کاسکو – آموزش نگهداری کاسکو

کاسکو - نگهداری کاسکو

طوطی‌ خاکستری آفریقایی یا کاسکو (Grey parrot) از هزاران سال پیش جز پرندگان زینتی یا حیوانات خانگی بوده‌اند. این پرنده جذاب توانایی بسیار بالایی در استدلال و استعدادی عجیب در تقلید دقیق کلمات و عبارات دارد. همچنین می‌تواند گفتار انسانی را کاملا درک کند. یک پرنده کاسکو کاملاً آموزش دیده می‌تواند صدها کلمه، عبارت و صدا را یاد بگیرد. این پرنده دارای هوش بسیار بالایی است و به آن انیشتین دنیای پرندگان می‌گویند. در این مقاله به طور مفصل در مورد این پرنده زیبا و باهوش به همراه روش نگهداری و قیمت آن صحبت می‌شود.

کاسکو

طوطی خاکستری آفریقایی یکی از با استعدادترین پرندگان در گفتگو و تقلید روی کره زمین است. این ویژگی محبوبیت زیادی به این پرنده در بین علاقه مندان به پرندگان می‌دهد. این طوطی یکی از قدیمی‌ترین گونه‌های طوطی است که توسط بشر نگهداری می‌شود و سابقه پرنده مربوط به زمان کتاب مقدس است. این طوطی دارای پرهای خاکستری بسیار زیبا به همراه یک دم قرمز رنگ است. این پرنده زیبا ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

کاسکو باهوش‌ترین گونه پرندگان

کاسکوها علاوه بر این که یکی از محبوب‌ترین گونه‌های پرندگان خانگی هستند، یکی از باهوش‌ترین آنها نیز هستند. در سال‌های اخیر، تحقیقات زیادی در مورد توانایی ذهنی این طوطی‌ها توسط دانشمندان سراسر جهان انجام شده است. این تحقیقات نشان داد که طوطی‌های خاکستری نه تنها می‌توانند تعداد بسیار زیادی از کلمات انسانی را بیاموزند، بلکه آن‌ها می‌توانند از این کلمات در زمینه ارتباط با صاحبانشان استفاده کنند. گفته شده است که این پرندگان چشمگیر دارای ظرفیت‌های ذهنی و عاطفی یک انسان 5 ساله هستند. طوطی‌های خاکستری آفریقایی مانند کودکان نوپا هستند که هرچه می‌شنوند تکرار می‌کنند. البته صدای بلندی نداشته و برای خانه‌های آپارتمانی نیز مناسب هستند.

نگهداری از کاسکوها سخت است

از آنجا که کاسکوها پرندگانی بسیار باهوش هستند، ارتباط عاطفی بسیار نزدیک و محکمی با صاحبان خود ایجاد می‌کنند و از نظر عاطفی نیازمند هستند. همچنین، این طوطی‌ها برای تقویت عضلات قوی و حفظ شرایط جسمی کافی به ورزش زیادی نیاز دارند. این بدان معنی است که آنها باید بتوانند روزانه چندین ساعت را در خارج از قفس خود بگذرانند و در مناطق تحت نظارت بازی کنند.

کاسکو

طول عمر کاسکو

کاسکو یا طوطی‌های خاکستری تا 80 سال زندگی می‌کنند، بنابراین اگر قصد خرید کاسکو دارید باید حتما به این نکته توجه داشته باشید. زیرا این پرنده برای یک عمر در کنار شما خواهد بود. طوطی‌های خاکستری از نظر احساسی بسیار حساس هستند و نمی‌توانند مداوم از صاحبی به صاحب دیگر منتقل شوند. اما متأسفانه بسیاری از آنها در طول زندگی خود خانه‌های مختلفی تعویض می‌کنند. کاسکوها به سختی مشغول و سرگرم می‌شوند.

اکثر مردم به سختی با کودکان خردسال خود ارتباط برقرار کرده و آن‌ها را سرگرم می‌کنند،. در مورد پرنده باهوشی مانند کاسکو نیز همین امر وجود دارد. کاسکوها برای شاد و سالم ماندن به تحریک ذهنی زیادی نیاز دارند، بنابراین باید انواع اسباب بازی‌ها و روش‌های دیگر برای تمرین ذهن برای آنها فراهم شود. در غیر این صورت، آنها می‌توانند به یک رفتار مخرب متوسل شوند و عادات ناخوشایندی را به خود بگیرند که برطرف کردن آن‌ها نیاز به انجام فعالیت‌های حرفه‌ای داشته باشد.

گونه‌های مختلف کاسکو

پوشش طوطی خاکستری آفریقایی، درست به نام خود، بیشتر از پرهای خاکستری تشکیل شده است. بعضی از آنها دارای خطوط زیبا، نازک و کم رنگ هستند. دو زیرگونه از این پرنده وجود دارد. کاسکوهای کنگو و تیمنه. کنگو حدود یک سوم بزرگ‌تر از تیمنه است. کاسکوهای کنگو دارای منقارهای سیاه براق و پرهای دم قرمز روشن هستند، در حالی که طوطی‌های تینمه دارای ظاهری متفاوت هستند.

به محض رسیدن پرندگان به سن بلوغ، حداقل در 18 ماهگی، می‌توانید نرها و ماده‌ها را از هم تشخیص دهید. دم خاکستری نر آفریقایی به رنگ قرمز ثابت باقی خواهد ماند. این در حالی است که پرهای دم قرمز ماده نقره‌ای رنگ می‌شوند. قسمت‌های زیرین بال‌های نر تیره می‌شود، در حالی که نوع ماده روشن باقی می‌مانند.

زیستگاه طبیعی کاسکوها

طوطی‌های خاکستری آفریقایی به طور کلی در ساوانا (علفزار گرمسیری)، مانگرو (زیستگاه‌های آبرفتی و آب شور ساحلی مناطق گرمسیری و زیر گرمسیری) و جنگل‌ها در دامنه آفریقای غربی و مرکزی زندگی می‌کنند. گرچه از بزرگ‌ترین زیرگونه خاکستری آفریقایی به عنوان خاکستری آفریقایی کنگو یاد می‌شود، اما این پرنده در واقع دامنه طبیعی بسیار گسترده‌تری در آفریقا دارد، از جمله جنوب شرقی ساحل عاج، کنیا و تانزانیا. طوطی خاکستری آفریقایی تیمنه در منطقه کوچک‌تری در امتداد لبه غربی ساحل عاج و از طریق گینه جنوبی یافت می‌شود. رژیم غذایی آنها در طبیعت بیشتر شامل آجیل خرما، دانه‌ها، میوه‌ها و مواد برگی است.

کاسکو سخنگو یا خاکستری آفریقایی

کاسکو سخنگو یک طوطی با اندازه متوسط تا بزرگ است که به فضای مناسبی برای زندگی نیاز دارد. حداقل اندازه قفس آن باید دارای اندازه 2 فوت در 2 فوت و 3 فوت قد باشد. در بیشتر اوقات قفس‌های بزرگ‌تر ترجیح داده می‌شوند. بدون تعامل و آموزش فراوان، یک طوطی خاکستری آفریقایی ممکن است افسرده شود. در این صورت رفتارهای خودزنی از قبیل کندن پر را از خود بروز دهد.

استعداد این پرندگان زمانی شکوفا می‌شوند که فرصت‌های زیادی برای بازی با اسباب بازی‌ها، تعامل با صاحبانشان و یادگیری کلمات و داشته باشند. هر روز چندین ساعت را صرف تعامل و آموزش با طوطی خاکستری آفریقایی خود کنید. بسیاری از طوطی‌ها در زمان تنهایی به رادیو گوش داده یا تلویزیون می‌بینند و لذت می‌برند. این طوطی‌ها به اسباب بازی‌های زیادی که هوش آنها را به چالش می‌کشد، مانند اسباب بازی‌های جستجوی غذا و پازل نیاز دارند. این پرنده‌های زیبا و دوست داشتنی تا حدودی حساس بوده و به راحتی تحت تأثیر استرس و هیاهو قرار می‌گیرند. برای آرامش بیشتر آن‌ها بهتر است قفس را در جای آرام یا گوشه‌ای از خانه قرار دهید تا از استرس به دور باشند.

مشکلات رایج بهداشتی کاسکوها

کاسکو سخنگو با مشکلات مختلفی از جمله بیماری چیدن پر، کمبود کلسیم، کمبود ویتامین A و ویتامین D ، عفونت تنفسی، و بیماری‌ها و مشکلات شایع منقار روبرو شوند. برای جلوگیری از مشکلات مختلف و کمبود ویتامین‌ها، باید طیف وسیعی از میوه‌ها و همچنین سبزیجات سرشار از بتاکاروتن مانند سیب زمینی شیرین پخته شده و کلم پیچ تازه را در برنامه غذایی طوطی قرار دهید. همچنین می توانید از غذای کاسکو با کیفیت استفاده کنید.

کمبود ویتامین D یکی دیگر از مشکلات شایع است، به خصوص برای طوطی‌هایی که رژیم غذایی ضعیفی دارند. ارائه یک رژیم غذایی متعادل برای رژیم اصلی طوطی خاکستری آفریقایی به جلوگیری از کمبود ویتامین و مواد معدنی کمک می‌کند. طوطی که رژیم غذایی کامل و مناسب دارد، معمولاً نیازی به مکمل‌های ویتامینی ندارد. در غیر این صورت می‌توانید آن‌ها را به غذای طوطی اضافه کنید. مشکل چیدن پر معمولاً نشانه‌ای از تحریک ذهنی نادرست، ورزش ناکافی و توجه نکردن به پرنده به وجود می‌آید.

کاسکو

رژیم و تغذیه کاسکو

طوطی‌های خاکستری‌ آفریقایی در طبیعت میوه، برگ، حشرات، پوست و گل می‌خورند. بهترین ماده غذایی برای این طوطی خاکستری آفریقایی در قفس، غذاهای فرموله شده با کیفیت بالا، همراه با میوه‌هایی مانند انار، انبه ارگانیک و خربزه است. همچنین سبزیجات تازه، از جمله سبزیجات برگ مانند آروگولا، شاهی، کلم پیچ، جوانه‌ها و دانه‌های سالم مانند کنف و بذر کتان تهیه کنید. شما می‌توانید تمام مواد گفته شده را خرد کنید و یک سالاد مخصوص پرندگان آماده کنی. با این کار طوطی بسیار سالم، با نشاط و باهوش خواهید داشت.

بسیاری از طوطی‌ها نیز از انواع خوراکی‌ها و میان وعده‌ها مانند آجیل و غذاهای سالم مانند لوبیا سبز بخارپز، نان تست صبحانه و سالاد لذت می‌برند. روزانه نصف فنجان مخلوط غذایی مناسب و 1/4 فنجان میوه و سبزیجات را برای غذای طوطی خود در نظر بگیرید و مقدار آن را مطابق با اشتهای طوطی تنظیم کنید. تمام غذاهای تازه نخورده را تا پایان هر روز خارج کرده و دور بریزید.

شخصیت و رفتار

بیشتر نگهداران پرنده معتقدند که فقط یک علاقه مند به پرندگان باتجربه باید کاسکو را حفظ و نگهداری کند. آنها طوطی‌های پیچیده‌ و حساسی هستند. آنها همچنین بسیار جذاب و درخشان هستند. آنها موجوداتی هستند که به راحتی با تغییرات کنار نمی‌آیند و حتی یک تغییر کوچک در روال عادی هم می‌تواند این پرنده دوست داشتنی و حساس را ناراضی کند. جویدن و کندن پر نیز از جمله عادت‌های بد این پرنده است که در برخی از آن‌های دیده می‌شود. به طور خلاصه، نگرش سخت تری که در مورد کاسکو سخنگو وجود دارد این است که برای خانواده‌های شلوغ و پر رفت و آمد مناسب‌تر هستند، زیرا آن‌ها شلوغی و هرج و مرج را دوست دارند.

طوطی‌های خاکستری آفریقایی یا کاسکوها طوطی‌هایی بسیار اجتماعی هستند. به همین علت به زمان عملی زیادی برای ارتباط و سرگرمی نیاز دارند. هر پرنده‌ای سلیقه و ترجیحات فردی خاص خود را دارد. یک طوطی خاکستری نیز می‌تواند به مرور زمان به یکی از اعضای خانواده تبدیل شود.

قیمت کاسکو سخنگو

کاسکوها قیمت‌های مختلفی داشته و با توجه به سن، نژاد، میزان هوش و استعداد و … قیمت گذاری شده و به فروش می‌رسند. برای خرید کاسکو سخنگو ایرانی یا سایر نژادهای این پرنده جذاب و زیبا باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید:

  • برای خرید حتما به مراکز کاملا معتبر مراجعه کنید.
  • قبل از خرید مطالعه کاملی در مورد طوطی‌های کاسکو انجام داده و با ویژگی‌های این نوع پرنده آسنا شوید.
  • برای خرید پرنده حتما قفس مناسب برای او فراهم کرده و محل زندگی او را آماده کنید.
  • تمام اسباب بازی‌ها و وسایل سرگرم کننده مناسب را برای طوطی تهیه کنید.
  • هنگام خرید طوطی را به دقت بررسی کرده و مطمئن شوید بیماری یا مشکل خاصی ندارد.
  • پس از خرید تمام نکات بهداشتی و تربیتی را رعایت کرده تا طوطی سالم و با نشاط داشته باشید.

همان طور که گفته شد این پرنده حساسیت بالایی داشته و به سرعت با صاحب خود انس می‌گیرد. این پرنده را برای تفریح خریداری نکنید. اگر شرایط لازم برای نگهداری طولانی مدت ندارید بهتر است از خرید صرف نظر کرده و باعث آزار این پرنده نشوید.

 

2 نظر

  1. 17 اکتبر , 2023
    parham

    dostan az koja mitonam joje kasko bekharam

    پاسخ
  2. 18 اکتبر , 2023
    alireza.lm

    سلام لطفا در مورد بیماری های کاسکو هم مطلب بزارین

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.