نحوه شناسایی عروس هلندی نر و ماده با هم از روی تفاوت‌‌‌‌‌ها

شناسایی عروس هلندی نر

عروس هلندی‌ها از جمله محبوب ترین پرندگان به عنوان یک حیوان خانگی هستند. تعجبی هم ندارد، چرا که آنها پرندگانی زیبا با شخصیتی ملایم و دوست داشتنی هستند. این پرندگان همچنین بسیار جذاب، باهوش نیز هستند و از گذراندن زمان با صاحبان خود لذت می‌برند.
با همه اینها، فهمیدن جنسیت انها ممکن است کمی مشکل باشد. در طبیعت گونه های مختلفی از پرندگان وجود دارند که به راحتی می‌توان تفاوتهای جنسیتی انها را از طریق ظاهر تشخیص داد. در این میان کوکاتیل ها نیز دارای برخی ویژگی های فیزیکی هستند که می‌تواند به شما در شناسایی عروس هلندی نر و ماده کمک کند. اما همچنان جهش‌های رنگی خاصی وجود دارد که این موضوع را بیشتر به چالش می‌کشد. البته شما می‌توانید به تمایزات رفتاری نیز نگاه کنید، بنابراین ادامه این مطلب را در دانه مارکت از دست ندهید تا بهترین روش‌ها برای تعیین جنسیت پرنده‌تان را با هم بررسی کنیم.

در چه سنی می‌توانیم تفاوت جنسیت‌ها را تشخیص دهیم؟

به طور معمول، در سن 6 تا 9 ماهگی، عروس هلندی های جوان اولین پوست اندازی خود را دارند که در نهایت منجر به رنگ آمیزی بالغ آنها می‌شود. در این میان تغییرات رفتاری نیز می‌تواند به ما در شناسایی عروس هلندی نر و ماده کمک کند. البته رفتارهای خاصی وجود دارد که جوجه ها از خود نشان می‌دهند و ممکن است به تشخص جنسیت آنها کمک کند، اما معمولاً بهتر است، صبر کنید تا آنها رنگ و رفتار بزرگسالان خود را پیدا کنند.

شناسایی عروس هلندی نر

نحوه شناسایی عروس هلندی نر و ماده از روی رنگ پرها

اگر شما یک کوکاتیل با رنگ‌های رایج‌تر مانند خاکستری، نقره‌ای، سفید یا دارچینی دارید، می‌توانید از موارد زیر به عنوان راهنما استفاده کنید. فراموش نکنید که این راهنما فقط مربوط به پرندگان بالغی است که رنگ بزرگسالی انها مشخص شده است:

عروس هلندی نر

  • نرها صورت زرد تک رنگ با گونه نارنجی روشن دارند.
  • پس از اولین پوست اندازی، خط های سفید یا زرد موجود بر روی پرهای دم و لکه های زیر پرهای بال خود را از دست می‌دهند.
  • کاکل پرنده نر هم معمولاً رنگ خالصتری خواهد داشت.

عروس هلندی ماده

  • رنگ ماده ها در درجه اول مایل به قهوه ای یا خاکستری با گونه های زرد و نارنجی تیره تر است.
  • آنها پس از اولین پوست اندازی، خط های زرد و خاکستری موجود در پرهای دم و لکه های زیر پرهای بال خود را حفظ می‌کنند.

معمولاً در این نوع کوکاتیل ها تفاوتها به راحتی از نظر فیزیکی مشخص می‌شود. پس بیایید تا نگاهی به برخی از جهش‌های رنگی داشته باشیم.

تشخیص جنسیت جهش های رنگی

تنوع رنگی کوکاتیل‌ها، معمولاً توانایی تمایز بین پرنده نر و ماده را چالش برانگیزتر می‌کند. بنابراین احتمالاً باید به جای تفاوتهای فیزیکی بیشتر رفتار انها را دنبال کنید.

لوتینو

پرهای دم ماده دارای نوارهای ظریفی است.

مرواریدی

ماده ها علامت های مرواریدی را پس از بلوغ حفظ می‌کنند، در حالی که نرها آن علامت ها را از دست می‌دهند.

البینو

آنها همچنین به عنوان وایت فیس نیز شناخته می‌شوند اما متأسفانه، چون سفید خالص هستند، نمی‌توانید جنسیت را بر اساس رنگ آمیزی آنها تشخیص دهید.

شناسایی عروس هلندی نر

صورت زرد

کوکاتیل زردفیس همان رنگ خاکستری را دارد، اما در صورت او خبری از تکه های نارنجی گونه ها نیست. در این گونه، نرها صورت های زرد دارند و پس از بلوغ خط‌های دم و بال خود را از دست می‌دهند و ماده ها صورت خاکستری دارند و خط‌ها را حفظ می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص گونه های مختلف این پرنده، مقاله دیگر ما را با عنوان « عروس هلندی لوتینو » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.

تفاوت های رفتاری عروس هلندی نر و ماده باهم

اگر نتوانستید از روی رنگ جنسیت پرنده خود را تشخیص دهید، تفاوت های خاصی که در رفتار بین نرها و ماده ها وجود دارد را بررسی کنید.

آواز

صدای کوکاتیل‌های نر بسیار بیشتر از ماده ها است. آنها در جوانی ساکت‌تر هستند یا اصلاً آواز نمی‌خوانند، اما وقتی حدوداً 6 ماهه می‌شوند، شروع به آواز خواندن و سوت زدن کرده و صداهای خاصی را تقلید می‌کنند.
ماده ها اغلب کمتر به آواز خواندن می‌پردازند، اما این بدان معنا نیست که آنها هرگز آواز نمی‌خوانند. بلکه فقط کمی ساکت‌تر از نرها هستند.

رفتار جفت گیری

نرها در اطراف می‌چرخند، در حالی که ممکن است ‌بینید که سینه‌هایشان را بیرون می‌دهند و همزمان در حال آواز خواندن هستند. آنها در حین سوت زدن و آواز خواندن مکرراً بال های خود را باز می‌کنند. عروس هلندی های نر همچنین ممکن است، سعی کنند با اشیاء و اسباب بازی ها جفت شوند. شما همینطور می‌توانید آینه ای را در قفس پرنده خود قرار داده و با این روش به شناسایی عروس هلندی نر و ماده خود بپردازید. زیرا نرها مجذوب انعکاس آینه می‌شوند، در حالی که ماده ها به سرعت علاقه خود را به آن از دست می‌دهند.
به عبارت دیگر ماده‌ها در این نوع خودنمایی شرکت نمی‌کنند، بلکه بال‌های خود را پایین می‌اندازند و صداهای آهسته‌ای ایجاد می‌کنند.

بررسی تفاوت های شخصیتی

کوکاتیل ماده

پرنده های ماده نسبتاً محتاط و خجالتی هستند و اگر سر و صدا و فعالیت زیادی رخ دهد، ممکن است جایی پنهان شوند. به این صورت که عقب می‌نشینند و مشاهده می‌کنند و اگر باور کنند که تهدیدی وجود دارد، آماده پرواز می‌شوند.
آنها عاشق نشستن بر روی شانه انسان مورد علاقه خود هستند و اغلب اوقات به دنبال همراهی با صاحب خود می‌گردند. البته بسیاری از ماده ها نیز می‌توانند نسبتاً بداخلاق باشند.

کوکاتیل نر

پرنده های نر معمولاً کنجکاو، برون گرا هستند و دوست دارند خودنمایی کنند. آنها قطعاً پر سر و صداتر از ماده ها هستند و همچنین از گذراندن وقت با شما در حین انجام کار خود، لذت می‌برند. نرها به قسمت‌هایی از قفس که بیشترین فعالیت را در آنها وجود دارد، از جمله پرندگان و افراد دیگر جذب می‌شوند. این پرندگان حتی با پریدن به اطراف و همینطور سوت زدن، برای جلب توجه شما تلاش می‌کنند.

آزمایش DNA

اگر نمی‌توانید هیچ ویژگی فیزیکی یا رفتاری را در پرنده خود تشخیص دهید، آخرین راه حل این است که آزمایش DNA را برای عروس هلندی خود انجام دهید. برای این کار شما باید یک پر از سینه پرنده خود بردارید یا از آن نمونه خون بگیرید. لازم به ذکر است که این کار را می‌توانید با کوتاه کردن سریع ناخن پرنده خود انجام دهید و در نهایت منتظر جواب کیت DNA بمانید.

جمع بندی

عروس هلندی ماده عروس هلندی نر
ساکت تر است و ممکن است بیشتر جیغ بزند سوت زدن، صدا کردن و تقلید صداها
خجالتی و محجوب به دنبال جلب توجه است
به دنبال همراهی از افراد مورد علاقه خود است برای احوالپرسی شما را صدا می‌زند
مراقب غریبه ها است و ممکن است از آنها دور بماند در جایی که فعالیتی وجود داشته باشد، همراه می‌شود
اغلب دمش را بالا می‌آورد، بال‌هایش را آویزان می‌کند و کمرش را نیز پایین می‌آورد قفسه سینه اش را پف می‌دهد، آواز می‌خواند و سعی می‌کند با اسباب بازی ها جفت شود
علاقمند به آینه نیست مجذوب آینه است
دارای صورت خاکستری با خط هایی بر روی بال ها و دم خود است دارای صورت زرد بدون خط بر روی بال ها و دم خود است

سخن پایانی

در اینجا با بررسی اخرین نکات در خصوص نحوه شناسایی عروس هلندی نر و ماده با هم، مقاله را به پایان می‌رسانیم. بر اساس انچه در این مقاله بررسی کردیم، تشخیص اینکه کوکاتیل شما نر است یا ماده، نسبتاً آسان است، اما در برخی دیگر از گونه ها، این کار تقریباً غیرممکن است که انجام آزمایش DNA برای پیدا کردن نتیجه، توصیه می‌شود. البته از بسیاری جهات، اگر قصد جوجه کشی از پرنده خود را نداشته باشید، دانستن جنسیت آن واقعاً مهم نیست. چرا که داشتن یک رابطه عالی، تامین غذای پرنده کافی و سالم و مراقبت مناسب از حیوان خانگیتان، تنها چیزی است که در دراز مدت واقعاً اهمیت دارد.

2 نظر

  1. 8 مارس , 2024
    tina

    سلام ببخشید یعنی عروس هلندی ماده اصلا نمیخونه و سخنگو نمیشه؟

    پاسخ
  2. 9 مارس , 2024
    علیسان

    سلام، عروس ماده میتونه صورت زرد داشته باشه؟

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.