آیا گربه‌ها و پرندگان خانگی می‌توانند در کنار هم زندگی کنند؟

گربه‌ها و پرندگان خانگی

گربه‌ها به طور طبیعی شکارچی هستند، در حالی‌ که پرندگان طعمه به‌ حساب می‌آیند. بنابراین اگر این دو نوع حیوان خانگی نیاز به زندگی مشترک داشته باشند، ممکن است مشکلاتی را برای یکدیگر ایجاد کنند. همان‌طور که اغلب در کارتون‌ها نشان داده می‌شود، گربه‌های فضای باز و حتی گربه‌های خانگی، به پرندگان آسیب می‌زنند و گاهی به آنها حمله می‌کنند. چرا که این رفتارها به ‌صورت غریزی در طبیعت آن‌ها وجود دارد. اما آیا می‌توان بر این غرایز طبیعی گربه‌ها و پرندگان خانگی غلبه کرد تا آنها در کنار یکدیگر همزیستی مسالمت ‌آمیزی داشته باشند؟ در این مقاله از دانه مارکت به این سوال پاسخ می‌دهیم.

همزیستی گربه‌ها و پرندگان امکان پذیر است!

گربه و پرنده می‌توانند در خانه همزیستی داشته باشند. اما شما باید برای اطمینان کامل از امنیت آنها، اقدامات خاصی را انجام دهید تا گربه نتواند به ‌هیچ ‌عنوان به پرنده شما برسد. غریزه طبیعی گربه برای پریدن، گرفتن و بازی با پرنده می‌تواند در هر زمانی آشکار شود و به ‌صورت ناگهانی زندگی پرنده شما را به خطر بیندازد. اما باید توجه داشت که غریزه هر گربه و هر پرنده نیز متفاوت است. برخی از گربه‌ها اصلاً به یک پرنده خانگی اهمیت نمی‌دهند، در حالی‌ که برخی دیگر مأموریت زندگی خود را رسیدن به یک پرنده می‌کنند. از این رو شما باید شخصیت حیوانات خانگی خود را ارزیابی کنید و اگر به پرنده و گربه خود اجازه تعامل می‌دهید، همیشه مراقب آنها باشید.

به غرایز طبیعی آنها توجه کنید

گربه‌ها در طبیعت، گزینه‌های زیادی برای شکار دارند که می‌تواند شامل پستانداران کوچک، خزندگان، ماهی‌ها و حتی پرندگان باشد. برای گربه پریدن و گرفتن اقلام، زنده یا غیر زنده، سرگرم‌ کننده بوده و پرندگان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. از این رو گربه‌ها، پرندگان را سرگرم‌کننده یا غذا می‌دانند و بین حیوانات خانگی و وحشی تفاوتی قائل نمی‌شوند.

اکثر پرندگان، چه در اسارت و چه در حیات ‌وحش، با کوچک‌ترین وحشت، اگر احساس کنند کمترین خطری از سوی یک گربه تهدیدشان می‌کند، از آنجا دور می‌شوند. پرنده حتی ممکن است فریاد بزند تا به سایر پرندگان نیز هشدار دهد. پرندگانی که به ‌عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شوند، معمولاً آن ‌قدر بزرگ نیستند که بتوانند در مقابل گربه از خود دفاع کنند، اما حتی اگر یک پرنده بزرگ باشد، ممکن است در مبارزه با گربه پیروز نشود.

چرا گربه‌ها برای پرندگان خطرناک هستند؟

گربه‌ها می‌توانند به ‌راحتی به یک پرنده آسیب بزنند یا حتی آن را بکشند. آنها با چنگال‌های تیز خود به پرنده صدمه می‌زند یا می‌توانند باعث ایجاد زخم‌های جدی و عفونت ناشی از باکتری در دهانشان شود. گربه‌ها همچنین می‌توانند پرهای مهم مورد نیاز برای پرواز، تعادل و گرمای یک پرنده را بیرون بکشند و به پرنده‌ای که حمله یا تهدید را تحمل کرده است، آسیب‌های روحی جدی‌ای وارد کنند. همینطور گربه‌ها حتی ممکن است پرندگان کوچک را بخورند. پس می‌توانیم بگوییم که پاسخ ما به این سوال مثبت است و گربه‌ها برای پرندگان خطرناک هستند.

آیا پرندگان می‌توانند برای گربه‌ها خطرناک باشند؟

با وجود این واقعیت که یک گربه قطعاً برای یک پرنده خطرناک‌تر از یک پرنده برای یک گربه است، اما یک پرنده بزرگ ممکن است بتواند به گربه خانگی شما آسیب بزند. مثلاً طوطی‌های بزرگ دارای منقار و پنجه‌های قوی هستند که می‌توانند به هر چیزی که تصمیم به گرفتن آن دارند، آسیب برسانند. آنها می‌توانند گربه را گاز بگیرند و آن را اذیت کنند. اما بیشتر گربه‌های خجالتی دچار این آسیب‌ها می‌شوند و نمی‌توانند به‌ خوبی از خود دفاع کنند. چون برعکس گربه‌ها، پرندگان هیچگاه یک گربه را به چشم غذای پرنده نگاه نمی‌کنند.

گربه‌ها و پرندگان خانگی

راه‌هایی برای کمک به همزیستی مسالمت ‌آمیز

علی‌رغم این واقعیت که گربه‌ها به طور طبیعی می‌خواهند از میان حیوانات خانگی پرندگان را بگیرند و حتی بخورند، اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به این حیوانات خانگی در کنار هم در خانه خود انجام دهید. برای این کار باید:

قفس پرنده را ایمن کنید

اگر گربه کنجکاوی دارید، مطمئن شوید که پرنده شما یک قفس امن دارد که گربه نتواند داخل آن قرار بگیرد تا زمانی که در خانه نیستید، نگران او نباشید. علاوه بر این، مطمئن شوید که گربه شما نمی‌تواند قفس پرنده را بشکند. قفس‌های کوچکی مانند قفس‌هایی که برای قناری‌ها استفاده می‌شود، اغلب روی میز قرار می‌گیرند و به ‌راحتی می‌توان آنها را شکست. از این رو قفس را روی یک پایه یا میز محکم کنید یا مطمئن شوید که قفس به ‌اندازه کافی سنگین است که گربه شما نمی‌تواند آن را به اطراف فشار دهد. در نهایت، از قفل قفس استفاده کنید تا مطمئن شوید گربه شما نمی‌ تواند درهای قفس پرنده را باز کند.

آنها را در اتاق‌های جداگانه نگه دارید

قفس پرنده را در اتاقی قرار دهید که بتوانید گربه خود را از آن دور نگه دارید. شکار شدن پرنده در قفس توسط گربه (حتی اگر در پشت میله‌ها امن باشد) می‌تواند باعث استرس زیاد پرنده شده و به او آسیب بزند.

پرنده خود را به گربه خود معرفی کنید

این کار معمولاً یک فرایند بسیار کند است که برای حیوانات خانگی رخ می‌دهد. اما شما باید به پرنده در قفس و گربه از فاصله دور اجازه دهید که یکدیگر را ببینند. در نهایت، پس از اطمینان از اینکه هر دو راحت هستند و استرس ندارند، می‌توانید فاصله بین این دو را کاهش دهید.

کلام آخر

فراهم‌ کردن زندگی مسالمت ‌آمیز برای حیوانات خانگی مانند گربه ‌ها و پرندگان خانگی بسیار دشوار است. چرا که شما در این راه باید نکاتی را در نظر بگیرید که امنیت هر دو حیوان را تضمین کنید. برای این کار می‌توانید به نکاتی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، عمل نمایید و یا دیگر مقالات ما را در این زمینه بخوانید. در پایان یادآور می ‌شویم که برای تهیه انواع غلات ارگانیک و دان پرنده همواره می‌توانید به فروشگاه اینترنتی دانه مارکت مراجعه کنید و محصولات مورد نیاز خود را در سریعترین زمان و با بهترین کیفیت تهیه نمایید.

 

2 نظر

  1. 19 اکتبر , 2023
    m.gholami

    من گربه ندارم اما پرنده م خیلی از سگم میترسه در حالی که اون اصلا کاری باهاش نداره. چطور میشه این ترس رو از بین برد؟

    پاسخ
  2. 26 اکتبر , 2023
    دانه مارکت1

    سلام، برای کسب اطلاعان بیشتر در خصوص نگهداری سگ و پرنده با هم میتونین مطلب زیر رو مطالعه کنین
    https://danemarket.com/%d8%aa%d8%b1%d8%a8%db%8c%d8%aa-%d8%b3%da%af-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d9%86%da%af%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1-%da%a9%d9%86%d8%a7%d8%b1-%d9%be%d8%b1%d9%86%d8%af%da%af%d8%a7%d9%86/

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.