چرا تهیه و نوع اسباب بازی برای پرندگان خانگی مهم است؟

اسباب بازی برای پرندگان

اسباب‌بازی‌ها می‌توانند غرایز طبیعی پرنده شما را تقویت کرده و او را سرگرم کنند. از این رو نقش مهمی در شاد نگه داشتن پرندگان خانگی شما دارند. بیشتر پرندگان در طبیعت، ساعتها به دنبال غذا هستند و در این بین بازی می‌کنند. این فعالیت ها بخش بزرگی از روز پرنده را به خود اختصاص می‌دهند. اما در اسارت بدون هیچ زحمت و کاری به آنها غذا داده می‌شود. بنابراین سپری کردن روز در اسارت می‌تواند برای آنها بسیار خسته کننده باشد. یک پرنده بی حوصله بیشتر به مشکلات رفتاری مانند کندن پر و جیغ زدن مداوم دچار می‌شود. به همین دلیل است که اسباب بازی برای پرندگان خانگی جنبه حیاتی دارد. اما چه نوع اسباب بازی‌هایی را می‌توان برای پرندگان تهیه کرد. پاسخ را در ادامه بخوانید.

چرا پرندگان به اسباب بازی نیاز دارند؟

اسباب ‌بازی‌ها برای سلامت روحی و جسمی پرندگان بسیار مهم هستند. کارشناسان می‌گویند که اسباب بازی برای پرندگان خانگی شما به اندازه تغذیه آنها مهم است. آنها برای حفظ سلامت روانی و جسمی پرندگان ضروری هستند. با این حال اگر پرنده شما برای کشف چیزهای جدید مردد است، شما می‌توانید یک اسباب بازی را در خارج از قفس وصل کنید و با وسایلی که در اطراف خانه دارید، روش های مختلفی را برای سرگرم کردن او پیدا کنید. در این هنگام می‌توانید متوجه شوید که پرنده شما چه ابزاری را ترجیح داده و یا با چه نوع اسباب بازی راحتتر است. (برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « اهمیت و مزایای بازی کردن پرندگان خارج از قفس » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.)

در ادامه به برخی از مهمترین دلایل لزوم تهیه اسباب بازی برای پرندگان خانگی اشاره می‌کنیم.

  • شبیه سازی فعالیت‌های طبیعی پرندگان

بازی با اسباب ‌بازی‌ها به همان اندازه برای سلامتی یک پرنده مهم است که دویدن در اطراف خانه و ساختن قلعه‌ها در بیرون برای کودکان اهمیت دارد. شبیه سازی فعالیت‌های طبیعی پرندگان به مواد فیزیکی در اسارت نیاز دارند که آنها را اسباب ‌بازی‌ می‌نامیم. پرندگان با استفاده از اسباب ‌بازی‌های خود، میل طبیعیشان برای جویدن، پرتاب کردن، حفاری و جستجو را انجام می‌دهند. بنابراین اسباب بازی‌ها علاوه بر سالم نگه داشتن منقار پرندگان، به قوی نگه داشتن عضلات، تاندون ها و استخوان های آنها نیز کمک می‌کنند. در نتیجه این خلاقیت و فعالیت، آنها را به حرکت وا می‌دارد و ذهن آنها را تحریک می‌کند.

  • آنها خیلی بیشتر از “کاری برای انجام دادن” هستند

داشتن سبک زندگی پرمشغله به این معنی است که شما نمی‌توانید هر دقیقه از روز را با پرنده خانگی خود باشید، بنابراین پرنده شما زمان قابل توجهی را تنها می‌گذراند. در این میان اکثر پرندگان اگر راهی برای مشغول نگه داشتن ذهن و بدن خود پیدا نکنند، ناامید و افسرده می‌شوند. در حالی که این موجودات باهوش می‌توانند زمان تنهایی خود را با اسباب ‌بازی‌های مناسبی که در اختیارشان قرار گرفته سپری کرده و خود را سرگرم کنند.
فراموش نکنید نشستن پرنده تمام روز روی صندلی خود و تعامل نداشتن با او، ناسالم و غیر طبیعی است. چرا که پرنده بی حوصله، افسرده، تنبل و مریض می‌شود. بنابراین، بازی با اسباب‌بازی‌ها نه تنها ذهن پرنده را تحریک می‌کند، بلکه او را از نظر فیزیکی نیز فعال و سرگرم نگه می‌دارد.

اسباب بازی برای پرندگان

  • افزایش قدرت انتخاب

برای پرندگان دسترسی به اسباب ‌بازی‌هایی با شکل‌ها، رنگ‌ها و بافت‌های مختلف جذاب است. زیرا به آنها قدرت انتخاب می‌دهد و پرنده شما در هر اسباب بازی به دنبال هدفی تازه می‌گردد. به عبارت دیگر او انتخاب می‌کند که با چه اسباب بازی هایی بازی کند، می‌خواهد با آنها چه کار کند، چگونه با آنها بازی کند و حتی چه زمانی باید بازی کند. بنابراین اسباب بازی‌های مناسب، نه تنها پرندگان شما را مشغول می‌کنند، بلکه می‌توانند اعتماد به نفس آنها را نیز تقویت کنند.

  • ندای وحش

جستجوی غذا، پرواز، پریدن روی درختان و حتی بازی کردن موجب می‌شود تا پرندگان در طبیعت دائما در حال حرکت باشند. همچنین تعامل با پرندگان دیگر و اشیاء بی جانی که پیدا می‌کنند، باعث شادی آنها می‌شود. مشاهدات نشان داده است که پرندگان وحشی با پرتاب کردن شاخه‌ها، برداشتن چوب از شاخه‌ها، حمام کردن در گودال‌ها، آویزان شدن برعکس و تاب خوردن بازی می‌کنند. در این میان کلاغ‌ها حتی در دامنه‌های پوشیده از برف، با سُر دادن خود بازی می‌کنند.

از سوی دیگر غرایز طبیعی بقای پرندگان نیاز به تمرین دارد، بنابراین دادن وسیله ای به آنها برای تمرین غرایز طبیعی خود، منجر به فعالیت های سرگرم کننده فراوانی می‌شود. آنها مطمئناً از جویدن چوب، پوست، برگ و سایر اشیاء لذت خواهند برد. این غریزه به آنها کمک می‌کند تا یاد بگیرند که چگونه از ابزارها استفاده کنند، لانه بسازند و در درختان گودال های تودرتو ایجاد کنند. چرا که مهارت های ساخت و ساز ذاتی نیستند و پرندگان با بزرگ شدن و مشاهده هم، آنها را از یکدیگر می آموزند.

  • کمک به ارامش پرندگان هورمونی در طول فصل تولید مثل

اگر پرنده شما مدتی است پرخاشگر شده، مهم است بدانید که این به دلیل هورمون های فصلی بیش از حدِ طبیعی در بدن او است. پرندگانی که در شرایط تولید مثل قرار دارند، گاهی اوقات کمی تنبل می‌شوند. صرف نظر از این، اگر پرنده شما مجرد است و جفت ندارد، باز هم ممکن است تحت تأثیر فصل قرار ‌بگیرد. بنابراین به جایی نیاز دارد تا این انرژی اضافی طبیعی را آزاد کند و اسباب ‌بازی‌های ایمن، به او اجازه می‌دهند انرژی اضافی را بسوزاند و ناامیدی‌های خود را به شیوه‌ای جذاب از تن بیرون کند.

آشنایی با پنج نوع اسباب بازی

برخی از صاحبان پرنده تصور می‌کنند که پیدا کردن یک اسباب بازی مناسب برای پرندگان کار دشواری است. چرا که اسباب بازی‌ها باید به گونه ای باشند که علاوه بر رفع نیازهای روحی و جسمی پرنده، برای سلامت او نیز بی خطر باشند. به همین دلیل در ادامه به 5 اسباب بازی محبوب و ایمن اشاره می‌کنیم.

1. اسباب بازی‌های علوفه جویی

اسباب ‌بازی‌های علوفه‌جویی، خروجی ایده‌آلی را برای پرنده شما فراهم می‌کنند تا درست مانند طبیعت، برای پیدا کردن غذای خود تلاش کند. از این رو اسباب ‌بازی‌هایی که غذای پرنده را مخفی می‌کنند یا قسمتی برای جاسازی آن دارند، می‌توانند برای پرنده شما مناسب باشند. توجه داشته باشید که این اسباب بازی‌ها باید در سرتاسر قفس و در سطوح مختلف قرار داده شوند تا حرکت و علاقه پرندگان را تشویق کنند.

2. اسباب بازی‌های جویدنی

جویدن یک فعالیت عمده در طبیعت است. به ویژه در فصل لانه سازی که پرندگان، لانه را با سوراخ کردن تنه درختان ایجاد می‌کنند، چیزهای زیادی را می‌جوند. از این رو برای فراهم کردن امکان ساعت‌ها جویدن ایمن، باید اسباب‌ بازی‌های چوبی قابل تخریب در اختیار پرندگان قرار داده شود. در این میان پرندگان کوچکتر با موادی مانند بالسا، کاج یا انگور به بهترین شکل، این نیاز خود را براورده می‌کنند. در حالی که پرندگان بزرگتر چوب های سخت را ترجیح می‌دهند.

اسباب بازی برای پرندگان

3. اسباب بازی‌های راحتی

پرندگان از تماس فیزیکی با جفت خود لذت می‌برند و اغلب روی شاخه ها به سمت آنها می‌روند. اما حتی زمانی که پرندگان در قفس تنها هستند نیز دوست دارند، سطوح نرم را درآغوش بگیرند یا روی آنها بخزند. این کار استرس آنها را کاهش می‌دهد و به آنها احساس امنیت می‌دهد.

4. اسباب بازی‌های آماده سازی

از جمله دیگر وسایلی که باید در فهرست 5 اسباب بازی برای پرندگان خانگی قرار بگیرد، اسباب بازی‌های آماده سازی است. بی حوصلگی و استرس می‌تواند باعث شود پرندگان در قفس پرهای خود را بکنند. از این رو اسباب ‌بازی‌هایی که به پرندگان اجازه می‌دهند روشی عملی برای ارضای میلشان به آراستگی پیدا کنند، از این کار جلوگیری می‌کنند.

5. اسباب بازی‌های مکانیکی

پرندگان موجودات باهوش و کنجکاوی هستند. برخی از آنها از باز کردن گره ها، باز کردن پیچ و مهره ها و تخریب قفس‌ها برای فرار لذت می‌برند. بنابراین اگر به این پرندگان اسباب بازی های حل پازل و مکانیکی داده شود، از نظر ذهنی تحریک می‌شوند.

کلام اخر

پرندگان اهلی فرصت یکسانی برای کشف محیط اطراف خود و شرکت در فعالیت هایی که پرندگان وحشی در زیستگاه طبیعی خود انجام می‌دهند را ندارند. به همین دلیل است که تهیه انواع اسباب بازی برای پرندگان خانگی، سرگرم کننده و جالب است و آنها را خوشحال و هوشیار نگه می‌دارد. شما می‌توانید انواع مختلف این اسباب ‌بازی‌ها را از پت شاپها تهیه نمایید و برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، سایر مطالب ما را در وبلاگ دانه مارکت مطالعه کنید.

3 نظر

  1. 19 اکتبر , 2023
    golitala

    اسباب بازی پلاستیکی برای پرنده ها مضره؟

    پاسخ
  2. 26 اکتبر , 2023
    دانه مارکت1

    سلام، پرندگان خانگی به ویژه طوطیسانان موجودات کنجکاوی هستن و همه چیز را با منقار خود بررسی و کنکاش میکنن. از این رو چون احتمال کندن قطعات ریزی از اسباب بازی با منقار و خوردن ان توسط پرنده وجود دارد، بهتر است اسباب بازی ها حدالامکان از چوب و چرم غیرسمی با رنگهای خوراکی ساخته شده باشند.

    پاسخ
  3. 28 اکتبر , 2023
    golitala

    ممنونم از توضیحاتتون 🙏

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.