اهمیت و مزایای بازی کردن پرندگان خارج از قفس

بازی کردن پرندگان

آیا پرنده شما هم زمانی را خارج از قفس به بازی کردن می‌پردازد؟ درست است که پرندگان در داخل قفس خود احساس امنیت بیشتری دارند اما آنها هم درست مانند انسانها نیاز دارند تا برای کشف دنیای بیرون و یادگیری تجربیات جدید، زمانی را دور از قفس خود بگذرانند. اما چرا بازی کردن پرندگان خارج از قفس ضروری و مفید است؟ برای یافتن پاسخ این سوال، تنها کافی است تا در ادامه این مطلب از دانه مارکت همراه ما باشید.

آیا پرندگان واقعاً به بازی کردن در خارج از قفس نیاز دارند؟

پاسخ این سوال مثبت است. پرندگان خانگی نیز نیاز دارند تا همچون همتایان خود در حیات وحش، زمانی را به ورزش و بازی اختصاص دهند. آنها می‌توانند در این زمان گوشه ای بنشینند، پرواز کنند، به این ور و آن ور سرک بکشند و با انسانها معاشرت کنند. البته بدیهی است که شما ممکن است نتوانید محیطی را که آنها در طبیعت به آن عادت کرده اند، برایشان فراهم کنید. اما می‌توانید با مهیا کردن امکان بازی کردن پرندگان خارج از قفس به آنها کمک کنید تا با اسارت کنار بیایند و کمی آزادی عمل داشته باشند.

مزایای بازی کردن پرندگان خارج از قفس

در ادامه با هم برخی از مزایای داشتن زمان بازی اختصاصیِ خارج از قفس را بررسی می‌کنیم:

  • به پرنده شما امکان کاوش می‌دهد

پرندگان از کشف مناظر، صداها و رایحه‌های جدید لذت می‌برند. بنابراین دادن زمان بیرون از قفس برای کاوش، می‌تواند به آنها کمک کند تجربیات جدیدی را کشف کنند.

  • احساس تنهایی و سایر بیماری های فیزیولوژیکی را در پرنده کاهش می‌دهد

پرندگان زمانی که به اندازه کافی به آنها توجه نکنید و یا برایشان وقت نگذارید، افسرده می‌شوند. بنابراین وقتی همیشه در قفسی زندانی باشند، ممکن است قربانی تنهایی، اضطراب و سایر مشکلات فیزیولوژیکی شوند.

  • بازی کردن پرندگان خارج از قفس از چاق شدن آنها جلوگیری می‌کند

اجازه دادن به پرندگان برای بازی در خارج از قفس می‌تواند آنها را تشویق به پرواز و ورزش کند. این امر نیز خود منجر به کاهش شانس ابتلا به چاقی در آنها می‌شود.

  • پیوند را تقویت می‌کند

سپری کردن زمان کافی با پرنده‌تان خارج از قفس می‌تواند به تقویت پیوند شما و ایجاد اعتماد در حیوان خانگیتان کمک کند.

مزایا و معایب نگهداری دائمی پرندگان در قفس

اگرچه زمان بازی خارج از قفس مفید است، اما گاهی اوقات می‌تواند خطرناک هم باشد. پس بهتر است در ادامه در خصوص مزایا و معایب نگهداری دائمی پرندگان در قفس صحبت کنیم. به این ترتیب راحت‌تر به پاسخ این سوال می‌رسیم که آیا دادن طعم آزادی و بازی کردن در خانه به پرندگان کار درستی است یا نه؟

بازی کردن پرندگان

مزایای نگهداری پرندگان در داخل قفس

  • ایمنی شما و پرنده‌تان

اولین مزیت نگهداری پرندگان خانگی در قفس محافظت از آنها در برابر آسیب است. چرا که اگر پرندگان بتوانند در اطراف خانه پرواز کنند، به راحتی می‌توانند آسیب ببینند. علاوه بر این، پرندگان خارج از خانه مستعد قرار گرفتن در معرض حملات گربه‌ها، سگ‌ها و سایر حیوانات هستند. بنابراین شما با نگه داشتن آنها در قفس، احتمال آسیب دیدنشان را کاهش می‌دهید.
از سوی دیگر برخی از پرندگان پرخاشگر هستند و تمایل دارند صاحب خود را گاز بگیرند. در این صورت نیز نگهداری آنها در قفس مفیدتر از خارج آن است. (برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « متداولترین خطرات خانگی برای پرندگان » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید. )

  • پیشگیری از بیماری

توانایی پیشگیری از بیماری از مزایای قابل توجه نگهداری پرندگان در قفس است. پرندگانی که در قفس نگهداری می‌شوند از آنجایی که با سایر پرندگان تعامل کمتری دارند، احتمال انتقال بیماری را محدود می‌کنند. چرا که قفس‌ها با ایجاد محیطی بهداشتی و ایمن از پرندگان در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کنند.
همچنین نگهداری آنها در قفس ممکن است از پرندگان شما در برابر دیگر ناقلین بیماری مانند حیوانات یا سطوحی که ممکن است محل نگهداری باکتری ها یا ویروس‌ها باشد، محافظت کند. بر این اساس با نگهداری پرندگان در قفس، شما می‌توانید به سرعت محیط اطراف آنها را تمیز و ضدعفونی کنید تا احتمال شیوع بیماری‌ها را کاهش دهید.

  • نظافت و تمیزکاری

قفس‌هایی که به ندرت تمیز می‌شوند، می‌توانند به محلی برای رشد و تکثیر باکتری‌ها و قارچ‌ها تبدیل شوند. بنابراین تمیز کردن و ضدعفونی کردن قفس پرندگان بسیار مهم است. چرا که این امر در واقع به از بین بردن ضایعات غذا و بسترهای ناپاک که باعث جذب حشرات و انگل‌ها می‌شود، کمک می‌کند.
نظافت همچنین به حفظ رفتار طبیعی پرندگان کمک می‌کند. چرا که آنها موجودات بسیار بهداشتی هستند و دوست دارند همواره محیط اطراف و پرهای خود را تمیز نگه دارند.

  • راحتی

تمیز کردن قفس پرنده بسیار ساده تر و راحت تر از تمیز کردن او پس از بازی و گشت و گذار است. چرا که پرندگان کثیف و بدون قفس می‌توانند پر و فضولات خود را در سراسر خانه به جا بگذارند.

  • آموزش

آموزش دادن به پرنده ذهن او را فعال نگه می‌دارد و به صاحبان آنها نیز کمک می‌کند تا بیشتر در مورد حیوان خانگی خود بیاموزند. البته ناگفته نماند که بهترین روش آموزش به پرندگان خانگی، به شخصیت و خواسته‌های آنها بستگی دارد. زیرا روش‌های مختلف آموزشی برای این حیوانات در دسترس است.

معایب نگه داشتن همیشگی پرندگان در قفس

  • کیفیت هوای ضعیف

اگر امکان بازی کردن پرندگان خارج از قفس فراهم نشود و پرنده در منطقه ای با کیفیت هوای بد، مانند یک محیط شهری همیشه در قفس باشد، ممکن است با مشکلات جدی مواجه شود. این امر نه تنها بر سلامت پرنده تأثیر می‌گذارد، بلکه ممکن است باعث بروز مشکلات رفتاری نیز شود.

  • کمبود نور خورشید

پرندگان برای اینکه سالم بمانند به نور خورشید و هوای تمیز زیادی نیاز دارند. آنها با استفاده از بال‌های خود حرکت و ورزش می‌کنند و برای تولید ویتامین D به نور طبیعی خورشید نیاز دارند.

  • از بین رفتن توانایی پرواز

پرندگانی که همیشه در قفس نگهداری می‌شوند، ظرفیت پرواز و شکار خود را از دست می‌دهند. با توجه به اینکه پرواز و شکار دو مورد از مهمترین فعالیت های پرندگان است، می‌توان گفت که این، یکی از معایب اصلی نگهداری همیشگی آنها در قفس است. چرا که اگر پرندگان نتوانند پرواز کنند، نمی‌توانند از خطراتی مانند شکارچیان یا آب و هوای نامساعد فرار کنند.

  • حساسیت به استرس و کسالت

یکی دیگر از معایب نگهداری پرندگان در قفس این است که پرندگان خسته، مضطرب و استرسی ممکن است با این کار، زودتر بیمار شوند. عدم تحرک می‌تواند باعث شود پرندگان احساسات بدی را تجربه کنند و در نهایت دچار مشکلات سلامتی مختلفی از جمله کندن پر شوند.
چرا که در طبیعت، پرندگان به طور مداوم با یکدیگر تعامل دارند و در معرض محرک های محیطی مختلف از جمله صداها، بوها و بافت ها قرار می‌گیرند. پس از آنجایی که آنها نمی‌توانند در اسارت در این رفتارهای طبیعی شرکت کنند، فراهم نکردن امکان بازی کردن پرندگان خارج از قفس، ممکن است انها را خسته و استرسی کند.

چگونه می‌توان یک پرنده را خارج از قفسش سرگرم کرد؟

راه های مختلفی برای سرگرم کردن پرندگان در خارج از قفس وجود دارد. برای مثال، شما می‌توانید اسباب ‌بازی‌های مخصوص این حیوانات را در قفسشان قرار بدهید تا آنها بتوانند از بازی‌های محرک ذهنی مانند پازل و اسباب‌ بازی‌های سرگرم‌کننده مانند تاب، طناب، نردبان و زنگ لذت ببرند.
راه ساده دیگر برای سرگرمی پرندگان این است که به آنها اجازه دهید، پرواز کنند و بال های خود را ورزش دهند. اما اگر این کار به نظرتان بیش از حد ساده و ابتدایی است، می‌توانید راهکارهای جالب زیر را امتحان کنید:

  • بازی کردن
  • رقصاندن
  • نشاندن روی شانه خود
    توجه داشته باشید که شما می‌توانید پس از آموزش مهارتهای جدید به پرنده خود، از خوراکیهای مورد علاقه او به عنوان پاداش استفاده کرده و به این ترتیب انگیزه حیوان خانگی خود را برای یادگیری بالا ببرید.

بازی کردن پرندگان

یک پرنده چه زمانی باید از قفس خود خارج شود؟

پاسخ این سوال به نوع پرنده شما بستگی دارد. چرا که طوطی‌های بزرگتر نسبت به طوطی های کوچک به تحریک ذهنی بیشتری در خارج از قفس خود نیاز دارند. اما قانون کلی این است که بازی کردن پرندگان خارج از قفس، در گونه‌های کوچکتر 2 ساعت و برای گونه های بزرگتر بهتر است حداقل 3 ساعت به طول بیانجامد. توجه داشته باشید ورزش کردن، بازی کردن و کاوش در محیط باید در روز به اندازه کافی باشد نه آنقدر طولانی که پرنده احساس خستگی و دلتنگی کند.

بایدها و نبایدهای بازی کردن پرندگان خارج از قفس

پرندگان زمانی که خارج از قفس هستند، ممکن است در معرض شکارچیان و تهدیدهای مختلفی قرار بگیرند. بنابراین وقتی پرنده خانگی شما خارج از خانه خود است، این بایدها و نبایدها را در نظر داشته باشید.
نبایدهای بازی کردن پرندگان خارج از قفس

1. اجازه گاز گرفتن را به طوطی خود ندهید

شما نباید اجازه دهید پرنده‌تان در طول زمان بازی به شما صدمه جسمی وارد کند. چرا که این کار می‌تواند پیام اشتباهی را برای پرنده شما ارسال کند پس اگر حیوان خانگی شما در حین بازی با بازیگوشی شما را گاز گرفت، چه کاری باید انجام دهید؟
در اولین قدم، کنار بکشید و با یک “نه” محکم به او بفهمانید که چنین اقدامی غیرقابل قبول است و قابل تحمل نیست. توجه داشته باشید که شما باید این روش را بارها و بارها تکرار کنید تا زمانی که پرنده شما یاد بگیرد که اصلاً گاز نگیرد. ( برای کسب اطلاعات کاملتر در این زمینه، می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « چگونه از گاز گرفتن عروس هلندی خود جلوگیری کنیم؟ » در دانه مارکت بخوانید.)

2. طوطی خود را مجبور به بازی نکنید

اگر متوجه شدید که پرنده شما نمی‌خواهد بازی کند، نباید به هر قیمتی او را مجبور به این کار کنید. زیرا اجبار به این کار می‌تواند باعث خشم و پرخاشگری شود. به عنوان صاحب پرنده باید این نکته را در نظر داشته باشید که پرندگان گاهی می‌خواهند در قفس خود بمانند و در روز از آسایش خانه خود لذت ببرند. در این صورت، شما باید به پرنده خود فرصت بدهید تا زمانی که می‌خواهد قفس خود را ترک کرده و از بازی در خارج از قفس لذت ببرد.
همچنین فراموش نکنید که پرندگان در هنگام بیماری علاقه خود را به بازی از دست می‌دهند. بنابراین اگر پرنده شما از خارج شدن از قفس امتناع کرد، مراقب مشکلات بالقوه سلامت او باشید و در صورت لزوم با دامپزشک پرنده‌تان تماس بگیرید.

3. اجازه ندهید طوطی شما بیرون از خانه شما بازی کند

حتی پرندگانی که پرهای پروازی آنها بریده شده هم ممکن است به محض یافتن فرصت به بیرون پرواز کنند. بنابراین، وقتی حیوان خانگی شما در خارج از قفس بازی می‌کند، باید از بسته بودن تمام پنجره ها و درها اطمینان حاصل نمایید.
همچنین اگر می‌خواهید پرنده خود را به بیرون از خانه ببرید، باید با استفاده از بند و افسار از پرواز آن جلوگیری کنید. اما نباید آنها را خیلی سفت ببندید. بر این اساس آنها باید به اندازه کافی راحت باشند تا بتوانند در اطراف خود حرکت کنند، اما فرار نکنند.

4. پرنده خود را همراه با سایر حیوانات خانگی یکجا نگهداری نکنید

نگهداری از پرندگان به همراه سایر حیوانات خانگی اصلاً ایمن نیست. حتی اگر همه حیوانات خانگی شما به یکدیگر عادت داشته باشند یا رفتارشان نسبت به یکدیگر دوستانه باشد، ممکن است پرنده شما آنها را تحریک نماید.

درست است که موارد زیادی وجود دارد که پرندگان و سایر حیوانات خانگی مانند گربه و سگ با یکدیگر کنار می‌آیند. با این حال پرندگان همواره باعث تحریک سگ‌ها شده و ممکن است سبب حمله آنها شوند. با همه اینها اگر در حال حاضر از چند حیوان خانگی به طور همزمان نگهداری می‌کنید، حتماً مقاله دیگر ما را با عنوان « تربیت سگ برای نگهداری در کنار پرندگان خانگی » مطالعه نمایید.

بایدهای بازی کردن پرندگان خارج از قفس

1. جلسات بازی را کوتاه نگه دارید

بازی با پرنده در خارج از قفس سرگرم کننده است، اما شما باید آن را کوتاه و شیرین نگه دارید. چرا که پرندگان عموماً دوست دارند در قفس خود باشند و احساس راحتی و امنیت را تجربه کنند. بنابراین بهتر است بدانید چه زمانی باید به آنها استراحت دهید و پرنده خود را به قفس بازگردانید. توجه داشته باشید که زمان ایده‌آل بازی 20 تا 30 دقیقه است.

2. برای پرنده خانگی خود اسباب بازی های ایمن انتخاب کنید

پرندگان دوست دارند از اسباب بازی‌های مخصوص خود استفاده کنند. بنابراین مطمئن شوید که اسباب بازی آنها ایمن و عاری از خطرات بالقوه و سمومی است که ممکن است باعث مسمومیت یا آسیب به حیوان خانگی کوچک شما شود. به عنوان مثال، چوب تصفیه شده حاوی مواد شیمیایی خشن است که به طور بالقوه برای طوطی ها و سایر انواع پرندگان سمی است. از این رو از آنجایی که شما مطمئناً می‌خواهید پرنده خود را از مشکلات سلامتیِ ناخواسته، دور نگه دارید باید اسباب بازی های خطرناک را از دسترس آنها خارج کنید.

کلام آخر

بازی کردن پرندگان خارج از قفس جهت ورزش و تحریک ذهنی حیوان خانگی شما بسیار مهم است. بنابراین همه پرندگان، چه گونه های بزرگ و چه کوچک، به این کار نیاز دارند. پرندگانی که همیشه در قفس نگهداری می‌شوند و فاقد تحریک ذهنی هستند، می‌توانند رفتارهای پرخاشگرانه، عصبی و خود ویرانگر داشته باشند. از این رو بهتر است هر روز با در نظر گرفتن نکات ایمنی لازم، زمان کافی را برای بازی پرنده خود در خارج از قفس فراهم کنید و به آنها اجازه دهید یک ساعت یا بیشتر در اطراف پرواز کنند و به کاوش بپردازند. در پایان یادآور می‌شویم که شما می‌توانید سایر مطالب مرتبط به پرندگان وحشی و اهلی را در وبلاگ ما بخوانید و دان و غلات مورد نیاز برای تغذیه دوست پردارتان را نیز با بهترین کیفیت از دانه مارکت خریداری کنید.

2 نظر

  1. 4 نوامبر , 2023
    علیزاده

    وقت گذروندن پرنده های خونگی بیرون از قفس خیلی مهمه. ممنونم که در این مورد اطلاع رسانی میکنید

    پاسخ
  2. 4 نوامبر , 2023
    داریوش

    سلام، خیلی مطلب اموزنده و مفیدی بود. تشکر

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.