نکات ضروری در مورد نورپردازی قفس پرنده و نوع نور مورد نیاز به آن

نورپردازی قفس پرنده

شاید تا به حال به نورپردازی قفس پرنده توجه نکرده باشید. آیا می‌دانید پرندگان بینایی واضح‌تری نسبت به انسان دارند و می‌توانند نورهای فرابنفش را ببینند؟ با همه اینها معمولاً انسانها منبع نوری صدها یا هزاران برابر کمتر از نور طبیعی که آنها در طبیعت به آن عادت کرده‌اند را برایشان فراهم می‌کنند. به همین دلیل بسیاری از پرندگانی که در خانه نگهداری می‌شوند، علاوه بر چراغ اتاق به منبع نوری تکمیلی دیگری نیز نیاز دارند. چرا که در غیر این صورت ممکن است بی حال شوند، اشتهایشان کم شود یا در تشخیص اشیاء اطراف خود، با مشکل مواجه شوند. در این مطلب از دانه مارکت قصد داریم برای حل این مشکل و نورپردازی قفس پرنده‌تان به شما کمک کنیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

چرا نورپردازی قفس پرنده مهم است؟

نور برای پرندگان بسیار مهم است. زیرا به سلامت جسمی آنها کمک کرده و در رفتار آنها تأثیرگذار است. نور همچنین نقش مهمی را در تناسب اندام جوجه‌ها و همینطور رشد جنین پرندگان ایفا می‌کند. علاوه بر اینها، پرندگان به نور نیاز دارند تا اطراف را بهتر ببینند و از طبیعت و زندگی خود لذت ببرند. اما همه چیز هم به این دلایل خلاصه نمی‌شود، پس در ادامه به طور جامع به شما می‌گوییم که چرا پرندگان خانگی شما به نور کافی نیاز دارند:

دید بهتر

پرندگان از جمله حیوانات بصری گرا هستند و در واقع بالاترین نسبت مغز اختصاص یافته به بینایی را دارند. بنابراین آنها رنگ ها را بهتر از انسان ها می‌بینند و سریعتر از ما تصاویر را پردازش می‌کنند. از این رو برای پشتیبانی و استفاده از این ماشین بصری شگفت انگیز، به نور نیاز دارند.

سلامت غدد

غددی در پرندگان وجود دارد که چرخه‌های مهاجرت، تولیدمثل، پوست‌اندازی و خواب را کنترل می‌کنند و به نور واکنش نشان می‌دهند. پس اگر پرنده شما نور کافی و اشعه ماوراء بنفش را دریافت نکند، ممکن است این غدد آسیب ببینند.

تولید ویتامین D3

پرندگان همچنین به نور و اشعه ماوراء بنفش به ویژه UV-B نیاز دارند تا ویتامین D3 خود را به صورت ایمن و خودتنظیم تولید کنند. این ویتامین بر تعادل هورمونی و سلامت اندام، پوست و پرهای پرنده شما تأثیر می‌گذارد. پس به این نکته توجه داشته باشید که حتی اگر شما قفس آنها را نزدیک پنجره قرار دهید، باز هم نور کافی خورشید را دریافت نمی‌کنند. زیرا پنجره های مدرن اشعه های UVA و UVB را فیلتر می‌کنند.

نورپردازی قفس پرنده

اگر پرندگان اشعه های UVA و UVB را دریافت نکنند، چه اتفاقی می‌افتد؟

اثرات کمبود نور بر پرندگان شامل:

  • بی حالی
  • اشتهای ضعیف
  • فوبیا و مشکل در تشخیص اشیا و تشخیص خطرات
  • پرخاشگری
  • فشار
  • کندن پر
  • سرزمینی بودن
  • و رفتارهای نامطلوب تولید مثلی یا تخمگذاری مزمن

ناگفته نماند که شما برای جبران این کاستی‌ها، می‌توانید از چراغهای مخصوص قفس پرندگان که اشعه های UV-A و UV-B را ارائه کرده و تولید ویتامین D3 را تحریک می‌کنند، استفاده نمایید.

آشنایی با انواع نورپردازی برای قفس پرندگان خانگی

منابع نوری متفاوتی در بازار وجود دارند و همه آنها نمی‌توانند نیازهای پرنده شما را برآورده کنند. بنابراین، هنگام انتخاب منبع نورپردازی قفس پرنده خود باید دقیق باشید. همچنین توجه داشته باشید که این منابع را باید در فاصله مناسبی از قفس نصب کنید. چرا که وقتی خیلی نزدیک به قفس پرنده قرار می‌گیرند، می‌توانند باعث زخم قرنیه شوند. علاوه بر اینها شما بهتر است از لامپ های تخصصی تمام طیف یا نورهایی که به طور خاص برای پرندگان طراحی شده اند، استفاده کنید.

انواع متداول لامپ های تخصصی ایده آل برای قفس پرندگان عبارتند از:

1. لامپ‌های خروجی بالای T5 یا HO-T5

این لامپ ها 16 میلی متر (5/8 اینچ) قطر دارند و از آخرین فناوری موجود استفاده می‌کنند. آنها بدون سوسو زدن تقریباً دو برابر میزان نور مورد استفاده در لامپ‌های T8 را در هر وات تولید می‌کنند که این نوع نورپردازی برای پرنده‌ها و قفس های بزرگ مناسب است.

2. لامپ‌های خروجی بالای T5 Power Compacts

این نوع روشنایی 8 واتی از همان فناوری لامپ T5 قبلی با قطر 5/8 اینچ استفاده می‌کند. با این تفاوت که دارای دو لوله است که در کنار آنها یک لامپ قرار می‌گیرد.

3. لامپ‌های خروجی استاندارد T8 یا SO-T8

این یک نور خطی با قطر 1 اینچ (2.5 سانتی متر) است و اولین نمونه از آن برای اولین بار در سال 1999 ساخته شد. این لامپ نور ملایم، موثر و مناسب برای پرنده‌ها و قفس های کوچک پرندگان را تامین می‌کند.

4. لامپ‌های خروجی استاندارد T5 یا SO-T5

این چراغ های نازک قطری برابر با HO-T5 دارند و سوسو نمی‌زنند. طراحی جمع و جور این لامپ‌ها باعث شده است که آنها به راحتی برای نورپردازی قفس پرنده در فضاهای کوچک مورد استفاده قرار بگیرند.

5. لامپ‌های E27 Compact

این لامپ های پیچی شامل بالاست های دیجیتال داخلی هستند و سوسو نمی‌زنند. آنها در بالای قفس قرار می‌گیرند و استفاده اسانی دارند. با این حال، بهتر است در هنگام خرید، از تهیه چراغ‌های E27 با کیفیت پایین و چراغ‌های با طرح‌های مارپیچ اجتناب کنید.

6. چراغ جانورشناسی

این نوع نورپردازی پرندگان معمولاً برای قرار دادن در قفس های بزرگ باغ وحش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای پرندگان خانگی مناسب نیست.

نورپردازی قفس پرنده

چطور لامپ مناسب قفس پرنده خود را انتخاب کنیم؟

هنگام انتخاب نورپردازی پرنده باید نکات مهمی را مد نظر داشته باشید. چرا که بسیاری از تولیدکنندگان منابع نورپردازی قفس پرند‌ه‌ها، محصولاتی را روانه بازار می‌کنند که در واقع UV تولید نمی‌کنند و واقعاً برای پرندگان خانگی شما مفید نیستند.

بنابراین، در هنگام تهیه انواع لامپ، فاکتورهای زیر را در نظر بگیرید:

  • توجه به مقدار روشنایی محیط خانه و قفس پرنده
  • توجه به طیف نوری مورد نیاز پرنده
  • تهیه لامپ‌های دارای شاخص رندر رنگ یا CRI بالا مثل لامپ های طیف کامل و نورهای عکاسی
  • دمای رنگ و طول موج نور
  • پشتیبانی منبع نوری از نور ماوراء بنفش
  • هزینه و ارزش خرید
  • سهولت در نصب و راه اندازی منبع نورپردازی قفس پرنده

سوالات متداول

در اینجا پاسخ به چند سوال متداول در خصوص نحوه نورپردازی قفس پرنده، مقاله را به پایان می‌رسانیم:

بهترین منبع نوری برای قفس پرنده چیست؟

به طور کلی لامپی که شما برای قفس پرنده خود تهیه می‌کنید باید دارای CRI یا شاخص رندر رنگ 93 یا بالاتر باشند تا اطمینان حاصل شود که سوسو نمی‌زنند. علاوه بر اینها، این منبع نوری باید اشعه های UVA و UVB لازم را برای تحریک تولید ویتامین D-3 در پرندگان ارائه دهد.

چه رنگ نوری برای پرندگان بهتر است؟

دمای رنگ ایده آل برای یک پرنده گرمسیری بین 5000 تا 5700 کلوین است و مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث مشکلات رفتاری مانند استرس و کندن پرها شود. از این رو به طور مثال لامپی که دارای نور ابی است از لامپ قرمز بهتر است.

آیا چراغ های LED برای پرندگان مناسب هستند؟

چراغ های LED معمولی در حمایت از دیدِ پرندگان شما موثر نیستند. زیرا اغلب آنها برای پرندگان بسیار کم نور هستند. علاوه بر این، این چراغ ها، اشعه های UVA و UVB را که برای سلامت پرنده شما ضروری هستند، ارائه نمی‌کنند.

آیا پرندگان قرار داشتن در نور را ترجیح می‌دهند یا تاریکی؟

پرندگان در طول روز ترجیح می‌دهند که در نور قرار داشته باشند اما همچنان برای خواب، به تاریکی شب نیاز دارند. فراموش نکنید که بیشتر پرندگان خانگی باید حدود 10 تا 12 ساعت در شبانه روز بخوابند. البته ناگفته نماند، پرندگانی که دچار ترس مکرر در شب هستند، در هنگام خواب نیز به نور کمی نیاز دارند. ( برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « دلایل ترس شبانه در پرندگان و چگونگی مقابله با آن » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید. )

پرندگان به چه نوع نوری نیاز دارند؟

همه پرندگان برای تحریک تولید ویتامین D3، حفظ تعادل هورمونی و سلامت پوست و پر خود به نور طبیعی خورشید نیاز دارند. از این رو پرندگانی که در داخل خانه نگهداری می‌شوند باید به نور UVB با طیف کاملی که نور طبیعی را تقلید می‌کند، دسترسی داشته باشند.

فاصله منبع نوری تا قفس پرنده باید چقدر باشد؟

شما باید لامپی که برای نورپردازی قفس پرنده خود تهیه کرده‌اید، 10 تا 15 اینچ بالاتر از سر پرنده‌تان قرار بدهید. به این ترتیب، این لامپ خیلی نزدیک به قفس نیست و شما می‌توانید با این کار، پرنده خود را از آسیب و ناراحتی‌های چشمی نجات دهید.

2 نظر

  1. 8 مارس , 2024
    hesam

    وا مگه قفسم نورپردازی میخواد؟!؟

    پاسخ
  2. 9 مارس , 2024
    میترا

    سلام ببخشید این لامپا رواز کجا میشه خرید؟ خودتون موجود دارین؟

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.