کوتاه کردن ناخن‌های پرنده ؛ چگونه بدون آسیب زدن به پرندگان خانگی این کار را انجام دهیم؟

کوتاه کردن ناخن‌های پرنده

شاید تصور درستی در این رابطه نداشته باشید. اما بد نیست بدانید که کوتاه کردن ناخن‌های پرنده، یک کار ضروری برای صاحب آن است. به خصوص پرورش دهندگانی که اغلب دست یا بدنشان با پنجه یک پرنده خراشیده شده است، می‌دانند که این ناخن‌ها می‌توانند چقدر تیز و دردناک باشند! از این رو به طور کلی می‌توان گفت که دلایل زیادی برای کوتاه کردن ناخن پرندگان خانگی وجود دارد که در ادامه این مطلب از دانه مارکت به آنها اشاره می‌کنیم، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

دلایل ضروری کوتاه کردن ناخن‌های پرنده

کوتاه کردن زود به زود ناخن پرندگان خانگی، هم برای پرنده و هم برای صاحب آن فوایدی بسیاری دارد. به طور مثال این کار می‌تواند از آسیب دیدن پای پرنده شما به دلیل رشد بیش از حد ناخن‌ها جلوگیری کند. همچنین کوتاه کردن ناخن پرنده‌تان از مبلمان و اشیاء قیمتی شما محافظت می‌کند. در نهایت این کار منجر به افزایش تعامل شما و فرزندتان با پرنده می‌شود، چرا که پس از آن دیگر هراسی از خراشیده شدن توسط پنجه‌های پرنده برای اعضای خانواده وجود ندارد.

در این میان فراموش نکنید که برای بسیاری از پرندگان کوتاه کردن منقار نیز به اندازه کوتاه کردن ناخن، مفید و ضروری است. به همین دلیل بسیاری از پرورش دهندگان برای این کار از کف دریا استفاده می‌کنند. ( برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « کف دریا چیست و چه پرندگانی به آن نیاز دارند؟ » در ویلاگ دانه مارکت بخوانید.)

بررسی نکات مهم در کوتاه کردن ناخن پرندگان خانگی

کوتاه کردن ناخن‌های پرنده باید به گونه‌ای انجام بگیرد که در این روند، به شما یا حیوان خانگیتان آسیب نرسد. از این رو بهتر است قبل از انجام کار، این نکات مفید را در نظر داشته باشید:

کوتاه کردن ناخن‌های پرنده

  • یک بسته پودر استیپتیک ( پودری که باعث توقف خونریزی در پرندگان می‌شود) آماده داشته باشید. به یاد داشته باشید که مهم نیست چطور ناخن پرنده خود را کوتاه می‌کنید و یا چقدر سریع این کار را انجام می‌دهید، مهم این است که چقدر مراقب هستید. پس از آنجایی که از دست دادن خون برای پرندگان بسیار خطرناک است، هر زمان که پرنده خود را نظافت کرده و ناخن‌های او را کوتاه می‌کنید، همیشه پودری مانند Kwik Stop را در دسترس داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید به انعقاد خون پرنده خود کمک کنید. توجه داشته باشید که در موارد ضروری می‌توانید از آرد یا نشاسته ذرت به صورت نگینی نیز استفاده کنید.
  • قبل از انجام کار پرنده خود را در حوله بپیچید. فراموش نکنید که حتی شیرین‌ترین و رام‌ترین پرندگان نیز می‌توانند در زمان کوتاه کردن ناخنهایشان، هراسان شده و بترسند. بنابراین هنگام کوتاه کردن ناخن‌ها، پرنده خود را با حوله بپوشانید تا اضطراب حیوان خانگی خود را کاهش دهید و بتوانید پرنده را محکم تر بگیرید.
  • شما باید فقط نوک ناخن پرنده خود را کوتاه کنید. پس هنگام قطع کردن چنگال های پرنده، فقط نوک تیز آن را کوتاه کنید تا از ایجاد درد و یا خونریزی احتمالی در حیوان خانگی خود جلوگیری کنید.
  • تا حد امکان سریع اما با دقت کار کنید. شما نمی‌توانید هیچ پرنده‌ای را پیدا کنید که از کوتاه کردن ناخن‌ها خوشش بیاید، همانطور که اکثر صاحبان پرندگان خانگی این کار را دوست ندارند. بر این اساس برای کاهش استرس خود و حیوان خانگیتان، به سرعت ناخن ها را کوتاه کنید و سپس حیوان خانگی خود را رها کنید. چرا که پیچیدن پرندگان خانگی در حوله و مهار کردن آنها حتی برای مدت نسبتاً کوتاه هم می‌تواند برای پرنده، وحشتناک و خسته کننده باشد. بنابراین مطمئن شوید که می‌توانید ناخن ها را سریع و دقیق کوتاه کنید.

نکته پایانی

در اینجا با بررسی آخرین نکته‌ای که باید حین کوتاه کردن ناخن‌های پرنده خود به آن توجه کنید، مقاله را به پایان می‌رسانیم:
فراموش نکنید که به آرامی با پرنده خود صحبت کنید و در حین کار به او اطمینان دهید که در کنار او هستید. پرنده شما احتمالاً در زمان کار، ترسیده و سرگردان خواهد شد و شنیدن صدای شما می‌تواند به آرامش او کمک کند. همچنین، پس از اتمام کار کوتاه کردن ناخن‌های پرنده خود، اگر متوجه شدید که پرنده شما میل به خوردن دارد، بهتر است که ظرف غذای پرنده خود را با خوراکیهای مورد علاقه او پر کنید.

با در نظر گرفتن این نکات، می‌توانید کمک کنید تا پروسه کوتاه کردن ناخن به تجربه ای بهتر برای شما و دوست پردارتان تبدیل شود. به این ترتیب با گذشت زمان و تلاش، به احتمال زیاد پرنده شما به این پروسه، به عنوان یک روش معمول نظافتی عادت خواهد کرد.

4 نظر

  1. 7 دسامبر , 2023
    hamedi

    این کار خیلی خطرناکه اگه پاش خون بیاد چی؟

    پاسخ
  2. 7 دسامبر , 2023
    پارمیدا

    با قیچی میشه این کارو انجام داد؟

    پاسخ
  3. 12 ژانویه , 2024
    دانه مارکت1

    سلام، پارمیدای عزیز لطفا برای این کار از ناخن گیر مخصوص پرندگان استفاده کنین و اگه در لین کار تجربه ای ندارین اون رو به تنهایی انجام ندین

    پاسخ
  4. 12 ژانویه , 2024
    دانه مارکت1

    در مرحله بعد این کار روبا دقت انجام بدین و اگه اشتباها باعث خونریزی شدی ناز مواد منعقد کننده سریع خون استفاده کنین

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.