کف دریا چیست و چه پرندگانی به آن نیاز دارند؟

کف دریا

اگر به سرپرستی طوطیسانان فکر می‌کنید، به احتمال زیاد نام کف دریا را شنیده‌اید. اما کف دریا یا همان اجسام سفید بیضی شکلی که در قفس اغلب پرندگان خانگی وجود دارند، چیست؟ آیا تهیه آن برای پرندگان ضروری است؟ برای یافتن پاسخ این سوالات، تنها کافی است تا در ادامه این مطلب از دانه مارکت با ما همراه باشید.

کف دریا از چه چیزی ساخته شده است؟

شاید کمی عجیب و غریب به نظر برسد. اما اگر نمی‌دانید که کف دریا چیست باید بگوییم که این بیضی سخت سفید رنگ، در واقع پوسته داخلی اعضای خانواده Sepiidae است. این نرم تنان دریایی بیشتر به نام کاتل فیش شناخته می‌شوند. بنابراین کف دریای طبیعی، استخوان یک ماهی از این خانواده است که عمدتاً از کربنات کلسیم تشکیل شده است.

شاید جالب باشد که بدانید انسان ها مدت زمان زیادی است که از آن استفاده می‌کنند. امروزه نیز آن را در بیشتر قفس های حیوانات خانگی پیدا می‌کنید. البته نه فقط پرندگان، بلکه لاک پشت‌ها، خزندگان، بی مهرگان و برخی جوندگان نیز به کف دریا نیاز دارند.

کاربرد کف دریا برای پرندگان چیست؟

اکنون که می‌دانیم کف دریا چیست، بیایید به بررسی کاربردهای آن برای صاحبان طوطی بپردازیم. شما می‌توانید کف دریا را در اغلب فروشگاه‌های عرضه کننده محصولات حیوانات بیابید که اغلب با یک گیره (فلزی) برای اتصال آن به میله های قفس همراه است.

همانطور که گفتیم کف دریا تقریباً به طور کامل از کربنات کلسیم (در واقع حدود 85٪) تشکیل شده است و طوطی ها نیز برای سالم ماندن به کلسیم در رژیم غذایی خود نیاز دارند. چرا که کلسیم در فرآیندهای داخلی بسیاری مانند تقویت اسکلت پرندگان، عملکرد حرکتی طبیعی و لخته شدن خون نقش دارد. پرندگان ماده نیز هنگام تخم گذاری به کلسیم زیادی نیاز دارند، زیرا مقدار زیادی از آن وارد پوسته می‌شود. حتی جنین در حال رشد در داخل تخمک نیز به کلسیم نیاز دارد و در غیر این صورت ممکن است با انواع مشکلات جبران ناپذیر از تخم خارج شود.

اما کف برای پرندگان علاوه بر تامین کلسیم، مزیت دیگری نیز دارد. بنابراین شما ممکن است طوطیسانان بسیاری را ببینید که در حال خراشیدن کف دریا، به طور ناخودآگاه منقار خود را جلا می‌دهند و در عین حال آن را کوتاه نگه می‌دارند! و این همان مزیت دیگر آن است.

آیا تهیه کف دریا برای طوطی‌ها ضروری است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که وجود کف دریا در قفس طوطی‌ها ضروری نیست. زیرا کربنات کلسیم ساده ترین شکل کلسیم برای جذب در بدن آنها نیست و راه‌های جایگزین زیادی برای این کار وجود دارد. به طور مثال شما می‌توانید از بلوک های کلسیمی که می‌توانند به راحتی در قفس آویزان شوند، استفاده کنید. همچنین اگر طوطی شما رژیم غذایی مناسبی داشته باشد، معمولاً به کلسیم اضافی نیاز ندارد. اما اگر پرنده‌تان در حال تولید مثل است، بهتر است کمی کلسیم به غذای طوطی خود اضافه کنید.

همینطور توجه داشته باشید که کف دریا برای طوطی‌های بزرگ می‌توانند تا حدودی نیز مخرب باشد. زیرا که بسیار دیده شده است که این پرندگان حین جویدن آن با قسمت سخت پوسته، به خود آسیب می‌زنند. از سوی دیگر مزایای پولیش یا جلا دادن با کف دریا نیز برای منقار بزرگ آنها بسیار ناچیز است.

کف دریا

با همه اینها بسیاری از پرورش دهندگان از کف دریا برای پرندگان خود استفاده می‌کنند. زیرا اگرچه ممکن است معایب آن برای گونه های بزرگتر طوطی بیشتر از مزایای آن باشد، اما معمولاً برای گونه های کوچکتر طوطی مانند عروس هلندی بسیار مفید است.

کف دریا برای عروس هلندی‌ها همانند یک اسباب بازی عمل می‌کند. بنابراین اگر پرنده شما دوست دارد آن را بجود، می‌توانید از آن برای مشغول نگه داشتن پرنده خود استفاده کنید. به علاوه می‌توانید آن را به جای بستن به میله های قفس روی زمین قرار دهید. چرا که برخی از طوطی‌ها دوست دارند آن را در حالی که در قفس پرسه می‌زنند به اطراف هل دهند. این پوسته سخت همینطور به صیقل دادن منقار و کوتاه کردن آن در عروس‌های هلندی و دیگر گونه‌های کوچک طوطیسانان کمک می‌کند.

در نهایت توجه داشته باشید که کف دریا برای پرندگان کوچک، مقداری کلسیم اضافی را نیز فراهم می‌کند که این عالی است. علاوه بر این می‌تواند حاوی عناصر کمیاب و مواد معدنی دیگری نیز باشد که برای کمک به سالم ماندن پرندگان ضروری است.

نکات مهم

  1. مطمئن شوید که قبل از رسیدن پرنده به پوسته سخت کف دریا، آن را از قفس حیوان خانگی خود بردارید تا از آسیب دیدن آنها جلوگیری شود. همچنین اگر پرنده شما روی آن مدفوع کرده، بهتر است آن را از قفس او خارج کنید.
  2. اگر به نظر می‌رسد پرنده شما علاقه ای به کف دریای آویزان شده در قفس خود ندارد، می‌توانید مقداری از آن را به پودر تبدیل کنید. سپس پودر کلسیم حاصل را روی دان پرنده خود بپاشید تا مطمئن شوید که طوطی همچنان مقداری کلسیم اضافی را از غذای خود دریافت می‌کند.
  3. شاید بپرسید که آیا می‌توانید کف دریایی را که در ساحل پیدا کرده‌اید در قفس پرنده‌تان استفاده کنید؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله شما می‌توانید از کف دریایی که در ساحل پیدا کرده‌اید، در قفس طوطی خود استفاده کنید. اما باید آن را به خوبی پاکسازی کنید تا نمک اضافی آن از بین برود. برای این کار شما می‌توانید آن را شستشو داده و پس از آبکشی آن را در مجاورت آفتاب خشک کنید.
  4. برخی از فروشگاه‌های حیوانات خانگی، ممکن است انواع مختلف کف دریای رنگی را به فروش برسانند. اینها در واقع همان کف طبیعی هستند که طعم دار شده و معمولاً حاوی ویتامین های اضافی هستند. برخی از آنها نیز فقط با رنگ خوراکی رنگ شده‌اند. از این رو تهیه آنها واقعاً ضروری نیست و شما می‌توانید از نوع طبیعی آن برای پرندگان خود استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی ماهیت کف دریا و مزایا و معایب آن برای انواع طوطیسانان پرداختیم. حالا شما می‌توانید تصمیم بگیرید که با توجه به مطالب گفته شده، تهیه کف دریا برای پرندگان خانگی شما مفید است یا نه؟ در پایان یادآور می‌شویم اگر به خواندن این دست از مقالات علاقمند هستید، می‌توانید به وبلاگ دانه مارکت مراجعه نمایید و انواع دان و غلات ارگانیک را نیز به صورت آنلاین و با بهترین قیمت ممکن از فروشگاه اینترنتی ما خریداری کنید.

4 نظر

  1. 19 اکتبر , 2023
    حمیدرضا

    من برای عروسم گرفتم خیلی خوشش امد

    پاسخ
  2. 3 نوامبر , 2023
    mohammad

    برای جلوگیری از رشد بیش از اندازه منقار خیلی مفیده، کسی خواست بخره من در خدمتم

    پاسخ
  3. 17 نوامبر , 2023
    شهرام

    سلام برای مرغ عشق سنگ مینرال بهترهست یاکف دریا

    پاسخ
  4. 24 نوامبر , 2023
    دانه مارکت1

    سلام، شهرام عزیز این دو کاربردهای متفاوتی دارند و هر کدوم برای یک منظور خاص استفاده میشن. پس هر دو میتونن برای پرنده شما مفید باشن

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.