چگونه به وزن گیری پرنده خانگی خود کمک کنیم؟

اگر از یک پرنده زینتی نگهداری می‌کنید، ممکن است گاهی شاهد کاهش وزن زیاد پرنده خود باشید. در این صورت قطعاً به دنبال راهکارهایی هستید که به واسطه آنها بتوانید وزن پرنده خود را بیشتر کنید. در چنین شرایطی می‌توانید از اطلاعات مربوط به وزن گیری پرنده خانگی در این مقاله بهره بگیرید.

در ابتدا باید بگوییم که چندین راهکار وجود دارد که شما می‌توانید برای کمک به افزایش وزن پرنده خود انجام دهید. اما اولین گام این است که در صورت مشکوک بودن به کاهش وزن پرنده‌تان با دامپزشک حیوان خانگی خود ملاقات کنید. معاینه باید در اسرع ‌وقت به ‌صورت کامل انجام شود تا شما بتوانید از سلامت پرنده خود بهتر مراقبت کنید. فراموش نکنید که برخی از مشکلات جدی سلامتی می‌تواند علت کاهش وزن در پرندگان باشد. بنابراین برای حفظ سلامت حیوان خانگی شما، هرگونه کاهش وزن قابل ‌توجه باید توسط دامپزشک مجاز به طور کامل بررسی شده و میزان و نوع غذای پرنده با توجه ‌به معاینه انجام شده، تعیین شود.

نکاتی در وزن گیری پرنده خانگی

دلیل کاهش وزن را مشخص کنید

احتمال این وجود دارد که دامپزشک شما بتواند دلیل کاهش وزن پرنده شما را شناسایی کرده و روشی را به شما توصیه کند تا حیوان خانگی خود را به وزن مناسب برگردانید. اگر این اتفاق بیفتد، باید به توصیه دامپزشک خود عمل کنید. با این ‌حال، اگر هیچ مشکل یا بیماری در پرنده شما شناسایی نشد، ممکن است فقط به تغییر رژیم غذایی نیاز داشته باشد تا به وضعیت بدنی سالم و ایده‌آل خود برگردد.

توجه داشته باشید که در چنین شرایطی غذای پرنده باید سرشار از مواد مغذی باشد و برای سلامت او خطری را به وجود نیاورد. پس یکی از راه‌های وزن گیری پرنده خانگی این است که از برخی از غذاهای مورد علاقه پرنده خود، در رژیم غذایی او بیشتر استفاده کنید. اشتهای حیوان خانگی شما از این طریق بیشتر می‌شود و این امر، کاهش وزن را جبران می‌کند.

در رژیم افزایش وزن از بادام ‌زمینی استفاده کنید

یکی از مواد غذایی که ثابت شده است مقدار زیادی کالری و چربی دارد، بادام‌ زمینی است. خوشبختانه اکثر پرندگان بادام ‌زمینی را دوست دارند. افزودن تعدادی بادام ‌زمینی در رژیم غذایی پرنده، مصرف چربی حیوان خانگی شما را افزایش می‌دهد. همچنین به او کمک می‌کند تا کالری بیشتری دریافت کرده و در نتیجه وزن اضافه کند. فقط مراقب باشید تا در این کار زیاده ‌روی نکنید. زیرا پرنده‌ها به خورندگان انتخابی معروف هستند و کاسه‌هایشان را خود انتخاب می‌کنند. آن‌ها فقط اقلام مورد علاقه‌شان را می‌خورند، حتی زمانی که غذایشان با ترکیبی از تنوع زیاد سرو می‌شود. این کار می‌تواند باعث کمبودهای تغذیه‌ای شود و یکی از دلایلی است که رژیم‌های غذایی جدید علاوه بر میوه‌ها و سبزی‌ها به طور گسترده توصیه می‌شوند.

تخمه آفتابگردان در غذای پرنده مفید است

کار دیگری نیز می‌توانید برای کمک به وزن گیری پرنده خانگی خود انجام دهید. مقداری تخمه آفتا‌بگردان اضافی به ‌عنوان بخشی از شام یا به‌ عنوان خوراکی تشویقی در طول روز به غذا یا دان پرنده خود اضافه کنید. این دانه‌های کوچک خوش طعم نیز سرشار از چربی بوده و مورد علاقه بسیاری از انواع پرندگان هستند. البته توصیه می‌کنیم که این مواد غذایی را همچون سایر غلات و دانه‌های مورد نیاز پرندگان، از فروشگاه‌های معتبر حضوری و آنلاین نظیر دانه مارکت خریداری نمایید تا از سلامت دانه خریداری شده اطمینان حاصل نمایید.

وزن گیری پرنده خانگی
ارزن وزن را زیاد می‌کند

دانه ارزن یکی دیگر از غذاهای مورد علاقه در میان پرندگان خانگی است. وجود ارزن در غذای پرنده باعث می‌شود یک رژیم غذایی با کالری بالاتر داشته باشد. با این‌ حال، برای جلوگیری از تغذیه بیش از حد با ارزن باید احتیاط کرد. زیرا این ماده غذایی با اینکه می‌تواند به پرنده شما کمک کند تا وزن خود را افزایش دهد. اما به ‌اندازه برخی گزینه‌های دیگر مغذی نیست و حاوی کالری‌هایی است که باید از آن به ‌عنوان کالری “خالی” یاد کرد. پس برای کمک به مغذی تر شدن این غذا، سعی کنید آن را در دستورالعمل‌هایی مانند نان مرغی بگنجانید. مواد افزوده شده به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که پرنده شما طیف وسیع‌تری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم را دریافت می‌کند.

برنج قهوه‌ای یک غذای مناسب است

برای وزن گیری پرنده خانگی خود، می‌توانید برنج قهوه‌ای پخته شده، گندم یا جو و پاستا را به رژیم غذایی او اضافه کنید. همچنین می‌توان حبوبات پخته‌ای شده مثل لوبیا، نخود و عدس را به کاسه غذای آنها اضافه کرد. یادتان نرود، تخم‌ مرغ آبپز که سرشار از پروتئین است را نیز به رژیم غذایی پرنده‌تان بیفزایید. بدین ترتیب وزن حیوان خانگی شما افزایش پیدا می‌کند.

وزن پرنده خود را ثبت کنید

ترازوی خوبی بخرید و وزن پرنده خود را هر روز تا هر هفته ثبت کنید. هر زمان که متوجه نوسانات وزن طبیعی پرنده خود به میزان یک اونس یا بیشتر در هر دو جهت (کاهش یا افزایش وزن) شدید، بهترین کار این است که با دامپزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید غذای پرنده شما مناسب است و رژیم غذایی در مسیر درستی قرار دارد. فراموش نکنید که عدم انجام این کار می‌تواند اثرات مخربی بر سلامت حیوان خانگی شما داشته باشد.

سخن پایانی

در این مقاله از دانه مارکت از غذاهای مجاز برای وزن گیری پرندگان صحبت کردیم اما توجه داشته باشید که مواد غذایی مثل ریواس و شکلات هرگز نمی‌توانند در بشقاب غذای کاسکو، فنچ و سایر پرندگان زینتی قرار بگیرند. همینطور هرگز نباید در ظرف غذای پرنده خود از آووکادو استفاده کنید. زیرا این میوه برای پرنده شما ضرر داشته و سمی محسوب می‌شود. به ‌طور کلی تلاش کنید که از موادی که حاوی الکل و کافئین هستند نیز پرهیز کنید.

همچنین غذاهای مملو از نیتریت، نیترات، سولفیت و مونوسدیم گلوتامات را از برنامه غذایی پرنده خود حذف کنید. توجه داشته باشید که هرگز به حیوان خانگی خود، دانه سیب، دانه میوه‌های مختلف و پیاز ندهید. زیرا این خوراکی‌ها برایشان خطرناک است. علاوه بر این از دادن هرگونه مواد غذایی بی‌خاصیت، دارای نمک و شکر بالا و با چربی زیاد نیز خودداری کنید. فراموش نکنید که این کارها به شما کمک می‌کند تا بدون اینکه سلامت حیوان خانگی خود را به خطر بیاندازید به وزن گیری درست و اصولی او کمک کنید.

منبع

4 نظر

  1. 19 اکتبر , 2023
    navid jahanbakhsh

    تا چه تعداد تخم افتابگردون در روز برای طوطی ها مجازه؟

    پاسخ
  2. 24 اکتبر , 2023
    tiny bird

    وزن عروس هلندی بالغ چقدر باشه خوبه؟

    پاسخ
  3. 25 نوامبر , 2023
    دانه مارکت1

    سلام نوید عزیز حدود ۵ تا ۱۰ درصد از رژیم غذایی روزانه پرنده تون رو میتونین به تخمه افتابگردون اختصاص بدین

    پاسخ
  4. 25 نوامبر , 2023
    دانه مارکت1

    سلام دانه مارکتی عزیز وزن عروس هلندی بالغ در گونه های مختلف بین ۷۸ تا ۱۲۵ گرم متغییره

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.