درباره طوطی کیا بیشتر بدانید!

درباره طوطی کیا
29 آگوست , 2022 1 دیدگاه

طوطی کیا (Nestor notabilis) به ‌عنوان طوطی کوهستانی نیوزیلند نیز شناخته می‌شود. این طوطی در کوه‌های جزیره جنوبی نیوزلند سکونت دارد و معمولاً در جنگل‌ها یا زمین‌های بوته‌ای بین ارتفاعات ۹۰۰ فوت (۳۰۰ متر) و ۶۰۰۰ فوت (۲۰۰۰ متر) یافت می‌شود. طوطی‌های کیا بخش مهمی از صنعت گردشگری نیوزلند هستند، زیرا بسیاری از مردم به پارک‌های ملی می‌آیند تا به طور ویژه این پرندگان سرگرم‌کننده و بازیگوش را ببینند. در ادامه این مطلب از دانه مارکت بیشتر با این نوع از طوطی‌ها آشنا می‌شویم.

طوطی کیا، چه نوع پرنده‌ای است؟

طول طوطی کیا در زمان بلوغ حدود ۴۸ سانتی‌متر (۱۹ اینچ) و وزن کیاهای نر بیشتر از کیاهای ماده است. ماده‌ها را می‌توان از روی منقارشان با نرها تشخیص داد که اغلب انحنای کمتر و کوتاه‌تری دارد. پرهای بدن این گونه از طوطی نیز به رنگ سبز زیتونی، پشت و تاج آنها زرد و سبز و شکم و سینه آنها هم سبز مایل به قهوه‌ای رنگ است. قسمت پایین کمر این طوطیان نیز رنگ نارنجی نزدیک به قرمز دارد.
پوشش‌ زیر بال این طوطی نیز نارنجی و قرمز است، اگرچه رنگ بافت پرهای پرواز اولیه آنها آبی است. پرهای پروازی کیا هم دارای نوارهای زرد رنگ در قسمت زیرین خود هستند. دم طوطی‌های کیا به رنگ سبز مایل به آبی و دارای نوک سیاه رنگ است. پاهای این گونه از طوطیان نیز خاکستری تیره است. با این ‌حال، پای طوطیان نوجوان بیشتر به رنگ زرد دیده می‌شود. طوطی‌های کیا دارای لکه‌های قهوه‌ای تیره در اطراف چشم هستند و عنبیه آنها هم رنگ قهوه‌ای تیره دارد. با این تفاسیر باید گفت که این طوطی، کاملاً زیبا، رنگارنگ و منحصر به فرد است.

رژیم غذایی کیاها، چه موادی را در برمی‌گیرد؟

رژیم غذایی طوطی کیا بسیار متنوع بوده و شامل جوانه‌های برگ، ریشه، انواع توت‌ها، میوه‌ها، دانه‌ها، شکوفه‌ها، شهد، مردار و حشرات می‌شود. آنها به‌ خصوص شهد کتان، راتا، توتارا برفی و کوپروسما را دوست دارند. منقار بلند کیاها ابزار ارزشمندی در جستجوی غذا به ‌ویژه در شکاف‌های بین سنگ‌ها و تخته ‌سنگ‌ها به شمار می‌رود و برای باز کردن درب سطل‌های زباله و پیدا کردن غذا مناسب است.

طوطی کیا

زیستگاه طوطی کیا کجاست؟

طوطی Kea عمدتاً یک پرنده کوهستانی است که از ارتفاع حدود ۶۰۰ تا ۲۰۰۰ متری از سطح دریا یافت می‌شود. البته در طول زمستان، کیاها بیشتر وقت خود را در ارتفاعات پایین‌تر می‌گذرانند، جایی که غذای طوطی به وفور یافت می‌شود. با این ‌حال با فرا رسیدن بهار و پاییز، کیاها، ارتفاعات را برای تغذیه از میوه‌ها و توت‌های فصلی به سمت بوته‌های زیر آلپ و علفزار ترک می‌کنند.

طوطی های کیا پرندگانی اجتماعی هستند و ترجیح می‌دهند بیشتر وقت خود را روی زمین بگذرانند و انسان‌ها را با حرکات جهشی خود سرگرم کنند. همچنین هنگامی که آنها در حال پرواز هستند، پروازهای باشکوهی دارند و به ‌خوبی از پرهایشان استفاده می‌کنند. جالب است بدانید این پرندگان بازیگوش دوست دارند به هر طریقی که می‌توانند به داخل ساختمان‌ها سرک بکشند، حتی از طریق دودکش‌ها! از این رو عجیب نیست تا آنها را در همه جای نیوزلند ببینید.

ویژگی‌های رفتاری طوطی‌های کیا

  • طوطی کیا پرنده‌ای بسیار بازیگوش، کنجکاو و شجاع است. همان‌طور که گفته شد، این پرنده تمایل دارد به ساختمان‌ها ورود کرده و حتی گاهی به تیغه‌های برف ‌پاک‌کن و لاستیک شیشه جلوی اتومبیل‌های موتوری نیز حمله کند. این پرنده همچنین از غلت زدن در برف و حمام کردن در گودال‌های یخ ذوب شده لذت می‌برد و زمانی که پرواز می‌کند، در بادهای شدید کارهای هوازی انجام می‌دهد!
  • این پرندگان زمانی که سعی در جلب‌ توجه انسان‌ها ندارند، معمولاً در گروه‌های حدود ۱۰ نفره یافت می‌شوند. در طول فصل تولید مثل نیز، یعنی زمانی که بالغین در حال جفت‌گیری هستند، جوجه‌ها گله‌های بزرگی تا ۱۰۰ پرنده را تشکیل می‌دهند.
  • کیا تک ‌همسر و دارای پیوندهای جفت بلند مدت است. همچنین کیا در مقایسه با سایر طوطی‌ها، پرندگان و حتی پستانداران بسیار باهوش‌تر به نظر می‌رسد.. چرا که دوره نوجوانی در این نوع طوطی در مقایسه با طوطی‌های دیگر طولانی‌تر است.
  • کیاها شب بیدار بوده و می‌توانند در شب، به ‌خصوص در طول فصل تابستان بسیار فعال باشند. کیاها، پرندگان نسبتاً مقاومی هستند و پس از سازگاری می‌توانند طیف وسیعی از دماها را تحمل کنند. با این حال تمایل به مهاجرت فصلی به ارتفاعات گرم‌تر در طبیعت از ویژگی‌های کیا‌ها است. اگرچه برخی از پرندگان به طور دائم بالای خط برف در مناطق آلپ زندگی می‌کنند.
  • طوطی‌های کیا معمولاً پرنده‌های پر سر و صدا و پر جنب ‌و جوشی هستند که با پرش به طرفین برای پرواز به سمت جلو حرکت می‌کنند.
  • در نهایت ویژگی‌های رفتاری و مورفولوژیکی متمایز کیا در مقایسه با سایر طوطی‌ها عبارتند از منقار باریک، حفاری برای غذا، لانه‌سازی در زمین، پرورش زمستانه، پویایی اجتماعی، هوش، مرحله جوانی طولانی ‌مدت و استفاده از زیستگاه کوهستانی. ناگفته نماند این ترکیبی از صفات نشان ‌دهنده یک تاریخ تکاملی، در یک زیستگاه بدون جنگل است.

طوطی کیا
چگونگی تولید مثل طوطی کیا

طوطی‌های ماده کیا در سن ۳ سالگی و نرها در حدود ۴ تا ۵ سالگی به بلوغ جنسی می‌رسند. البته کیاهای نر ممکن است در طول فصل تولید مثل با حداکثر چهار ماده جفت شوند. کیاهای ماده معمولاً بین ژوئیه و ژانویه در لانه‌هایی که در مناطق صخره‌ای ساخته شده‌اند، سه تا چهار تخم می‌گذارند. این لانه‌ها با خزه و گل ‌سنگ پوشیده شده‌اند. تخم‌ها به مدت ۲۹ روز انکوبه می‌شوند، سپس مرغ لانه را ترک می‌کند تا دو بار در روز به مدت یک ساعت در سپیده ‌دم و دوباره در هنگام شب با پرندگان دیگری که کمتر از یک کیلومتر از لانه دور می‌شوند، به آنها غذا بدهند. وقتی بچه‌ها حدوداً یک ‌ماهه هستند، نر در تغذیه آنها به ماده کمک می‌کند. جوجه‌ها هم بین ۱۰ تا ۱۳ هفته در لانه می‌مانند و پس از آن زمان، می‌پرند.

وضعیت حفاظت از طوطی کیا

طوطی‌های کیا توسط IUCN به ‌عنوان پرندگان «آسیب ‌پذیر» طبقه ‌بندی می‌شوند، زیرا تعداد آنها در حال کاهش است. گاهی ممکن است کشاورزان بر این باور باشند که طوطی کیا گوسفندانشان را می‌کشد و به همین دلیل به آن‌ها آسیب می‌زنند. همچنین با فراوانی غذاهای معمولی کیا، دشوار است که بفهمیم چرا آنها باید گوشت‌خوار شوند. به ‌هر حال هم اکنون این پرندگان در حال زوال هستند و باید بهتر از آن‌ها حفاظت کرد.

کلام آخر

این مقاله را به معرفی پرنده بازیگوش و زیبایی از خانواده طوطیان اختصاص دادیم. با این حال کیاها تنها گونه جذاب از این خانواده نیستند. از این رو اگر به طوطی‌ها علاقمند هستید، بد نیست برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله دیگر ما با عنوان « ده طوطی برتر جهان » را نیز در دانه مارکت بخوانید. همچنین فراموش نکنید که در هر ساعت از شبانه روز می‌توانید غلات ارگانیک و غذای مورد نیاز پرنده خود را با اطمینان و به صورت آنلاین از ما خریداری کنید.

1 دیدگاه

  1. 24 اکتبر , 2023
    معصومه

    خیلی با طوطی های خونگی فرق داره انگار ناهنجاری منقار داره طفلک

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.