چیدن بال های پرنده

چیدن بال های پرنده

چیدن بال های پرنده برای بسیاری از پرورش‌دهندگان، کاری دلهره‌آور به نظر می‌رسد. از این رو تسلط به انجام این کار، نیاز به صبر و تمرین مداوم دارد. همچنین اگر دستتان بلرزد، قیچی کردن بال پرندگان کار خطرناکی بوده و حتی ممکن است منجر به افتادن پرنده بر روی زمین شود. در بعضی مواقع نیز بریدن اشتباه بال، باعث خونریزی و آسیب به پرنده می‌شود. پس اگر می‌خواهید با خیال راحت بال‌های پرنده خود را ببرید و خطرات را به حداقل برسانید، در این مقاله از دانه مارکت همراه ما باشید و از دستورالعمل‌ها در این زمینه پیروی کنید.

مراحل چیدن بال های پرنده

شاید جالب باشد که بدانید با دنبال‌ کردن چند مرحله ساده، می‌توانید، بیاموزید که بال‌های پرنده خود را بدون مراجعه مکرر به دامپزشک و پرداخت هزینه برای انجام این کار، در خانه قیچی کنید. از این رو اگر احساس می‌کنید، می‌توانید خودتان با اطمینان، کار را انجام دهید، دستورالعمل‌ها و توصیه‌هایی را بخوانید که در این راه به شما کمک می‌کند. با این ‌حال، همیشه ایمنی پرنده‌تان را اولویت اول خود قرار دهید. همچنین اگر از توانایی خود در انجام این کار مطمئن نیستید و فکر می‌کنید، ممکن است به پرنده آسیب بزنید، بال‌های پرنده خود را ببندید. حتی اگر در میانه مراحل قیچی کردن بال‌های پرنده خود هم عصبی شدید، بهتر است دست نگه دارید و برای انجام این کار به دامپزشک مراجعه کنید.

از جعبه کمک‌های اولیه پرنده استفاده کنید

شما قرار است هر کاری که می‌توانید، انجام دهید، تا خطر آسیب به پرنده خود را به حداقل برسانید. با این ‌وجود در حین انجام این کار ممکن است حوادثی رخ دهد. پس باید از آن‌ها آگاه باشید. به همین دلیل قبل از اینکه بال‌های پرنده خود را قیچی کنید، یک جعبه کمک‌های اولیه برای پرنده خود تهیه کرده و آن را در نزدیکی خود بگذارید. توجه داشته باشید که در صورت بروز یک مشکل اورژانسی پیش‌ بینی نشده، دسترسی سریع شما به بسته‌های لوازم پزشکی از جمله: آرد یا نشاسته ذرت برای جلوگیری از هرگونه خونریزی، ضروری است.

چیدن بال های پرنده

کار را در یک مکان آرام انجام دهید

انتخاب یک مکان خوب برای بستن بال‌های پرنده در طول این فرایند، به حفظ آرامش حیوان خانگی شما تا حد ممکن کمک می‌کند. از این رو سعی کنید برای انجام این کار، مکانی را به ‌دور از قفس پرنده خود، هرگونه صدای بلند و ناگهانی و همچنین دیگر اعضای خانواده و سگ یا گربه خانگیتان انتخاب کنید. چرا که بیرون آوردن پرنده از مناطقی که با آن آشنا است باعث می‌شود تا هنگام کوتاه‌ کردن بال‌های خود آرامش بیشتری داشته باشد. بنابراین شاید یک مکان آرام مانند اتاق‌ خواب یا حمام برای پرنده‌تان ایده‌آل باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کاهش استرس پرندگان و همزیستی مسالمت آمیز آنها با سایر حیوانات خانگی، می‌توانید مقاله دیگر ما با عنوان « آیا گربه‌ها و پرندگان خانگی می‌توانند در کنار هم زندگی کنند؟ » را نیز در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.

از دیگران کمک بگیرید

برای قیچی کردن بال‌های پرنده خود در دفعات اول از دیگران کمک بگیرید. بهتر است تا زمانی که مطمئن می‌شوید خودتان می‌توانید بدون کمک، بال پرنده را قیچی کنید، دیگران شما را در این کار همراهی کنند. مثلاً ایده خوبی است که یکی از دوستان یا اعضای خانواده‌تان را مطلع کنید تا به شما کمک کرده و پرنده را مهار کنند. به ‌این‌ ترتیب می‌توانید خطرات احتمالی را به حداقل برسانید.
پرنده خود را با استفاده از حوله مهار کنید

با “حوله کردن پرنده”، پرنده خود را در موقعیتی راحت و مطمئن قرار می‌دهید. این کار به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید بدون ترس از گاز گرفتن یا خراشیدن پرنده، بال‌ها را بررسی کرده و پرهای لازم را کوتاه کنید.

فقط پرهای پرواز اولیه را بچینید

افراد مختلف سبک‌های مختلفی را برای قیچی کردن بال‌های پرنده پیشنهاد می‌کنند؛ اما به‌ طور کلی، رایج‌ترین، کارآمدترین و مؤثرترین روش این است که فقط سه تا پنج پر اولیه پرواز را بر روی هر یک از بال‌های پرنده خود بچینید. با کوتاه‌ کردن کمتر، شما می‌توانید نحوه پرواز پرنده‌تان را ببینید. اگر او هنوز هم به‌ خوبی پرواز می‌کنند، پرها را یکی‌ یکی کوتاه کنید تا به نتیجه ایده‌آلی که می‌خواهید برسید.

توجه داشته باشید که اگر تعداد زیادی پر را در یک ‌زمان بچینید و پرنده شما نتواند به‌ خوبی روی زمین سر بخورد، در معرض خطر آسیب ناشی از سقوط تصادفی قرار می‌گیرد. همچنین دقت داشته باشید که پرها را از وسط طول آنها کوتاه ‌کنید و نه بیشتر. همچنین هنگام کوتاه ‌کردن پرها از قیچی تیز و تمیز استفاده کنید و پرهایی که ساقه آنها تیره رنگ به نظر می‌رسند را نچینید. ساقه پر تیره، نشان‌ دهنده پر خونی است. در صورت شکستن یا بریدگی می‌تواند مشکلات جدی را در سلامت پرنده شما ایجاد کند.

چیدن بال های پرنده

پس از قیچی بال ها به پرنده‌تان فرصت بهبودی دهید

هنگامی که بال‌‌های پرنده خود را کوتاه کردید، پرنده را در داخل قفس خود قرار دهید. سپس اجازه دهید چند ساعت استراحت کند. اصلاح بال‌ها می‌تواند برای پرندگان خانگی بسیار استرس‌زا باشد. بنابراین به آنها اجازه دهید تا قبل از هرگونه تعامل بیشتر، زمان استراحت و بازیابی قدرت خود را داشته باشند.

وقتی دیدید پرنده‌تان به پرواز کامل برگشته است، می‌توانید در صورت نیاز بال‌های پرنده‌تان را دوباره کوتاه کنید. البته به‌ طور کلی، این اتفاق در پرهای اولیه پرواز هر ۶ ماه تا ۱ سال یکبار رخ می‌دهد. زیرا در این مدت، پرهای قدیمی پوست ‌اندازی کرده و پرهای جدید رشد می‌کنند. همچنین اگر به بیمار بودن حیوان خانگی خود شک دارید، فوراً با دامپزشکتان تماس بگیرید. فراموش نکنید که برای سوالات مربوط به سلامتی نیز همیشه با دامپزشک خود مشورت کنید. زیرا آنها حیوان خانگی شما را معاینه کرده‌اند، سابقه سلامتی حیوان خانگی را می‌دانند و می‌توانند بهترین توصیه‌ها را برای حیوان خانگی شما ارائه دهند.

کلام آخر

چیدن بال های پرنده ممکن است کار سختی به نظر برسد. در واقع برای کسانی که تجربه انجام این کار را ندارند، واقعاً هم سخت است. از این رو پیروی از نکات مهمی که در این مطلب به انها اشاره کردیم، به شما کمک می‌کند تا بتوانید راحت‌تر و با کمترین آسیب به پرنده خود، پرهای او را کوتاه کنید. در پایان یادآور می‌شویم که با مراجعه به دانه مارکت می‌توانید مطالب دیگر ما را در خصوص سایر پرندگان بخوانید و دان پرنده و غلات ارگانیک مورد نیاز برای تغذیه پرنده خانگی خود را نیز به صورت آنلاین از این مجموعه خریداری کنید.

7 نظر

  1. 19 اکتبر , 2023
    hesam

    ایا چیدن بال برای دستی کردن پرنده ضروریه؟

    پاسخ
  2. 20 اکتبر , 2023
    مسعود رجبی

    بعضی ها موافق این کار هستن و بعضیا هم نه. اما به طور کلی اگه پرندتون رو تو خونه ازاد میزارین برای جلوگیری از برخورد با در و دیوار بهتره بالهاش رو کوتاه کنین

    پاسخ
  3. 27 اکتبر , 2023
    farshad

    به جای چیدن بالها میتونین اونها رو با چسب کاغذی ببندین

    پاسخ
  4. 30 اکتبر , 2023
    sahand1392

    سلام آقا اگه نا خاسته دمشو بکشیم و کنده شد چه کار

    پاسخ
  5. 25 نوامبر , 2023
    دانه مارکت1

    سلام سهند عزیز در این مواقع معمولا باید از مکمل های رشد و تقویت پر پرنده استفاده کنین تا شاهد رشد مجدد پرها باشین.

    پاسخ
  6. 26 فوریه , 2024
    ابوالفضل

    من بال جوجه مرغ عشق 1 ماهم رو کوتاه کردم کلا نزدم نصف هر بال زدن و شاه پراش هم اصلا نزدم ایا پراش دوباره رشد میکنه

    پاسخ
  7. 18 مارس , 2024
    دانه مارکت1

    سلام، ابولفضل عزیز پرهایی که کوتاه کردین قابلیت رشد مجدد ندارن. اما در صورت پرریزی پرنده این پرهای کوتاه شده با پرهای جدید جایگزین میشن.

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.