ارزیابی هوش پرندگان – پرنده من تا چه اندازه باهوش است؟

هوش پرندگان

در حالی که مغز پرندگان بسیار کوچکتر از عموزاده‌های پستاندار خود است، اما ثابت شده که آنها موجودات فوق العاده باهوشی هستند. اگر شما یک پرنده خانگی داشته باشید به احتمال زیاد به این موضوع واقف هستید اما ایا این را هم می‌دانید که پرنده شما تا چه اندازه باهوش است؟ در این مطلب از دانه مارکت، با بررسی برخی از ویژگی‌های کلیدی نشان‌دهنده هوش پرندگان، به این سوال شما پاسخ می‌دهیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

پرنده من تا چه اندازه باهوش است؟

در حالی که برخی از گونه‌ها و خانواده‌های پرندگان باهوش‌تر از سایرین هستند، چند ویژگی وجود دارد که می‌تواند نشان دهد که هوش پرندگان در چه حد است.

  • خودآگاهی

یکی از عواملی که دانشمندان برای ارزیابی هوش پرندگان در نظر می‌گیرند، خودآگاهی است. همانطور که می‌دانید برخی از پرندگان، مانند زاغ و کلاغ ها، توانایی تشخیص خود را در آینه دارند. جالب است بدانید این توانایی نادری است که به جز انسان ها و میمون های بزرگ، تعداد کمی از حیوانات آن را نشان داده اند.

  • حافظه

مانند بسیاری از پستانداران، پرندگان دارای توانایی های قابل توجهی در حافطه خود هستند. به طور مثال پرندگانی نظیر کلاغ که غذا را ذخیره می‌کنند، می‌توانند محل ذخیره‌های غذای خود را برای ماه‌ها به خاطر بسپارند. همچنین برخی از پرندگان توانایی به یاد آوردن افراد خاص، مکان های آشنا و حتی لهجه های منحصر به فرد را دارند.

  • فریبکاری

فریبکاری یکی دیگر از ویژگی های کلیدی است که دانشمندان آن را با هوش پرندگان مرتبط می‌دانند. مطالعات نشان داده است که برخی از پرندگان تظاهر به جراحت می‌کنند تا حواس شکارچیان را از لانه خود دور کنند. علاوه بر این، حتی مشاهده شده است که برخی از پرندگان در حال سرقت غذا از سایر پرندگان در منطقه خود هستند. این اقدامات نشان می‌دهد که آنها دارای سطح بالاتری از تفکر شناختی بوده و توانایی انجام تاکتیک های فریبنده را دارند.

  • استفاده از ابزار

وقتی صحبت از حیواناتی می‌شود که از ابزار استفاده می‌کنند، ما معمولاً به میمونها فکر می‌کنیم. این در حالی است که پرندگان نیز توانایی چشمگیری در استفاده از ابزار برای حل مشکلات خود دارند. مثلاً برخی از پرندگان، مانند کلاغ‌های کالدونیا، از ابزارهایی برای بیرون اوردن حشرات از درختان استفاده می‌کنند. برخی دیگر نیز از چوب‌ برای بیرون آوردن طعمه از مکان‌های صعب العبور بهره می‌گیرند. این رفتارها نشان می‌دهد که پرندگان می‌توانند علت و معلول را درک کنند و برای حل مشکلاتشان، از منابع در دسترس استفاده کنند.

هوش پرندگان

  • تعاملات اجتماعی

تعاملات اجتماعی یکی دیگر از شاخص های کلیدی ارزیابی هوش پرندگان است. این تعاملات می‌تواند تشکیل جفت های تک همسری برای زندگی تا انجام رفتارهای هماهنگ را در بربگیرد. حتی در برخی از گونه‌های پرندگان دیده شده است که انها در شکار جمعی و رفتارهای تغذیه ای، مشارکت دارند که این خود، نشان‌دهنده حس توسعه‌یافته هوش اجتماعی و حل مسئله آنها است.

  • توانایی های زبانی

اگر پرنده شما می‌تواند کلمات و عبارات را تقلید کند، احتمالاً حیوان باهوشی است. چرا که همه پرندگان نمی‌توانند زبان انسان را تقلید کنند. بر همین اساس پرندگانی مانند طوطی که می‌توانند کلمات و عبارات را تقلید کنند، دارای سطح بالاتری از پردازش شناختی هستند.

  • توانایی حل مسئله

بر اساس تحقیقات، بسیاری از انواع پرندگان، قادر به حل مشکلات خود هستند. همانطور که گفتیم آنها می‌توانند از ابزارهایی برای به دست آوردن غذا استفاده کنند، به یاد بیاورند که غذای خود را کجا ذخیره کرده‌اند و حتی از چوب برای تهیه آب استفاده کنند. پس اگر پرنده شما می‌تواند این نوع مشکلات را حل کند، حیوان باهوشی است. البته ناگفته نماند که با همه اینها برخی از گونه ها همچنان در حل مسئله بهتر از سایرین هستند.

  • کنجکاوی

پرندگانی که کنجکاو و ماجراجو هستند به احتمال زیاد حیوانات باهوشی هستند. چرا که آنها عاشق کشف محیط اطراف خود و تعامل با آن هستند. آنها همچنین در مورد حل مسئله و سازگاری با محیط اطراف خود فعال هستند.

کدام پرندگان بالاترین ضریب هوشی را دارند؟

همانطور که گفتیم برخی از پرندگان فوق العاده باهوش هستند و می‌توانند مانند ما فکر کنند، یاد بگیرند و حتی ارتباط برقرار نمایند. آنها همینطور می‌توانند انواع پازل را حل کنند و از کلمات انسانی تقلید نمایند، اما کدام پرنده بالاترین IQ را دارد؟ در ادامه با 10 پرنده با بالاترین میزان هوش در میان این حیوانات اشنا می‌شویم.

1. طوطی خاکستری آفریقایی

اگر به دنبال باهوش ترین پرنده هستید، باید تاج را بر سر طوطی خاکستری آفریقایی بگذارید. چرا که این پرنده توانایی شناختی یک کودک پنج ساله با دایره لغاتی تا 1000 کلمه را دارد و علاوه بر تقلید گفتار انسان، حلال مشکلات نیز است. جالب است بدانید طوطی های خاکستری حتی توانایی درک اعداد، شکل ها و نشانه های اجتماعی را نیز دارند. ( برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این پرنده باهوش می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « کاسکو – آموزش نگهداری کاسکو » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.)

2. مرغ عشق

رتبه دوم متعلق به مرغ عشق، نوعی طوطی کوچک است. این پرنده به یادگیری کلمات، آهنگ ها و حتی عبارات انسانی مشهور است و علاوه بر حل مشکل، حافظه عالی سازگاری نیز دارد. این پرنده همچنین قادر به کپی کردن اعمال انسان و مرتبط کردن آن با عملکرد خود است.

3. کلاغ

قدرت کلاغ ها را دست کم نگیرید. در حالی که بیشتر مردم کلاغ‌ها را با پارکینگ‌های متروکه و صحنه‌های تاریک و ترسناک قبرستان مرتبط می‌دانند، اما آنها نه تنها موجودات اجتماعی هستند، بلکه سازگار، نوآور و خلاق نیز به شمار می‌روند. کلاغ ها حیوانات فوق العاده باهوشی هستند که به دلیل مهارت های حل مسئله و استفاده از ابزارهایی برای دسترسی به غذا به خوبی شناخته شده‌اند. آنها همچنین روش های ارتباطی پیچیده ای را از خود به نمایش گذاشته‌اند و می‌توانند چهره انسان را تشخیص دهند.

در نهایت کاکادوها، طوطی امازون، طوطی اکلکتوس، طوطی ماکائو، پاراکیت های راهب، طوطی اسکارلت و زاغ، پرندگان دیگری هستند که از نظر هوش در رتبه های چهارم تا دهم قرار می‌گیرند.

هوش پرندگان

چگونه پرنده خود را باهوش تر کنیم؟ نکاتی برای بالاتر بردن هوش پرندگان خانگی

داشتن یک پرنده به عنوان حیوان خانگی، سرگرم کننده و لذت بخش است. اما آیا می‌دانستید که می‌توانید کارهای بیشتری به جز دادن غذای پرنده و اسباب بازی به آنها، با دوست پردار خود بکنید؟

درست است، آموزش پرنده می‌تواند آن را باهوش تر کند و به ایجاد پیوند قوی تری او با شما کمک نماید. برای این کار شما می‌توانید:

1. اموزش ترفند

پرندگان موجودات بسیار باهوشی بوده و مانند سگ ها قادر به یادگیری ترفندها هستند. پس از این کار برای افزایش هوش انها استفاده کنید.

2. استفاده از اسباب بازی و پازل

ارائه اسباب‌بازی‌ها و پازل‌های حل مسئله، پرنده را تشویق کرده و به ورزش مغز آنها کمک می‌کند. فراموش نکنید که استفاده از اسباب بازی‌های ایمن به آنها کمک می‌کند تا سرگرم شده و تحریک ذهنی داشته باشند. ( برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « چرا تهیه و نوع اسباب بازی برای پرندگان خانگی مهم است؟ » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.)

3. شناسایی رنگها و اشیا

آموزش شناسایی اشیا و رنگ ها به پرنده نه تنها سرگرم کننده است، بلکه به رشد توانایی های شناختی آنها نیز کمک می‌کند. برای این کار شما باید طیف وسیعی از اشیا، اسباب بازی ها و رنگ ها را به پرنده خود معرفی کنید و همانطور که این وسایل را به آنها نشان می‌دهید، نامشان را با صدای بلند بگویید. این کار می‌تواند به بهبود واژگان و درک بصری پرنده شما کمک به سزایی نماید.

4. آموزش تقلید صداها و کلمات

پرندگان مقلدهای طبیعی هستند، بنابراین آموزش تکرار صداها و کلمات به آنها می‌تواند ساعت ها سرگرمی را برای هر دوی شما به ارمغان بیاورد. شما می‌توانید این کار را با گفتن کلمات و عبارات ساده مانند “سلام” یا “پرنده خوب” شروع کنید و آنها را به طور مداوم تکرار کنید. همچنین می‌توانید صدای ضبط شده پرندگان دیگر را در حال آواز خواندن یا صحبت کردن، برای پرنده خود پخش کنید.

5. نکته پایانی؛ سپری کردن زمان

در اینجا با بررسی آخرین نکته در خصوص باهوش‌تر کردن پرندگان خانگی، این مقاله را به پایان می‌رسانیم:

یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش هوش پرندگان، گذراندن زمان و تعامل با آنها است. بر این اساس شما باید در زمانی که به پرنده خود اختصاص می‌دهید با آنها صحبت کنید، برای آنها آواز بخوانید و مرتباً با دوستان پردار خود بازی کنید. چرا که هرچه زمان بیشتری را با پرنده خود بگذرانید، بیشتر در مورد شما و محیط اطراف خود می‌آموزد که این به افزایش اعتماد به نفس و اجتماعی بودن او کمک می‌کند.

4 نظر

  1. 25 اکتبر , 2023
    موسی لو

    پرنده ها از چه سنی میتونن با اسباب بازی های مکانیکی بازی کنن؟

    پاسخ
  2. 30 اکتبر , 2023
    حمید

    این کاملا به شخصیت پرندتون، میزان علاقش به اسباب بازی و جنسیتش بستگی داره. چرا که نرها معمولا نسبت به ماده ها کنجکاوترن و تقریبا از ۲ تا ۳ ماهگی جذب اسباب بازی ها میشن

    پاسخ
  3. 4 نوامبر , 2023
    زیبا

    پرنده من اصلا به اسباب بازی هاش توجه نمیکنه باید چیکار کنم؟

    پاسخ
  4. 24 نوامبر , 2023
    دانه مارکت1

    سلام زیبای عزیز، گاهی اسباب بازی ها به حد کافی برای پرنده جذابیت ندارن یا اینکه پرنده ها به دلایلی نسبت به اونها ترس دارن، بنابراین بهتره با تعویض اونها، اسباب بازی مورد علاقه پرندتون رو پیدا کنین

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.