرید.

نکته پایانی : هرگز پرنده را از بال، پاها یا دمش نگیرید

در اینجا با بررسی آخرین نکته‌ای که باید در خصوص در دست نگه داشتن پرندگان خانگی بدانید، مقاله را به پایان می‌رسانیم:

شاید تصور کنید که چون پرنده شما هنوز به ترفند “Step Up” مسلط نشده است، گرفتن بال ها، پاها یا دم آن اشکالی ندارد. اما انجام این کار نه تنها می‌تواند پرنده شما را بترساند و به پرهای ظریف او آسیب برساند، بلکه باعث ایجاد عوارضی مانند شکستگی استخوان یا آسیب های دیگر نیز خواهد شد. بنابراین اگر باید پرنده‌ خود را بردارید و او از این کار امتناع می‌کند، با استفاده از یک حوله کوچک یا دستکشی که از انگشتان شما در برابر خراش محافظت می‌کند، این کار را انجام دهید.

1 دیدگاه

  1. 8 مارس , 2024
    کیارش خان

    سلام، به نظرم با حوله گرفتن بهترین روشه. البته اگه پرندتون اموزش دیده باشه

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.