قناری – نکات نگهداری قناری

قناری - انواع قناری
23 فوریه , 2021 بدون نظر

در طول قرن‌ها، قناری‌ها یک نوع پرنده محبوب در میان علاقه مندان به پرندگان هستند. آنها پرهای زرد جذابی دارند. خواننده‌های بزرگی هستند و طبیعتی دوستانه دارند. به همین دلیل نگهداری از آن‌ها به عنوان حیوانات خانگی گزینه‌ای عالی است. روزهای کسل کننده شما به محض شنیدن آواز قناری از بین می‌رود.

آواز هماهنگ و خوش آهنگ آنها شما را سرگرم می‌کند. مراقبت از یک قناری به عنوان حیوان خانگی قطعاً شادی بی‌اندازه، همراهی بی‌نظیر و رضایت زیادی برای شما به همراه خواهد داشت. در ادامه در مورد قناری، انواع آن و نحوه نگهداری از این پرنده زیبا صحبت می‌شود.

زیستگاه طبیعی قناری

قناری وحشی فنچ کوچکی است که بومی جزایر ماکارونیایی آزور، مادیرا و جزایر قناری است. این پرنده اولین بار در جزیره قناری مشاهده شد، به همین دلیل به نام قناری شناخته می‌شود. گونه اولیه قناری ظاهری مشابه فنچ داشت اما دارای آوازی زیبا بود. اروپایی‌ها عاشق آهنگ قناری شدند. و واردات آن‌ها را در اواخر سال 1500 از طریق دریانوردان اسپانیایی به اروپا انجام شد.

سرانجام، اروپاییان شروع به پرورش این پرندگان و سرمایه گذاری در جهش‌های کوچک و پرورش نژادهای مختلف قناری کردند. امروزه این نژادها به سختی به یکدیگر شباهت دارند. و مطمئناً به جد وحشی آن‌ها هیچ گونه شباهتی ندارند. قناری‌هایی که در فروشگاه‌های حیوانات خانگی فروخته می‌شوند، از نظر ژنتیکی کاملاً متفاوت از اجداد قناری وحشی خود هستند.

انواع قناری

معرفی انواع قناری

شاید رایج‌ترین و مشهورترین گونه قناری آتلانتیک یا قناری معمولی باشد. قناری آتلانتیک از فرزندان اصلی پرنده خانگی است که امروزه مردم به عنوان حیوانات خانگی از آن نگهداری می‌کنند. قناری‌های انواع مختلفی دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

استافورد

این گونه برای اولین بار در دهه 1980 در Staffordshire ، در تلاشی موفقیت آمیز برای تولید یک پرنده تاج کوچک با رنگدانه قرمز، پرورش داده شده است. فرم بدنی این پرنده بسیار زیبا و جذاب است. این نژاد کمیاب در صورت فراهم شدن شرایط قادر به تولید مثل است.

اسکات فنس

این گونه از قناری در اوایل قرن نوزدهم، از قناری‌های بلژیک ساخته شده است. گلاسگو و دشت مركزي اسكاتلند زمينه‌هاي اصلی توليد مثل بودند. و از اين رو عنوان اوليه آن گلاسگو دان ناميده مي‌شود.

برنی

اولین بار این گونه پرنده در شهر برن سوئیس به وجود آمد. این پرنده بین 16 تا 17 سانتی متر اندازه دارد و پرنده‌ای جنگجو به شمار می‌رود.

بوردر

این نام از منطقه مرزی بین اسکاتلند و انگلیس گرفته شده است. جایی که این پرنده برای اولین بار در اوایل قرن نوزدهم به عنوان یک نوع متمایز متولد شد. این پرنده فنسی مرزی هم نامیده می‌شود.

تیمبرادو

یکی دیگر از گونه‌های قناری، تیمبرادو است. این پرنده پرهایی سبز با سایه خاکستری دارد و دم آن شبیه ماهی است.

قناری سرخ و قناری اوپال از انواع دیگر این پرنده هستند.

واقعیت‌هایی در مورد قناری‌ها

هر پرنده‌ای ویژگی‌های خاص خود را دارد. قناری‌ها نیز از این خصوصیت برخوردار هستند. قناری یک پرنده نسبتاً منزوی است و می‌توان آن را به تنهایی در قفس نگهداری کرد. همچنین می‌تواند در یک محیط با سایر پرندگان کوچک همزیستی کند. البته نمی‌توان دو قناری نر را در یک قفس کنار یکدیگر مستقر کرد. زیرا احتمال درگیری بین ان‌ها وجود دارد. در ادامه به برخی از ویژگی‌های جذاب این پرنده‌ها اشاره شده است.

قناری‌های نر خواننده‌های بهتری هستند

اگرچه قناری‌های ماده نیز توانایی آواز خواندن دارند، اما بدون شک قناری‌های نر خواننده‌های بهتری هستند. جنس نر این کار را برای پیدا کردن جنس ماده انجام می‌دهد. علاوه بر آن آواز خواندن نشان می‌دهد که یک قناری نر در حال مشخص کردن قلمرو خود است. گاهی اوقات نیز آنها فقط برای لذت خودشان آواز می‌خوانند. اگر قناری نر شما کمتر آواز می‌خواند، ممکن است سطح تستوسترون وی پایین آمده باشد. که ممکن است به دلیل افزایش سن یا برخلقی‌هایی در طول فصل باشد.

اگر قناری نر خود را در کنار قناری ماده نگهداری کنید، آواز خواندن را متوقف می‌کند. زیرا او به منظور جذب یک جفت آواز می خواند. همچنین ممکن است وقتی انعکاس خود را در آینه ببیند، آواز خواندن را متوقف کند.

قناری‌ها قفس بزرگ و سرزنده می‌خواهند.

اگر قفس پرنده شما کم نور و کوچک باشد پرنده آواز نمی‌خواند. همچنین قفس را از محل‌هایی مانند کنار پنجره یا محل عبور گربه یا دیگر شکارچیان دور نگه دارید. زیرا ممکن است احساس خطر کنند. یک قناری تنها به قفسی نیاز دارد که عرض آن حداقل 20 اینچ و طول آن 24 اینچ باشد.

قفس مناسب قناری ها

این پرندگان دوست دارند به اطراف پرواز کنند. بنابراین در صورت امکان قفسی را به آن‌ها بدهید که وسعت زیادی داشته باشد. تا فضای پرواز مورد نظرشان را تأمین کند. هرگز بال‌های یک قناری حیوان خانگی را قطع نکنید زیرا برای ورزش باید پرواز کند. میله‌های قفس باید نسبتاً نزدیک به هم باشند (عرض آن بیش از 1/2 اینچ نباشد) تا از گرفتار شدن پرنده در بین میله‌ها جلوگیری شود. تمیز کردن قفس‌های فلزی از قفس‌های چوبی راحت‌تر است.

نقش قفس در سلامتی قناری ها

قفس پرندگان نقش مهمی در سلامت حیوان خانگی شما دارند. در مورد قناری‌ها، آن ها قفس بسیار بزرگی می‌خواهند. زیرا آنها عاشق پرواز هستند. داشتن یک قفس بزرگ همچنین به سلامتی آنها کمک می‌کند. قفس‌های پرندگان انواع مختلفی دارند که قفس قناری برای حرکت آزادانه طراحی شده‌ است. قفس پرنده با عرض بلند بهتر از یک قفس باریک و بلند است. به این ترتیب، حیوان خانگی شما احساس می‌کند که بیش از هزار مایل پرواز کرده است.

قناری‌های زرد رنگ

قناری‌ها پرندگانی هستند که فقط پرهای زرد دارند. البته برخی نژادهای دیگر به رنگ‌های نارنجی، قرمز، صورتی، سفید و قهوه‌ای نیز وجود دارد. درست مثل نژادهای معمول پرندگان، امروزه بیش از 200 نژاد قناری وجود دارد. به همین دلیل اکنون آنها در رنگ‌ها، اندازه‌ها، شکل‌ها و پرهای مختلفی وجود دارند.

غذای قناری‌ها

برای اینکه قناری حیوان خانگی خود را سالم نگه دارید، با مخلوطی از دانه‌های با کیفیت مناسب یک رژیم غذایی مناسب برای آنها تهیه کنید. که می توانید برای خرید غذای قناری همچنین می‌توانید سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم بروکلی، خیار، کدو و غیره برای آن‌ها در نظر بگیرید.

مراقبت از قناری‌ها به عنوان حیوانات خانگی آسان است. آنها غذاخوار نیستند و برخلاف سایر پرندگان سر و صدای زیادی ایجاد نمی‌کنند. حتی اگر در یک آپارتمان زندگی می‌کنید، می‌توانید یک قناری را به عنوان حیوان خانگی نگهداری کنید. به شرطی که محیط مطلوبی برای آنها فراهم کنید.

آوازخوانی و صدای قناری

بیشتر تازه کارها در حوزه نگهداری از قناری به جای زیبایی جذاب با یک صدای متوسط، به دنبال یک قناری با صدای بسیار زیبا و جذاب هستند. یافتن یک خواننده خوب کار مشکلی است و به مهارت و تجربه بالا نیاز دارد. طولانی‌ترین و شیرین‌ترین آهنگ‌ها را قناری نر تولید می‌کند که در 6 ماهگی یا بیشتر به بلوغ رسیده باشد. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند قبل از خرید پرنده، با یک پرورش دهنده با تجربه مشورت کنید.

ورزش

قناری‌ها باید حرکت کنند. شلوغی و به هم ریختگی موجود در قفس آن را به حداقل برسانید. به این علت که فضای کافی برای حرکت داشته باشند. برخلاف طوطی‌ها که به تعداد زیادی اسباب بازی و وسایل سرگرم کننده نیاز دارند، قناری‌ها با یک اسباب بازی، یک آینه یا یک وسیله کوچک سرگرم می‌شوند.

هنگامی که پرنده به شما و محیط اطراف عادت کرد، اجازه دهید که روزانه یک بار بیرون برود و آزاد باشد تا در اتاق پرواز کند. پرنده به حدود یک ساعت زمان پرواز نیاز دارد. به طور کامل بر این زمان نظارت کنید. همه پنجره‌ها را بسته نگه دارید، پنکه‌های سقفی را خاموش کنید. سایر حیوانات خانگی را از اتاق دور نگه دارید.

بهداشت و شرایط معمول

مسائل بهداشتی که بر قناری‌ها تأثیر می‌گذارد معمولاً به دلیل رژیم غذایی نامناسب یا قفس کثیف است. پرندگان بیمار خیلی زود لاغر شده و می‌میرند. بنابراین در صورت بروز طاسی، پاهای پوسته پوسته، اسهال، یبوست یا بی‌حالی سریعاً از دامپزشک پرندگان کمک بگیرید. قناری‌ها به کیفیت هوا حساس هستند، بنابراین در اطراف آن‌ها سیگار نکشید و آ‌ن‌ها را در اتاق‌هایی که بخارهای غذا وجود دارد نگه ندارید. همچنین قناری‌ها به برخی ویروس‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌ها حساس هستند. 

قناری‌ها مستعد برای ابتلا به کنه

قناری‌ها مستعد ابتلا به کنه هستند، برخی از این کنه‌ها که در سیستم تنفسی پرنده یافت می‌شوند. برخی دیگر به صورت تجمع پوسته‌ای در اطراف منقار، چشم‌ها و یا پاهای پرنده ظاهر می‌شوند. کنه‌هایی که در طول شب بیرون می‌آیند و از خون پرنده تغذیه می‌کنند، از نمونه کنه‌هایی هستند که باعث بروز بیماری می‌شوند.

درمان کنه در قناری ها

در صورت ابتلا به بیماری کنه، عفونت آن قابل درمان است. بنابراین به محض مشکوک شدن به احتمال وجود کنه در قناری، به پزشک مخصوص پرندگان مراجعه کنید. آبله قناری ویروسی است که توسط پشه‌ها منتقل می‌شود و تهدیدی جدی برای قناری‌ها، به ویژه آن‌هایی که در فضای باز نگهداری می‌شوند، هستند. به همین دلیل بسیاری از افراد اسکان این پرندگان را در داخل خانه توصیه می‌کنند. میزان این عفونت در ماه‌های تابستان نیز بیشتر است.

قناری

نکات نهایی

قناری‌ها صدها سال مورد علاقه نگهداران پرندگان بوده‌اند و بیش از 200 نژاد پرورش یافته از آن‌ها در دسترس است، دقیقاً مانند سگ‌ها، هر نژاد از این پرنده به دلیل مهارت یا ظاهر خاص خود ارزشمند است. در بالا برخی از گونه‌های قناری اشاره شده است. این پرنده شرایط نگهداری و تغذیه خاص خود را دارد.

اگر قصد خرید و نگهداری از آن در منزل دارید حتما در مورد این پرنده زیبا و خوش آواز مطالعه کرده و در صورت شرایط مناسب اقدام به خرید آن نمایید. قیمت قناری با توجه به عوامل مختلفی از جمله نزاد، سن، سالم بودن و … تعیین می‌شود. برای خرید نیز حتما به مراکز معتبر فروش پرنده مراجعه کرده و تمام ویژگی‌های آن را بررسی کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.