جوانه گندم

جوانه گندم
17 ژوئن , 2021 بدون نظر

جوانه گندم بخشی از دانه گندم است. این محصول حاوی ویتامین E، ویتامین B، تیامین، پروتئین‌ها، آهن فولات، فسفر، روی، منبع غنی از اسید فولیک و همچنین حاوی چربی‌ها و روغن‌های اشباع نشده سالم است. اسید فولیک و ویتامین‌ها مخصوصا برای رشد مغز نوزادان مفید هستند. افراد باید احتیاط کنند تا آلودگی‌هایی مانند انواع قارچ‌ها یا باکتری‌هایی که به راحتی بر روی این ماده غذایی رشد می‌کنند محصولشان را در بر نگیرند، زیرا تازگی و خاصیت آن را از بین خواهند برد. برای اطمینان از ایمنی در برابر آلودگی‌ها، استفاده از حشره کش یا آفت کش توصیه می‌شود. که در مورد نگهداری جوانه گندم در این مطلب به طور کامل برای شما صحبت خواهیم کرد.

کاربرد در زندگی مردم جهان

اکثر مردم جهان از گندم به‌عنوان قوت غالب خود استفاده می‌کنند. این گیاه از نظر ظاهری شبیه به یک چمن بلند است که در قسمت بالای آن سنبله وجود دارد. هر سنبله حدود 20 تا 100 عدد هسته گندم دارد. بخش خوراکی هسته گندم شامل سه قسمت مختلف پوسته، جوانه و دانه است. جوانه گندم از نظر غذایی به‌عنوان یک مکمل خوب با ارزش غذایی بالا شناخته می‌شود. و به‌عنوان منبع عالی از پروتئین‌های گیاهی، فیبر و چربی‌های سالم است.

ویتامین ها

جوانه گندم همچنین منبع خوبی از منیزیم، روی، تیامین، فولات، پتاسیم و فسفر نیز هست. یان ماده غذایی با ارزش مملو از ویتامین E است که یک ماده مغذی و ضروری با خاصیت آنتی‌اکسیدانی محسوب می‌شود. این ماده همچنین اسیدهای چرب امگا -3 که یکی از اشکال ضروری کلسترول موجود در بدن است را دارد. جالب است بدانید این ماده توسط بدن تولید نمی‌شود. و نیاز به دریافت از مواد غذایی مانند جوانه گندم دارد.

جوانه گندم سالم‌ترین بخش هسته گندم است. و قسمت بسیار کوچکی از هسته را تشکیل می‌دهد. تنها 2.5 تا 3  درصد از وزن آن را شامل می‌شود ولی با این حال محصولی خارق‌العاده و سرشار از خاصیت است. به همین علت نقش کمکی در تولیدمثل گیاه و رویش مجدد دانه گندم را برعهده دارد. در زمان تولید محصولاتی مانند آرد سفید، پوسته و جوانه آن حذف می‌شوند تا ماندگاری محصولات افزایش پیدا کند.

گلوتن و حساسیت‌های برخی از افراد

از آن‌جایی که این محصول بخشی از هسته گندم است بنابراین دارای گلوتن است و برای افرادی که درگیر بیماری سیالیک یا عدم تحمل گلوتن هستند مناسب نیست. بهتر است این افراد از مصرف سبوس گندم نیز خودداری کنند. اما نگران نباشید ما به معرفی جایگزین‌هایی می‌پردازیم که در صورت داشتن حساسیت می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. مهم‌ترین این جایگزین‌ها دانه کتان و دانه‌های آفتاب‌گردان سابیده شده و سبوس جو دو سر هستند. و می‌تواند به‌عنوان جایگزین برای جوانه گندم مورداستفاده قرار بگیرند.

موارد استفاده جوانه گندم

زمانی که جوانه از هسته گندم جدا شود کاربرد‌های فراوانی دارد. و در بسیاری از غذاها مانند خورش، سوپ، نان، کوکی، ماست، سالاد، همبرگر گیاهی و بسیاری از غذاهای دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای مثال در هنگام پخت کوکی یا نان می‌توانید به اندازه یک دوم پیمانه از آرد را جدا کرده و به‌جای آن جوانه این گیاه (گندم) را اضافه کنید. و حتی می‌توانید از آن به‌عنوان جایگزین مناسبی برای آرد سوخاری نیز استفاده کنید.

جوانه گندم اگر به‌صورت تازه استفاده شود مزایای بسیار زیادی دارد. و باید در نظر داشت که حرارت زیاد روغن می‌تواند به مواد مغذی جوانه آسیب بزند. و بهتر است از آن به‌صورت افزودنی در تهیه سالاد و اسموتی و… استفاده شود. گرچه جوانه آن کوچک است، اما مواد مغذی موجود در آن چشمگیر و قابل‌توجه است.

پوسته خارجی هسته گندم یعنی سبوس، بسیار مفید است. اما جوانه مواد مغذی بیشتری دارد که آن را مطلوب‌تر می‌کند. جوانه گندم دارای طیف وسیعی از فواید تغذیه‌ای است که می‌تواند به شما در حفظ سبک زندگی سالم کمک کند.

خواص جوانه گندم

در ادامه به فواید مهم جوانه گندم خواهیم پرداخت :

تقویت سیستم ایمنی

افزودن جوانه گندم به رژیم غذایی می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی شما در برابر برخی از بیماری‌ها شود. توجه داشته باشید روی که در آن وجود دارد به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با ویروس‌ها مانند سرماخوردگی کمک می‌کند.

نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل پروتئین‌های این ماده غذایی نشان می‌دهد که جوانه به‌طور طبیعی دارای پروتئین‌های مختلف است. این پروتئین‌ها باعث تحریک و افزایش فعالیت آنتی اکسیدان‌ها در سیستم ایمنی بدن می‌شود. و با از بین بردن رادیکال‌های آزاد و سایر میکروارگانیسم‌ها، عامل بیماری را حذف و احتمال بیماری جدی را کاهش می‌دهد.

بهبود سلامت قلب

طبق مطالعات انجام شده، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف منظم جوانه گندم و سبوس گندم کاهش عوامل خطرناک مرتبط با بیماری‌های کرونر قلب را در پی دارد. و باعث بهبود سلامت کل سیستم قلبی و عروقی خواهد شد.

به یاد داشته باشید قرار دادن این جوانه در رژیم غذایی میزان فیبر غذا را افزایش می‌دهد که از نظر علمی نیز با کاهش بیماری‌های قلبی مرتبط است. کلسترول LDL کلسترولی اکسید شده است که در عروق و رگ‌ها متورم می‌شود. و عاملی رایج و خطرناک برای حمله قلبی و سکته مغزی است.

 نکته مثبت دیگر این است که وجود ترکیب شیمیایی اکتاکزانول در جوانه گندم سبب کاهش سطح کلسترول و در نتیجه کاهش احتمال سکته مغزی می‌شود. از طرفی وجود مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا 3 در جوانه‌های گندم اثرات منفی اسیدهای چرب امگا 6 را حذف می‌کند. و باعث محافظت بیشتر از سیستم قلبی عروقی شما می شود.

خواص ضد پیری

جوانه گندم از مواد مغذی و ویتامین‌های مختلف سرشار است. و می‌تواند تأثیر مهمی در بهبود پوست و ریزش موی شما داشته باشد به طوری که بسیاری از افراد با مصرف مستقیم عصاره‌ی آن یا ترکیب با لوازم آرایشی از خواص ضد پیری آن بهره می‌برند.

علاوه‌بر آن ویتامین E موجود در جوانه می‌تواند نیاز روزانه بدن به ویتامین E را تأمین کند. زمانی که به‌صورت منظم از آن استفاده کنید، پروتئین‌ها و ویتامین‌های موجود در آن می‌تواند بیماری‌های پسوریازیس، آفتاب سوختگی، اگزما، چین و چروک را تحت تأثیر قرار دهد.

افزایش عملکرد ورزشی با جوانه گندم

جوانه گندم مقادیر بالایی از ترکیب شیمیایی اکتاکزانول را در خود دارد که اگر به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی منظم مصرف شود با تنظیم مسیر بیوشیمیایی تولید انرژی، قدرت، استقامت و عملکرد را افزایش می‌دهد که در واقع باعث صرفه‌جویی در ذخیره انرژی در بدن می‌شود.

بهبود متابولیسم سلولی

ویتامین‌های مفید موجود در جوانه گندم، ویتامین‌های گروه B هستند و انواع مختلفی دارند که متداول‌ترین نوع موجود در جوانه نیاسین، تیامین و فولات است. این ویتامین‌ها برای متابولیسم سلولی نقش حیاتی دارند و به تبدیل مواد مغذی از کربوهیدرات‌ها، لیپیدها و گلوکز به انرژی قابل مصرف برای سلول‌ها کمک می‌کنند. تیامین همچنین می‌تواند با اختلالات متابولیکی مانند چاقی مزمن مقابله کند.

تقویت سلامت عضلات

جوانه گندم می‌تواند یکی از بهترین منابع پروتئین در رژیم غذایی هستند و در حفظ سلامت ماهیچه‌ها، ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده، تنظیم سطح انرژی در بدن و هموستاز یک امر اساسی است. پروتئین همچنین برای افرادی که مایل به شکل گرفتن و افزایش توده عضلانی خود هستند یک نیاز اساسی در رژیم غذایی است.

کمک به از بارداری سالم

این ماده غذایی ارزشمند اسیدفولیک بالایی دارد. اسیدفولیک از جمله فاکتور مهم سلامت جنین به شمار می‌رود. سطح بالای اسیدفولیک احتمال باعث می‌شود ابتلا به نقص لوله عصبی و عوارض دیگر کاهش یابد.

کاهش خطر دیابت

سطح بالای اسیدفولیک در جوانه گندم تأثیر ثانویه‌ای بر روی افراد در معرض دیابت دارد. اسیدفولیک با ترکیبی به نام هموسیستئین که باعث برخی از بیماری‌های مضر مانند دیابت می‌شود، ارتباط منفی دارد.

جمع بندی اول

این ماده غذایی مواد مغذی بسیاری دارد که می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی و کمک به هضم غذا و جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی شود. هر یک قاشق غذاخوری از جوانه گندمی که استفاده می‌کنید 25 کالری دارد و به دلیل کالری کم و پروتئین زیادی که دارد برای رژیم‌های کاهش وزن مناسب است. از اینکه همراه ما بودید ممنونیم.

نگهداری جوانه گندم

جوانه گندم در حقیقت جزئی از دانه گندم است و به گندم کمک می‌کند گیاه تولید مثل کند یا از آن به عنوان ایجاد بذر جدید گندم استفاده می‌شود. اگرچه این ماده غذایی از اکثر محصولات گندم فرآوری شده حذف می‌شود، اما یکی از اجزای اصلی غذایی در گندم سبوس‌دار است. جوانه گندم، همراه با پوسته (سبوس یا غلاف)، از محصولات تصفیه شده گندم جدا می‌شود تا بتوان آن‌ها را برای مدت طولانی‌تری ذخیره کرد.

شکل این گیاه

این محصول خوراکی به شکل دانه دانه است. تقریبا نصف اندازه جو دوسر، اما بیشتر به رنگ زرد است.

آیا جوانه گندم همان سبوس فرآوری نشده است؟

سبوس قسمت خارجی هسته گندم و جوانه بخشی از بذر است که به گیاه جدید تبدیل می‌شود. دلیل مغذی و مقوی بودن غلات‌های سبوس‌دار نیز این دو جزء هستند. در صورتی که تمایل به مطالعه در مورد سبوس گندم را نیز دارید می توانید روی عنوان قرمز رنگ آن کلیک کنید.

بهترین روش برای نگهداری جوانه گندم

همانطور که پیش‌تر عنوان کردیم، جوانه گندم حاوی چربی‌ها و روغن‌های اشباع نشده سالم است، بنابراین اگر آن را به درستی نگهداری نکنید و در دمای اتاق باقی بماند، روغن‌ها به سرعت فاسد و ترش خواهد شد. این محصول معمولا به صورت تفت داده شده یا خام در دسترس است و باید هر دو نوع را پس از باز کردن بسته‌بندی در مکانی خنک یا در یخچال نگهداری کنید تا با طراوت و تازه بماند.

تبرید (سردسازی)

یکی از روش‌های نگهداری جوانه گندم تبرید یا سردسازی نام دارد. مقدار دلخواهی از آن را در یک ظرف شیشه‌ای یا پلاستیکی بریزید و درب آن را با درپوش‌هایی که هوا و رطوبت نتواند از آن نفوذ کند ببندید. با دستان خود درپوش را بچرخانید تا اطمینان حاصل کنید که محکم بسته شده است.

آن مقدار از جوانه‌های گندمی را که قرار نیست بلافاصله مورد استفاده قرار بگیرند، در ظرف دیگری بریزید. احتیاط کنید تا چیزی از آن‌ها در بسته‌بندی اصلی باقی نماند. سپس بر روی ظرف یک برچسب تاریخ ذخیره، تاریخ تولید و تاریخ انقضا را بنویسید و آن را روی ظرف بچسبانید. پس از آن ظرف را در  قفسه وسط یا بالایی یخچال قرار دهید.

منجمد کردن

برای نگهداری جوانه گندم با این روش ابتدا یک فنجان یا مقدار دلخواهی از آن را درون کیسه فریزر با اندازه معمولی بریزید. کیسه را از وسط تا کنید و آن را فشار دهید تا هوای اضافی را خارج کنید، سپس کیسه را گره بزنید. آن مقدار از جوانه‌های گندمی را که قرار نیست بلافاصله مورد استفاده قرار بگیرند، در کیسه دیگری بریزید. احتیاط کنید تا چیزی از آن‌ها در بسته‌بندی اصلی باقی نماند. سپس بر روی یک برچسب تاریخ ذخیره، تاریخ تولید و تاریخ انقضا را بنویسید و آن را روی کیسه بچسبانید. پس از آن کیسه را داخل فریزر بگذارید.

مدت زمان نگهداری جوانه گندم

یک شیشه جوانه گندم تقریبا یک سال ماندگاری دارد.  بهترین روش نگهداری آن در صورت تمایل به ماندگاری بیشتر این محصول خوراکی این است که پس از باز کردن درب شیشه، آن را داخل یخچال یا فریزر قرار دهید. کیفیت آن در یخچال حدود 6 ماه و در فریزر 12 ماه حفظ می‌شود. جوانه گندم آسیاب شده حاوی روغنی است که در دمای اتاق فاسد خواهد شد.

آیا جوانه گندم تاریخ انقضا دارد؟

بله جوانه گندم تاریخ انقضا دارد. هرگز موارد زیر را فراموش نکنید:

  • بهتر است برای ایمنی بیشتر غذا جوانه گندم را تازه نگه دارید. در هنگام خرید این محصول به تاریخ انقضا و تازه و مرغوب بودن آن دقت کنید.
  • این نکته را به خاطر بسپارید که جوانه گندم ممکن است در فروشگاه‌های مواد غذایی برگشت نخورد و تا مدت‌های طولانی در قفسه فروشگاه بماند.

نگهداری روغن جوانه گندم

روغن جوانه گندم به عنوان یک مکمل غذایی به دلیل فرایند استخراج آن همیشه بحث برانگیز بوده است. پس از استخراج، روغن‌ها در ظروف فاقد اکسیژن بسته بندی می‌شوند و سپس در یخچال نگهداری خواهند شد. بنابراین، از آنجا که ظرف‌ها کاملا مهر و موم شده و عاری از هوا هستند، احتمال فاسد شدن محصول کم خواهد بود.

نگهداری روغن جوانه گندم در یخچال

ماندگاری روغن‌های این محصول بسیار کوتاه است. روغن نباید در معرض گرما قرار بگیرد، بنابراین  بهتر است آن را در یخچال نگهداری کنید و پس از باز شدن درب روغن طی 6 ماه از آن استفاده کنید.

روغن فاسد جوانه ی این گیاه باعث چه می شود؟

برای شناسایی روغن فاسد، آن را بو کنید.  اگر بوی تند یا کهنگی می‌دهد، آن را بیرون بیاندازید. روغن فاسد سرطان زا است.

خوردن نوع فاسد آن

خوردن غذاهای فاسد برای بدن مضر است، زیرا نه‌تنها معده را بیمار می‌کنند، بلکه مانع از تأمین ویتامین‌های B و E توسط بدن خواهند شد و چربی‌های مفید بدن را از بین می‌برند.

جوانه گندم باید چه بویی بدهد؟

از آنجا که جوانه گندم حاوی چربی اشباع نشده است، اگر به درستی از آن نگهداری نکنید، به سرعت فاسد خواهد شد. عمر یک شیشه جوانه گندم تقریبا یک سال است. جوانه گندم تازه باید بویی شبیه آجیل تفت داده شده داشته باشد.

سخن پایانی

این ماده غذایی سرشار از ویتامین‌هایی از قبیل ویتامین E، نیاسین، تیامین، ریبوفلاوین، اسید فولیک و مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم، فسفر، روی و آهن و همچنین منبع خوبی از پروتئین، فیبر و برخی از چربی‌های سالم و روغن‌های اشباع نشده است و می‌توانید از این محصول خوراکی مغذی در خانه نگهداری کنید. اگر این محصول را به درستی نگهداری نکنید و در دمای اتاق باقی بماند، روغن‌ها به سرعت فاسد و ترش خواهند شد.

جوانه گندم خام را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید. گرما، رطوبت و قرار گرفتن در معرض هوا باعث فساد آن می‌شود بنابراین، از ظروفی با درپوش محکم استفاده کنید. با این حال، باید توجه داشته باشید که این جوانه از گیاه با ارزش گندم ماندگاری بالایی ندارد و بنابراین حتی اگر خیلی خوب از آن‌ها نگهداری کنید، بین 8 تا 9 ماه نهایتا یک سال بیشتر دوم نخواهند آورد.

به طور کلی، با به کار بردن نکاتی که پیش‌تر ذکر کردیم نیازی به خرید مکرر جوانه گندم نخواهید داشت و همین امر برای شما سود زیادی به دنبال دارد و در هزینه‌های‌ شما صرفه‌جویی می‌شود. همچنین می‌توانید مدت بیشتری از محصول تازه در انواع غذاهای خود استفاده کنید و از طعم عالی آن لذت ببرد.

مطالب مرتبط :

منابع :

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.