کوتاه کردن منقار پرنده

کوتاه کردن منقار پرنده

بیشتر طوطی‌ها، عروس هلندی‌ها و برخی دیگر از پرندگان، با جویدن و بازی ‌کردن، منقار خود را کوتاه می‌کنند. با این ‌حال، برخی از منقارها ممکن است به دلیل بیماری، سوء تغذیه یا نداشتن اسباب ‌بازی مناسب بیش از حد رشد کنند. در این صورت نباید هرگز کوتاه کردن منقار پرنده خانگی را خودتان به ‌تنهایی انجام دهید. زیرا این کار باعث ایجاد دردی شدید در پرنده شما می‌شود. در این مقاله از دانه مارکت همراه ما باشید تا شما را با روش صحیح کوتاه ‌کردن منقار پرنده آشنا کنیم.

به دامپزشک مراجعه کنید

پیش از هر چیز توجه داشته باشید که شما باید حتماً برای کوتاه کردن منقار پرنده خانگی‌تان به یک دامپزشک مراجعه کنید تا حیوان شما از هرگونه خطر احتمالی دور بماند. در نتیجه هنگامی که متوجه شدید که منقار پرنده شما تغییر شکل داده است، یعنی به طور مثال بالای منقار نسبت به بخش پایینی آن در حال ‌رشد بیشتری است و یا منقار از یک ‌طرف شکسته شده، پرنده خود را برای اصلاح و شکل ‌دادن درستِ منقار، پیش دامپزشک ببرید. در این میان توجه داشته باشید که پیرایش منقار اگر به ‌درستی انجام نشود، می‌تواند باعث ایجاد درد و ضربه به پرنده شما شود. همچنین این کار هرگز نباید به عنوان یک عمل زیبایی انجام شود.

همه دامپزشکان صلاحیت ندارند

برای کوتاه کردن منقار پرنده خود، یک دامپزشک پرندگان را پیدا کنید که تجربه چنین کاری را دارد. زیرا همه دامپزشکان صلاحیت انجام این کار را ندارند. پس از قبل، فهرست راهنمای انجمن دامپزشکان پرندگان را جستجو کرده تا دامپزشکی را در نزدیکی خود پیدا کنید. سپس با مرکز دامپزشکی تماس بگیرید و بپرسید که آیا دامپزشک قبلاً با پرندگانی از گونه‌های حیوان خانگی شما کار کرده است یا خیر؟ حال باید یک عکس قدیمی از پرنده خود با منقار سالم یا عکسی از پرندگان دیگر این گونه را برای دامپزشک ببرید. اگرچه یک دامپزشک خوب می‌تواند قسمت‌هایی از منقار را که نباید کوتاه شوند، تشخیص دهد، اما بهتر است برای اطمینان، قبل از شروع کوتاه‌ کردن، ایده‌ای درباره شکل منقار پرنده شما داشته باشد.

کوتاه کردن منقار پرنده

فرایند کوتاه کردن منقار پرنده خود را تماشا کنید

مطمئن شوید که دامپزشک ابتدا منقار پرنده شما را با مواد ضد عفونی‌ کننده تمیز می‌کند. همچنین اگر دامپزشک از ابزار خاصی برای کوتاه‌ کردن منقار پرنده استفاده می‌کند، از او بخواهید سری تازه‌ای روی آن بگذارد. چرا که استفاده از ابزار مشترک می‌تواند بیماری‌ها را از پرنده‌ای به پرنده دیگر انتقال دهد. سپس برای کوتاه‌ کردن منقار حدود 20 دقیقه منتظر بمانید.

دامپزشک باید به ‌آرامی منقار را کوتاه کند تا جایی که بتواند نقاط سفید را روی سطح آن ببیند. چرا که کوتاه‌ کردن آن نقاط به پرنده شما آسیب می‌رساند. البته اساساً منقار را باید تا جایی کوتاه کرد که سطح نیش صاف شود، در غیر این صورت منقار منحرف شده و مشکلات بیشتری را برای پرنده شما ایجاد می‌کند. پس بهتر است به فرایند آگاه باشید و آن را با دقت تماشا کنید.

دوره بهبود پرنده بسیار مهم است

به دوره نقاهت توجه داشته باشید و به پرنده خود فرصت دهید تا با استراحت و مراقبت کافی، بهبود یابد. اگرچه پیرایش منقار اصولاً نباید به پرنده شما آسیب برساند، اما این عمل احتمالاً برای پرندگان استرس‌زا خواهد بود. به همین خاطر پرنده نیاز به گذراندن یک دوره برای بهبودی کامل دارد. از این رو پرنده خود را به خانه ببرید و او را در مکانی قرار دهید که به آن عادت کرده است. همچنین می‌توانید پرنده خانگی خود را در محیطی قرار دهید که صداهای آرام‌ بخشی در آن وجود دارد. همینطور بهتر است زیاد او را در آغوش نگیرید و برایش غذاهای مناسب تهیه کنید.

اگر پرنده شما در حین عمل آسیب ‌دیده است، از دامپزشک خود بپرسید که چگونه می‌توانید به پرنده خود در بهبودی کمک کنید. برای مثال پرنده‌ای که پس از عمل، منقارش خونریزی دارد یا ترک‌ خورده است، باید در بیمارستان بماند. همچنین اگر پرنده شما درد داشت، باید غذای پرنده را قبل از سرو، با آب نرم کنید و میوه‌ها، سبزی‌ها و دانه‌های جوانه زده‌ای که نیاز به جویدن کمتری دارند را برای پرنده‌تان آماده کنید.

رژیم غذایی اهمیت زیادی دارد

توجه داشته باشید که شما باید تشخیص بدهید معمولاً چه دلیلی برای رشد بیش از حد منقار پرنده‌تان وجود دارد. پس همه چیزهایی که پرنده شما می‌خورد، آنچه در قفس نگهداری می‌کنید و اینکه قفس پرنده در کجا قرار دارد را به دامپزشک خود بگویید. فراموش نکنید که رشد بیش از حد منقار می‌تواند ناشی از عفونت ها، بیماری های کبدی، عدم تعادل تغذیه ای و کمبود وسایل کمک کننده باشد.

کوتاه کردن منقار پرنده

همچنین پس از کوتاه کردن منقار پرنده، به توصیه‌های پزشک خود توجه کنید. به‌ عنوان ‌مثال، اگر دامپزشک بگوید پرنده شما بیماری کبدی دارد، برای زنده نگه داشتن او باید رژیم غذایی پرنده خود را به ‌طور جدی تغییر دهید. پرنده‌ای که بیماری کبدی دارد باید رژیم غذایی غنی از فیبر، کم‌ چرب و کم پروتئین بخورد. همینطور باید از خوراندن دانه‌‌ها به پرنده اجتناب شود و یا فقط آنها را به ‌صورت جوانه ‌زده برای او سرو کرد. توجه داشته باشید پرندگانی که در رژیم غذایی خود، چربی زیادی داشته‌اند، در خطر ابتلا به بیماری کبدی هستند که این بیماری در آنها می‌تواند باعث رشد بیش از حد منقار شود. این پرندگان برای سم‌زدایی به سبزی‌ها و همچنین پوست مرکبات، زرده تخم ‌مرغ، دانه‌های فراوری نشده و زردچوبه نیاز دارند.

سخن پایانی

کوتاه ‌کردن منقار پرنده هر چند که در مواقعی ضروری است اما اصلاً کار راحتی نیست و حتی همه دامپزشکان نیز نمی‌توانند این کار را به‌ خوبی انجام دهند. به همین دلیل توصیه می‌شود که این کار را هرگز در خانه امتحان نکنید و برای انجام آن، حتماً به دامپزشک با تجربه مراجعه نمایید.

در این مقاله ما اطلاعات ضروری را در مورد کوتاه ‌کردن منقار پرندگان در اختیارتان قرار دادیم. حال نوبت شما است که تجربه خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید و یا سوالاتتان را در انتهای همین مطلب مطرح کنید. همچنین شایان ذکر است که شما می‌توانید سایر اطلاعات تخصصی در مورد پرندگان خانگی و وحشی را در وبلاگ ما بخوانید و دان پرنده یا غلات ارگانیک مورد نیاز پرنده‌تان را نیز به صورت غیرحضوری از فروشگاه دانه مارکت خریداری کنید.

2 نظر

  1. 24 اکتبر , 2023
    amin rst

    ممنون از مطلب خوبتون. فقط دوستان این یه کار تخصصی هست لطفا اگه تجربه ندارین به هیچ عنوان خودتون تو خونه انجامش ندین

    پاسخ
  2. 30 اکتبر , 2023
    دانیال

    این کارو حتما بدین یه فرد متخصص انجام بده با مقاله خوندن نمیشه این کارا رو یاد گرفت

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.