مراقبت از پرنده آسیب دیده‌‌ ای‌ که به پنجره برخورد کرده است

مراقبت از پرنده آسیب دیده‌‌

شبکه حفاظت از پرندگان گزارش داده است که سالانه بیش از 100 میلیون پرنده در آمریکای شمالی در اثر برخورد با پنجره می‌میرند. این یکی از حوادث معمولی است که بیشتر در فصول جفت گیری رخ می‌دهد. مراقبت از پرنده آسیب دیده‌‌ وحشی شاید سخت و البته غیرقانونی به نظر برسد. اما با این حال اگر با چنین شرایطی مواجه شدید بهتر است با به کارگیری دستور العمل‌های زیر برای چند ساعت هم که شده از پرنده آسیب دیده نگهداری کرده و بعد آن را در طبیعت رها کنید. در ادامه این مطلب از دانه مارکت اصول اولیه این مراقبتها را با هم بررسی می‌کنیم.

مراقبت از پرنده آسیب دیده

1. از تعامل بیش از اندازه با پرنده خودداری کنید.

پرنده ای که به پنجره برخورد کرده به احتمال زیاد دچار ضربه مغزی شده است. در این صورت شما باید تمام محرک ها را حذف کنید. چرا که هر چیز اضافه‌ای وضعیت را بدتر می‌کند. توجه داشته باشید که اگر اندام‌های پرنده صدمه دیده باشند، حیوان به کمک حرفه‌ای نیاز دارد.

2. آمادگی های لازم را داشته باشید.

اگر پرنده‌ها مرتباً با پنجره‌ شما برخورد می‌کنند، حتماً برای کمک به پرنده یک حوله، یک جعبه کوچک (چیزی شبیه به جعبه کفش)، دستکش و در صورت امکان یک عینک ایمنی، در دسترس داشته باشید.

3. وضعیت پرنده را بررسی کنید.

اغلب پرندگان تنها به چند دقیقه زمان، برای بهبودی نیاز دارند. بنابراین از دور، پرنده را زیر نظر بگیرید و مطمئن شوید که قبل از بهبودی، هیچ شکارچی‌ای به او حمله نمی‌کند. اما اگر پرنده صدمه دیده در عرض پنج یا شش دقیقه بهبود نیافت، به کمک او بروید.

  • اگر با پرندگان راحت نیستید فوراً با مرکز توانبخشی پرندگان محلی یا حیات وحش تماس بگیرید.
  • اگر پرنده در شانه خود دچار آسیب دیدگی شده باشد، ممکن است بتواند برای مسافت های کوتاه به صورت افقی پرواز کند. با این حال، نمی‌تواند بال های خود را به درستی باز کرده یا برای پرواز اوج بگیرد.
  • توجه داشته باشید که درمان آسیب های شانه یا بال به کمک دامپزشکان ماهر و بعضاً ماه‌ها توانبخشی نیاز دارد. پس اگر به نظر می‌رسد پرنده آسیب زیادی به اندام های خود وارد کرده است، با مرکز توانبخشی پرندگان محلی یا حیات وحش تماس بگیرید.
  • اگر پرنده بیهوش به نظر میرسد یعنی اینکه به سر او آسیب وارد شد. پس او را برای استراحت به مکانی امن منتقل کنید.
4. یک دستمال کاغذی و جعبه مقوایی تهیه کنید.

با حذف تمام محرکها می‌توانید احتمال بهبودی پرنده از یک ضربه مغزی بالقوه کشنده را به میزان قابل توجهی افزایش دهید. بنابراین یک جعبه کوچک آماده کنید که نور ورودی به جعبه را مسدود کند و برای راحتی پرنده، آن را با یک دستمال کاغذی یا پارچه نخی نرم بپوشانید.

مراقبت از پرنده آسیب دیده‌‌

  • اگر پرنده آسیب دیده یک پرنده بزرگ‌ است می‌توانید حوله‌ای را در پایین کیسه کاغذی قرار دهید و بالای کیسه را با منگنه یا چسب بچسبانید. فراموش نکنید که شکاف کافی برای جریان هوا باقی بگذارید. البته اگر پرنده به اندازه‌ای بزرگ است که احتمال دارد به طور بالقوه به خودِ شما آسیب برساند، بهتر است از تماس با حیوان خودداری کرده و برای دریافت کمک، تماس بگیرید.
5. پرنده را از زمین بلند کنید.

برای مراقبت از پرنده آسیب دیده‌‌ ابتدا باید آن را از روی زمین بلند کنید. برای این کار بهتر است در صورت امکان از دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید. پرنده را صاف نگه دارید تا بتواند نفس بکشد. برای نزدیک نگه داشتن بالها به بدن هم از یک گیرنده محکم بدون فشردن آنها استفاده کنید.

6. پرنده را داخل جعبه قرار دهید و درب جعبه را ببندید.

مطمئن شوید که جعبه دارای سوراخ های تنفسی مناسب است. سپس جعبه را در یک مکان گرم و البته دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید و آن را از گربه ها و سایر شکارچیان دور نگه دارید.

7. در فواصل زمانی معین وضعیت پرنده را بررسی کنید.

جعبه را هر 20 دقیقه یکبار به مدت 2 ساعت مشاهده کنید. اگر به نظر می‌رسد که پرنده بهبود یافته است، آن را به بیرون ببرید.

8. اجازه بدهید پرنده به طبیعت بازگردد.

بعد از دو ساعت، جعبه را بیرون برده و به طبیعت بروید. درپوش را بردارید و بررسی کنید که پرنده پرواز می‌کند یا نه؟

مراقبت از پرنده آسیب دیده‌‌

9. با نیروهای متخصص تماس بگیرید.

اگر متوجه شدید که پرنده بعد از گذشت دو ساعت قادر به پرواز نیست، باید با راهنمای احیای حیات وحش مشورت کنید. پس با یک متخصص تماس بگیرید که بتواند به شما در مراقبت از پرنده آسیب دیده‌‌ و اقدامات بعدی کمک کند. ( برای آشنایی با سایر اصول مراقبتی و نگهداری از پرندگان، مقاله دیگر ما را با عنوان « گیر کردن تخم در پرندگان » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.)

  • توجه داشته باشید که نباید بیش از دو ساعت از پرنده نگهداری کنید. چرا که نگهداری از پرنده وحشی در بسیاری از کشورها غیرقانونی است.

پیشگیری از حوادث

جای فیدرها (ظروف تغذیه پرندگان) را تغییر دهید.

اگر فیدری که برای تغذیه پرندگان وحشی در بیرون از خانه خود آویزان کرده‌اید، به پنجره شما نزدیک باشد، ممکن است پرندگان نتوانند هنگام پرواز به سمت آن، سرعت کافی را بگیرند و به خود آسیب برسانند. اما اگر دانخوری به اندازه لازم از پنجره دور باشد احتمال بیشتری وجود دارد که پرنده تشخیص دهد که پنجره بخشی از محیط طبیعی نیست و به آن برخورد نکند.

  • در حالت ایده‌آل باید ظروف دانخوری را در فاصله کمتر از 3 فوت از پنجره یا بیش از 30 فوت از آن قرار دهید.

از آفتابگیر یا پرده سفید استفاده کنید.

پرندگان به سمت انعکاس محیط طبیعی که در پنجره های شما می بینند، جذب می‌شوند و نصب آفتابگیر یا پرده می‌تواند از این بازتاب جلوگیری کند. از این رو این کار باید برخورد آنها به پنجره شما را کاهش دهد.

  • همچنین برای اینکه دیگر مجبور به مراقبت از پرنده آسیب دیده‌‌ دیگری نشوید، می‌توانید از برچسبهای پنجره استفاده کنید. البته برای کاهش قابل توجه احتمال برخورد پرندگان به شیشه پنجره، باید برچسب هایی را با فاصله بیش از 2 اینچ به صورت افقی و 4 اینچ به صورت عمودی از یکدیگر قرار دهید. با این کار می‌توانید دید آنها را مختل کنید.

مراقبت از پرنده آسیب دیده‌‌

از توری استفاده کنید.

استفاده از توری‌ها می‌تواند تاثیر مضاعفی در کمک به عدم برخورد پرندگان با شیشه داشته باشند. چرا که این صفحات مشبک، بازتاب شیشه را کاهش می‌دهند. علاوه بر این، اگر پرنده ای به پنجره شما برخورد کند توری‌ها با ایجاد حالت بالشتکی، از احتمال آسیب دیدگی این حیوانات وحشی جلوگیری می‌کنند.

سخن آخر

متاسفانه بسیاری از پرندگان هنگامی که با سرعت زیادی در حال پرواز هستند به شیشه پنجره‌ها برخورد می‌کنند. این ضربه که در نهایت باعث توقف آنها می‌شود به این دلیل که پرنده در حال پرواز به سمت جلو است، ممکن است گردن آنها را بشکند و به مرگ فوری این حیوانات منجر شود. از این رو بهتر است تا جای ممکن از روش‌های پیشگیرانه استفاده کنید و با اصول اولیه مراقبت از پرنده آسیب دیده‌‌ آشنا باشید. در پایان یادآور می‌شویم که برای کسب دیگر اطلاعات کاربردی در خصوص مراقبت از پرندگان خانگی و وحشی می‌توانید سایر مقالات ما را در وبلاگ دانه مارکت بخوانید و دان یا غذای پرنده مورد نظر خود را به صورت غیرحضوری از فروشگاه اینترنتی ما خریداری نمایید.

3 نظر

  1. 2 نوامبر , 2023
    مارال

    ممنونم این اطلاعات خیلی مفید و کاربردیه. مرسی که به فکر پرنده های تو طبیعت هم هستین

    پاسخ
  2. 3 نوامبر , 2023
    فهیمه

    در بیشتر واقع بهتره بعش دست نزنین تا والدین پرنده بیان دنبالش

    پاسخ
  3. 12 مارس , 2024
    مهدی زرودی

    من خونه ام تو شمال کشوره و شیشه های خونم رفلکسه از آینه ای ها که از بیرون شبیه اینه هست و به همین دلیل تا حالا کلی پرنده در اثر برخورد به شیشه آسیب و حتی مردن عذاب وجدان منو اذیت می‌کنه راهی برای پیشگیری سراغ دارین الان که این پیام و می‌نویسم یه گنجشک سرخ سینه در اثر برخورد افتاد تو آب تا من برم نجاتش بدم مرد حالم خیلی بده لطفا راه حلی پیشنهاد بدین ممنون

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.