فواید شاهدانه برای پرندگان؛ آیا پرنده می‌توانند شاهدانه یا دانه کنف بخورد؟

شاهدانه برای پرندگان
30 جولای , 2024 بدون نظر

در سالهای اخیر محبوبیت شاهدانه در بین متخصصان تغذیه و علاقه مندان به سلامتی افزایش یافته است. به طوری که این دانه ها از اسموتی‌ها گرفته تا کاسه‌های غلات به چشم می‌خورند و اغلب پرندگان نیز به خوردن آنها علاقمند هستند. اما ایا این دانه های ریز، منبع مناسبی برای تغذیه هستند و رژیم غذایی متعادلی را برای دوستان پردار ما فراهم می‌کنند؟ برای یافتن پاسخ این سوال و اشنایی با فواید و مضرات شاهدانه برای پرندگان، همراه ما باشید.

شاهدانه برای پرندگان

اگرچه دانه‌های شاهدانه معمولاً در ترکیب سایر دانه‌ها گنجانده نمی‌شوند، اما می‌توان آنها را بدون نگرانی در خصوص ایمن بودنشان امتحان کرد. شاهدانه یک گیاه مخدر است. اما دانه آن برای انسان در هر سنی بی ضرر است و با در نظر گرفتن برخی شرایط می‌توان از شاهدانه برای پرندگان نیز استفاده کرد.
به طور مثال شما می‌توانید این دانه را همراه با پوسته به پرندگان خود عرضه کنید. البته نباید فراموش کنید تعداد پرندگانی که می‌توانند پوسته را باز کرده و مغز آن را مصرف کنند، محدود هستند. پس بهتر است از بذر شاهدانه‌ پوست کنده شده، برای این منظور استفاده نمایید. در این میان اگر پرندگان شما ترجیح می‌دهند تا به رژیم غذایی معمول خود یعنی تخمه آفتابگردان و نیجر پایبند باشند، هم ممکن است بهتر باشد تا این نوع جدید از دانه را به تدریج به آنها معرفی کنید. ( مطلب مرتبط: « چرا از دانه های نیجر به عنوان غذای پرندگان استفاده کنیم؟ »)

آیا خوردن شاهدانه برای پرندگان ایمن است؟

همانطور که گفتیم بذر شاهدانه همان دانه ای است که از آن برای رشد گیاه کنف استفاده می‌شود و حاوی هیچ یک از ترکیبات روانگردان ماریجوانا نیست. با وجود این، می‌توان ادعا کرد که دانه های کنف یا شاهدانه ارگانیک برای تغذیه پرندگان بی خطر است. با این حال ناگفته نماند که شاهدانه، بر خلاف سایر انواع دانه ها، معمولاً در مخلوط بذر پرندگان وحشی وجود ندارد یا به عنوان تنها منبع غذایی به پرندگان داده نمی‌شود. دانه های شاهدانه منبع عالی پروتئین هستند و به دو شکل کامل و پوسته شده در دسترس هستند. دانه های کنف کامل و بدون پوسته رنگ سفید شفافی دارند، در حالی که رنگ شاهدانه با پوست، قهوه ای روشن یا برنز است. البته هر دو شکل این دانه دارای طعم و بافت مغزی هستند که آن را به یک منبع غذایی جذاب برای پرندگان تبدیل می‌کند.

فواید شاهدانه برای پرندگان

پرندگان در رژیم غذایی خود به مواد مغذی ارگانیک نیاز دارند و شاهدانه عنصر کلیدی برای ایجاد یک تعادل ایده آل از پروتئین و فیبر در رژیم غذایی پرندگان است. جدای از اینها، دانه های کنف سرشار از اسیدهای چرب مانند امگا 3 و امگا 6 نیز هستند که سیستم ایمنی سالمی را در پرندگان ایجاد می‌کنند تا از عفونت های پوستی و سایر شرایط نامطلوب جلوگیری شود.
آنها دارای محتوای فیبر و پروتئین بالا برای رشد عضلات هستند. در نتیجه در زمان جوجه ریزی، به رشد ماهیچه های سالم کمک می‌کنند و مانع از ایجاد بیماری های اسکلتی و عضلانی می‌شوند. علاوه بر اینها آنتی اکسیدان های محلول در چربی هم برای کمک به تولید مثل طیور و پرندگان ضروری هستند.
دانه های شاهدانه همینطور، حاوی اسید لینولئیک هستند که به پرندگان اجازه می‌دهد، توده بدنی سالمی داشته باشند و آنها را از خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و چاقی محافظت می‌کند. از این رو شما می‌توانید دانه های شاهدانه غنی از ویتامین را برای تقویت استقامت و سلامتی پرندگان دانه خواری که در طول روز به دنبال علوفه هستند، به آنها ارائه کنید. همچنین تحقیقات نشان داده است که شما این امکان را دارید تا در تمام طول سال به پرندگان خود دانه‌های کنف بدهید. اما استفاده از شاهدانه برای پرندگان به ‌ویژه در ماه‌های سردتر که تغییرات آب و هوایی قابل توجه، می‌تواند ذخایر تغذیه‌ای را از بین ببرد و پیدا کردن دیگر منابع مواد مغذی ضروری را برای پرندگان دشوار کند، بهتر است.

مضرات دانه کنف در رژیم غذایی پرندگان!

علیرغم تمام مواد مغذی حیاتی که دانه های کنف فراهم می‌کنند، مشکل رایجی که هنگام تهیه شاهدانه برای تغذیه پرندگان با آن مواجه خواهید شد، شکل آنها است. دانه های کنف به دو صورت با پوسته و پوسته شده در بازار وجود دارند. در این میان دانه های پوسته دار ممکن است پرندگانی با منقار کوچکتر را دچار خفگی کنند. چرا که جدا کردن پوسته شاهدانه با وجود اندازه کوچک آن برای بسیاری از پرندگان سخت است و دانه های بدون پوست نیز ممکن است باعث ایجاد سوء هاضمه شوند.
همچنین محتوای CBD دانه کنف باعث عوارض جانبی خفیفی می‌شود که از جمله آن می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • خستگی
  • کم آبی بدن
  • خواب آلودگی

البته ناگفته نماند که این عوارض جانبی می‌تواند به راحتی با افزودن چند دانه مکمل به تغذیه کننده پرنده خنثی شود. علاوه بر این، هیدراتاسیون نیز می‌تواند به جلوگیری از این علائم کمک کند. با همه اینها مصرف دانه شاهدانه باید در حد متوسط و قابل توجه باقی بماند تا جلوگیری از عوارض جانبی را تضمین کرده و تمام مواد مغذی حیاتی را به دوستان پردار شما ارائه دهد.

شاهدانه برای پرندگان

مصرف کدام دانه ها همراه با شاهدانه برای پرندگان بهتر است؟

اگر قصد دارید پرندگان خود را با شاهدانه تغذیه کنید، بهتر است این دانه را برای نخستین بار همراه با غلات دیگر به آنها ارائه کنید. برخی از این غلات ارزشمند که در بین همه پرندگان پر طرفدار است، عبارتند از:

  • دانه های آفتابگردان
  • خوشه ارزن
  • ذرت
  • دانه های کتان
  • دانه گلرنگ
  • کلزا

چه پرندگانی می‌توانند شاهدانه بخورند؟

فنچ ها و جیجاق های ابی هر دو می‌توانند پوسته های کنفی با رنگ قهوه ای یا خرمایی را از هم جدا کرده و مغز شاهدانه را بخورند. اما اگر شما از دانه های پوست کنده شده شاهدانه استفاده کنید، این دانه ها می‌توانند توسط گونه های گسترده تری از پرندگان مصرف شود. این کار پیش از هر چیز، به همه پرندگان دانه‌ خوار اجازه می‌دهد بدون اتلاف انرژی در تلاش برای شکستن پوسته‌ها، آنها را آزمایش کنند و ثانیاً از تجمع پوسته‌ها در محوطه شما یا قفس پرنده‌تان نیز جلوگیری می‌کند.

سوالات متداول

در اینجا با پاسخ به چند سوال پر تکرار در خصوص فواید شاهدانه برای پرندگان، مقاله را به پایان می‌رسانیم.

آیا پرندگان می توانند مغز شاهدانه یا کنف را بخورند؟

مغز شاهدانه در واقع همان دانه های کنف بدون پوست هستند. آنها جایگزین مناسبی برای دانه های کنف معمولی پوسته دار هستند زیرا خطر خفگی را از بین می‌برند. از سوی دیگر شاهدانه یک غذای فوق العاده برای پرندگان است. از این رو، داشتن نسخه بدون پوسته آن به پرندگان اجازه می‌دهد تا راحت تر آن را امتحان کنند و همین امر نیز در زمان صرفه جویی می‌کند. البته ناگفته نماند که پوسته دانه های شاهدانه، فیبر اضافی را برای پرنده شما فراهم می‌کند. با این حال، بسیاری معتقدند که استفاده از آن ارزش خطر خفگی را ندارد.

آیا پرندگان وحشی می‌توانند دانه کنف بخورند؟

افزودن دانه های کنف به فیدرها، پرندگان وحشی را جذب می‌کند، زیرا در طبیعت به آنها دسترسی ندارند. بذر شاهدانه از گیاه شاهدانه به دست می‌آید که پرندگان آن را مصرف نمی‌کنند. بنابراین، آنها با دانه های کنف در طبیعت ناآشنا هستند. به همین دلیل قرار دادن شاهدانه برای پرندگان در فیدرهای مختلف، به پرندگان وحشی این امکان را می‌دهد که از مزایای این دانه ارزشمند نیز بهره‌مند شوند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.