طوطی کاکادو و نکات نگهداری آن

طوطی کاکادو
24 فوریه , 2021 1 دیدگاه

طوطی کاکادو سخنگو یا (Cockatoo) یکی از پرندگان بسیار دوست داشتنی از انواع طوطی و در عین حال سخت طلب است. به همین علت طرفداران زیادی در بین مردم دارد. برای نگهداری طوطی کاکادو آمبرلا و ملوکان در خانه باید برخی نکات را مد نظر قرار داد. پس با دانه مارکت همراه باشید.

طوطی کاکادو سخنگو

طوطی کاکادو سخنگو یکی از پرندگان جذاب، اجتماعی و حساس نسبت به زندگی در اطراف انسان است. این نژاد از پرندگان دارای انواع مختلفی هستند که از نظر ظاهری و رفتاری با هم تفاوت دارند. در بین گونه‌های مختلف این پرنده، طوطی کاکادو ملوکان با پرهای تاجدار سفید و سایه‌هایی در رنگ‌های صورتی، خاکستری و سیاه نسبت به سایرین معروف‌تر است.

کاکادوها بومی مناطق استرالیا، اندونزی، جزایر سلیمان و گینه نو هستند. اما همان‌طور که گفتیم این پرندگان نسبت به زندگی با انسان‌ها بسیار حساس‌اند. به همین دلیل برای نگهداری از آن‌ها باید نکات مهمی را رعایت کرد. از این رو ما در این مقاله مطالبی مفید درباره‌ نحوه‌ نگهداری از طوطی کاکادو و همچنین ویژگی‌های رفتاری و تغذیه‌ طوطی کاکادو برای شما عزیزان ارائه می‌دهیم.

طوطی کاکادو

ویژگی‌های کاکادو سخنگو

طوطی کاکادو پرنده‌ای بسیار باهوش و احساساتی است که معمولاً به کودکان دو ساله تشبیه می‌شود. کاکادو به علت خلق و خوی بچه‌گانه و حرکات جذابش در بین مردم به شدت محبوب است. آن‌ها صدای بسیار بلندی به خصوص هنگام جلب توجه دارند. صدای این پرنده‌ها همچنین در ساعات خاصی از روز (طلوع و غروب خورشید) بلندتر می‌شود. کاکادوها توانایی یادگیری کلمات و عبارات ساده را دارند. این پرندگان انواع مختلفی دارند. اما فقط تعدادی از آن‌ها به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شوند.

متأسفانه نگهداری و پرورش این پرندگان بسیار سخت‌تر از سایرین است. با این حال به دلیل برخی خصوصیات رفتاری و ظاهری‌شان طرفداران زیادی دارند. این نژاد از طوطی‌ها علاقه‌ زیادی به وقت گذرانی با صاحبانشان دارند. اما توجه بیش از حد به آن‌ها برای افراد دردسرساز خواهد شد. از انواع مختلف این نژاد می‌توان به طوطی چشم برهنه، نخل سیاه، سیترون، تاجدار گوگردی، گوفین، سرگرد میچل، طوطی کاکادو ملوکان، گل رز، طوطی کاکادو آمبرلا و چتری، صورت باریک و … اشاره کرد.

کاکادو چشم برهنه

کاکادو چشم برهنه بر خلاف ظاهرش شخصیتی فوق‌العاده دارد. این گونه بسیار باهوش و بازیگوش است. نسبت به سایر پرنده‌های نژاد کاکادو جثه‌ کوچک‌تری دارد. نخ سیاه، پرنده‌ای بزرگ و قدرتمند است که شخصیتی جسور دارد. از این رو به یک صاحب جسور نیز نیازمند است. سیترون نسبت به سایر هم‌نوعان خود آرام‌تر است. در عین حال علاقه‌ زیادی به بازی و تعامل با صاحبش دارد.

بی توجهی به این پرنده

همچنین شخصیتی پرسشگر و بسیار مهربان دارد. گونه‌ تاجدار گوگردی از هوش بالایی برخوردار است. به همین دلیل برای بازی نیازمند فضای زیادی است. در صورتی که به این پرنده ورزش و عوامل تحریک کننده‌ ذهنی به اندازه‌ کافی داده نشود، شروع به کندن پرهایش می‌کند. از این رو صاحبان آن‌ها باید هر روز وسایل و اسباب‌بازی‌های جدید زیادی در اختیارشان قرار دهند.

گوفین ها

گوفین‌ها به شدت حساس‌اند و برای رشد کافی نیازمند معاشرت هستند. در صورت عدم تأمین نیازهای اجتماعی، رفتارهای تخریب کننده از خود بروز می‌دهند. همچنین بسیار باهوش و بازیگوش‌اند. سرگرد میچل نیز پرنده‌ای بسیار باهوش و جذاب است که به خاطر تاج رنگی‌اش شهرت دارد.

این پرنده‌ها باید در قفس‌های بسیار بزرگ نگهداری شوند. طوطی کاکادوی ملوکان، پرنده‌ای مهربان است که با صاحب خود رابطه‌ای بسیار نزدیکی برقرار می‌کند. این گونه عاشق نوازش است. از این رو مدام به صاحب خود می‌چسبد. بنابراین طوطی کاکادو ملوکان فقط برای کسانی که تمام طول روز را در خانه سپری می‌کنند، مناسب است.

در کل همه‌ انواع کاکادوها از هوش بالایی برخوردارند و در تعامل با انسان‌ها نیازمند مرزبندی هستند. زمستان و بهار نیز فصل جفت‌گیری و تولیدمثل این پرندگان است.

طوطی کاکادو

تغذیه‌ طوطی کاکادو

این پرنده‌ها در عین حال که بسیار پرانرژی هستند، عاشق غذا خوردن نیز می‌باشند. به همین دلیل تغذیه‌ طوطی کاکادو باید همانند روحیه‌اش سرشار از انرژی و نشاط‌ آور باشد. به این منظور که باید از تنوع غذایی بالایی برخوردار باشند.

این پرنده‌ها نیز همانند سایرین از دانه‌ها تغذیه می‌کنند. اما نباید غذای آن‌ها را فقط با دانه‌ها تأمین کرد. این حیوانات علاقه بسیار زیادی به انواع توت‌ها، مغزها، نارگیل، دانه‌های علوفه‌ای، میوه‌های گرمسیری و … دارند. تغذیه‌ طوطی کاکادو باید سرشار از مواد مقوی و مغذی باشد.

شرایط نگهداری

کاکادوهای نر در فصل تولید مثل نسبت به جنس ماده پرخاشگر می‌شوند. از این رو صورت، بال‌ها و پاهای پرنده‌ ماده را گاز می‌گیرند. به همین دلیل در فصل جفت‌گیری باید بال‌های پرنده‌ نر را بست تا هنگام حمله، ماده فرصت کافی برای فرار داشته باشد. قفس این پرنده‌ها باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتوانند به راحتی در آن حرکت و حتی پرواز کنند.

آموزش و تربیت کاکادو

برای جلوگیری از فرار پرنده باید از استحکام کافی برخوردار باشد. این پرندگان روحیه‌ بسیار حساسی دارند. به همین دلیل به محض ورودشان به حریم زندگی انسان‌ها باید حد و مرزهایی برایشان تعیین شود. آن‌ها اگر متوجه بی‌توجهی یا غفلت از جانب صاحبانشان شوند، افسرده شده و رفتارهای آزار دهنده از خود بروز می‌دهند. به همین دلیل در همان ابتدای ورودشان باید بیاموزند که نمی‌توانند  تمام طول روز را با صاحبشان سرگرم شوند. از این رو باید بتوانند خود را در تنهایی سرگرم کنند. برای آموزش این حد و مرزها نیز افراد می‌توانند با پرورش‌دهندگان با تجربه مشورت کنند.

طوطی کاکادو ملوکان و نشانه های بیماری

طوطی کاکادو ملوکان را می‌توان از فروشگاه‌های مخصوص پرندگان و پرورش‌دهندگان طوطی خریداری کرد. هنگام انتخاب طوطی نیز باید نسبت به حالات رفتاری و پرهای پرنده توجه کرد. زیرا نامرتب بودن پرها و کنده‌شدن‌شان نشانه‌ بیماری است. قفس این پرندگان به خصوص در شب‌هایی که ماه کامل است، نباید در خارج از خانه باشد. زیرا ممکن است در معرض نوعی انگل که باعث عفونت ریه‌ای می‌شود،  قرار گیرند.

مطالب مرتبط دیگر :

1 دیدگاه

  1. 18 اکتبر , 2023
    کیان

    ببخشید قیمت کاکادو چقدره؟

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.