آنچه باید برای سفر با پرندگان خانگی آماده کنید

سفر با پرندگان خانگی

اگر شما هم پرنده خانگی خود را عضوی از خانواده‌تان می‌دانید، طبیعی است که دوست داشته باشید او را به هنگام تعطیلات و در سفر همراه خود کنید. اما آیا این واقعا ایده خوبی است؟ بیایید در ادامه این مطلب از دانه مارکت، با هم نگاهی به برخی از مزایا و معایب سفر با پرندگان خانگی بیندازیم تا بتوانید بهتر در این خصوص تصمیم بگیرید.

به طور کلی اگر قصد دارید پرنده‌تان را با خود به سفر ببرید، باید چند نکته را در نظر بگیرید. اولین مورد این است که آیا پرنده شما اجتماعی است و به بودن در کنار مردم عادت دارد یا خیر. اگر پرنده شما عادت به دست زدن ندارد، ممکن است سفر کردن برای او بسیار استرس زا باشد. همچنین باید مطمئن شوید واکسیناسیون پرنده شما به طور کامل انجام شده است. پس اگر در این خصوص دچار شک و تردید هستید، بهتر است قبل از شروع هر سفری با دامپزشک پرنده‌تان درباره این موضوع مشورت کنید.

توجه داشته باشید که پرندگان می‌توانند به تغییرات محیطی خود بسیار حساس باشند، بنابراین مهم است که آنها را به آرامی با محیط جدید سازگار کنیم. پس اگر اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید، دلیلی وجود ندارد که نتوانید از سفر با دوست پردار خود لذت ببرید. فقط مطمئن شوید که به اندازه کافی دانه و اسباب بازی به همراه دارید تا در حین سفر او را خوشحال و راحت نگه دارید.

مزایای سفر با پرندگان خانگی

سفر با پرنده خانگی می‌تواند به کاهش اضطراب جدایی کمک کند. پس اگر قرار است برای مدتی طولانی از پرنده خود دور باشید، حتماً می‌دانید که ممکن است استرس زیادی را به او تحمیل کنید. از این رو با آوردن او به تعطیلات به پایین نگه داشتن سطح اضطراب در پرنده‌تان کمک کنید.
علاوه بر این، پرندگان موجودات بسیار اجتماعی هستند، بنابراین بودن در کنار مردم، حتی غریبه‌ها می‌تواند به کاهش سطح استرس آنها کمک کند. یکی دیگر از مزایای سفر با پرنده این است که این مسافرت فرصت یک پیوند را برای شما فراهم می‌کند. چرا که اگر برای مدتی طولانی با پرنده خود در ارتباط باشید، فرصت‌های زیادی برای تعامل و پیوند با او خواهید داشت. این یک راه عالی برای ایجاد یک ارتباط عمیق بین شما و دوست پردارتان است.

معایب سفر با پرندگان خانگی

سفر با پرنده خانگی علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد. یکی از بزرگترین چالش‌ها در این میان، پیدا کردن اقامتگاهی است که به پرندگان اجازه ورود می‌دهد. زیرا در حالی که بیشتر هتل‌ها و اقامتگاه‌ها به حیوانات خانگی دیگر اجازه ورود می‌دهند اما همه آنها اجازه حضور پرندگان به ویژه پرندگانی با جثه بزرگ را در اتاقهای خود نمی‌دهند. بنابراین، اگر قصد سفر با پرنده خود را دارید، باید تحقیقات لازم را در این خصوص انجام دهید تا مکان‌هایی را پیدا کنید که هم از شما و هم پرنده‌تان استقبال کنند.

یکی دیگر از معایب احتمالی سفر با پرندگان این است که آنها ممکن است در محیط های نا آشنا دچار استرس شوند. پس با اینکه ممکن است غذای آنها را بسته بندی کرده و اسباب بازی‌هایی را به همراه داشته باشید، باز هم ممکن است پرنده‌تان دچار استرس شود. پس در نهایت این شما هستید که با توجه به شناختی که از دوست پردار خود دارید، می‌توانید در مورد اینکه آیا پرنده خود را در تعطیلات به همراه ببرید یا نه، تصمیم بگیرید.

سفر با پرندگان خانگی

بررسی چند نکته ضروری برای سفر با پرندگان

سفر با پرنده خانگی شما می‌تواند یک تجربه سرگرم کننده و مفید باشد، اما مهم است که به خوبی برای آن آماده شوید. در اینجا به بررسی چند نکته می‌پردازیم تا با در نظر گرفتن آنها، مطمئن شوید که سفر شما بدون مشکل پیش می‌رود.

1. برای بررسی سلامت پرنده خود، قبل از سفر برنامه ریزی کنید

برای بررسی سلامتِ قبل از سفر، با دامپزشک خود برنامه ریزی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید پرنده‌تان واکسیناسیون خود را به طور کامل انجام داده است.

2. برای سازگاری پرنده‌تان وقت بگذارید

بردن پرنده خانگی به تعطیلات می‌تواند هیجان‌انگیز باشد، اما مهم است که قبل از بیرون بردن او از قفس، زمانی را برای عادت دادن پرنده به محیط جدید اختصاص دهید. بر این اساس شما می‌توانید با قرار دادن قفس پرنده‌تان در اتاقی که بیشتر وقت خود را در آن می‌گذرانید، کار را شروع کنید. این کار به پرنده شما کمک می‌کند تا به مناظر و صداهای جدید عادت کند. سپس به تدریج او را با سایر قسمتهای خانه یا اتاق هتل آشنا کنید. بعد وقتی که احساس کردید پرنده‌تان راحت به نظر می‌رسد، می‌توانید آن را بیرون ببرید. توجه داشته باشید که این کار را می‌توانید با نشاندن پرنده روی شانه یا بازوی خود در یک منطقه ساکت شروع کنید. سپس، با راحتتر شدن پرنده می‌توانید مناطق بیشتری را کاوش کنید و حتی او را به سفرهای کوتاه ببرید.

3. یک قفس مناسب برای سفر تهیه کنید

هنگامی که قصد سفر دارید، آخرین چیزی که باید نگران آن باشید این است که چگونه پرنده خانگی خود را حمل کنید. پس می‌توانید با کمی برنامه ریزی مطمئن شوید که دوست پردارتان نیز از سفر، به اندازه مقصد آن لذت می‌برد. اولین قدم برای این کار این است که قفسی را انتخاب کنید که به طور خاص برای سفر با پرندگان خانگی طراحی شده باشد. بر این اساس به دنبال قفسی باشید که سبک وزن باشد، به راحتی جمع شود و دارای تهویه کافی برای خنک و راحت نگه داشتن پرنده شما باشد. همچنین باید مطمئن شوید که قفس می‌تواند به طور ایمن در وسایل نقلیه قرار بگیرد و در حین رانندگی حرکت نکند.

4. کیت کمکهای اولیه را به همراه داشته باشید

اگر قصد سفر با دوست پردار خود را دارید، حتماً یک جعبه کمک های اولیه برای پرنده خانگی خود به همراه ببرید. توجه داشته باشید که پرندگان در معرض طیف وسیعی از مشکلات سلامتی هستند و قرار گرفتن در یک محیط جدید گاهی اوقات می‌تواند باعث ایجاد این مشکلات شود. پس با همراه داشتن یک کیت کمکهای اولیه، می‌توانید برای مقابله با هرگونه آسیب جزئی یا بیماری احتمالی، آماده باشید. جعبه کمکهای اولیه پرنده شما باید شامل مواردی مانند گاز، نوار چسب، قیچی و موچین و همچنین داروهای بدون نسخه ای باشد که پرنده شما در حال حاضر مصرف می‌کند.

همچنین بهتر است یک کپی از سوابق پزشکی پرنده خود را به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز به مراجعه به دامپزشک در خارج از خانه، به آنها دسترسی داشته باشید.

سفر با پرندگان خانگی

5. پرنده‌تان را در قفس نگه دارید

در هنگام سفر با پرندگان خانگی باید به یاد داشته باشید که پرندگان برای فضای جاده مناسب نیستند. از این رو مهم است که پرنده خود را در حین سفر در قفس نگه دارید، نه اینکه آن را در ماشین آزاد کنید. توجه داشته باشید که پرندگان خیلی راحت دچار وحشت می شوند و حرکت مداوم ماشین می‌تواند برای آنها به شدت استرس زا باشد. علاوه بر این، پرندگان در هنگام پرواز تمایل به افزایش سرعت دارند. همین امر نیز موجب می‌شود تا در صورت برخورد با چیزی، احتمال آسیب رساندن به خود را افزایش دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه بهتر است مقاله دیگر ما را با عنوان « مراقبت از پرنده آسیب دیده‌‌ ای‌ که به پنجره برخورد کرده است » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.

6. قفس را با تسمه ببندید

هنگام سفر با پرندگان خانگی، مهم است که اقدامات احتیاطی را برای اطمینان از ایمنی پرنده‌تان انجام دهید. یکی از راه‌های انجام این کار این است که قفس را با تسمه ببندید تا به راحتی نتوان آن را تکان داد. این کار به شما کمک می‌کند تا در صورت توقف ناگهانی خودرو یا چرخش شدید آن، خطر آسیب به پرنده خود را به حداقل برسانید. علاوه بر این، ایمن کردن قفس نیز به جلوگیری از ترس و تلاش پرنده شما برای فرار کمک می‌کند. البته اگر مطمئن نیستید که چگونه قفس را به درستی محکم کنید، بهتر است برای این کار از یکی از کارکنان فروشگاهی که قفس را از آنجا خریداری کرده‌اید، کمک بگیرید.

7. مکمل‌های ضد استرس را فراموش نکنید

برای سفر با پرندگان خانگی باید اقداماتی را برای کاهش سطح استرس پرنده انجام دهید. یکی از راه‌های انجام این کار، دادن مکمل‌های ضد استرس به پرنده است. چرا که این مکمل‌ها می‌توانند به کاهش اضطراب پرنده شما کمک کرده و به او آرامش بیشتری در محیط جدید بدهند.
توجه داشته باشید که انواع مکمل‌های ضد استرس برای پرندگان در بازار موجود است. بنابراین مهم است که با دامپزشک خود صحبت کنید و ببینید که کدامیک از آنها برای حیوان خانگی شما بهتر است.

8. وضعیت پرنده خود را به طور مداوم چک کنید

هنگام سفر با پرنده خانگی خود، مهم است که مرتباً وضعیت سلامت و تندرستی آن را بررسی کنید. پرهای پف داده، بی حالی و بی اشتهایی برخی از علائم رایج ناراحتی در پرندگان هستند. از این رو اگر متوجه هر یک از این علائم در پرنده خود شدید، او را از قفس خارج کرده و در مکانی آرام و امن قرار دهید. همچنین وضعیت پرنده‌تان را در خصوص هرگونه آسیب یا بیماری بررسی کنید و اگر مطمئن نیستید که چه کاری باید انجام دهید، از یک دامپزشک کمک بخواهید.

9. مقدار زیادی غذا و آب به همراه ببرید

یکی از مهمترین نکاتی که باید به خاطر بسپارید این است که برای پرنده خود آب و غذای فراوانی به همراه ببرید. فراموش نکنید که پرندگان متابولیسم بالایی داشته و به وعده‌های غذایی مکرری نیاز دارند. بنابراین مهم است که دان پرنده یا غذای مکمل کافی در اختیار داشته باشید.

لاوه بر اینها به همراه داشتن آب نیز حیاتی است، زیرا پرندگان باید مانند هر حیوان دیگری هیدراته بمانند. پس هنگام بستن چمدان، مطمئن شوید که غذا و آب کافی برای سفر را در نظر گرفته‌اید.

10. قوانین سفر بین ایالاتی یا خارج از کشور را بررسی کنید

بی توجهی به قوانینی که ممکن است بر سفر بین ایالت‌ها یا خارج از کشور تأثیر بگذارد، ممکن است سفر شما را با چالش مواجه کند. به طور مثال در ایالات متحده، قانون حفاظت از پرندگان وحشی، واردات بسیاری از گونه های پرندگان وحشی را ممنوع می‌کند. بنابراین مهم است که قبل از برنامه ریزی سفر با پرندگان خانگی، بررسی کنید که آیا پرنده شما در لیست گونه های حفاظت شده قرار دارد یا خیر؟
همچنین اگر به خارج از کشور سفر می‌کنید، باید در مورد قوانین کشور مقصد خود تحقیق کنید. چرا که برخی از کشورها در این خصوص الزامات بسیار سختگیرانه ای مانند دوره های قرنطینه دارند. فراموش نکنید که با توجه به این قوانین، می‌توانید سفری آرام و لذت بخش را برای خود و پرنده‌تان رقم بزنید.

سفر با پرندگان با هواپیما امکانپذیر است یا خیر؟

پاسخ این سوال مثبت است. شما می‌توانید یک پرنده را با خود به هواپیما بیاورید، اما محدودیت‌ها و الزاماتی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید. به طور مثال ابتدا باید گواهی سلامت پرنده خود را از یک دامپزشک مجاز دریافت کنید. این گواهی باید ظرف 10 روز تا پرواز شما دریافت شود.

همچنین باید مطمئن شوید که پرنده شما به درستی در قفس یا حاملی محبوس شده است که با استانداردهای شرکت هواپیمایی مطابقت دارد. به طور معمول قفس یا حامل باید به اندازه ای بزرگ باشد که پرنده بتواند در آن بایستد و به اطراف حرکت کند. همچنین این قفس باید مجهز به ظروف غذا و آب باشد که بتوان آن را محکم به هم وصل کرد. در نهایت، باید از شرکت هواپیمایی پرس و جو کنید که آیا شرایط یا محدودیت دیگری برای آوردن پرنده به هواپیما وجود دارد یا خیر. زیرا بسته به اینکه از کجا و با کدام خطوط هوایی پرواز می‌کنید، ممکن است قوانین و محدودیت‌های دیگری وجود داشته باشند که می‌بایست هنگام پرواز با پرندگان به آنها توجه کنید.

کلام آخر

در این مطلب به بررسی مزایا و معایب سفر با پرندگان خانگی پرداختیم و دیدیم اینکه آیا با دوست پردار خود سفر کنید یا نه، به تصمیم شما بستگی دارد. در نهایت نکاتی را در خصوص این سفر به شما گوشزد کردیم تا اگر فکر می‌کنید پرنده شما در یک محیط نا آشنا به خوبی عمل می‌کند، چمدان و قفس را جمع کنید و با هم به دل جاده بزنید. با همه اینها اگر تصور می‌کنید که امکان این سفر را ندارید، بهتر است تا زمانی که نیستید، پرنده خود را تحت مراقبت یک دوست قابل اعتماد یا یکی از اعضای خانواده‌تان قرار دهید. در پایان یادآور می‌شویم برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پرندگان و رفتارهای آنها می‌توانید مطالب دیگر ما را در وبلاگ بخوانید و غذای مورد نیاز دوست پردار خود را به صورت آنلاین از دانه مارکت خریداری کنید.

3 نظر

  1. 2 نوامبر , 2023
    الهه چمن ماه

    سلام. ممنون از مطلب خوبتون. فقط یه سوال به جای قفس بهتر نیست از کیف های حمل حیوانات استفاده کنیم؟

    پاسخ
  2. 4 نوامبر , 2023
    دانه مارکت1

    سلام، الهه عزیز کیف های حمل حیوانات برای جابجایی اونها در مسافت های کوتاه کاربردیه. برای به سفر بردن پرنده تون باید جای بزرگتری رو براش فراهم کنید که پرنده توش امکان حرکت کافی رو داشته باشه و تو محیط اشنای اون احساس ارامش کنه

    پاسخ
  3. 4 آوریل , 2024
    کیوان

    سلام وقتتون بخیر من دو تا مرغ عشق دارم بعد میخوام ده روزی برم مسافرت میتونم تنها بزارم؟ غذا آب کافی بزارم امکان پذیره بلایی سرشون نمیاد

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.