طوطی ملنگو – نگهداری طوطی ملنگو

طوطی ملنگو

طوطی طوق صورتی یا طوطی ملنگو یکی از پرنده‌های خانگی از انواع طوطی است. این پرنده بسیار محبوب است. این پرندگان بومی آفریقای شمالی و غربی در گینه، سنگال و جنوب موریتانی، همچنین از شرق تا غرب اوگاندا و جنوب سودان هستند. برخی از گونه‌های آن‌ها نیز در جنوب آسیا زندگی می‌کنند. طوطی ملنگو پرنده‌ای گران‌بها در صنعت حیوانات خانگی هستند.

در هند، این پرنده بسیار محبوب است. و توانایی سخن گفتن آن بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. همچنین داشتن یکی از این پرندگان، نمادی از محبوبیت در فرهنگ هند است. این پرندگان جذاب و زیبا می‌توانند 25 تا 30 سال زندگی کنند. در ادامه در مورد مهم‌ترین ویژگی‌های طوطی ملنگو و شرایط نگهداری از آن در خانه صحبت می‌شود.

ویژگی‌های طوطی طوق صورتی یا ملنگو

این طوطی با نام علمی Psittacula krameri به نام‌های دیگری مانند طوطی طوق دار هندی، طوطی طوق صورتی، طوطی سبز و طوطی ملنگو شناخته می‌شود از طوطی‌های بسیار جذاب و زیبا است. برخی از نمونه‌های این طوطی تا 50 سال نیز عمر می‌کنند. در زمان‌های دور که قابلیت تقلید صدای این پرنده کشف شد، هندی‌ها آن را مقدس خوانده و از آن در خانه نگهداری می‌کردند.

طوطی ملنگو

گونه محبوب ثروتمندان

این طوطی مخصوصا مورد توجه افراد ثروتمند قرار می‌گرفت. این پرنده به راحتی اهلی نمی‌شود و اگر به هنگام تولد در کنار انسان نباشد خصوصیات وحشی خود را حفظ می‌کند. طوطی ملنگو آبی و طوطی ملنگو زرد از نمونه‌های دیگر این پرنده دوست داشتنی هستند.

توانایی این پرنده در صحبت

پرورش این پرنده باعث به وجود آمدن گونه‌های مختلف با تنوع رنگی بیشتری شد. از این رو محبوبیت این پرنده نیز افزایش یافت. اندازه کوچک و زیبایی‌هایی که بر روی بدن این پرنده قرار دارد باعث محبوبیت و استفاده از آن به عنوان پرنده خانگی شده است. این پرنده از نظر صحبت کردن و توانایی تقلید در حد طوطی کاسکو نیست. اما توانایی‌های جذابی برای تقلید صدا و آواز خواندن دارد. از آن ‌جایی که این طوطی‌ها به صورت گله‌ای زندگی می‌کنند پرندگانی بسیار اجتماعی هستند.

سر و صدای طوطی ملنگو

طوطی ملنگو سخنگو سر و صدای زیادی دارد. و برای یادگیری کلمات و بازی‌های مختلف نیاز به تمرین بسیار زیادی دارد. به همین دلیل به عنوان یک طوطی بی استعداد شناخته می‌شود. رایج‌ترین نوع آن‌ها سبز رنگ بوده و رنگ‌های دیگر به علت کمیاب بودن گران قیمت‌تر هستند. سن و جنس این پرنده را تا قبل از سه سالگی نمی‌توان با اطمینان مشخص کرد. طوطی ملنگو ماده در هر بار تخم گذاری سه تا 4 عدد تخم می‌گذارد و زمانی نزدیک به 24 روز بر روی آن‌ها می‌خوابد. طوطی ملنگو ماده از جنس نر کوچک‌تر بوده و پرهای بهم ریخته‌ای دارد.

طوطی ملنگو

مراقبت و نگهداری طوطی ملنگو

تمام حیوانات خانگی به مراقبت و نگهداری نیاز دارند. طوطی ملنگو نیز از این قاعده به دور نیست و نیاز به نگهداری، هم صحبتی و همراهی دارد. در این صورت به راحتی به یکی از اعضای خانواده شما تبدیل می‌شود. با پرنده خود بازی کنید، برای او وقت بگذاری تا کلمات جدید و بازی‌های مختلف را یاد بگیرد. هرگز با ناراحتی و عصبانیت با طوطی ملنگو خود رفتار نکنید زیرا او از شما می‌ترسد و رفتارهای تهاجمی نشان می‌دهد.

قفس مناسب این گونه

برای نگهداری از طوطی ملنگو سخنگو باید قفسی بزرگ و جادار در نظر بگیرید. این پرنده دم بلندی دارد و باید درون قفس جا بگیرد. علاوه بر آن فضای قفس باید به صورت باشد که پرنده بتواند به راحتی درون آن حرکت کند. و مشغول بازی و جنب و جوش شود. پرنده را تنها به حال خود رها نکنید. زیرا ممکن است رفتارهای پرخاشگرانه نشان داده و اقدام به کندن پرهای خود نماید.

بهتر است گاهی اوقات پرنده را آزاد کرده تا در فضای مناسب مشغول پرواز و بازی شود. این طوطی حتی اگر پرهای چیده شده داشته باشد باز هم قابلیت و توانایی پرواز کردن دارد. از این رو اگر پرنده را با خود به گردش می‌برید حتما از قلاده استفاده کنید. و یا آن را با قفس آن را حمل کنید.

طوطی ملنگو

تغذیه طوطی ملنگو

این پرنده نیز همانند سایر طوطی‌ها باید تغذیه مناسبی داشته باشد. بادام پوست کنده شده، تخمه، میوه و سبزیجات از غذاهای مورد علاقه و مناسب برای این پرندگان هستند. در کنار موارد گفته شده می‌توانید از مکمل‌های غذایی یا خوراکی‌های غنی شده با ویتامین‌ها برای این پرنده استفاده کرد. بسیاری از طوطی‌های ملنگو به مرغ و غذاهای پختنی علاقه دارند. علاوه بر آن به لوبیا، غلات و برنج نیز علاقه دارند.

بهداشت و درمان

طوطی ملنگو پرنده‌ای قوی است و در طول عمر کمتر به بیماری مبتلا می‌شود. اما این پرنده نیز مشابه سایر پرندگان ممکن است درگیر بیماری شود. رایج‌ترین بیماری‌ها برای این نوع طوطی پسیتاکوز یا ذات الریه عفونی، عفونت قارچی آسپرژیلوز فومی گاتوس، پولیوماویروس و عفونت‌های باکتریایی می‌باشند. ‌از آن‌جایی که پرندگانی بسیار اجتماعی هستند در صورتی که تنها بمانند ممکن است به افسردگی مبتلا شوند. گاهی اوقات نیز اختلالات روانی برای آن‌ها پیش آمده که پرنده شروع به کندن پرهای خود می‌کند.

قیمت طوطی ملنگو و نکات خرید آن

اگر قصد خرید این پرنده زیبا را دارید بهتر است ابتدا به اطلاعات جامع و کاملی در مورد آن دست پیدا کنید. علاوه بر آن برای خرید حتما به مراکز معتبر فروش پرندگان مراجعه کنید. قیمت طوطی ملنگو با توجه به سن طوطی، نژاد آن، ویژگی‌های پرنده و وضعیت سلامت آن تعیین می‌شود. قبل از خرید حتما تمام موارد گفته شده را بررسی کنید.

مطالب مرتبط دیگر :

11 نظر

  1. 30 ژوئن , 2022
    رامین

    سلام ‌‌ من یه پرنده دارم ملنگو ماده تازه گرفتم از پرهاش کمی ریخته .که بعضی افراد میگن رفته تولک یه دونفر گفته بیماری پی دی اف دی . داره . شهرمون هم دامپزشک درست و حسابی نیست ولطفا راهنمایی میکنید من و

    پاسخ
  2. 23 جولای , 2022
    رویا

    فصل پر ریزی هست تو سال حتما می گیرن
    چه غذا های بهش می دی ؟

    پاسخ
  3. 1 آگوست , 2022
    مهران

    سلام، عوامل زیادی باعث پر ریزی میشن که تولک رفتن هم یکی از اون هاست ولی با توجه به اینکه پی بی اف دی یک بیماری مهم در این پرنده ها هست و علائم روی پر ها داره بهتره که تست بشه، توی اصفهان آزمایشگاه تشخیص دامپزشکی صدرا انجام میده.

    پاسخ
  4. 11 اکتبر , 2022
    الناز

    احتمالا زمان پرریزی سه.و اینکه تازه خریداری کردید مدتی تو لک .چیز خاصی نیست نگران نباشید فقط تا میتونید بهش توجه نشون بدید و باهاش حرف بزنید و گاهی اوقات تو‌خونع آزاد ولش کنید

    پاسخ
  5. 18 اکتبر , 2022
    ممد

    سلام من ی طوطی ملنگو ماده خریدم و اوردمش خونه ای طوطی اهلی نشده و خیلی خیلی ساکته ینی صداشم در نمیاد یه جیکشم در نمیاد نپرسیدم ببینم لال هس یا نه این عادیه ک صدا نمیده یا مشکلی داره تقریبا یک سالو ۲ ماه ایناشه

    پاسخ
  6. 14 نوامبر , 2022
    parande baz

    ببین باید خیلی باهاش تمرین کنی یا صدای پرنده هایی مثل خودش رو براش بزاری من خودم چند نمونه پرنده دارم چند نوع کاسکو عروس پاریس طوطی برزیل و ملنگو وقتی میخوای یه پرنده رو بخری اول باید سنش رو بپرسی جنسیت و خوراکش چی بوده و چه حرف هایی میزنه بیشتر ملنگو ها از بچگی تو قفس بزرگ میشن اون افراد که پرنده رو تو قفس میزارن میترسن از فرار کردنش و پر هاشو قیچی میکنن که اشتباهه باید صدای حرف زدن ملنگو براش بزاری و اول از همه باید بوس دادن رو بهش یاد بدی چون اولین کار راحت واسه ملنگو بوس دادنه و اگر با تمرین و تغذیه خوب خوب نشد احتمالا در اثر شوک نمیتونه حرف بزنه یا اگه پرنده تو خونه داری جلوی ملنگو بهش محبت کن از روی حسودیشم شده جیغ میزنه واسه اعلام حضور بعد برو حرف هایی که باهاش کار کردی رو بهش بگو از بوس شروع کن بعد بوس میده

    پاسخ
  7. 22 نوامبر , 2022
    مهدی

    سلام…درسته اینا کارهای پیش پا افتاده و راحت و در دسترسی هست که میشه انجام داد👌
    درسته

    پاسخ
  8. 9 ژانویه , 2023
    داود حسینی

    با عرض سلام خدمت شما ادمین عزیز .
    من چند ماهی میشود طوطی ملنگو زرد رنگ خریدم هفت ماهه بود الان خوب شده جسه و رفتارش عالی هستش و مریضی خاصی نداره دمش خیلی قشنگ و بلند بود ولی دو ماه سه ماهی میشه همه دمش رو کنده کلا که دیکه اصلا الان دم نداره همه رو از بیخ می شکنه ممنون میشم اگر علت رو بهم بگین ویا کمکم کنین با تشکر از شما .

    پاسخ
  9. 4 آوریل , 2023
    اجتمانو

    ممنون از این مطلب کاربردی

    پاسخ
  10. 5 ژانویه , 2024
    معین 🍻🫀

    من میخوام یه پرنده بخرم ولی اگر مریضی داشته باشه باید به چی توجه کنم وقت خرید

    پاسخ
  11. 16 ژانویه , 2024
    دانه مارکت1

    سلام معین عزیز، متاسفانه بعضی از بیماری های پرندگان از روی ظاهر اونها قابل تشخیص نیست. با این حال در زمان خرید یک پرنده شما باید به حال عمومی اون توجه کنید. پرندگان سالم اغلب بازیگوش، سرحال و پر جنب و جوش هستند. حالت چشمها و شفافیت اونها هم مهمه. شکل پرها هم باید یک دست و مرتب باشه و در نهایت پاهای پرنده نباید متورم، قرمز یا خشک باشند. این عوامل نشون میده که پرنده انتخابی شما در شرایط مناسبی نگهداری شده.

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.