دلایل ترس شبانه در پرندگان و چگونگی مقابله با آن

ترس شبانه در پرندگان

پرندگان، حیواناتی هستند که بیشتر در شب، طعمه شکارچیان خود می‌شوند. به همین دلیل نیز برخی از آنها به سر و صدا و نور حساس هستند و ممکن است آنها را به اشتباه، یک تهدید قلمداد کنند. بنابراین گاهی چیزهای ساده ای مثل جابجایی سایه ها یا بوق ماشین‌ها هم می‌تواند باعث ترس پرنده شما شود. اما ترس شبانه در پرندگان چیست و چرا اتفاق می‌افتد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات تنها کافی است تا با ما در ادامه این مطلب از دانه مارکت همراه شوید.

ترس شبانه در پرندگان چیست؟

به هر نوع مزاحمتی که باعث شود پرنده در تاریکی یا در یک شب آرام، ناگهان بترسد یا عصبی شود، ترس شبانه می‌گویند. پرندگان ترسیده ممکن است پرهای خود را پف دهند، چشمانشان را گشاد کنند، از جای خود بیفتند، دور قفس بچرخند و به اسباب بازی ها و صندلی‌های خود ضربه بزنند. آنها همچنین ممکن است به اطراف بپرند، سر و صدا کنند و در موارد بدتر، پرهای خونی خود را بشکنند و دچار آسیب های جدی شوند. (در صورتی که با پرهای شکسته خونی در پرنده خود مواجه شدید، حتماً مقاله دیگر ما را با عنوان « چگونه با پرهای خونی شکسته در پرندگان مقابله کنیم؟ » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.)
پس ترس شبانه در پرندگان می‌تواند آسیبهای جدی به حیوان خانگی شما وارد کرده و موجب پریشانی و آشفتگی روحی او بشود.

چرا پرندگان دچار ترس شبانه می‌شوند؟

گاهی پیدا کردن دلیل اصلی ترس شبانه در پرندگان کمی چالش برانگیز است. چرا که پرندگان قادر نیستند به ما بگویند که چه احساسی دارند و چه چیزی آنها را وحشت زده می‌کند. اما دلایل شایع بروز این مشکل عبارتند از:

  • صداهایی مانند صدای کامیون یا لرزش

    صدای ناگهانی ماشین ها، کامیون ها یا حیوانات خانگی می‌تواند به راحتی پرنده شما را دچار ترس و وحشت کند. بنابراین اگر علاوه بر پرنده‌تان، از سگ و گربه نیز نگهداری می‌کنید، مطمئن شوید که آنها را در یک اتاق جداگانه دور از دوست پردار خود قرار دهید. چرا که حرکت یا صدای میو میو و پارس آنها در شب می‌تواند موجب ترس پرنده شما شود. همچنین بد نیست بدانید که حرکت اخر شب یکی از اعضای خانواده در اتاقی که پرندگان در آن زندگی می‌کنند هم می‌تواند باعث ایجاد سایه شده و پرنده شما را بترساند.

  • تغییرات ساده اما ناگهانی

    یک تغییر ساده در روال پرنده شما، مانند تغییر موقعیت قفس، می‌تواند باعث ترس شبانه او شود. چرا که بسیاری از پرندگان وقتی قفسشان در یک منطقه یا محیط جدید قرار می‌گیرد، نمی‌توانند به خوبی با آن سازگار شوند.

  • سایه ها

    سایه هایی که روی قفس پرنده یا روی پنجره یا دیوار حرکت می‌کنند نیز بیشتر پرندگان را می‌ترسانند. چرا که پرنده خانگی شما ممکن است آن سایه را به عنوان یک تهدید بالقوه درک کند و همین هم او را به جنون بکشاند.

  • چراغ چشمک زن

    چراغ‌های چشمک زن فضای باز یا چراغ‌های جلوی اتومبیل‌های عبوری نیز از دیگر عواملی هستند که باعث ترس شبانه در پرندگان می‌شوند.

  • رعد و برق

    اگر پرنده شما از چراغ‌های چشمک زن می‌ترسد، باید هنگام رعد و برق یا صاعقه، منتظر واکنش بدتری از او باشید. صداهای ناگهانی و نور شدید می‌تواند پرندگان را دیوانه کند، به خصوص اگر جایی خارج از منزل نگهداری می‌شوند.

  • آلودگی جوندگان و حشرات

    یکی دیگر از دلایل احتمالی ترس شبانه در طوطی‌ها، جونده یا حشره ای است که به غذای ریخته شده در قفس هجوم آورده و باعث ایجاد مشکلاتی در خواب پرنده شما شده است. چرا که بیشتر پرندگان از مگس، زنبور، پروانه و عنکبوت می‌ترسند. بنابراین بهتر است مطمئن شوید که قفس آنها عاری از این حشرات است.

  • هوای خنک

    شاید به نظرتان مسخره باشد اما برخی از پرندگان از جریان هوای خنک یا جریان ناگهانی هوا ناراحت می‌شوند. اگر چه این هوا برای پرندگان مضر نیست، اما اگر بعد از حمام آنها را در معرض هوای سرد قرار دهید، ممکن است بترسند و بیمار شوند.

  • آتش بازی

    صدا و نور آتش بازی نیز می‌تواند توسط پرندگان به عنوان یک تهدید قلمداد شده و باعث هرج و مرج در داخل قفس آنها شود.

  • زمین لرزه ها

    برخی از پرورش دهندگان از وحشت پرندگان خود چند لحظه قبل از وقوع زلزله خبر داده‌اند. از این رو علاوه بر زمین لرزه، لرزشهای کوچک نیز می‌تواند باعث بروز ترس شبانه در پرندگان شود.

چه پرندگانی مستعد ترس شبانه هستند؟

کوکاتیل‌ها نسبت به سایر پرندگان بیشتر مستعد ترس شبانه است. ترس شبانه کوکاتیل ممکن است به دلیل نیاز به روال فرار کردن سریع در آنها ایجاد شده باشد. از آنجایی که کوکاتیل‌ها تغذیه کنندگان زمینی هستند، باید هوشیار باشند تا از تهدیدات احتمالی و شکارچیان فرار کنند. از این رو آنها برای پاسخ به هر تهدید بالقوه‌ای، واکنش‌های خود را با بال زدن و پرواز برای فرار سریع تکامل داده‌اند. آنها معمولاً گروهی حرکت کرده و از یکدیگر محافظت می‌کنند. پس اگر یکی از آنها متوجه تهدیدی شود، کل گروه به سرعت از منطقه خارج می‌شوند.

به غیر از کوکاتیل‌ها، طوطی‌ها هم می‌توانند ترس شبانه را تجربه کنند. آنها برای فرار از هر خطری به سرعت پرواز می‌کنند. اما پرنده نمی‌تواند از قفس سرپوشیده فرار کند. بنابراین اگر به بالا پرواز کند به سقف قفس برخورد کرده و صدمه می‌بیند.

چگونه با ترس شبانه در پرندگان مقابله کنیم؟

در این بخش، با هم نکات و ایده‌های مفیدی را در مورد نحوه مقابله با ترس‌های شبانه بررسی می‌کنیم. پیش از هر چیز بد نیست بدانیم که چطور باید به ترس شبانه در پرندگان پاسخ دهیم؟

  1. چراغ ها را روشن کنید

    اگر پرنده شما به قفس ضربه زده، صدایش را بلند کرده یا سرش را به طور مکرر تکان می‌دهد، یعنی ترسیده است. در چنین شرایطی باید چراغ ها را روشن کنید و با آرامش به او نزدیک شوید. چرا که ممکن است شما را گاز بگیرد. پس صبر کنید تا آرام شود و قبل از دست زدن به او به آرامی نفس بکشید.

  2. آرام باشید و با پرنده خود صحبت کنید

    با پرنده خود به آرامی صحبت کنید. همچنین می‌توانید آواز بخوانید یا چیزی را آهسته زمزمه کنید تا او را آرام کرده و به حیوان خانگی خود احساس امنیت بدهید.

  3. آسیب‌های احتمالی را بررسی کنید

    پس از آرام کردن پرنده، حیوان خانگی خود را از سر تا پنجه بررسی کنید و سر، چشم ها و بال ها را به دقت ببینید. زیرا این قسمت های بدن اغلب در ترس‌های شبانه آسیب می‌بینند. همچنین شما باید پاها را برای پیدا کردن هرگونه خراش یا آسیب بررسی کنید و از سالم بودن منقار پرنده مطمئن شوید.

ترس شبانه در پرندگان

چگونگی ایجاد یک محیط امن برای پرندگان خانگی

  1. داخل قفس کوچک را پر از اسباب بازی نکنید

    از قرار دادن اسباب ‌بازی ‌و وسایل اضافی که می‌توانند به‌ طور تصادفی به پرنده‌تان آسیب بزنند، خودداری کنید. تا در صورت ترسیدن در شب، پرنده‌تان دچار مشکل نشود

  2. قفس را در شب با پارچه قابل تنفس بپوشانید

    کشیدن پارچه یا ملحفه نازکی در شب روی قفس پرندگان می‌تواند به ارامش بیشتر آنها کمک کند. البته باید مطمئن شوید که جریان هوا به داخل و خارج از قفس از طریق پارچه وجود دارد. همچنین اگر پرنده شما سعی می‌کند پارچه را از داخل قفس بکشد، بهتر است آن را نپوشانید. زیرا این کار ممکن است به منقار پرنده‌تان آسیب برساند.
    به طور کلی، پارچه نخی گشاد برای این کار ارجحیت دارد. زیرا جریان هوا را افزایش می‌دهد. اما پارچه‌هایی مثل وینیل می‌توانند مانع از رسیدن هوا به قفس شوند.

  3. اتاقی که قفس در آن قرار دارد را تاریک کنید

    اگر اتاقی که قفس را در آن قرار داده‌اید دارای پرده‌های شفاف باشد، پرنده شما ممکن است از سایه های موجود در اتاق بترسد. از این رو می‌توانید با نصب پرده‌های ضخیم‌تر یا تنظیم آنها به گونه‌ای که پنجره را کاملاً محصور کند در اتاق، آرامش ایجاد کنید. البته مراقب باشید که با این کار پرنده خود را عصبی تر نکنید. برای تعیین میزان دقیق نور ایده آل برای پرنده خود، بهتر است شدتهای مختلف نور را آزمایش کنید.

  4. یک چراغ خواب اضافه کنید

    توجه داشته باشید که اگر اتاق بیش از حد تاریک باشد، پرندگانی مانند کاکائو می‌توانند وحشت زده شوند. پس سعی کنید 1-2 چراغ شب را در فضا نصب کنید تا این تصور از بین برود. البته شما باید چراغ‌ها را به اندازه کافی دور از قفس قرار دهید تا پرنده آنها را از سوکت خارج نکند و به خودش آسیب نرساند. فراموش نکنید برای یافتن مقدار نوری که برای پرنده شما بهترین کارایی را دارد، ممکن است لازم باشد انواع مختلفی از چراغ ها را آزمایش کنید.

  5. سایر حیوانات را از قفس دور نگه دارید

    سگ ها و گربه هایی که در خانه شما زندگی می‌کنند گاهی اوقات می‌توانند پرنده‌تان را در شب بترسانند. پس اگر پرنده شما در شب از خواب بیدار می‌شود، بهتر است آن را در یک اتاق جداگانه قرار دهید.

  6. تغییراتی که باعث ناراحتی پرنده‌تان می‌شود، حذف کنید

    پرندگان نسبت به محیط اطراف خود ادراک بالایی دارند. پس اگر اخیراً روی دیوار یک اثر هنری نصب کرده‌اید و یا از یک پنکه سقفی درخشان استفاده می‌کنید که باعث ناراحتی پرنده شما می‌شود، ممکن است لازم باشد آنها را حذف کنید. توجه داشته باشید در صورت ادامه پیدا کردن ترس شبانه در پرندگان بهتر است به بازسازی محیط نیز فکر کنید.

مشکلات اساسی سلامت در پرندگان

  1. اگر پرنده شما تنشهای مکرری را تجربه می‌کند با دامپزشک خود مشورت کنید. دامپزشک در چنین شرایطی وضعیت پرنده شما را بررسی می‌کند و به دنبال دلایل فیزیکی این تنش‌ها می‌گردد. علاوه بر این بهتر است حیوان خانگی خود را حداقل سالی یک بار برای معاینه فیزیکی سالانه نزد دامپزشک ببرید.
  2. اگر پرنده خانگی شما دارای مشکلات اساسی سلامتی است، دستورالعمل های دامپزشک خود را در مورد ویتامین ها و داروها دنبال کنید.
  3. اگر سطح اضطراب پرنده شما به دلیل کمبود کلسیم، افزایش یافته است، سعی کنید مواد معدنی لازم را به غذای پرنده خود اضافه کنید. توجه داشته باشید که در چنین شرایطی باید مصرف اسفناج را نیز به حداقل برسانید، زیرا مانع از جذب کلسیم می‌شود.

ترس شبانه در پرندگان

چگونه از ترس شبانه در پرندگان جلوگیری کنیم؟

در ادامه به بررسی چند نکته خواهیم پرداخت که می‌توانند به شما در جلوگیری از ترس شبانه در پرندگان کمک کنند.

  • ایجاد نویز

    یکی از راه‌های حفظ آرامش پرنده در شب، استفاده از دستگاه تصفیه هوا است که نویز تولید می‌کند. این صدای فن، صدای بیرون را پنهان می‌کند و می‌تواند شامل صداهای رادیویی، تلویزیون یا آرام بخش طبیعی باشد.

  • روشنایی ملایم

    اگر پرنده شما از داشتن پوشش قفس و تاریکی بیش از حد ناراحت است، اضافه کردن یک منبع روشنایی ملایم در شب، به خصوص برای پرندگانی مانند کاکائوها کمک کننده خواهد بود. به گونه ای که برخی از صاحبان کاکائو گزارش کرده‌اند که نور ملایم و نپوشاندن قفس در شب باعث کاهش دفعات ترس شبانه پرنده‌شان شده است.

  • قفس را در مکان نا آشنا قرار ندهید

    توجه داشته باشید مدتی طول می‌کشد تا پرندگان به محیط خود عادت کنند، بنابراین قفس پرنده خود را به طور ناگهانی به مکانی نا آشنا منتقل نکنید.

  • قفس را به طور کامل نپوشانید

    یک پارچه سیاه را به طور کامل روی قفس نکشید. برای این کار بهتر است قفس را از سه طرف بپوشانید و به پرنده‌تان اجازه دهید از یک سمت بیرون را ببیند.

  • میان وعده و خوراکی تهیه کنید

    حدود 30 دقیقه قبل از خاموش کردن چراغ‌ها به کوکاتیل‌ها، غذا یا یک میان وعده معمولی بدهید. با این کار به آنها آموزش می‌دهید به جای ترس از نزدیک شدن به شب، در پایان شب منتظر یک خوراکی خوشمزه باشند.

  • یک مانیتور کودک نصب کنید

    با نصب یک مانیتور کودک در نزدیکی قفس می‌توانید آسوده خاطر باشید که در صورت وجود تهدید یا نیاز پرنده به کمک از آن با خبر می‌شوید.

  • پرده ها را به درستی ببندید

    پرده ها می‌توانند مانع از دیدن رعد و برق، اتومبیل های عبوری یا هر چیز چشمک زن دیگری بشوند که ممکن است پرنده شما را دیوانه کند.

  • خواب کافی

    اطمینان یابید که پرنده شما کم خواب نیست. آنها روزانه به حدود 10 تا 12 ساعت خواب در محیطی آرام نیاز دارند تا عملکرد خوبی داشته باشند و سالم و شاد بمانند.

آیا ترس شبانه می‌تواند پرنده را بکشد؟

گاهی پرنده ای که از ترس شبانه رنج می‌برد، می‌تواند به شدت آسیب ببیند یا حتی بمیرد. بنابراین، شما باید در شب مراقب پرنده خود باشید تا مطمئن شوید که سالم و ارام است.

کلام آخر

رسیدگی به نیازهای حیوانات خانگی در طول شب، نیازمند صبر و فداکاری زیادی است. پس اگر می‌خواهید حیوان خانگی‌تان خواب خوبی داشته باشد و از کیفیت زندگی بهتری برخوردار باشد، باید ترس شبانه در پرندگان را جدی بگیرید و با بردباری با آن برخورد کنید. برای این کار می‌توانید از نکاتی که در این مقاله به بررسی آنها پرداختیم، کمک بگیرید و در صورت نیاز سایر مطالب ما را نیز در وبلاگ دانه مارکت بخوانید. در پایان یاداور می‌شویم که برای تهیه دان و غلات ارگانیک با بهترین قیمت و به صورت آنلاین نیز تنها کافی است تا سری به فروشگاه اینترنتی ما بزنید.

2 نظر

  1. 26 اکتبر , 2023
    tala cockatil

    slm. entekhab otaghe monaseb kheili moheme

    پاسخ
  2. 1 نوامبر , 2023
    امین

    سلام. مطلب کامل و مفیدی بود، ممنون از سایت خوب دانه مارکت

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.