چگونه با معضل کندن پر در پرندگان مقابله کنیم؟

کندن پر در پرندگان

اگر صاحب یک پرنده خانگی هستید، حتماً می‌دانید که آنها گاهی می‌توانند به موجودات عجیب و غریبی تبدیل شوند. مثلاً یکی از رفتارهایی که ممکن است پرنده شما از خود نشان بدهد، کندن پر است. کندن پر در پرندگان می‌تواند آنها را به طور جدی دچار مشکل کند. اما چرا پرندگان این کار را انجام می‌دهند؟ آیا این یک وضعیت پزشکی است یا یک مسئله رفتاری؟ یا شاید هم آنها فقط قصد دارند با این کار توجه شما را به خود جلب کنند! برای یافتن پاسخ این سوالات تنها کافی است تا در ادامه این مطلب از دانه مارکت همراه ما باشید.

دلایل کندن پر در پرندگان

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است پرنده خانگی شما به خاطر آنها شروع به کندن پرهای خود کند. در برخی موارد، کندن پر حتی ممکن است یک مسئله ژنتیکی باشد. از این رو اگر پرنده شما به صورت ژنتیکی به این مشکل دچار است، احتمالاً نمی‌توانید کار زیادی برای جلوگیری از آن انجام دهید.

با همه اینها نباید فراموش کنید که علت دقیق کندن پر در پرندگان، همیشه مشخص نیست و چندین علت بالقوه وجود دارد که دامپزشکان اغلب برای یافتن مشکلی که سبب بروز این رفتار در پرنده شما شده است، آنها را بررسی می‌کنند. به طور کلی معمولاً شرایط پزشکی زمینه‌ای مانند انگل‌های پوستی، آلرژی‌ها و عفونت‌های قارچی یا باکتریایی پوست می‌تواند منجر به کندن پر شود.

علاوه بر این، عدم تعادل در متابولیسم پرنده یا کمبود برخی از ویتامین‌ها نیز می‌تواند منجر به تغییرات فیزیولوژیکی شود که پرها را مستعد ریزش می‌کند. در این بین تصور می‌شود که عوامل روانی از جمله بی حوصلگی، استرس و تحریک بیش از حد نیز در بروز این رفتار نقش دارند. از این رو به طور کلی می‌توان گفت که در بسیاری از موارد، ترکیبی از عوامل مختلف فیزیکی و روانی، این رفتار مخرب را ایجاد می‌کنند.
اما نگران نباشید. چرا که خوشبختانه، با مراقبت‌های پزشکی مناسب و غنی سازی محیط، اکثر پرندگان می‌توانند این رفتار را ترک کرده و با موفقیت پرهای خود را احیا کنند.

نشانه‌های کندن پر در پرندگان

اگر از یک پرنده خانگی نگهداری می‌کنید باید حتماً از علائم کندن پر در پرندگان آگاه باشید. چرا که کندن پر یک بیماری جدی است که در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به بروز مشکلات سلامتی و حتی مرگ پرنده شما شود. همانطور که گفتیم دلایلِ احتمالی زیادی برای کندن پر وجود دارد که اغلب با استرس یا کسالت همراه است. بنابراین شما باید مراقب این نشانه های آشکار باشید تا بتوانید از دوست پردار خود به خوبی مراقبت کنید.

نقاط طاس

یکی از واضحترین نشانه های کندن پر، وجود نقطه‌های بدون پر و طاس روی بدن پرنده است. بنابراین اگر متوجه شدید پرنده‌تان شروع به از دست دادن پر کرده، بهتر است بدن او را به دقت جهت یافتن نقاط طاس بررسی کنید.

پرهای جویده شده

توجه داشته باشید که پرندگان گاهی به جای بیرون کشیدن پرهای خود، آنها را می‌جوند. این کار باعث می‌شود که پرها ساییده یا شکسته به نظر برسند.

لکه های خونین

اگر پرنده شما به قدری پرهای خود را بکند که پوستش دچار مشکل ‌شود، ممکن است شما بتوانید لکه های خونی را روی بدن او ببینید. توجه داشته باشید که این نشانه حاکی از آن است که پرنده شما نیاز به مراقبت‌های فوری پزشکی دارد.

ضایعات پوستی

برخی از پرندگان در اثر کندن پرها دچار زخم یا ضایعاتی روی پوست خود می‌شوند. فراموش نکنید که این زخم‌ها در صورت عدم درمان مناسب می‌توانند عفونی شوند.

تغییرات رفتاری

یکی دیگر از علائم رایج کندن پر در پرندگان، تغییر رفتار آنها است. بنابراین اگر پرنده شما آشفته یا بی‌قرار به نظر می‌رسد، این ممکن است به دلیل استرس یا بی حوصلگی باشد. همچنین برخی از پرندگان در صورت کندن بیش از حد پرهای خود، ممکن است شروع به خودزنی کنند.

کندن پر در پرندگان

پر آرایی با منقار چه تفاوتی با کندن پر در پرندگان دارد؟

پرندگان پرهای خود را از دو راه پر آرایی و پر کندن، تمیز کرده و در شرایط خوبی نگه می‌دارند. پر آرایی زمانی اتفاق می‌افتد که پرنده از منقار خود برای صاف کردن و مرتب کردن پرهایش استفاده می‌کند. این کار به از بین بردن کثیفی، زباله ها و انگل ها کمک کرده و همچنین پرها را تقویت می‌کند تا بهتر بتوانند در برابر عوامل بیرونی مقاومت کنند.
در مقابل پرنده ای که دچار معضل پر کَنی است، پرهای خود را بیرون می‌کشد که این عمل می‌تواند به دلیل استرس، بی حوصلگی یا یک وضعیت پزشکی رخ دهد. از آنجایی که کندن پر می‌تواند آسیب جدی به سلامت پرنده وارد کند، در صورت امکان باید از آن اجتناب شود.

چگونه از کندن پر در پرندگان جلوگیری کنیم؟

همانطور که گفتیم کندن پر می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. با این حال چند کار وجود دارد که به وسیله آنها می‌توانید از این کار پرنده خود جلوگیری کنید.
اولین قدم برای جلوگیری از کندن پر، درک این موضوع است که این رفتار در پرنده شما می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. اما برخی از رایج‌ترین دلایلی که پرندگان را وادار به این کار می‌کند، بی حوصلگی، استرس، سوء تغذیه و بیماری است. پس اگر پرنده شما در حال کندن پرهای خود است، مهم است که بفهمید کدامیک از این عوامل ممکن است باعث این رفتار او شده باشند. هنگامی که علت را شناختید، می‌توانید اقدامات زیر را برای رفع آن آغاز کنید.

  • اسیدهای چرب امگا را در رژیم غذایی پرنده خود بگنجانید

یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از کندن پر این است که مطمئن شوید در غذای پرنده شما اسیدهای چرب امگا کافی وجود دارد. چرا که اسیدهای چرب امگا برای حفظ سلامت پوست و پرها ضروری هستند. شما می‌توانید اسیدهای چرب امگا را در غذاهایی مانند ماهی، روغن بذر کتان و سبزیجات سبز برگ پیدا کنید. توجه نمایید که افزودن این موارد به رژیم غذایی پرنده شما می‌تواند به کاهش رفتار پر کندن کمک به سزایی نماید.

  • به پرنده خود اسباب بازی بدهید

راه دیگری که برای جلوگیری از کندن پر در پرندگان وجود دارد، این است که پرنده خود را سرگرم نگه دارید. چرا که بی حوصلگی یکی از رایجترین دلایلی است که پرندگان به خاطر آن شروع به کندن پرهای خود می‌کنند. بنابراین با تهیه اسباب بازی‌های مناسب، زمان پرنده خود را غنی سازی کنید. البته توجه داشته باشید که انواع مختلفی از اسباب‌ بازی‌های پرنده در بازار وجود دارند که بهتر است کمی وقت بگذارید و گزینه‌های موجود را بررسی کنید.

  • به یک روتین پایبند باشید

روتین برای پرندگان بسیار مهم است، بنابراین یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از کندن پرها، پایبندی به یک برنامه زمان بندی شده است. به عبارت دیگر شما باید پرنده خود را هر روز در یک زمان معین تغذیه کنید و دسترسی به فعالیت‌های غنی سازی را در فواصل منظم در طول روز برای او فراهم کنید. چرا که داشتن یک برنامه منظم به کاهش سطح استرس و جلوگیری از بی حوصلگی پرنده شما کمک می‌کند.

پرهای کنده شده را درمان کنید

اگر پرنده شما پرهای خود را می‌کند، فوراً برای درمان آن اقدام کنید. در اینجا چند راهکار وجود دارد که می‌توانید از آنها کمک بگیرید:

  • از دامپزشک کمک بگیرید

اگر به نظر می‌رسد که پرنده شما دارد پرهای خود را می‌کند، مهم است که برای متوقف کردن این کار از یک دامپزشک، کمک حرفه ای بگیرید. چرا که کندن پر همان اندازه که می‌تواند یک بخش طبیعی پوست اندازی باشد، ممکن است نشان دهنده یک مشکل پزشکی نیز باشد.
پرندگان معمولاً هنگام استرس یا اضطراب پرهای خود را می‌چینند و این رفتار در صورت عدم توجه می‌تواند منجر به خودزنی شود. توجه داشته باشید که دامپزشک می‌تواند به تعیین علت استرس پرنده شما کمک کند و بر این اساس، یک برنامه درمانی ایجاد کند.

  • از تکنیک های رفتار درمانی استفاده کنید

برخی از پرندگان نیاز اجباری به کندن پرهای خود دارند که این کار می‌تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود. به منظور کمک به این پرندگان، بسیاری از دامپزشکان استفاده از تکنیک های رفتار درمانی را توصیه می‌کنند. هدف از این نوع درمان، کمک به پرنده برای ایجاد مکانیسم های مقابله ای سالم تر و کاهش استرسی است که منجر به کندن پر در پرندگان می‌شود.

  • اضافه کردن یک دوست پردار یا حذف یکی از آنها از قفس

همراهی با یک پرنده دیگر گاهی می‌تواند ابزار قدرتمندی برای کمک به بهبودی رفتار پر کَنی در پرندگان باشد. چرا که حضور یک پرنده دیگر در واقع چیز تازه ای را در اختیار پرنده شما می‌گذارد تا روی آن تمرکز کند. پس این کار می‌تواند به کاهش سطح استرس و اضطراب پرنده‌تان کمک کند. علاوه بر این، پرنده جدید می‌تواند به عنوان یک الگو عمل کند و به پرنده شما نشان دهد که چگونه باید از پرهای خود مراقبت کند.
در مقابل حذف یک پرنده مهاجم یا قلدر از قفس نیز می‌تواند به کاهش سطح استرس پرنده و رشد پرهای او کمک کند. بنابراین نکته کلیدی در اینجا، فراهم کردن همراهی و حمایت برای کمک به بهبود پرنده شما است.

  • تغییر محل زندگی

یکی از شایع ترین دلایل کندن پر در پرندگان اضطراب است. پرندگان موجودات بسیار اجتماعی هستند و در محیط هایی که احساس امنیت و آرامش کنند، رشد می‌کنند. بنابراین وقتی مجبور باشند در قفس های تنگ زندگی کرده یا از پرندگان دیگر جدا شوند، ممکن است به شدت دچار استرس شوند. همین استرس نیز می‌تواند منجر به کندن پر و همچنین بسیاری از مشکلات سلامتی دیگر در دوست پردار شما شوند.

خبر خوب این است که برای حل این مشکل می‌توانید کارهایی زیادی را انجام دهید تا پرنده شما احساس راحتی بیشتری کند. برای مثال، سعی کنید چند اسباب‌ بازی یا سوف جدیدی را به قفس اضافه کنید. همچنین ممکن است بخواهید به پرنده خود اجازه دهید هر روز، چند ساعتی را از قفس خارج شود تا بتواند بال های خود را باز کرده و کاوش کند. ( برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « اهمیت و مزایای بازی کردن پرندگان خارج از قفس » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید. )

راه حل ساده دیگر این است که قفس را در مکانی قرار دهید که نور بیشتری دریافت کند. زیرا اغلب، پرندگان به دلیل اینکه محیط زندگی آنها خیلی تاریک است و شباهتی به محیط طبیعی آنها ندارد، دچار استرس و پر کنی می‌شوند. از این رو شما با ایجاد برخی تغییرات ساده در محیط، می‌توانید به پرنده خود کمک کنید تا احساس شادی و سلامتی بیشتری داشته باشد.

کندن پر در پرندگان

  • پرنده خود را حمام کنید

اگر شک دارید که پرنده شما در حال کندن پرهای خود است، یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از آن انجام دهید، این است که او را حمام کنید. آب گرم به آرامش پرنده کمک می‌کند و هرگونه زباله یا انگلی که ممکن است در پرهایش گیر کرده باشد را از بین می‌برد. علاوه بر این، حمام کردن می‌تواند به کاهش سطح استرس و تقویت رشد پرهای پرنده کمک کند. اما اگر پرنده شما با وجود حمام های منظم به کندن پرهای خود ادامه می‌دهد، ممکن است لازم باشد با یک دامپزشک یا رفتارشناس پرندگان مشورت کنید تا علت اصلی این مشکل را بیابید.

  • عوامل آلرژی زا را حذف کنید

عوامل آلرژی زا یکی از رایج‌ترین محرک های کندن پر هستند، بنابراین مهم است که آنها را از محیط پرنده خود حذف کنید. شما می‌توانید این کار را با تمیز کردن قفس پرنده به طور منظم و استفاده از تصفیه کننده ها یا فیلترهای هوا برای حذف مواد حساسیت زا انجام دهید. همچنین باید از استفاده از محصولات معطر در نزدیکی پرنده‌تان خودداری کنید، زیرا آنها ممکن است برای پرنده شما تحریک کننده باشند.

  • رژیم غذایی را با حذف دانه ها و افزودن سبزیجات تغییر دهید

تغییر در رژیم غذایی می‌تواند برای پرندگانی که پرهای خود را می‌کَنند، مفید باشد. بر این اساس دانه ها باید از رژیم غذایی حذف شوند، زیرا می‌توانند حاوی سطوح بالایی از چربی و قند باشند. در عوض شما می‌توانید سبزیجات را به رژیم غذایی پرنده خود اضافه نمایید. سبزیجات منبع خوبی از مواد مغذی از جمله ویتامین A و C هستند که برای سلامت پوست و پرهای پرندگان ضروری هستند. علاوه بر این، این مواد غذایی می‌توانند به کاهش سطح استرس کمک کنند.

آیا پرندگان ممکن است در اثر کندن پر بمیرند؟

در حالی که مطمئناً پَر کردن در پرندگان مسئله چندان جالبی نیست، اما بعید است که پرنده‌ای به خاطر این مشکل بمیرد. درست است که کندن پرها می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی شود، با این حال، تا زمانی که پرنده آب و غذای کافی دریافت می‌کند و قفسی جادار برای ورزش دارد، کندن پر نباید کشنده باشد.
البته ناگفته نماند که بسیاری از پرندگان در نهایت هنگامی که دیگر حوصله یا استرس نداشته باشند، کندن پرهای خود را متوقف می‌کنند. اما اگر پرنده شما با وجود داشتن یک محیط خوب به کندن پرهای خود ادامه می‌دهد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که او را برای معاینه نزد دامپزشک ببرید.

آیا جای پرهای کنده شده پُر می‌شود؟

پاسخ به این سوال به عوامل متعددی از جمله نوع پَر و دلیل کندن آن بستگی دارد. به عنوان مثال، پوست اندازی یک فرآیند طبیعی است که طی آن پرندگان پرهای قدیمی خود را می‌ریزند و پرهای جدید در می‌آورند. پس در طول پوست اندازی، غیرمعمول نیست که پرندگان پرهای خود را بیرون بیاورند. چرا که منتظر رشد پرهای جدید هستند. در چنین شرایطی، پرها معمولاً ظرف چند هفته دوباره رشد می‌کنند.
با این حال، اگر پرها به دلیل استرس یا عمداً کنده شوند، وضعیت متفاوت است. در این موارد، ممکن است ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد تا پرهای جدید دوباره رشد کنند و جای پرهای کنده شده پُر شود. علاوه بر این، پرهایی که توسط مواد شیمیایی یا سایر مواد آسیب دیده اند، ممکن است هرگز دوباره رشد نکنند.

کلام آخر

پرندگان موجودات عجیب و شگفت انگیزی هستند که میل آنها به کندن پرها برای صاحبانشان ناامیدکننده است. با این حال شما باید بدانید که کندن پر در پرندگان ممکن است به دلیل بی حوصلگی، استرس، اضطراب یا یک بیماری رخ دهد. از این رو بهتر است به جای ناامیدی به دنبال دلیل این مشکل و البته راهکار آن بگردید. در این مسیر حتماً از نکات بالا کمک بگیرید تا بتوانید در سریعترین زمان دوست پردار خود را از این بحران خارج کنید. در نهایت یادآور می‌شویم که برای مطالعه در خصوص سایر مشکلات پرندگان خانگی نیز می‌توانید مقالات دیگر ما را در وبلاگ دانه مارکت مطالعه نمایید و دان و غلات ارگانیک مورد نیازتان را هم از همین فروشگاه سفارش دهید.

4 نظر

  1. 25 اکتبر , 2023
    ترانه

    دوستان توجه داشته باشین که پرریزی با پرجوی یا پرکنی متفاوته. اول رفتار پرنده رو درک کنین بعد به دنبال درمان باشین

    پاسخ
  2. 30 اکتبر , 2023
    سولماز

    این کار در اکثر مواقع ریشه روانی داره بنابراین پرنده های افسرده و تنها بیشتر بهش دچار میشن

    پاسخ
  3. 3 نوامبر , 2023
    hoda

    دوستان با تجربه بگن که از اسپری پر جوی میشه برای جلوگیری از این کار استفاده کرد؟

    پاسخ
  4. 24 نوامبر , 2023
    دانه مارکت1

    سلام، هدی عزیز اسپری های پر جوی یا ضد پرکنی به همین منظور تولید شدن و میتونن در جلوگیری از رفتارهای مخرب پرندگان موثر باشن. با این حال بهتره با پیدا کردن ریشه روانی موضوع، راه مطمئن تری رو برای جلوگیری از این رفتار پرندتون پیدا کنین.

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.