چه نکاتی را باید به یک پرستار پرنده خانگی آموزش داد؟

پرستار پرنده خانگی

گاهی ممکن است که نیاز باشد چند روزی به سفر بروید و نتوانید در این مدت از پرنده خانگی خود نگهداری کنید. در چنین شرایطی معمولاً باید از یک فرد قابل اعتماد برای مراقبت از پرنده خود کمک بگیرید. اگر قبلاً یک فرد قابل اعتماد را برای مراقبت از حیوان خانگی خود پیدا کرده اید، نکته بعدی که باید در نظر بگیرید این است که چه نکاتی را باید به پرستار پرنده خانگی خود یادآور شوید. در این مقاله از دانه مارکت قصد داریم با هم دستورالعمل‌هایی که باید در رابطه با غذای پرنده، حمام کردن او و نظافت و تمیزکاری پرندگان به پرستار پرنده خود بدهید، بررسی کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

چه چیزی را باید به پرستار پرنده خود آموزش دهیم؟

به طور کلی چیزهای زیادی وجود دارد که باید به پرستار پرنده خود اطلاع دهید. اما برخی از دستورالعمل‌ها که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم از باقی چیزها مهمتر هستند.

1. غذا و تغذیه

قبل از هر چیز، باید با ارائه دستورالعمل های دقیق تغذیه پرنده خود به پرستار آن، اطمینان حاصل کنید که پرنده شما در زمان نبودتان از گرسنگی نمی‌میرد. بنابراین باید چیزهایی از قبیل موارد زیر را در این دستورالعمل ذکر کنید:

  • پرنده باید چه زمانی غذا بخورد.
  • چه نوع غذاها، خوراکی ها و تنقلاتی باید در تغذیه پرنده شما وجود داشته باشد.
  • پرنده شما به چه مقدار غذای پرنده در هر وعده نیاز دارد.
  • هرگونه محدودیت و آلرژی غذایی پرنده خود را جهت جلوگیری از نیاز به فوریت های پزشکی یاداور شوید.
  • تا جایی که ممکن است به جزئیات بپردازید، به خصوص اگر مقدار کافی از غذای پرنده خود را در خانه ندارید.
  • اگر رژیم غذایی پرنده شما عمدتاً از محصولات تازه تشکیل شده است، باید فهرستی از سبزیجات و میوه هایی که پرنده شما می‌تواند بخورد، در اختیار پرستار او بگذارید. همچنین اگر برای مدت طولانی از پرنده خود دور هستید، مقداری پول در اختیار پرستار پرنده‌تان قرار بدهید تا بتواند محصولات تازه‌ای را برای حیوان خانگی شما تهیه کند.

فراموش نکنید که فهرستی از غذاهای خطرناکی که پرنده شما نباید از آنها تغذیه کند را نیز تهیه کند. این فهرست می‌تواند موارد زیر را در بربگیرد:

  • غذاهای شور
  • غذاهای شیرین
  • شکلات؛ زیرا حاوی سمومی است که می‌تواند برای پرندگان کشنده باشد.
  • آووکادو؛ از آنجایی که دارای پرسین است که روی عملکرد قلب حیوان خانگی شما تأثیر می‌گذارد.
  • و محصولات لبنی (چرا که مقدار زیاد آنها می‌تواند سلامتی پرندگان را به خطر بیندازد.)

همچنین باید تاکید کنید که ظرف آب پرنده باید حاوی آب تصفیه شده باشد یا اب معدنی و اینکه پرستار باید چند بار در روز، آب را عوض و کاسه ها را تمیز کند تا لجن رویشان رشد نکند.

پرستار پرنده خانگی

2. تمیز کردن و نظافت

فراموش نکنید که به پرستار پرنده خانگی خود در مورد مکانِ وسایل تمیز کردن قفس نظیر دستمال کاغذی و پاک کننده‌های سازگار با پرندگان اطلاع دهید. همچنین اطمینان حاصل کنید که سطل زباله در دسترس است و کیسه های زباله اضافی در آن وجود دارد.

3. حمام کردن پرنده

اگر پرنده شما مرتباً حمام می‌کند، باید به پرستار حیوان خانگی خود اطلاع دهید که چگونه باید مطابق میل پرنده‌تان این کار را انجام دهد. مثلاً به او بگویید که آیا پرنده شما از غبار استفاده می‌کند یا دوش می‌گیرد. همچنین فراموش نکنید که بگویید حیوان خانگی‌تان هرچند وقت یکبار حمام می‌کند.
به طور کلی نظافت برای پرندگان مهم است. اما اگر حیوان خانگی شما نیازهای ویژه دیگری دارد، باید آن را به پرستار پرنده خود اطلاع دهید تا مطمئن شوید که می‌تواند این کار را به درستی انجام دهد.

4. زمان خواب و بیداری پرنده

پرستار حیوان خانگی شما باید بداند که پرنده‌تان چه زمانی می‌خوابد و چه زمانی بیدار می‌شود. چرا که پرندگان به حداقل 12 ساعت خواب نیاز دارند و برای جلوگیری از بداخلاقی باید ساعت خواب آنها را رعایت کرد. بنابراین پرستار شما باید مطمئن شود که محیط را به اندازه کافی ارام نگه داشته است تا پرندگان بتوانند در شب به موقع بخوابند.

5. تعامل و معاشرت

همه پرندگان با غریبه ها دوست نیستند. در واقع، اکثر آنها با دیدن چهره های جدید محتاطانه عمل می‌کنند. بنابراین برای کمک به ایجاد اعتماد بین پرستار پرنده و حیوان خانگی خود، بهتر است آنها را به یکدیگر معرفی کنید و نکاتی را در مورد نحوه نزدیک شدن به پرنده خانگی خود به پرستار او ارائه دهید. همچنین باید به پرستارتان یادآور شوید که برای جلوگیری از گاز گرفتن پرنده، چه کارهایی را انجام دهد. شما همینطور می‌توانید با میان‌وعده، خوراکی‌ها یا اسباب ‌بازی‌ها و موسیقی مورد علاقه پرنده‌تان، راه را برای معاشرت پرستار و پرنده‌ خود هموارتر کنید.

علاوه بر اینها در صورت امکان، به پرستار پرنده خانگی خود ترفندهایی را بیاموزید که با کمک آنها بتواند توجه پرنده شما را جلب کند. البته توجه داشته باشید که برخی از پرندگان فقط با یک فرد خاص پیوند دارند. بنابراین، در چنین شرایطی ممکن است پرستار نتواند با وجود تمام تلاش‌ها اعتماد حیوان خانگی شما را به خود جلب کند. در چنین شرایطی شاید نیاز باشد پرنده‌تان را همراه خود به سفر یا محل کارتان ببرید و از دوری با او اجتناب کنید. (برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « آنچه باید برای سفر با پرندگان خانگی آماده کنید » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.)

6. داروها

اگر پرنده شما دارو مصرف می‌کند، باید به پرستار حیوان خانگی خود در مورد نام، دوز، دفعات و زمان تجویز دارو اطلاع دهید. شما همچنین باید در مورد نحوه مصرف آن و محل نگهداری داروهای پرنده خود به پرستار خود دستورالعمل دقیقی بدهید. به یاد داشته باشید که پرستار پرنده‌تان همچنین باید مراقب علائم ناراحتی و بیماری باشد و به شما اطلاع دهد که آیا علائم قابل توجهی از بیماری در حیوان خانگی شما وجود دارد یا نه؟ برخی از این علائم عبارتند از:

  • پف دادن پرها
  • فرو کردن سر در پرها
  • عدم توجه به ورود و خروج افراد
  • نخوردن غذا یا خوراکی مورد علاقه یا ننوشیدن آب
  • مدفوع آبکی با رنگ های مختلف
  • طاسی ناشی از چیدن پر یا آسیب دیدگی
  • خونریزی به دلیل شکستن پرهای خونی یا جراحات

7. قوانین پرواز در جوار سایر حیوانات خانگی

آیا پرنده شما با حیوانات خانگی دیگری مانند گربه و سگ تعامل دارد؟ اگر پاسختان به این سوال مثبت است باید زمان و مکان این تعامل را مشخص کنید. چرا که پرندگان آسیب پذیر هستند و سایر حیوانات خانگی شما حتی اگر به دیدن هم عادت داشته باشند، می‌توانند به آنها حمله کنند. توجه داشته باشید که غریزه شکار کردن در گربه‌ها و سگ‌ها ممکن است در هر زمانی ایجاد شود. بنابراین، بهتر است پرنده خود را از سایر حیوانات خانگیتان جدا کنید و به پرستار نیز در این خصوص هشدار دهید.

همچنین شما باید دستورالعمل‌هایی در مورد اینکه آیا پرنده‌تان می‌تواند پرواز کند و یا اینکه پرهای پروازی او بریده شده است به پرستار او ارائه دهید. چرا که پرندگان ممکن است در اولین فرصت پرواز کرده و فرار کند. بنابراین پرستار حیوان خانگی شما باید بداند که کدام محیط کنترل شده برای پروازِ آزاد پرنده‌تان مناسب است.

8. چیزهایی که پرنده شما نباید در معرض آنها قرار بگیرد

به پرستار خود یادآوری کنید که وقتی در نزدیکی پرنده است از مواد شیمیایی استفاده نکند. زیرا پرندگان سیستم تنفسی حساسی دارند و حتی ممکن است با گاز تولید شده در اثر حرارت دیدن تابه های نچسب حاوی تفلون نیز مسموم شوند. به طور کلی دود سیگار، خوشبو کننده‌های هوا، شمع‌های معطر، عطرها، اسپری‌های مو و اسپری‌های حشره‌کش نیز نباید در زمانی که پرنده در اطراف شما است، استفاده شوند.
توجه داشته باشید که پرستار حیوان خانگی شما ممکن است این حقایق را بداند، اما بهتر است برای اطمینان از ایمنی پرنده خود این نکات را به او یادآوری کنید.

اطلاعاتی که هر پرستار باید آنها را بداند

جدا از دستورالعمل‌های بالا، پرستار پرنده انتخابی شما باید به اطلاعات زیر نیز دسترسی داشته باشد تا بتواند به بهترین شکل از حیوان خانگی شما مراقبت کند.

1. اطلاعات حیوان خانگی

قبل از امضای قرارداد با پرستار پرنده خانگی خود، بهتر است اطلاعات اولیه زیر را در مورد حیوان خانگی مورد علاقه خود به او ارائه دهید.

  • نام، سن و جنسیت پرنده
  • بیماری‌هایی که حیوان خانگی شما در حال حاضر تجربه می‌کند یا برای آنها غربالگری شده است
  • زمان بیداری و خواب پرنده
  • عادات حمام کردن و نوشیدن
  • عادات و روال پرواز در داخل خانه
  • تمایل به گاز گرفتن و سایر رفتارهای خشونت آمیز پرنده

2. اطلاعات سفر

همچنین برای جلوگیری از سوء تفاهم باید زمان حرکت و بازگشت خود را به پرستار پرنده خود اطلاع دهید. همینطور بهتر است جزئیاتی در خصوص اینکه آیا در روز اول سفر به پرنده خود غذا می‌دهید یا نه؟ و اینکه قفس را تمیز کرده‌اید یا خیر را نیز یادآور شوید.

3. اطلاعات تماس

فراموش نکنید که اطلاعات تماس پرستار پرنده خانگی خود را بگیرید و منقابلاً اطلاعات خود را نیز در اختیار او قرار بدهید. البته اگر احتمال می‌دهید که ممکن است سوالی برای پرستارتان مطرح شود که نتواند آن را از شما بپرسد، می‌توانید اطلاعات تماس دوستان یا خانواده خود را نیز در اختیار او قرار بدهید.

4. اطلاعات دامپزشکی

فراموش نکنید که نام دامپزشک پرنده خود را در یک برگه ذکر کنید. همچنین مهم است که به دامپزشک پرنده‌تان اطلاع دهید که در زمانی که شما دور هستید یک پرستار از حیوان خانگیتان مراقبت می‌کند. چرا که اخرین چیزی که در سفر به آن نیاز دارید این است که پرنده‌تان، دور از شما بیمار شود.

پرستار پرنده خانگی

پس نام دامپزشک، اطلاعات تماس و آدرس کلینیک را برای پرستار حیوان خانگی خود یادداشت کنید. همینطور سوابق پزشکی پرنده خود را بنویسید، به خصوص اگر او با مشکلات سلامتی مکرری دست و پنجه نرم می‌کند. در نهایت بهتر است که اطلاعات تماس یک کلینیک دامپزشکی اورژانسی را نیز به عنوان یک اقدام احتیاطی به برگه اضافه کنید.

5. اطلاعات خانه

محل قرارگیری تابلو برق، شبکه وای فای و همچنین هرگونه کد امنیتی یا سایر اطلاعات مهم را نیز باید قبل از خروج به پرستار پرنده خود اطلاع دهید. در نهایت مطمئن شوید که تمام ملزومات حیوان خانگی خود را تهیه کرده و آنها را در فضایی قرار داده اید که پرستار حیوان خانگی شما می‌تواند به راحتی آنها را پیدا کند.

کلام آخر

به طور کلی کسی که اطلاعات لازم را در خصوص پرنده شما داشته باشد و بتواند در زمان نبودتان با غذا دادن، تعامل با پرنده و تمیز کردن قفس از حیوان خانگیتان مراقبت کند، می‌تواند پرستار پرنده شما باشد. از آنجایی که شاید در ایران نتوانید به طور رسمی یک پرستار پرنده خانگی پیدا کنید، بهتر است که تمام موارد بالا را با یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود که مسئولیت نگهداری از پرنده‌تان را بر عهده می‌گیرند، در میان بگذارید. همچنین ممکن است برای این منظور بتوانید با کمی جستجو از خدمات مراکز دامپزشکی و مراقبت از حیوانات در این زمینه بهره بگیرید. در پایان از شما می‌خواهیم تا تجربه خود را از سپردن پرنده‌تان به یک پرستار، با ما در میان بگذارید و در صورت تمایل دان و غلات مورد نیاز برای تغذیه حیوان خانگی خود را از دانه مارکت خریداری کنید.

2 نظر

  1. 25 اکتبر , 2023
    sofia

    تو ایران که پرستار نداریم باید بزاریم پانسیون

    پاسخ
  2. 2 نوامبر , 2023
    پوریا

    از بعضی پانسیونها ممکنه بتونین مراقب چند ساعته درخواست کنین

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.