همه چیز درباره طوطی کاکاپو

طوطی کاکاپو

کاکاپو یک نوع طوطی بزرگ در معرض خطر انقراض و بومی نیوزلند است. طوطی کاکاپو دارای پرهای ریز به رنگ زرد مایل ‌به ‌سبز، گردی صورت مشخص، منقار خاکستری بزرگ، پاهای بزرگ و بال‌ها و دم نسبتاً کوتاه است. کاکاپو تنها طوطی بدون توانایی پرواز در جهان، سنگین‌ترین طوطی و تنها طوطی است که دارای سیستم پرورش لک چند جنسی بدون مراقبت والدین نر است. در این مقاله از دانه مارکت قصد داریم با این نوع پرنده، بیشتر آشنا شویم؛ با ما همراه باشد.

طوطی کاکاپو

کاکاپوها عمدتاً شبگرد هستند. آنها در روز به‌ صورت مخفیانه روی درختان یا روی زمین می‌خوابند و شب‌ها حرکت می‌کنند. اگرچه کاکاپوها نمی‌توانند پرواز کنند، ولی کوهنوردانی عالی هستند و به نوک بلندترین درختان صعود می‌کنند. کاکاپوها ذاتاً کنجکاو بوده و معروف به تعامل با انسان‌ها هستند. با این ‌حال، این پرندگان اصلاً اجتماعی نیستند. این پرندگان گیاهخوار ( خرده خوار، دانه خوار، برگ ‌خوار) هستند و از گیاهان بومی، دانه‌ها، میوه‌ها، گرده گل و حتی چوب درختان به عنوان غذای پرنده استفاده می‌کنند.

کاکاپوها چند جنس هستند و جفت تشکیل نمی‌دهند. به ‌این‌ ترتیب نرها آزادانه در یک میدان جمع می‌شوند و برای جذب ماده‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند. در طول فصل خواستگاری، نرها محدوده خانه خود را به سمت بالای تپه‌ها و پشته‌ها ترک می‌کنند، جایی برای جفت‌گیری خود ایجاد می‌کنند و در طول فصل خواستگاری در آنجا می‌مانند. در شروع فصل تولید مثل، نرها با هم مبارزه می‌کنند. آن‌ها با پرهای برافراشته، بال‌های باز، منقار باز، چنگال‌های برافراشته و جیغ بلند با یکدیگر روبرو می‌شوند. ماده‌ها هنگام نمایش نرها به آنها گوش می‌دهند و یک همسر را بر اساس کیفیت نمایش او انتخاب می‌کنند.

پس از جفت‌گیری، ماده برای تخم‌گذاری و پرورش جوجه‌ها به قلمرو خود برمی‌گردد و نر به امید جذب یک زن دیگر به شکوفایی خود ادامه می‌دهد. جالب است بدانید کاکاپوها هر سال تولید مثل نمی‌کنند، بلکه این اتفاق معمولاً هر 2 تا 4 سال یکبار می‌افتد.

جمعیت کاکاپوها

طبق فهرست IUCN، در سال 2018 کل جمعیت طوطی کاکاپو 149 عدد بوده است. در حال حاضر، این‌گونه طوطی در فهرست قرمز IUCN به ‌عنوان “در معرض خطر بحرانی (CR)” طبقه ‌بندی ‌شده است، اما امروزه تعداد آن در حال افزایش است. البته کاکاپو (Strigops habroptilus) طوطی بسیار غیر معمولی است که فقط در نیوزلند یافت می‌شود. نام لاتین آن به چیزی شبیه “پر نرم صورت جغد” ترجمه می‌شود. همان‌طور که گفته شد این پرنده دارای پرهای بسیار نرم و دیسک صورت برجسته از پرهای ظریف مانند جغد است. از این رو گاهی اوقات به نام طوطی جغد یا طوطی شب نیز خوانده می‌شود.

طوطی کاکاپو

ویژگی‌های جالب کاکاپو‌ها

1. تنها طوطی بدون پرواز جهان؛
طوطی کاکاپو نمی‌تواند پرواز کند. آنها از بال‌های کوتاه خود برای تعادل و حمایت به ‌جای تکان دادن استفاده می‌کنند. پرهای آنها بسیار نرم‌تر از پرهای دیگر پرندگان است، زیرا نیازی به قوی و سفت بودن ندارند.

2. کوهنوردان عالی؛
کاکاپو دارای پاهای قوی است که آن را به یک کوهنورد عالی تبدیل می‌کند. این پرنده طوری روی زمین راه می‌رود که شبیه به دویدن است. کاکاپو همچنین می‌تواند از درختان بلند بالا برود.

3. انجماد هنگام ترس؛
یکی از تکنیک‌های دفاعی کاکاپوها این است که هنگام احساس خطر، یخ بزنند و از این طریق از آسیب احتمالی دوری کنند.

4. شبگرد بودن؛
آنها شبگرد هستند. کاکاپوها در طول روز روی درختان یا روی زمین به ‌صورت خمیده استراحت می‌کنند و فقط در شب فعال می‌شوند.

5. داشتن بوی خوب؛
طوطی کاکاپو حس بویایی خوبی دارد که در سبک زندگی شبانه‌اش مفید است. همچنین این پرنده دارای بوی شیرینی است که احتمالاً به کاکاپوها کمک می‌کند تا یکدیگر را در جنگل پیدا کنند. البته این ویژگی متأسفانه، به شکارچیان نیز کمک می‌کند تا کاکاپوها را پیدا و شکار کنند.

6. دوستانه بودن؛
این حیوانات برخورد دوستانه ای دارند و با انسان نیز ارتباط می‌گیرد.

7. در خطر بودن؛
کاکاپوها به ‌شدت در معرض خطر هستند. مشکلات کاکاپو با مهاجران مائوری شروع شد و با ورود اروپایی‌ها تشدید شد. چرا که هر دو گروه مناطق وسیعی از زیستگاه کاکاپو را پاک‌سازی کردند و با خود شکارچیانی مانند گربه و موش صحرایی آوردند که این نوع پرنده هیچ دفاعی در برابر آنها نداشت.

8. داشتن عمر طولانی؛
آنها احتمالاً یکی از گونه‌های پرندگان هستند که طولانی‌ترین عمر را دارند. کاکاپوها با سرعت کم زندگی می‌کنند. نرها تا حدود چهار سالگی شروع به تولید مثل نمی‌کنند و ماده‌ها حدود شش ‌سالگی به تولید مثل می‌پردازند. امید به زندگی آنها بیش از 90 سال است.

9. استحکام داشتن؛
کاکاپوها پرنده‌های محکمی هستند. برخلاف سایر پرندگان خشکی، طوطی کاکاپو می‌تواند مقادیر زیادی انرژی را به ‌عنوان چربی بدن ذخیره کند. این طوطی سنگین‌ وزن‌ترین طوطی جهان است؛ با حدود 24 اینچ قد و بین 4 تا 9 پوند وزن.

طوطی کاکاپو

برخی از ستارگان کاکاپوها

ریچارد هنری

او آخرین بازمانده پرنده فیوردلند بود، بنابراین DNA او در تضمین تنوع ژنتیکی در جمعیت کاکاپو بسیار مهم بود. در سال 1998، ریچارد هنری سه جوجه به دنیا آورد و در سال 2010 مرد.

هوکی

او اولین کاکاپو بود که تا حدودی در اسارت پرورش یافت. هوکی برای خود سرگرمی ایجاد می‌کرد، روی شاخه‌ها بالا و پایین می‌آمد و بازی می‌کرد. او همچنین بینش‌هایی در مورد زیست ‌شناسی و توسعه طوطی کاکاپو ارائه کرد.

سالستیس

یکی از بزرگ‌ترین کاکاپوهای ماده است که اغلب حتی بدون کمک غذای تکمیلی 2 کیلوگرم وزن دارد. او پس از جفت‌گیری فرزندانی پرورش داد که برای اطلاعات بیشتر در مورد کاکاپوها مؤثر واقع شدند.

مورهو

مورهو دچار انسداد داخلی شده بود. او در اولین هفته زندگی خود مجبور بود بدون رشد به زندگی ادامه دهد و اندازه او یک ‌چهارم جوجه‌های همسن خود بود. اما هنوز انرژی زیادی داشت و همیشه مشتاق غذا خوردن بود. در نهایت با تحمل سختی‌های فراوان امروزه مورهو به ‌اندازه سایر کاکاپوهای بالغ است. البته این مشکلات در بسیاری از پرندگان دیده می‌شود به همین خاطر ما اطلاعات لازم را در مقاله دیگری از وبلاگ با عنوان « چگونه به وزن گیری پرنده خانگی خود کمک کنیم؟» به شما ارائه داده‌ایم که می‌توانید آن را مطالعه نمایید.

کلام آخر

کاکاپوها گونه‌ای از طوطیان هستند که اکنون در معرض خطر انقراض قرار دارند. این‌گونه از طوطیان بیشتر در نیوزیلند یافت می‌شوند. در این مقاله از دانه مارکت تلاش کردیم شما را با بخش‌های جالب زندگی آنها آشنا کنیم. در پایان یادآور می‌شویم که برای دریافت اطلاع بیشتر درباره حیوانات و گونه‌های مختلف پرندگان می‌توانید مطالب دیگر ما را در وبلاگ مطالعه کنید.

2 نظر

  1. 24 اکتبر , 2023
    صابر

    اونا جلبکه رو بالش یا رنگشه؟؟

    پاسخ
  2. 25 نوامبر , 2023
    دانه مارکت1

    سلام صابر عزیز، اغلب پرهای این پرنده به رنگ سبز هستند

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.