عروس هلندی لوتینو

عروس هلندی لوتینو

آیا تابه‌حال حیوان خانگی داشته‌اید؟ آیا به داشتن حیوانات خانگی علاقه‌‌مند هستید؟ تمایل دارید چه نوعی از حیوانات را در خانه خود نگهداری کنید؟ ما به شما عروس هلندی لوتینو را پیشنهاد می‌کنیم.

 رنگ‌های زنده و شاد، موهای سرخ‌پوستی و شخصیت بانمک و جسور، این پرنده را به یکی از حیوانات خانگی خارق‌العاده تبدیل کرده است. اما آیا شما به اندازه کافی در مورد نژاد این پرنده می‌دانید؟ این پرندگان با وجود قد و قامت کوچک، به توجه و نگهداری زیادی نیاز دارند، بنابراین مهم است که قبل از آوردن عروس هلندی لوتینو به منزل خود، تحقیقات لازم را در موردشان انجام دهید.

 در این مقاله مواردی که باید در مورد این پرندگان زیبا بدانید عنوان شده است.

انواع رنگ و نوع عروس هلندی لوتینو

1) عروس هلندی لوتینو با بدن خاکستری

عروس‌های هلندی خاکستری طوطی‌های “طبیعی” محسوب می‌شوند؛ زیرا هیچ جهش ژنی و رنگ‌دانه‌ای ندارند. بدن طوطی خاکستری است. روی بال و دم آن‌ها نشانه‌های سفید وجود دارند و بر روی گونه‌های صورت خود بخش‌های نارنجی‌رنگ دارند. در نوع ماده بالغ این پرنده لکه‌هایی به رنگ زرد روی سر ایجاد می‌شود، در حالی که در مردان تمام سر زرد خواهد شد.

2) صورت زردرنگ

 این گونه از عروس هلندی لوتینو شباهت زیادی به نوع خاکستری دارند، با این تفاوت که کل صورت آن‌ها زرد است. همچنین ممکن است پرهای زرد رنگی را در بالای سر آن‌ها ببینید. بدن آن‌ها خاکستری و سفید هستند و در هیچ جایی جز سر جهش‌های رنگی نمی‌بینید.

3)عروس هلندی لوتینو با صورت سفیدرنگ

 این پرندگان نیز بدن خاکستری و سفید دارند. اما هیچ‌گونه علامت زرد یا نارنجی رنگی روی گونه‌های صورت خود ندارند. نرهای بالغ دارای سرهای سفید و گاهی اوقات دارای نشانه‌های خاکستری‌رنگ نیز هستند. در ماده‌ها معمولاً صورت خاکستری است.

4) بدن مرواریدی رنگ

این‌گونه از عروس هلندی لوتینو بی‌نظیر هستند. زیرا نقاط رنگی زیادی را روی بدن، بال و سر خود دارند. این نقاط به طور معمول به رنگ سفید است، بنابراین به آن‌ها مروارید گفته می‌شوند. گونه‌های صورت عروس هلندی مرواریدی، معمولاً نارنجی و گاهی به رنگ زرد روشن است.

5) بدن نقره‌ای

این عروس هلندی دارای جهش‌های ژنی چند رنگ‌دانه‌ای است که در رنگ‌آمیزی خاکستری آن‌ها تأثیر می‌گذارد. جهش‌های ژنتیکی باعث می‌شود که پرهای خاکستری پرنده نقره‌ای به نظر برسد. برخی دارای نشانه‌های سفیدرنگ بر روی بال و دم خود هستند. گونه‌های صورت معمولاً زرد یا نارنجی است و پرهای سرشان به رنگ زرد متمایل می‌شوند.

6) بدن دارچینی رنگ

این عروس هلندی‌ها دارای بدنی به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد هستند که به نظر کسل‌کننده می‌آید. ممکن است کمی رنگ خاکستری در بال‌ها و قسمت‌های زیرین بال وجود داشته باشد. چشمان آن‌ها کمی قرمزرنگ و در سرهای سفیدشان نیز ممکن است رنگ زرد به چشم بخورد.

7) بدن رنگارنگ

بر روی بدن این پرندگان نقاط سفید رنگی وجود دارند که به هر شکل و اندازه‌ای هستند و می‌توانند در هر نقطه از بدن قرار بگیرند. هیچ‌کدام از این نوع طوطی‌ها با یکدیگر یکسان نیستند. گونه‌های صورت آن‌ها نارنجی و پرهای زردرنگ دارند.

8) لوتینو

این نوع کوکاتِیل‌ها هیچ ملانینی تولید نمی‌کنند و بنابراین رنگ خاکستری ندارند. تمام بدن آن‌ها به طور معمول سفید هستند، اما گاهی اوقات در اطراف بال‌ها رنگ زرد روشن دارند. گونه‌های صورت عروس هلندی لوتینو نارنجی، صورت رنگ زرد و چشم‌ها قرمز است.

9) دم آبی

تمام قسمت‌های بدن این طوطی سفید است اما بر روی دم‌های خود رنگ‌های آبی دارند. آن‌ها هیچ‌گونه نقاط رنگی بر روی گونه‌هایشان ندارند. همچنین مانند برخی از عروس هلندی‌ها، دارای سر زردرنگ نیستند. این پرندگان یکی از نادرترین انواع کوکاتیل‌ها محسوب می‌شوند.

عروس هلندی لوتینو

قیمت عروس هلندی لوتینو

قیمت متوسط عروس هلندی لوتینو ​​ از 120 تا 250 دلار یا بیشتر است و هزینه‌های خرید قفس، غذا و تجهیزات آن به‌راحتی به 300 دلار می‌رسد. همچنین به خاطر داشته باشید که برای این طوطی غذا و اسباب‌بازی تهیه کنید و حداقل یکبار در سال آن را به دامپزشکی ببرید.

طول عمر طوطی عروس هلندی لوتینو

عروس هلندی لوتینو می‌تواند 15 سال یا بیشتر عمر کنند. البته باید در نظر داشته باشید که اگر رژیم غذایی سالم مانند سبزیجات، دانه و Lafeber Premium  به آن‌ها بدهید و به‌خوبی از این طوطی مراقبت کنید می‌تواند بیش از 20 سال زندگی کند.

نکاتی که باید در مورد کوکاتیل بدانید

  • اندازه: عروس هلندی لویتنیو می‌تواند تا 12 اینچ (30 سانتی‌متر) طول داشته باشند.
  • طبیعت یا سرشت: آن‌ها بسیار اجتماعی هستند و از تعامل روزانه با انسان و صاحبان خود لذت می‌برند.
  • رفتار: به اندازه کافی باهوش هستند و دستورات را به‌خوبی یاد می‌گیرند.
  • اصالت: این پرندگان بومی استرالیا هستند.

تغذیه

عروس هلندی لوتینو از طیف وسیعی از غذاها از جمله موارد زیر استفاده می‌کنند:

مخلوطی از ٪7۵ پلت و ۲۵٪ دانه، اصلی‌ترین رژیم غذایی طوطی شما است. ظرف غذای پرنده خود را سه چهارم پر کنید. یک روز در میان به آن‌ها سبزیجات تیره، تازه و برگ‌دار بدهید. اما نباید بیش از 20٪ رژیم کلی آن‌ها را فرابگیرد. یک روز در میان به این پرندگان میوه‌های تازه مانند انواع توت‌ها، خربزه، پاپایا یا کیوی بدهید. مطمئن باشید پرنده شما همیشه به آب تمیز و تازه دسترسی دارد.

محل زندگی عروس هلندی لوتینو

  • این طوطی‌ها خود را با دمای متوسط ​​خانگی تطابق می‌دهند. نباید دما از 65 درجه فارنهایت پایین یا از 80 درجه فارنهایت فراتر برود. به تغییرات شدید دما توجه کنید.
  • بهترین سایز قفس عروس هلندی 24*24* 30 است و میله‌های داخل آن نباید بیش از 1.3 تا 1.5 فاصله داشته باشند.
  • میله‌هایی به طول حداقل 5 و قطر 1/2 تهیه کنید. انواع مختلف میله برای ورزش پا و جلوگیری از آرتروز توصیه می‌شود.
  • برای جلوگیری از آلودگی، ظروف غذا یا آب را زیر میله‌ها قرار ندهید.
  • می‌توانید آن‌ها را همراه با پدر مادرشان یا به‌صورت جفت برای جفت‌گیری با یکدیگر نگهداری کنید. انواع مختلف پرندگان نباید در کنار هم قرار بگیرند.
  • پرندگان باید روزانه با والدین خود معاشرت کنند.

تشخیص سلامتی

می‌توانید با بررسی عوامل نام برده شده در زیر میزان سلامتی پرنده خود را تشخیص دهید:

  • فعال، هوشیار و اجتماعی
  • در طول روز می‌خورد و می‌نوشد
  • سوراخ‌های بینی خشک و روشن، چشم‌های روشن
  • منقار، پاها و انگشتان از نظر ظاهری طبیعی هستند
  • مقعد خشک و تمیز
  • پرهای صاف و مرتب

سخن پایانی

عروس هلندی لوتینو دارای جهش‌های مختلف ژنتیکی و رنگی است؛ بنابراین در رنگ‌های مختلف دیده می‌شوند. مهم نیست که عروس هلندی چه جهش ژنتیکی یا رنگی داشته است، در نهایت همگی آن‌ها از یک گونه هستند و نیازهای بهداشتی و مراقبتی یکسانی دارند. پس شما نیازی به یادگیری نکات خاصی درباره این پرندگان نخواهید داشت.

 

2 نظر

  1. 31 اکتبر , 2023
    ندا

    سلام. با تشکر از مطلب خوبتون. لطفا در مورد نژاد ابلق هم توضیح بدین

    پاسخ
  2. 12 ژانویه , 2024
    دانه مارکت1

    سلام ندای عزیز حتما در مطالب اینده به این موضوع هم میپردازیم

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.