بهترین پرنده برای پرورش خانگی

بهترین پرنده برای پرورش خانگی
20 آوریل , 2021 بدون نظر

علاقه به نگهداری و پرورش پرندگان خانگی در عده زیادی وجود دارد، اما گاهی انتخاب نادرست تنها باعث آسیب به پرنده مورد نظر می‌شود. افراد در زمان انتخاب بهترین پرنده برای پرورش خانگی، باید دقت کنند پرندگان انواع و اقسام مختلفی دارند و هر کدام از شرایط زندگی متفاوتی برخوردار هستند. از طرفی برای داشتن یک پرنده خانگی، لازم نیست حتما به سراغ پرنده‌های کمیاب و گران‌قیمت بروید، چراکه پرنده‌های کوچک با قیمت مناسب هم می‌توانند گزینه بسیار خوبی برای نگهداری و پرورش در منزل باشند.

اگر فکر می‌کنید برای تغییر روحیات خود نیاز به یک پرنده خانگی دارید، بهتر است این مطلب را تا انتها مطالعه کنید، چون قصد داریم بهترین پرندگانی را که برای پرورش خانگی مناسب هستند، معرفی کنیم.

نکاتی برای انتخاب بهترین پرنده برای پرورش خانگی

علاقمندان به نگهداری و پرورش پرندگان خانگی، هر کدام اولویت‌های متفاوتی دارند. به‌طور کلی می‌توانیم افرادی را که دوست دارند پرنده خانگی داشته باشند، در دسته‌های زیر قرار دهیم:

  • کسانی که از حرف زدن و سخنگو بودن پرنده لذت می‌برند.
  • کسانی که دنبال پرنده‌ای هستند تا بتوانند حرکات جالب توجهی به آن آموزش دهند.
  • کسانی که پرورش پرنده خانگی را صرفا به خاطر آوازخوانی آن دوست دارند.

سطح هوش پرندگان با یکدیگر متفاوت است. به همین خاطر، نمی‌توانید آوازخوانی، انجام ترفند‌های جالب و حرف زدن را به همه آن‌ها آموزش دهید. بنابراین لازم است ابتدا با انواع پرندگان مخصوص نگهداری در منزل آشنا شوید و با توجه به ویژگی‌های هر کدام، بهترین مورد را برای پرورش انتخاب کنید. جثه پرنده، اهلی بودن یا نبودن آن، شرایط نگهداری و موارد مشابه می‌تواند بخشی از اولویت‌ها در زمان انتخاب بهترین پرنده برای پرورش خانگی محسوب شود. در ادامه تعدادی از این پرندگان را معرفی می‌کنیم.

عروس هلندی

یکی از بهترین پرندگان برای پرورش خانگی، عروس هلندی است که در خانواده طوطی‌های کاکل‌دار قرار می‌گیرد. این پرنده از جثه بسیار کوچکی برخوردار است. زیبایی خیره‌کننده آن باعث شده تا افراد زیادی آن را به‌عنوان پرنده خانگی خود انتخاب کنند. از ویژگی‌های عروس هلندی که با نام کاکاتیل هم شناخته می‌شود، می‌توان به انسان‌دوست بودن آن‌ اشاره کرد. البته باید در نظر بگیرید که این پرنده در عین آرام بودن، نیاز به توجه، بازی و سرگرمی دارد. در صورتی که شرایط بازی و وقت گذراندن را با عروس هلندی ندارید، جفتی برای آن تهیه کنید.

بهترین پرنده برای پرورش خانگی

این پرنده به خاطر استعداد بالایی که دارد، انتخاب خوبی برای کسانی است که دنبال پرورش یک پرنده خانگی سرگرم‌کننده هستند. این پرنده سریعا می‌تواند کارهای زیر را یاد بگیرد:

  • سوت زدن
  • سکه انداختن در قلک
  • چرخیدن به دور خود

مرغ عشق

پرنده مرغ عشق شاید پرطرفدارترین و بهترین پرنده برای پرورش خانگی باشد. این پرنده که با نام باجریگار هم شناخته می‌شود، در زمره ارزان ‌قیمت‌ترین پرندگان خانگی قرار می‌گیرد. تک ماندن پرنده مرغ عشق باعث افسردگی آن می‌شود.

بهترین پرنده برای پرورش خانگی

پس اگر می‌خواهید از آن نگهداری کنید بهتر است به فکر تهیه یک جفت نیز باشید. برای سرگرمی این پرنده، لازم است آینه و اسباب‌بازی در قفس آن قرار دهید. مرغ عشق شاید برای کسانی که به تقلید صدا علاقه دارند، انتخاب خوبی نباشد. اما پرنده سرگرم‌کننده‌ای است که ترفندها و حرکات مختلف را به‌خوبی یاد می‌گیرد.

کاکادو

این پرنده که که از انواع طوطی محسوب می‌شود، یک پرنده فوق‌العاده باهوش است. کاکادو توانایی بسیار بالایی در یادگیری کلمات دارد و آنقدر در درک احساسات قوی است که می‌تواند ناراحتی، خوشحالی، عصبانیت و خشم شما را متوجه شود. جالب است بدانید کاکادو با تاج بزرگی که روی سر خود دارد، احساساتش را بروز می‌دهد. این پرنده با دو رنگ سفید و صورتی در بازار یافت می‌شود. نوع صورتی کاکادو بسیار کمیاب و گران‌قیمت است.

بهترین پرنده برای پرورش خانگی

قناری

پرنده قناری از جمله پرندگان خوش‌آوازی به شمار می‌رود که زیبایی خیره‌کننده آن باعث شده است تا انتخاب دیگر ما برای بهترین پرنده برای پرورش خانگی باشد. جنس نر این پرنده در مقایسه با ماده بیشتر و زیباتر آواز می‌خواند. قناری برخلاف سایر پرندگان مطلب ما قهر نمی‌کند اما باید حواستان به تغذیه آن و به‌ویژه تمیز نگه داشتن قفسش باشد. اگر بخواهیم قناری را با طوطی مقایسه کنیم، باید بگوییم هزینه‌های مربوط به نگهداری، پرورش و تغذیه قناری کمتر است.

بهترین پرنده برای پرورش خانگی

کاسکو

یکی از بهترین پرندگان سخنگو که در خانواده طوطی‌ها قرار می‌گیرد، کاسکو است. کاسکو نه‌ تنها از هوش فوق‌العاده بالایی برخوردار است، بلکه برای خرید آن باید قیمت بالایی نیز پرداخت کنید. تهیه مواد غذایی و اسباب‌بازی‌های خاصی که در پرورش و نگهداری این پرنده نقش دارد، هزینه‌بر است.

بهترین پرنده برای پرورش خانگی

بنابراین تنها کسانی قادر به نگهداری و پرورش آن خواهند بود که از نظر بودجه محدودیت نداشته باشند. تقلید صدا یکی از استعدادهای نهفته در کاسکو است که البته برای آموزش آن باید زمان زیادی بگذارید. اگر به کاسکو توجه نکنید پس از قهر با شما جیغ هم خواهد کشید.

فنچ یکی از بهترین پرنده ها برای پرورش خانگی

اگر دنبال تهیه یک پرنده خانگی ارزان و بدون‌دردسر هستید، پیشنهاد می‌کنیم فنچ بخرید. فنچ یک پرنده کوچک است که در هر مطلبی به‌عنوان بهترین پرنده برای پرورش خانگی شناخته شده است. به همین علت نیز یکی از بهترین پرنده خانگی برای کودکان نیز به حساب می آید. یکی از ویژگی‌های مطرح فنچ‌ها، مقاومت بالای آن‌ها در برابر تغییرات آب‌وهوایی است.

بهترین پرنده برای پرورش خانگی

بد نیست بدانید این پرندگان زندگی دسته‌جمعی را دوست دارند و تنها ماندن آن‌ها باعث افسردگی‌شان خواهد شد. بهتر است حیاط، پاسیو و چنین مکان‌هایی را برای نگهداری و پرورش فنچ‌ها انتخاب کنید تا از سروصدای زیاد آن‌ها اذیت نشوید و بتوانید از زیبایی و شیرین‌کاری‌های این پرنده‌ها لذت ببرید.

ماکائو

بزرگترین پرنده از خانواده طوطی‌سانان، ماکائو است. این پرنده در حرف زدن بسیار تبحر دارد و تا اندازه‌ای، شرایط نگهداری و پرورش آن با دیگر طوطی‌ها متفاوت خواهد بود. اگر اتاقی بزرگ دارید که می‌توانید آن را کاملا در اختیار ماکائو قرار دهید، باید این پرنده را بخرید. در غیر این صورت، انتخاب پرنده ماکائو به‌عنوان بهترین پرنده برای پرورش خانگی کار اشتباهی است.

بهترین پرنده برای پرورش خانگی

چون ماکائو برای این که آزار و اذیت نشود و در تمام مدت خوش‌خلق بماند، نیاز به فضایی بزرگ دارد تا بتواند در آن آزادانه پرواز کند. این پرندگان را بسته به امکانات و شرایطی محیطی که دارید می‌توانید به‌صورت تکی یا جفت خریداری کنید و از داشتن آن‌ها لذت ببرید.

سخن نهایی

پرندگان موجوداتی دوست‌داشتنی برای پرورش در خانه یا نگهداری به‌عنوان یک حیوان خانگی هستند. تغذیه آن‌ها نسبتا ارزان است، به‌راحتی با انسان و سایر پرندگان کنار می‌آیند و بعضی از آن‌ها به فضای بزرگی برای نگهداری نیاز ندارند. در مطلب بالا چندین نمونه پرنده را به‌عنوان بهترین پرنده برای پرورش خانگی معرفی کردیم تا براساس بودجه و شرایط محیطی خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.