چرا از دانه نیجر به عنوان غذای پرندگان استفاده کنیم؟

دانه نیجر

دانه نیجر (niger یا nyger) یکی از دانه های محبوب و مورد علاقه پرندگان وحشی است، اما ما در مورد این دانه کوچک و عجیب چه می‌دانیم؟ خب به طور خلاصه نیجر یک نوع دانه است که شما می‌توانید از آن برای جذب پرندگان به حیاط خلوت خود استفاده کنید یا آن را داخل غذای پرنده خانگی خود بریزید. پس اگر پیش از این در رژیم غذایی پرندگان خود، از دانه های نیجر استفاده نکرده‌اید و یا فواید استفاده از آن را نمی‌دانید، تا انتهای این مطلب از دانه مارکت با ما همراه باشید.

نیجر چیست؟

نیجر یک دانه کوچک، ریز و سیاه رنگ است که از گل زرد گیاه دان سیاه یا همان (Guizotia abyssinica) به دست می‌آید. جالب است بدانید با وجود اینکه این دانه به گیاه خار ربطی ندارد، در بسیاری از موارد به عنوان “دانه خار” هم یاد می‌شود. این دانه اغلب در ارتفاعات اتیوپی و نقاطی در افریقا مانند مالاوی کشت می‌شود و به صورت تجاری در نیجریه و هند نیز تولید می‌شود.
دانه نیجر سرشار از روغن بوده و منبع مغذی برای تامین انرژی پرندگان حیاط خلوت شما است. با این حال نیجر یکی از گران ترین دانه های پرندگان نیز است. به همین دلیل شما می‌توانید برای کاهش هزینه ها، آن را به صورت محدود به دوستان پردار خود عرضه کنید. همچنین این دانه در مخلوط فنچ یا مخلوط دانه های قناری، یا دانه های ارزن کوچک هم یافت می‌شود که چون این مخلوط ها دارای نسبت های کوچک تری از نیجر هستند، اغلب ارزان تر از بسته های نیجر خالص به فروش می‌رسند.

چه پرندگانی دانه های نیجر را می‌خورند؟

اغلب پرندگان دانه خوار از خوردن نیجر لذت می‌برند. چرا که آنها معمولاً منقارهای کوچکتر و نوک تیزتری دارند که می توانند به راحتی چنین دانه های ریزی را پوست کنده و مغز غنی آن را بخورند. همچنین گونه‌های دیگری از پرندگان که از نیجر تغذیه می‌کنند، پرندگان زمین‌خوار هستند که پس از ریختن بذر گل‌ها، در بستر برگ‌ها، علوفه می‌کنند. این پرندگان به طور معمول در زیر فیدرهای حاوی نیجر جمع می‌شوند و پوسته‌های دور ریخته شده را برای یافتن دانه‌های بر زمین ریخته شده، الک می‌کنند.

برخی دیگر از پرندگان علاقمند به خوردن دانه نیجر عبارتند از:

  • فنچ های قرمز آمریکایی
  • بلدرچین کالیفرنیایی
  • فنچ های اروپایی
  • فنچ های خانگی
  • کبوترها
  • فنچ های بنفش
  • گنجشک ها
  • دارکوب ها

چرا نیجر در بین پرندگان دانه خوار محبوب است؟

دانه های نیجر سرشار از روغن و مواد مغذی بالایی هستند که آنها را به یک غذای فوق العاده برای پرندگان باغ در تمام طول سال تبدیل می‌کند. حتی بسیاری از پرورش دهندگان از نیجر به عنوان غذای زمستانی پرندگان نیز استفاده می‌کنند. زیرا این دانه ها به پرندگان باغ، کالری بیشتری می‌بخشند و به آنها کمک می‌کنند تا چربی لازم را ذخیره کرده و خود را در زمستان گرم نگه دارند. علاوه بر اینها مقدار بالای پروتئین موجود در نیجر به بازسازی پرهای دوستان پردار ما در هنگام پوست اندازی در طول سال نیز کمک می‌کند. در ادامه می‌توانید مقدار مواد مغذی موجود در هر 100 گرم دانه نیجر را در جدول زیر بررسی کنید.

کالری 515
چربی 39 گرم
سدیم 0 میلی گرم
پتاسیم 0 میلی گرم
شکر 0 گرم
فیبر 11 گرم
پروتئین 24 گرم
ویتامین A 0%
ویتامین C 0%
کلسیم 300%
آهن 57%

جذب پرندگان با دانه نیجر

برای جذب پرندگان با دانه های نیجر، ابتدا بهتر است فیدر مناسبی را انتخاب کنید که دارای توری کوچک یا درگاه های تغذیه ریزی باشد. این ویژگی‌ها از ریختن دانه ها و هدر رفت آنها جلوگیری می‌کند. از این رو فیدرهای جورابی شکل مشبک نرم یا فیدرهای دارای تور فلزی بادوام می‌توانند برای این کار مناسب‌تر باشند. همینطور توجه داشته باشید که برای بسیاری از پرندگان، ارائه دانه نیجر در زمستان بهترین گزینه است، زیرا بسیاری از پرندگان دانه خوار به سختی می‌توانند به منابع طبیعی بذر در زمستان دستیابی داشته باشند.

دانه نیجر

بنابراین استفاده از فیدرهای حاوی نیجر در این فصل مرسوم تر است. در این میان ناگفته نماند که شما برای تغذیه پرندگانی که قبلاً نیجر را امتحان نکرده‌اند، نیز می‌توانید این دانه را همراه با دانه های دیگر ارائه کنید تا پرنده به تدریج با نیجر اشنا شده و به آن عادت کند. فراموش نکنید که بسیاری از پرندگان نیجر را می‌خورند و افزودن این دانه مغذی و پر انرژی به ظرف غذای آنها، می‌تواند پرندگان دوست داشتنی زیادی را به حیاط خلوت شما بکشاند یا به عنوان غذای پرنده برای تغذیه فنچ های خانگی شما مورد استفاده قرار بگیرد.

کدام پرندگان دانه های نیجر را نمی‌خورند؟

شاید جالب باشد بدانید در حالی که این دانه جذابیت نسبتاً گسترده ای در حیاط خلوت دارد، برخی از پرندگان از خوردن آن اجتناب می‌کنند. به طور مثال پرندگان میوه خوار هیچ توجهی به نیجر ندارند و پرندگان شهد دوست مانند مرغ مگس خوار نیز فیدرهای حاوی نیجر نادیده می‌گیرند. همچنین پرندگانی که دارای منقارهای بزرگتری هستند مانند کاردینال ها و سارها نیز از آنجایی که نمی‌توانند با منقار خود به راحتی دانه های خار را بجوند، به احتمال زیاد از تغذیه کننده های دیگر استفاده کرده و سایر دانه ها را امتحان می‌کنند. پس اگر به دنبال جذب این پرندگان به حیاط خلوت خود هستید و یا از پرنده خانگی میوه خواری نگهداری می‌کنید، بهتر است از نیجر برای تغذیه انها استفاده نکنید.

در این میان گفتنی است حتی فنچ ها نیز اگر به غذاهای طبیعی دسترسی داشته باشند، ممکن است از فیدر نیجر صرف نظر کنند. پس اگر محوطه حیاط خلوت شما شامل گل های دانه دار فراوانی برای پرندگان است به احتمال زیاد آنها تا زمانی که ذخایر طبیعی بذر تمام شوند، فیدرهای اضافی را نادیده می‌گیرند. در این موارد، پرنده‌های حیاط خلوت اغلب در اواخر تابستان و پاییز که دانه‌های طبیعی فراوان هستند، از تغذیه‌ کننده‌های نیجر صرف نظر می‌کنند اما از اواخر پاییز تا اوایل زمستان این تغذیه‌ کننده‌ها را مورد استقبال قرار می‌دهند.

4 نظر

  1. 18 اکتبر , 2023
    دانیال

    سلام چه دونه هایی برای تقویت پر پرنده ها بهتره؟

    پاسخ
  2. 26 اکتبر , 2023
    دانه مارکت1

    سلام، دانیال عزیز رژیم های غذایی مبتنی بر دانه، کامل نیستن و نمیتونن تمامی نیازهای پرندگان رو به طور کامل رفع کنن. پس بهتره برای تقویت پرها با مشورت دامپزشک معتمدتون، از مکمل هایی که برای این منظور تولید میشن، کمک بگیرید.

    پاسخ
  3. 2 نوامبر , 2023
    نرگس

    سلام. با تشکر از مطالب خوبتون. نیجر تو ایران هم با همین اسم شناخته میشه؟

    پاسخ
  4. 4 نوامبر , 2023
    مدیر

    سلام. نرگس عزیز این دونه با اسم کتان سیاه هم در ایران شناخته میشه

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.