چگونه از طوطی مایر نگهداری کنیم؟

طوطی مایر
3 نوامبر , 2022 1 دیدگاه

زمانی که مردم به نگهداری از طوطی‌ها فکر می‌کنند، معمولاً ویژگی‌هایی نظیر رنگ‌های روشن و پرهای زیبای آن‌ها را در نظر می‌گیرند. طوطی مایر یک نوع طوطی قهوه‌ای رنگ است که رنگ روشنی در پرهای آن وجود ندارد، اما به ‌عنوان یک پرنده خانگی، توجه شما را به خود جلب می‌کند. این طوطی پرنده‌ای کوچک و تنومند بوده که به دلیل داشتن رفتار و شخصیتِ خیلی خوب، به یک حیوان خانگی عالی تبدیل شده است. پس اگر می‌خواهید با ویژگی‌های این طوطی زیبا و نحوه نگهداری از آن آشنا شوید، در این مطلب با دانه مارکت همراه شوید.

طوطی‌های مایر در یک نگاه

طوطی مایر با نام علمی Poicephalus meyeri که با نام‌های رایج دیگری چون طوطی قهوه‌ای و طوطی قهوه‌ای سودانی نیز شناخته می‌شود، بومی جنوب صحرای آفریقا است و در جنگل‌ها و مناطق ساوانا یافت می‌شود. حضور این طوطی‌ها در طبیعت رایج بوده، اما این روزها تعداد آنها به دلیل جنگل‌ زدایی کاهش ‌یافته است و به همین دلیل اکنون بیشتر در اسارت نگهداری می‌شوند. بیشترین جمعیت طوطی‌های مایر در بوتسوانا یافت می‌شود، اما می‌توان آنها را در کشورهای مختلف دیگری نیز یافت.

اندازه طوطی‌های مایر ۲۲ تا ۳۳ سانتی‌متر است و به همین دلیل نگهداری از آنها برای کسانی مناسب است که فضایی برای یک طوطی بزرگ‌تر ندارند. همچنین گفتنی است طول بال‌های طوطی‌های مایرِ کاملاً بالغ، تقریباً ۱۲ سانتی‌متر و وزن آنها حدود ۱۲۰ گرم است. توجه داشته باشید که طوطی مایر خود یک زیرگونه بوده؛ بنابراین به طیفی از طوطی‌های دیگر شبیه است. البته این طوطی به‌ راحتی با شکم آبی – سبز و سر زرد رنگش قابل ‌شناسایی است. آنها همچنین پرهای خاکستری در اطراف سر و صورت خود دارند و شاید به همین دلیل نسبت به زیرگونه‌های دیگر کمتر محبوب هستند.

رفتار و اخلاق طوطی مایر

این طوطی‌ها، پرندگانی اجتماعی و آرام هستند و به همین دلیل افراد زیادی به این پرنده علاقه دارند. یکی از ویژگی‌های دیگر شخصیت این گونه از طوطی که آن را به یک حیوان خانگی خوب تبدیل می‌کند، این است که آنها به ‌طور کلی بسیار ساکت هستند. این ویژگی باعث می‌شود که طوطی‌های مایر برای نگهداری در آپارتمان‌ها و خانه‌های کوچک‌تر، مناسب‌تر از طوطی‌های دیگر باشند. البته در نظر داشته باشید که طوطی‌های مایر به فضای زیادی برای باز کردن بال‌هایشان نیاز دارند.

همچنین فراموش نکنید با اینکه آن‌ها خیلی صحبت نمی‌کنند، اما می‌توانند یاد بگیرند که چند کلمه بگویند و موسیقی را تقلید کنند. همینطور اکثر صداهایی که از آن‌ها می‌شنوید، جیغ‌هایی هستند که هنگام ترسشان می‌زنند؛ بنابراین اگر نمی‌خواهید خودتان نیز از این فریادها بترسید، مطمئن شوید که آنها را در یک مکان امن و راحت نگه داشته‌اید!
ناگفته نماند طول عمر طوطی‌های مایر ۲۵ تا ۴۰ سال است و صاحبان احتمالی باید قبل از پذیرش، به این موضوع توجه داشته باشند. در همین زمینه اگر به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خانواده طوطی‌ها علاقمند هستید، حتماً مقاله « درباره طوطی کیا بیشتر بدانید! » را نیز در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.

طوطی مایر

چگونگی پرورش طوطی مایر به ‌عنوان یک حیوان خانگی

  • اگر کاملاً تصمیم به پذیرش طوطی مایر گرفته‌اید، نکاتی وجود دارد که باید در مورد بزرگ کردن حیوان خانگی جدید خود بدانید.
  • طوطی‌های مایر مانند دیگر زیرگونه‌ طوطیان، باهوش و کنجکاو بوده و گاهی نیز ممکن است بسیار خنده‌دار باشند! از این رو تلاش کنید با انها وقت بگذرانید تا به یک حیوان خانگی عالی و با تربیت تبدیل شوند.
  • آنها عاشق جویدن هستند و به همین دلیل وجود برخی از اسباب ‌بازی‌های جویدنی پلاستیکی و خوب برایشان ضروری است. همچنین اگر به آنها توجه زیادی داشته باشید، با محبت با شما رفتار می‌کنند.
  • طوطی مایر به ‌اندازه پرندگان کوچک‌تر، پر انرژی نیست و زمانی که تحت ‌نظر قرار نمی‌گیرد، فعال‌تر است. بنابراین اگر به دنبال پرنده آرام‌تری هستید که خود را سرگرم کند، این طوطی انتخاب خوبی برای شما است.
  • این پرندگان به ‌اندازه طوطی‌های بزرگ‌تر پر حرف نیستند، بنابراین انتظار نداشته باشید که آنها عبارات طولانی را یاد بگیرند.
  • همانطور که می‌دانید طوطی‌ها باید روزی چند ساعت را بیرون از قفس بگذرانند. اما از آنجایی که این پرندگان عاشق جویدن هستند، مراقب باشید در زمان خارج از قفس بودن به چیزی آسیب نزنند یا هنگام جویدن یک چیز خطرناک، خودشان آسیب نبینند.
  • همان‌طور که گفته شد، این پرندگان نسبتاً ساکت هستند؛ بنابراین انتخاب خوبی برای خانه‌ها و آپارتمان‌های کوچک‌تر هستند، زیرا بعید است همسایه‌ها را آزار دهند. فقط مطمئن شوید که وقتی بیرون از قفس هستند محیط آنها را ایمن کرده‌اید.
  • بسیاری از مواد فلزی نیز می‌توانند برای پرندگان سمی باشند، بنابراین بسیار مراقب باشید و در این راه تجربه کسب کنید.

چگونه از طوطی مایر در بهترین حالت مراقبت کنیم؟

صاحبان با تجربه پرندگان می‌دانند که کارهای زیادی برای مراقبت از پرندگان خانگی انجام می‌شود. طوطی‌های مایر نیز از این قاعده مستثنی نیستند و چیزهای زیادی وجود دارد که باید برای مراقبت صحیح از آنها بدانید. بنابراین؛

  • به اندازه قفس توجه کنید و آن‌ها را در قفسی راحت، بزرگ و امن قرار دهید.
  • • برای آن‌ها اسباب ‌بازی‌هایی را تهیه کنید که هنگام جویدن منجر به آسیب دیدنشان نشود.
  • • یک رژیم غذایی با طیف وسیعی از غذاها مثل میوه‌ها، انواع توت‌ها، گل‌ها، دانه‌ها و آجیل را به عنوان غذای طوطی خود در نظر بگیرید.
  • • به تخم‌گذاری آن‌ها در طول زمستان توجه داشته باشید و یک جعبه یا لانه برای طوطی دیگر تهیه کنید.
  • با تمیز نگه ‌داشتن خانه از بروز بیماری آسپرژیلوزیس در این پرنده جلوگیری کنید و به بیماری بورناویروس در این پرندگان که با از دست‌ دادن اشتها یا استفراغ قابل ‌شناسایی است نیز توجه داشته باشید.
  • در آخر برای حفظ سلامت پرنده خود، به مراقبت‌های منظم دامپزشکی توجه کنید.

طوطی مایر

کلام آخر

طوطی مایر یک طوطی بسیار خوش‌رفتار و ساکت است و با اینکه ظاهر آن چندان محبوب نیست، افراد زیادی مشتاق نگهداری از این طوطی هستند. به همین خاطر در این مقاله نکات ضروری در خصوص ویژگی‌های این طوطی و نحوه نگهداری از آن را توضیح دادیم. اگر شما نیز یکی از پرورش دهندگان این طوطی هستید، تجربه خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید و در صورت تمایل نیز این مطلب را برای دوستان علاقه‌مندتان ارسال کنید. در پایان یادآور می‌شویم که شما می‌توانید با مراجعه به سایت دانه مارکت ضمن مطالعه مطالب مفید در خصوص سایر پرندگان، دان و غلات مورد نیاز برای تغذیه پرنده خانگی خود را نیز به صورت آنلاین از ما خریداری کنید.

1 دیدگاه

  1. 24 اکتبر , 2023
    تهمینه

    هر چی رنگ سر و گردنش عجیبه اما بالها و شکمش خوش رنگه، برعکس بقیه طوطی ها

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.