متداولترین خطرات خانگی برای پرندگان

خطرات خانگی برای پرندگان

پرندگان از جمله پر طرفدارترین حیوانات خانگی هستند که بسیاری از مردم، از داشتن آنها لذت می‌برند. با این حال، نگهداری از آنها در محیط خانه چندان هم امن نیست. چرا که خطراتی در یک خانه معمولی وجود دارد که ممکن است حتی متوجه آنها نباشید. در ادامه این مطلب از دانه مارکت به بررسی برخی از متداولترین خطرات خانگی برای پرندگان خواهیم. پس با ما همراه باشید.

1. مواد شیمیایی خطرناک (مانند حشره کش‌ها)

برخی از مواد شیمیایی خانگی می‌تواند برای پرندگان خانگی بسیار خطرناک باشد. چرا که پرندگان متابولیسم بالا و سیستم تنفسی ظریفی دارند که به سموم حساس است. از این رو حتی محصولاتی که برای استفاده در محیط زندگی انسانها بی‌خطر هستند، ممکن است برای پرندگان سمی باشند. از جمله مواد شیمیایی رایج خانگی خطرناک برای پرندگان می‌توانیم به حشره کش‌ها، پاک کننده های اجاق گاز، مایع سفیدکننده، آمونیاک، رنگ، چسب و پاک کننده لاک ناخن اشاره کنیم.

2. گیاهان سمی

گاهی متداولترین خطرات خانگی برای پرندگان را گیاهان ایجاد می‌کنند. چرا که بسیاری از آنها برای پرندگان سمی هستند و می‌توانند موجب ناراحتی خفیف و یا مرگ این حیوانات شوند. زنبق، آزالیا و خرزهره از جمله این گیاهان سمی هستند.

3. پوشش های نچسب (PTFE/TEFLON)

پوشش های نچسبی که اغلب روی ظروف آشپزی و سایر وسایل خانه یافت می‌شود نیز از جمله خطرات خانگی برای پرندگان به حساب می‌آیند. چرا که این ظروف وقتی که گرم می‌شوند، بخارهایی را از خود آزاد می‌کنند که می‌تواند برای پرندگان کشنده باشد.

4. آب

آب جمع شده در مخازنی چون وان حمام، توالت و حتی تنگ ماهی نیز برای پرندگان خطرناک است. چرا که این حیوانات معمولاً جذب آب می‌شوند و به دلیل اینکه نمی‌توانند شنا کنند، ممکن است در آن غرق شوند.

5. خفگی

پرندگان ممکن است دکمه‌ها و مهره های کوچک، گیره های کاغذ و یا حتی تکه های غذا را ببلعند و با آنها خفه شوند. از این رو برای جلوگیری از خفگی پرنده خود، همیشه اشیاء کوچک را دور از دسترس آن قرار دهید و به بازی و غذا خوردن او نظارت داشته باشید.

6. غذاهای نامناسب

از جمله متداولترین خطرات خانگی برای پرندگان استفاده از غذاهای نامناسب در ظرف غذای پرنده است. توجه داشته باشید که بسیاری از غذاهای رایج برای انسان مانند آووکادو، کافئین، الکل، شکلات، نمک یا شکر می‌توانند برای پرندگان سمی باشند. در نتیجه، مهم است که از آنچه پرنده شما می‌خورد، آگاه باشید و مطمئن شوید رژیمی که برای او در نظر گرفته‌اید برای این نوع از پرنده مناسب است.

 

7خطرات خانگی برای پرندگان. داروها

شاید جالب باشد که بدانید بسیاری از داروهای بدون نسخه و حتی با نسخه پزشک نظیر استامینوفن، ایبوپروفن و آسپرین حاوی موادی هستند که می‌توانند برای پرندگان سمی باشند. همچنین برخی از داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا نیز می‌تواند برای پرندگان خطرناک باشد. از این رو هنگام دادن داروی پرنده خود، همیشه دستورالعمل‌ها را دنبال کنید و یا از دامپزشک خود راهنمایی بخواهید. در نهایت پرنده خانگی خود را دور از مناطقی که ممکن است دارو خود را در آنها مصرف کنید، نگهداری نمایید.

8. اجاق گاز

اجاق گاز از جمله رایج ترین خطرات خانگی برای پرندگان است. متاسفانه هر سال صدها پرنده هنگام پرواز از روی شعله های گاز یا برخورد با سطوح داغ، زخمی یا کشته می‌شوند. بر این اساس برای کمک به ایمن نگه داشتن پرنده خود، همیشه هنگام استفاده از اجاق، مراقب آنها باشید.

9. گریس یا روغن

گریس و روغن یک خطر جدی برای پرندگان خانگی محسوب می‌شوند. چرا که خوردن حتی مقادیر کمی از این مواد می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی سلامتی و یا حتی مرگ در پرندگان شود. توجه داشته باشید که پرندگان ممکن است چربی را با منقار خود از روی سطوحی مانند اجاق گاز بردارند. مصرف حتی این مقدار کم از روغن می‌تواند باعث آسیب کبدی، نارسایی کلیه و مشکلات تنفسی در آنها شود. البته پرندگان به بخارات ناشی از این مواد نیز بسیار حساس هستند، بنابراین بهتر است در زمان پخت و پز پرنده خود را از محیط آشپزخانه دور نگه دارید.

10. سقف های گچبری شده

اغلب سقف‌های گچ بری شده حاوی مواد شیمیایی مضری مانند سیلیس هستند که استنشاق آنها برای پرندگان مضر است. همچنین گاهی بافت گچ بری شده ممکن است تیز باشد و به پرنده‌ای که روی آن می‌نشیند، آسیب برساند. از این رو پرنده را در اتاقی نگه دارید که فاقد گچ بری است یا مطمئن شوید که پرنده شما در این فضا، مکانی امن برای نشستن دارد.

11. سیم های برق

فهرست متداولترین خطرات خانگی برای پرندگان سیم کشی‌های برق را نیز در برمی‌گیرد. چرا که اغلب پرندگان خانگی جذب سیم پیچی‌های برق می‌شوند و ممکن است در آنها گیر کنند که این امر می‌تواند منجر به صدمات جدی یا حتی مرگ آنها شود. از این رو صاحبان پرندگان باید سیم های برق را دور از دسترس حیوان خانگی خود قرار داده یا انها را با پوشش محافظ بپوشانند.

12. اسباب بازی‌های نامناسب یا بد ساخت

یکی دیگر از خطراتی که پرندگان خانگی ممکن است در خانه با آن مواجه شوند، اسباب بازی‌های نامناسب یا بد ساخت هستند. این اسباب بازی‌ها اغلب دارای ریسمان، کیسه های پلاستیکی یا قطعات کوچک سخت افزاری هستند که ممکن است به پای پرنده بپیچند یا برای او مشکل ایجاد کنند. چرا که این حیوانات خانگی بسیار کنجکاو هستند و تقریباً با منقار خود همه چیز را جستجو می‌کنند. از این رو برای کمک به ایمن نگه داشتن پرنده خود، اسباب بازی‌های او را به طور منظم بررسی کنید و هر چیزی را که می‌تواند خطرناک باشد دور از دسترس او قرار دهید.

13. کمدها

شاید تصور کنید که یک کمد می‌تواند مکانی امن برای پرندگان خانگی باشد اما این فضا در واقع می‌تواند یکی از متداولترین خطرات خانگی برای پرندگان به شمار بیاید. چرا که کمدها اغلب مملو از مواد پاک کننده و سایر مواد شیمیایی هستند که در صورت استنشاق می‌توانند برای پرندگان مضر باشند. همچنین این فضاها پر از گرد و غبار هستند و باعث بروز مشکلات تنفسی در پرندگان می‌شود. در نهایت، کمدهایی که حاوی ظروف درخشان مانند قابلمه و تابه هستند نیز ممکن است منجر به آسیب دیدن پرندگان شوند.

14. پنکه های سقفی

در بسیاری از مناطق استفاده از پنکه های سقفی برای خنک نگه داشتن فضای خانه در تابستان ضروری است. اما این وسیله برای پرندگان خانگی بسیار خطرناک است. چرا که آنها می‌توانند بادهای قدرتمندی را ایجاد کنند که تعادل پرندگان را برهم می‌زند. همچنین تیغه‌های پنکه سقفی نیز ممکن است به پرنده شما آسیب جدی بزنند یا حتی او را بکشند. از این رو بهتر است تا جای ممکن پرنده خانگی خود را از پنکه های سقفی دور نگه دارید و یا حفاظ هایی را در اطراف تیغه ها نصب کنید.

خطرات خانگی برای پرندگان

15. پنجره ها، آینه ها و درها

بسیاری از صاحبان پرنده های خانگی از خطراتی که پنجره ها، درها و آینه ها برای حیوانات آنها ایجاد می‌کنند، بی اطلاع هستند. پرندگان به طور طبیعی جذب بازتاب‌ها می‌شوند و اغلب انعکاس خود را در پنجره یا آینه به عنوان یک جفت می‌بینند. این امر باعث می‌شود تا سعی کنند با عبور از شیشه به پرنده دیگر برسند که طبیعی است در این صورت با شیشه برخورد کرده و آسیب می‌بینند. همچنین پرواز آنها به سمت درهای باز ممکن است منجر به خارج شدن آنها از محیط خانه و فرارشان شود.

16. حیوانات خانگی دیگر

یکی دیگر از رایج ترین خطرات خانگی برای پرندگان قرار گرفتن در معرض سایر حیوانات خانگی است. چرا که سگ ها و گربه ها، هم از طریق تماس فیزیکی و هم از طریق بیماری می‌توانند تهدیدی جدی برای پرندگان باشند. این حیوانات حتی گاهی می‌توانند ناخواسته به پرنده شما آسیب بزنند یا او را بکشند. در نتیجه نگهداری پرندگان خانگی در اتاقی مجزا از سایر حیوانات خانگی بسیار مهم است. البته برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله دیگر ما را نیز با عنوان « آیا گربه‌ها و پرندگان خانگی می‌توانند در کنار هم زندگی کنند؟ » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.

17. سرب و روی

سرب و روی دو تا از خطرناک ترین سموم برای پرندگان هستند که در سطوح رنگ شده، سفال ها و حتی برخی برندهای دان پرندگان یافت می‌شوند. گفتنی است که خوردن حتی مقادیر کمی از سرب یا روی می‌تواند باعث بروز مشکلات سلامتی شدیدی در پرندگان شود. از این رو صاحبان پرندگان باید مراقب باشند تا از محصولات حاوی سرب یا روی در تغذیه پرنده خود استفاده نکرده و به طور مرتب محیط خانه خود را برای یافتن منابع احتمالی این سموم بررسی کنند.

18. هوای تهویه نشده و آلوده

کیفیت پایین هوا از جمله متداولترین خطرات خانگی برای پرندگان است. دود سیگار و مونوکسید کربن برای پرندگان بسیار کشنده هستند. چرا که پرندگان دارای سیستم تنفسی حساسی هستند که هوای آلوده می‌تواند آن را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

کلام آخر

در این مقاله در خصوص 18 مورد از متداولترین خطرات خانگی برای پرندگان سخن گفتیم. دیدیم که بسیاری از چیزهایی که ما آنها را بی‌خطر تصور می‌کنیم در حقیقت برای پرندگان کشنده هستند. از این رو اگر از یک پرنده نگهداری می‌کنید، بهتر است نهایت تلاش خود را برای ایمن کردن محیط زندگی او انجام دهید. در پایان یادآور می‌شویم برای خرید دان پرنده و سایر غلات مورد نیاز خود به صورت تازه و ارگانیک، سری به دانه مارکت بزنید و کالای مورد نیاز خود را با بهترین قیمت و به صورت آنلاین سفارش دهید.

 

2 نظر

  1. 25 اکتبر , 2023
    kimia

    بیشتر از هر چیز به نظرم باید مراقب شیشه ها باشین چون پرنده ها ذاتا تمایل به فرار و پرواز تو هوای ازاد دارن

    پاسخ
  2. 4 نوامبر , 2023
    دنیا

    سلام. در تکمیل حرف این دوستمون باید بگم که پنکه سقفی هم واقعا خطرناکه. تو رو خدا وقتی روشنه مراقب اینن کوچولوها باشین

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.