چگونه با پرهای خونی شکسته در پرندگان مقابله کنیم؟

پرهای خونی

ممکن است پرنده شما به صورت اتفاقی به قفس خود برخورد یا سقوط کرده باشد. در چنین موقعیتی اگر با پرهای خونی شکسته در پرنده‌تان مواجه شدید، نترسید. درست است که پرهای خونی شکسته در پرندگان بسیار دردناک هستند و شما نباید به هیچ عنوان آنها را بکشید اما این مشکل قابل درمان است. پس آرامش خود را حفط کنید و در ادامه این مطلب از دانه مارکت با ما همراه باشید تا با هم راهکارهای مقابله با این مشکل را بررسی کنیم.

پر خونی چیست؟

همانطور که از نام آنها مشخص است، پرهای خونی یا پرهای پین، پرهای در حال رشدی هستند که جریان خون ثابتی در ساقه (قسمت میانی سفت پر) و پوشش کراتینه یا غلاف پر و اطراف آنها جریان دارد. به عبارتی رشد این پرها اساساً تمام نشده و به همین دلیل است که خون درآنها جریان دارد.

این پرها بعد از فصل پوست اندازی، یعنی زمانی که پرندگان پرهای قدیمی خود را از دست می‌دهند، شروع به رشد می‌کنند. به این ترتیب ساقه همانند یک سیاهرگ در پر عمل می‌کند و خون را به جایی که بدن به آن نیاز دارد، می‌رساند.

پرهای خونی چه شکلی هستند؟

هنگامی که پرهای خونی جدید از فولیکول پرِ پوست بیرون می‌آیند، شبیه خوشه هستند. پایه ای که پرها در آن رشد می‌کنند، با خون تغذیه می شود و آبی تیره است. اما پرهای کوچکتر اطراف سر معمولاً صورتی رنگ هستند. در ابتدا، ممکن است فوراً ساقه‌های صورتی پُر از خون را نبینید. چرا که آنها اغلب در سر، گردن و تنه قابل مشاهده نیستند. اما مطمئناً می‌توانید جریان خون صورتی را در بال‌ها و پرهای بزرگتر پرنده خود مشاهده کنید.

کدام پرها “پرهای خونی” هستند و چگونه می‌توان تشخیص داد که پرنده پر خونی دارد یا نه؟

پرهای خونی را می‌توان از طریق شکل پیازی و ضخیم پر و خون قابل مشاهده ای که در آنها جریان دارد، شناسایی کرد. به عبارت دیگر این پر مثل یک قلاب است اما درونش خون وجود دارد. این پرها در قسمت‌های مختلف بدن پرنده، از جمله سر، گردن و بالاتنه رشد می‌کنند، اما در بال‌های بزرگتر و پرهای دم بیشتر اند.

وقتی پرهای خونی بالغ می‌شوند، چه اتفاقی می‌افتد؟

هنگامی که نوک پر بالغ می‌شود، خون به فولیکول ها می‌رسد. سپس پرنده به آرامی غلاف کراتینه را از نوک بالغ پر خود جدا می‌کند و پرهای تازه تشکیل شده بیرون می‌آیند. در این مرحله، پرنده شما معمولاً مایل است یک دوست پردار یا خودِ شما، به او در چرخاندن نوک پر و برداشتن غلاف از قسمت بالغ پرها کمک کنید.

توجه داشته باشید که پس از بلوغ کامل، پر، خونرسانی خود را از دست می‌دهد و به یک واحد پوست مرده تبدیل می‌شود. بنابراین وقتی پر پرنده شما می‌شکند، لازم نیست تا در خصوص خونریزی نگران باشید.

علت شکستگی پر خونی چیست؟

چه زمانی پرهای خونی شکسته در پرندگان می بینیم؟ هنگامی که پرندگان بال های خود را به شدت به قفس خود می‌کوبند، سقوط می‌کنند یا هنگام پرواز به جایی برخورد می‌کنند، به دلیل ضربه روحی وارده، پرهای شکسته خود را نگه می‌دارند. آسیب در پرهای خونی آنها می‌تواند منجر به خونریزی شود و در صورت عدم درمان به موقع، بدتر شود.

آیا پرهای شکسته دردناک هستند؟

شکستن پرهای خونی برای پرندگان بسیار دردناک است و می‌تواند یک تجربه دردناک برای آنها باشد. پرهای خونی شکسته در پرندگان گاهی منجر به از دست دادن سریع خون می‌شود و اگر پرنده شما به دلیل ترس و درد، بال های خود را تکان دهد، می‌تواند با بالا بردن ضربان قلب، خونریزی را تشدید کند.

پرهای خونی

چگونه باید پرهای خونی شکسته در پرندگان را درمان کنیم؟

در اینجا نکاتی در مورد نحوه برخورد با پرهای خونی شکسته در پرندگان را ذکر می‌کنیم که می‌توانند در شرایط بحرانی برای مقابله با این مشکل و درمان آن به شما کمک کنند.

  • پرهای خونی شکسته را خودتان بیرون نکشید

توجه داشته باشید که بیرون کشیدن پر خونی شکسته، آخرین راه حل برای دامپزشکان است. زیرا این کار می‌تواند یک فرآیند بسیار دردناک برای پرنده شما باشد. همچنین از آنجایی که ساقه پرها عمیقاً در بافت زنده پوست پرندگان فرو رفته است، ممکن است وقتی پرهای شکسته را بیرون می‌آورید، مقداری از بافت را جدا کنید.

فولیکول پر ممکن است در طول این فرآیند باعث آسیب دائمی به رباط ها و استخوان ها شود. از این رو این تجربه آسیب زا ممکن است روی رابطه شما با پرنده‌تان تأثیر بگذارد و او را با ابتلا به PTSD (اختلال استرس پس از ضربه)، عصبی و مضطرب کند. پس از انجام این کار در خانه بپرهیزید.

  • لخته کردن خون

کارآمدترین کمک اولیه و درمان خانگی برای شکستگی پرهای خونی، سرعت بخشیدن به عمل انعقاد است. به یاد داشته باشید که هدف شما باید به حداقل رساندن از دست دادن خون و جلوگیری از آسیب بیشتر پرنده‌تان باشد. برای کمک به توقف خونریزی، پودر استیپتیک، نشاسته ذرت، آرد ذرت، پودر قند یا کریستال های پرمنگنات پتاسیم را با استفاده از پنبه یا گاز روی محل اسیب دیده قرار دهید. این پودرها می‌توانند به عنوان منعقد کننده عمل کرده و به پرنده شما در جلوگیری از خونریزی کمک کنند.

توجه داشته باشید پرندگانی که با انواع مرغوب غذای پرنده به خوبی تغذیه شده‌اند، توانایی لخته کردن را دارند، اما آنهایی که کمبود ویتامین K دارند، ممکن است به مراقبت های انعقادی و حمایتی بیشتری نیاز داشته باشند.

  • اعمال فشار

در صورت امکان، محل خونریزی را با استفاده از پنبه یا گاز به مدت 10 تا 15 دقیقه فشار دهید. سپس، زخم را بررسی کنید تا ببینید آیا خونریزی متوقف یا کند شده است. توجه داشته باشید با اینکه اعمال فشار ممکن است به کند کردن خونریزی کمک کند، اما اگر پرنده شما دچار وحشت شود، قطعاً بیشتر از اینکه مفید باشد می‌تواند باعث ناراحتی و آسیب شود.

بنابراین، بهتر است تا جای ممکن اجازه دهید تا منعقد کننده ها این کار را انجام دهند. همچنین اگر حیوان خانگی شما وحشت زده و بی قرار است باید تا حد امکان آرام باشید. در چنین شرایطی بهتر است در یک جای کم نور و ارام قرار بگیرید تا پرنده خود را بیشتر دچار وحشت نکنید.

  • منعقد کننده‌های بیشتری استفاده کنید

در صورت مواجه با پرهای خونی شکسته در پرندگان اگر خونریزی متوقف نشد، از محلول Styptic یا مواد منعقد کننده بیشتر استفاده کنید. سپس یک پد گاز تازه را به مدت 10 دقیقه با فشار در محل خونریزی قرار دهید. در این مدت پرنده خود را زیر نظر بگیرید و اگر همچنان خونریزی شدید بود، در اسرع وقت از دامپزشکی کمک بگیرید.

اما اگر خونریزی کاهش یافته یا متوقف شده بود، در داخل قفس پرنده خود یک حوله تمیز و نرم قرار دهید. سپس پرنده را در محیطی با نور کم و آرام قرار داده، آب و غذای قابل دسترسی تهیه کنید و هر 15 تا 30 دقیقه علائم پرنده خود را بررسی کنید. اگر وضعیت پرنده‌تان طی یک ساعت تثبیت نشد، فوراً با دامپزشک مورد اعتماد خود تماس بگیرید.

  • با دامپزشک پرنده خود مشورت کنید

همانطور که گفتیم آخرین راه مقابله با پرهای خونی شکسته در پرندگان، بیرون کشیدن آنها است. اما از آنجایی که بیرون کشیدن پر خونی شکسته دردناک است، دامپزشکان معمولاً از داروهای ضد درد و مایعات داخل وریدی (IV) برای این کار استفاده می‌کنند.

دامپزشکان چگونه پرهای شکسته خونی را از بین می‌برند؟

آنها با استفاده از موچین، هموستات، حوله، نوار چسب، مواد منعقد کننده، بطری اسپری برای خنک کردن پرندگان و آب به جستجوی پر مشکوک می‌پردازند و مراحل زیر را طی می‌کنند.

  1. دامپزشک با استفاده از حوله، پرنده شما را مهار می‌کند تا ترس پرنده را از بین ببرد و استرس حیوان خانگی شما را کاهش دهد.
  2. سپس با استفاده از یک بطری اسپری، پرهای خونی شکسته را پیدا کرده و بررسی می‌کند که پر چقدر آسیب دیده است. در این مرحله معمولاً اگر بیش از نیمی از پر، بالغ شده باشد، می‌توان آن را با مواد منعقد کننده نجات داد. اما اگر پر به میزان قابل توجهی خونریزی داشته باشد، باید برداشته شود.
  3. بیرون کشیدن پر خونی شکسته باید به سرعت و تنها با یک حرکت انجام شود. در غیر این صورت، می تواند منجر به عوارض و خونریزی شدید شود. برای این کار معمولاً دامپزشک موچین را عمود بر رشد پر قرار می دهد و ساقه را محکم می‌گیرد.
  4. سپس دامپزشک شما به مدت 10 ثانیه روی پوست فشار وارد می‌کند و با یک حرکت سریع ساقه را می‌کشد. توجه داشته باشید که این کار به هیچ عنوان آسان نیست و به تکنیک های کنترل از دست دادن خون نیاز دارد. به همین دلیل است که فقط دامپزشکان باید این کار را انجام دهند و نباید آن را در خانه امتحان کنید. (برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله دیگر ما را نیز با عنوان « چیدن بال های پرنده » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.)
  5. در این مرحله دامپزشک یک منعقد کننده را برای کمک به لخته شدن و یک گاز استریل را برای اعمال فشار به فولیکول پر روی آن قرار می‌دهد تا خونریزی متوقف شود.
  6. یک هفته پس از اتمام کار بهتر است مجدد با دامپزشک پرنده خود مشورت کنید تا بتواند وضعیت پرنده شما را ارزیابی کند.

پرهای خونی

آیا پرهای خونی شکسته در پرندگان می‌تواند منجر به مرگ آنها شود؟

پر خونی شکسته یک اورژانس پزشکی است. زیرا به عنوان یک شیر آب باز عمل می‌کند که اجازه می‌دهد خون از بدن پرنده شما بیرون بریزد.در چنین شرایطی حیوان خانگی شما ممکن است مقدار قابل توجهی خون را از دست بدهد که تا زمانی که زخم لخته شود، ادامه پیدا می‌کند. بنابراین اگر بدن پرنده شما فاقد مقدار کافی از ویتامین K باشد، ممکن است برای لخته شدن خون بیهوده تلاش کرده و رنج بکشد.

به همین دلیل تغذیه پرنده با غذاهای غنی از ویتامین K نظیر موارد زیر، مهم است:

  • کلم پیچ
  • اسفناج
  • برگ شلغم
  • چغندر سوئیسی
  • سبزی خردل
  • جعفری
  • کاهو برگ سبز

در نتیجه به طور کلی می‌توان گفت که از آنجایی که پرندگان نمی‌توانند از دست دادن خون زیادی را تحمل کنند، پرهای خونی شکسته درمان نشده در آنها، گاهی اوقات می‌توانند کشنده باشند.

آیا پرهای خونی شکسته در پرندگان خود به خود خوب می‌شوند؟

در 95 درصد مواقع، پرهای آسیب دیده به طور طبیعی رشد می‌کنند و در آینده دست نخورده باقی می‌مانند. همچنین وقتی پرهای قدیمی کشیده شوند، پرهای شکسته می‌توانند دوباره رشد کنند که فرآیند بلوغ آنها 4 تا 6 هفته طول می‌کشد.

به طور کلی می‌توان گفت بهبودی پر بلافاصله پس از لخته شدن شروع شود، اما زمان بهبودی بسته به میزان خون از دست رفته، سلامت قبل از آسیب و سایر آسیب ها یا شوک استخوان یا رباط می‌تواند، متفاوت باشد. بر این اساس اگر آسیب وارده خفیف باشد و خون به سرعت لخته شود، آسیب بافتی اضافی ایجاد نمی‌شود و پرنده می‌تواند در عرض 24 تا 48 ساعت بهبود یابد. اما اگر حیوان خانگی شما مقدار قابل توجهی از خون خود را از دست داده است و سایر اندام ها آسیب دیده‌اند، ممکن است شما به مخلوط الکترولیت برای پرنده خود نیاز داشته باشید.

مخلوط الکترولیت چیست؟

در اینجا یک دستورالعمل الکترولیت قرار دادیم. بهتر است سعی کنید با استفاده از آن پرنده خود را تغذیه کنید.

مواد لازم:

  • 2 فنجان آب شیرین
  • 1 قاشق چایخوری عسل
  • ½ قاشق چایخوری جوش شیرین بدون آلومینیوم
  • ½ قاشق چایخوری نمک سفره

توجه داشته باشید که این الکترولیت جایگزینی برای مراقبت های دامپزشکی نیست و در صورت لزوم می‌توانید از آن استفاده کنید.

کلام اخر

توجه داشته باشید که پرهای خونی شکسته در پرندگان به منزله یک اورژانس پزشکی است. چرا که شکسته شدن ساقه پر می‌تواند باعث ایجاد کیست پر یا عفونت شود. از این رو اگر حیوان خانگی شما مجروح شده و خونریزی دارد، باید آرامش خود را حفظ کنید و بدون ایجاد آسیب بیشتر، با مشکل ایجاد شده مقابله نمایید. برای این کار می‌توانید از نکاتی که در این مقاله بیان کردیم کمک بگیرید و در صورت لزوم حتماً به دامپزشک پرنده خود مراجعه کنید. فراموش نکنید که شما می‌توانید سایر دانستنی‌ها در خصوص نگهداری از پرندگان خانگی را در وبلاگ ما بخوانید و دان و غلات مورد نیاز برای پرنده‌تان را با بهترین قیمت و به صورت آنلاین از دانه مارکت خریداری کنید.

5 نظر

  1. 19 اکتبر , 2023
    samin

    دوستان زردچوبه هم به انعقاد کمک میکنه اگه هیچ ماده ای در دسترس نداشتین میتونین کمی زردچوبه به محل زخم بزنین

    پاسخ
  2. 30 اکتبر , 2023
    helena darabi

    موضوع شکستن پرها با ایدز پرندگان مرتبطه؟

    پاسخ
  3. 2 نوامبر , 2023
    talebi

    هر چند که در مواقعی ایدز پرندگان از روی ظاهر پرنده هم قابل تشخیصه و میتونه در شکل پرهای شکسته همظاهر بشه، اما مطمئن ترین راه تشخیص اون ازمایشه و نمیشه گفت هر پر شکستنی به خاطر بیماری ایدزه.

    پاسخ
  4. 25 ژانویه , 2024
    حاتمی

    سلام وقت بخیر من عروس هلندی حدود سه چهار ماهش هست و جوجه عروس هلندی یکی از اقوام بود گرفتم، این پرنده پرواز می‌کرد و غیرقابل کنترل شده بود برای همین ایشون پرهاشو قیچی کرده بودن بعد من قبول نکردم گفتم نمیخوام پرواز کردن ازش بگیرم ایشونم تو این کار حرفه ای هستن چندتا از پرهاشو کندن تا جدید رشد کنه و خب اونموقع خون هم اومد، الان که حدود دوماهی میشه از این ماجرا میگذره پرنده من پرهاش حالت شکننده و خونی میفتن و ریشه پر شبیه ایدز هست، ممکنه مبتلا به ایدز باشه؟

    پاسخ
  5. 6 آوریل , 2024
    همتا

    سلام پر دم عروس هلندیم میریزه و ساقش خونیه چیکار کنم زود دم در بیاره جز ارزن هم هیچی نمیخوره😩

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.