باهوش ترین پرندگان خانگی که باید با آنها آشنا شوید!

باهوش ترین پرندگان خانگی

آیا می‌دانستید که برخی از باهوش ترین پرندگان خانگی دارای سطح هوشیِ بالاتری نسبت به میمون ها هستند؟ در واقع شاید عبارتی مثل «مغزش اندازه مغز یک پرنده است» به عنوان توهین به کار برود اما در واقع می‌تواند یک تعریف هم باشد. زیرا برخی از پرندگان دارای هوش قابل توجهی هستند. آنها می‌توانند صحبت کنند و از ابزارهایی برای اجرای کارآمد هدف خود استفاده کنند. در ادامه این مطلب از دانه مارکت شما را با 5 پرنده باهوش آشنا می‌کنیم.

1. طوطی خاکستری آفریقایی – پرنده باهوشی که کلمات را می‌فهمد

طوطی های خاکستری آفریقایی ممکن است رنگارنگترین پرهای دنیای پرندگان را نداشته باشند، اما مغزی دارند که با مغز یک کودک 5 ساله برابری می‌کند. پس جای تعجب نیست که این پرندگان در صدر این فهرست قرار دارند. آنها که معمولاً 13 اینچ قد و وزنی برابر با 15 تا 18 اونس دارند، می‌توانند 50 تا 80 سال زندگی کنند. (برای آشنایی بیشتر با این پرنده می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « کاسکو – آموزش نگهداری کاسکو» در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.)

از نظر ظاهری پرهای بدن آنها خاکستری به نظر می‌رسد، در حالی که دم آنها قرمز رنگ است و چشمانشان هم می‌تواند زرد یا نقره ای باشد. آنها می‌توانند همچون بسیاری از طوطی ها صحبت کنند اما چیزی که طوطی های خاکستری آفریقایی را متمایز می‌کند، تواناییشان در درک معنای کلمات است. چرا که باقی طوطی‌ها فقط صدای انسان را تقلید می‌کنند اما این پرندگان می‌توانند به زبان های خارجی صحبت کنند، جوک بگویند، بخندند و اعداد را بشمارند. علاوه بر این، آنها می‌توانند برای شناسایی اشکال، رنگ ها، ساختن جملات منطقی و بیان احساسات خود نیز آموزش ببینند.

اما چرا کاسکوها در میان باهوش ترین پرندگان خانگی جهان قرار دارند؟

الکس یک کاسکوی باهوش و محبوب است. دکتر ایرنه پپربرگ او را از یک فروشگاه حیوانات خانگی خرید و 30 سال روی آن مطالعه کرد. دکتر پپربرگ کشف کرد که این طوطی از هوش بالایی برخوردار است. زیرا می‌توانست صحبت کند، نام حدود 50 شی را بیاموزد و رنگ ها، شکل ها و کمیت ها را تشخیص دهد. او همچنین بیش از 100 کلمه را در زبان انگلیسی یاد گرفت.

2. ماکائو – پرنده ای با هوش هیجانی که می‌تواند عبارات شما را بخواند

پرنده بعدی این لیست، گونه ای با رنگ بندی فوق العاده چشمگیر است. اما همه چیز به زیبایی پرهای آن ختم نمی‌شود. چرا که این پرنده از نظر سطح هوشی نیز فوق العاده است.

چرا ماکائوها در میان باهوش ترین پرندگان خانگی هستند؟

سطح هوش ماکائوها با یک کودک نوپا قابل مقایسه است. این پرندگان از نظر عاطفی باهوش هستند و با دیدن چهره خود می‌توانند تغییرات احساسیشان را تشخیص دهند. آنها همچنین می ‌توانند مشکلات را حل کنند، از ابزار استفاده کنند و با پرندگان دیگر ارتباط بگیرند.

در یک مطالعه کانادایی در سال 2018، مشخص شد که مغز این طوطی دارای قسمت خاصی است که خط ارتباطی قشر و مخچه را بهم پل می‌کند. دانشمندان معتقدند این قسمت که به آن spiriform می‌گویند، مسئول برنامه ریزی و اجرای رفتارهای پیشرفته ماکائو است. علاوه بر این، تیمی از دانشمندان سعی کردند کل ژنوم ماکائو را نقشه برداری کنند تا هوش آنها را درک کنند. آنها دریافتند که این گونه ها بسیار شبیه به مرغ ها هستند، اما رشد مغز ماکائوها آنها را بسیار باهوش تر می‌کند.

باهوش ترین پرندگان خانگی

3. کاکادوها – پرندگانی با هوش فضایی و ایده‌های خلاقانه

در جایگاه سوم کاکادوهایی قرار دارند که استعداد منحصر به فردی در میان پرندگان دارند. این طوطی ها اصالتاً استرالیایی هستند و اغلب با پرهای سفید ساده شان شناسایی می‌شوند. کاکادوهای نر دارای چشمان سیاه عمیقی هستند، در حالی که ماده ها، چشم قرمز رنگی دارند.

چرا کاکادوها در فهرست باهوش ترین پرندگان خانگی جای دارند؟

طوطی کاکادو تنها گونه ای از طوطیسانان است که آلات موسیقی مانند چوب طبل را با استفاده از غلاف دانه و شاخه می‌سازد. از این رو به نظر می‌رسد کاکادوها ریتم را درک می‌کنند و می‌توانند با ضرب آهنگ موسیقی تاب بخورند. همچنین مطالعه ای که در سال 2014 منتشر شد، نشان داد که کاکادوها دارای توانایی های استدلال فضایی مشابه نوزادان انسان هستند.
هنوز تحت تاثیر قرار نگرفته اید؟ این حیوانات توانایی یادگیری ترفندهای پیچیده را نیز دارند و همینطور می‌توانند اکثر قفل های استاندارد را باز کنند. پس از آنجایی که آنها همیشه راه خود را پیدا می‌کنند، نگه داشتن آنها در قفس می‌تواند چالش برانگیز باشد.

آنها به لطف هوش خود به صفحه های تلویزیونی نیز راه یافته اند. کاکادوها در برنامه های تلویزیونی مانند دیوید لترمن و جانی کارسون ظاهر شده اند. آنها مانند طوطی های دیگر، همراهان بسیار خوبی هستند که آموزششان آسان است و آماده یادگیری هستند. البته این پرندگان ممکن است در میان طوطی‌ها زیباترین نباشند، اما شخصیت شیرینی دارند که مطمئناً آنها را دوست خواهید داشت. آنها همچنین مهربان هستند و دوست دارند با صاحبان خود ارتباط برقرار کنند که همین هم کاکادوها را به حیوانات خانگی ایده آلی تبدیل می‌کند. اما نکته منفی این است که آنها حساس هستند. بنابراین، هنگامی که به درستی از آنها مراقبت نکنید، به راحتی می‌توانند دچار پریشانی عاطفی عمیقی شوند.

4. مرغ عشق‌ها – حیوانات خانگی کوچک اما باهوش

مرغ عشق‌ها پرندگان خانگی مورد علاقه تمام تاریخ بوده‌اند. آنها یکی از کوچکترین طوطی های جهان هستند و به عنوان حیوان خانگی، محبوبیت زیادی دارند. رنگ این گونه از طوطی ها بسته به مکانی که از آن می‌آیند، متفاوت است و می‌تواند سبز، آبی، خاکستری، زرد، سیاه یا سفید باشد.

مرغ عشق‌ها می‌توانند چه کارهایی انجام دهند؟

این پرندگان با آموزش مناسب، می‌تواند تا 100 واژگان و عبارات بیشتر را یاد بگیرد که این کار برای این طوطی‌های کوچک فوق العاده است. این پرندگان هرچه بیشتر کلمات را بیان کنند، واضح تر می‌توانند آنها را تلفظ کنند. محققان می‌گویند هوش آنها شبیه به یک کودک دو ساله است. همچنین آنها اولین گونه غیر پستانداری هستند که می‌توانند زبان انسان را بفهمند و از آن تقلید کنند. آنها حتی می‌توانند الگوهای کلمات را تشخیص دهند، حتی اگر بی معنی باشند.

چه چیزی این پرندگان باهوش را به یک حیوان خانگی ایده آل تبدیل می‌کند؟

این پرندگان خانگی باهوش، شیرین و شاد هستند. بنابراین، جای تعجب ندارد که آنها در دنیای پرندگان محبوبند. آنها خوش اخلاق، مقرون به صرفه و البته زودباور هستند و در مقایسه با پرندگان بزرگ، طول عمر کمتری دارند. بنابراین، مرغ عشق‌ها برای کسانی که می خواهند یک طوطی با قیمت مناسب، ذهن هوشمند، پرهای زیبا و الزامات تعهدی کمتری داشته باشند، ایده آل هستند.

5. طوطی آمازون– یک نابغه ی با استعداد و بازیگوش

پرنده ای که لیست امروز ما را تکمیل می‌کند نیز جزئی از خانواده طوطی‌ها است. این پرنده دارای بدن سبز رنگ و رنگ پرهای مشخصی بر روی سر و پیشانی خود است.

چرا طوطی آمازون یکی از باهوش ترین پرندگان خانگی در جهان است؟

انواع مختلفی از طوطی های آمازون وجود دارند، اما آنها به طور کلی با استعداد، بسیار باهوش و مهربان هستند. این پرندگان را می‌توان برای انجام ترفندها و کارهای پیچیده مختلف آموزش داد. علاوه بر این، آنها می‌توانند صدای انسان را تقریباً کامل تقلید کنند. به عنوان مثال یک طوطی اکلکتوس می‌تواند آواز بخواند و حتی آهنگ های کامل را یاد بگیرد. بر این اساس این پرندگان، حیوانات خانگی مطلوبی هستند، زیرا سرگرم کننده، باهوش، آموزش پذیر، خیره کننده و مهربان هستند.

باهوش ترین پرندگان خانگی

آشنایی با دیگر پرندگان باهوش جهان

شاید جالب باشد که بدانید به جز 5 پرنده‌ای که در ابتدای این مطلب به آنها اشاره کردیم، پرندگان نابغه دیگری نیز در جهان وجود دارند. آنها موارد زیر را شامل می‌شوند:

  • کلاغ ها

این پرنده رهگذر سیاه، مهارت حل مسئله و توانایی سفارشی کردن ابزارها را دارد. علاوه بر این، آنها می‌توانند بشمارند، چهره انسان را تشخیص دهند، صحبت کرده و استدلال کنند. در واقع، کلاغ ها نسبت به بسیاری از پستانداران باهوش تر هستند. با این حال شما نمی‌توانید یک کلاغ را به عنوان حیوان خانگی خریداری کرده و یا از آن نگهداری کنید. چرا که آنها تحت حمایت قانون معاهده پرندگان مهاجر هستند.

  • طوطی کیا

این پرنده نیز از خانواده طوطیسانان است. در یک آزمایش هوش که توسط یک دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه کانتربری انجام شد، مشخص شد که پرندگان کیا از میمون دراز دست (گیبون) و میمون های انسان نما باهوش تر هستند. البته کیاها نیز درست همانند کلاغ ها، در وضعیت حفاظت شده هستند. با این حال اگر علاقمند هستید تا بیشتر با آنها آشنا شوید، می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « درباره طوطی کیا بیشتر بدانید!» در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.

چرا پرندگان اینقدر باهوش هستند؟

باور کنید یا نه، پرندگان به طور کلی مغز بزرگتری نسبت به اندازه بدن و سرشان دارند. آنها ساختارهای مغزی خاصی دارند که به برخی از نژادها اجازه می‌دهد خود را بشناسند!
به یاد داشته باشید که معاشرت و پیوند با پرندگان و آموزش کلمات، آهنگ ها و ترفندهای مختلف به انها کمک می‌کند تا پتانسیل های خود را بروز دهند. آنها همچنین برای جلوگیری از کسالت و ایجاد مشکلات رفتاری، به تمرینات تحریک کننده ذهنی نیاز دارند. بنابراین، تعهد به مراقبت صحیح از این حیوانات، ضروری است.

کلام آخر

همانطور که در این مطلب بیان کردیم، طوطی ها جزو باهوش ترین پرندگان هستند. چرا که آنها توانایی چیزی را دارند که به آن شناخت پیچیده می‌گویند. شناخت پیچیده، فرآیندی است که ما از آن برای پردازش و ارائه اطلاعات پس از دریافت آن، استفاده می‌کنیم. آنها همچنین قادر به انجام فرآیندهایی مانند ساخت ابزار، تشخیص خودشان درون آینه، فراشناخت، یادگیری صوتی و غیره هستند!

اگر شما مالک یکی از باهوش ترین پرندگان خانگی هستید، به یاد داشته باشید که هر چه پرندگان بزرگتر و باهوش تر باشند، نیازشان بیشتر می‌شود. همینطور درست است که انها ذاتاً باهوش هستند، اما برای بروز استعدادهای خود باید آموزش ببینند. در پایان یادآور می‌شویم شما می‌توانید برای یادگیری متدهای آموزشی پرندگان، سایر مطالب ما را ر وبلاگ دانه مارکت مطالعه نمایید و دان و غلات مورد نیاز حیوان خانگی خود را نیز به صورت آنلاین از این فروشگاه خریداری کنید.

3 نظر

  1. 19 اکتبر , 2023
    mahsa.a

    کاسکوها واقعا موجودات بسیار باهوشی هستن و میتونن مثل یه بچه کوچیک خیلی چیزها رو یاد بگیرن. اما باید حسابی باهاشون وقت بگذرونین و بهشون اجازه تجربه کردن بدین

    پاسخ
  2. 28 اکتبر , 2023
    نریمان

    مهسا خانوم شما کاسکو دارین؟

    پاسخ
  3. 30 اکتبر , 2023
    tehrani

    بامزه ترین چیزی بود که خوندم

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.