درباره طوطی صخره دوست (طوطی صخره ای) چه می‌دانید؟

طوطی صخره دوست

طوطی صخره دوست که برخی آن را با نام طوطی صخره ای می‌شناسند، یک پرنده چاق و بامزه است. این طوطی که با نام‌های دیگری چون Rock Elegant نیز شناخته می‌شود، شخصیت دوستانه و روحیه پر شیطنتی دارد. اما اگر از آن به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌کنید، باید بدانید که ممکن است کمی بیشتر از طوطی‌های دیگر نیاز به مراقبت و صبر داشته باشد. در ادامه این مطلب از دانه مارکت بیشتر با این دوست پردارمان آشنا می‌شویم؛ با ما همراه باشید.

ویژگی‌های ظاهری طوطی صخره دوست

جنس Neophema تعدادی از محبوبترین طوطی های خانگی در استرالیا را در خود جای داده است که طوطی صخره ای یکی از آنها است. این نوع طوطی دارای ویژگی‌هایی نظیر بدن گرد و چاق، سر کوچک و منقاری کوچکتر و دم بلند مخروطی شکلی در ظاهر خود است که به راحتی این پرنده را از دیگر طوطی‌ها قابل تشخیص می‌کند. طول بزرگسالان به طور متوسط به 9 اینچ (22 سانتی متر) می‌رسد و این پرنده می‌تواند حدود 2.5 اونس (70 گرم) وزن داشته باشد. البته لازم به ذکر است که تقریباً نیمی از طول کلی بدن آنها، به دم اختصاص دارد.

بدن این پرنده تقریباً به طور کامل سبز زیتونی، با رنگ های قهوه ای است. البته پایین تنه و سینه روشن تر و زردتر از سایر قسمتها است. نوک بال ها و دم نیز دارای رنگ مشکی و رگه هایی از آبی تیره است. در بالای منقار هم یک نوار آبی وجود دارد که یکی از ویژگی‌های متمایز کننده این پرنده است. از این رو یک نگاه کلی به این طوطی می‌تواند به شما بگوید که رنگارنگ بودن، همیشه معیار زیبایی یک طوطی نیست. گاهی اوقات، در سادگی و رنگ های لطیف هم جذابیت برازنده ای وجود دارد و طوطی صخره دوست دقیقاً این را به ما نشان می‌دهد.

زیستگاه؛ طوطی صخره ای کجا زندگی می‌کند؟

همانطور که از نام این پرنده مشخص است، زیستگاه طبیعی این طوطی، مناطق صخره ای و ساحلی جنوب استرالیا است. بنابراین زیستگاه آنها از روب در جنوب، تا خلیج کوسه در غرب گسترش می‌یابد. آنها تقریباً همیشه در نزدیکی سطح دریا هستند و در جزایر کوچک دور از ساحل تولید مثل می‌کنند. چرا که این کار به آنها، دفاع خوبی در برابر شکارچیان بالقوه می‌دهد. این پرندگان همچنین در بوته زارهای ساحلی، مناطق خشک و حرا نیز دیده می‌شوند.

رژیم غذایی و تغذیه؛ طوطی صخره دوست چه می‌خورد؟

در طبیعت، این طوطی ها به عنوان تغذیه کننده زمین شناخته می‌شوند و به خوردن انواع دانه های علف و میوه ها علاقه نشان می‌دهند. رژیم غذایی آنها شامل درختچه ها و گیاهان هالوفیتیک از جمله Carpobrotus aequilaterus و C. crystallinum است و اغلب گندم ریخته شده روی زمین را هم مصرف می‌کنند. با این حال در اسارت، آنها به یک رژیم غذایی متعادل نیاز دارند که در مقایسه با سایر اعضای خانواده Neophema بهتر است. مخلوط دانه‌های کوچک، میوه‌ها و سبزیجات تازه و گاه به گاه خوردن غذای طوطی تجاری برای این پرندگان عالی است. البته شما باید مطمئن شوید که به مقدار مناسب به پرنده خود غذا می‌دهید. چرا که آنها فوق العاده مستعد چاق شدن هستند.
برای این کار بد نیست مخطوط‌هایی نظیر بذر قناری، جو، گلرنگ، نیجر و آفتابگردان را به صورت محدود استفاده نمایید. در عوض می‌توانید شاخه ارزن، سبزیجات دارای برگ سبز مانند چغندر سوئیسی، کاهو، خارپشت، قاصدک، علف جوجه و سبزیجات دیگری مثل هویج، کرفس، نخود سبز در غلاف و لوبیا را در رژیم غذایی پرنده خود جای دهید.

پرورش و تولید مثل در طوطی صخره دوست

به طور کلی فصل تولید مثل برای این پرنده اوت تا دسامبر و گاهی اوقات نیز فوریه است. در طبیعت این پرندگان لانه را در شکاف بین صخره ها یا مناطق ساحلی می‌سازند و به ندرت در لانه های قدیمی پرندگان دریایی نیز ساکن می‌شوند. با این حال برای پرورش آنها در اسارت، شما باید یک جعبه با حداقل اندازه ۱۲×۱۲×۲۵ سانتی‌متری را در یک قفس بزرگ در اختیار پرنده قرار دهید. توجه داشته باشید طوطی صخره دوست با اینکه واقعاً بزرگ نیست اما برای شاد بودن به فضای زیادی نیاز دارد. بنابراین اگر فضای کافی برای پرسه زدن و اکتشاف به پرنده داده نشود، طوطی، چاق و افسرده می‌شود.

طوطی صخره دوست

همچنین ناگفته نماند که هر کلاچ شامل 4 تا 5 تخم بیضی شکل با ابعاد 24.0 × 19.5 میلی متر است. جوجه کشی 18 الی 19 روز به طول می‌انجامد و جوجه ها 4 تا 5 هفته به والدین خود وابسته هستند. ( برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تولید مثل طوطی‌ها می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « روش جفت گیری و تولید مثل طوطی‌ها چگونه است؟ » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.)

مراقبت و نگهداری از طوطی صخره ای

به طور کلی نگهداری از این طوطی تا حدودی در استرالیا رایج است و در جاهای دیگر چنین نیست. با این حال اگر شما شانس مراقبت از این پرندگان را پیدا کرده‌اید، باید بدانید که طول عمر آنها حدود 12 سال است، اما با مراقبت خوب و به ویژه رژیم غذایی مناسب طوطی صخره دوست شما می‌تواند حتی بیشتر از این مقدار نیز عمر کند.
توانایی چشمگیر سازگاری به طوطی صخره ای اجازه داده است تا در یک زیستگاه طبیعی خشن رشد کند. از این رو برای نگهداری آنها در اسارت ابتدا باید این پرنده را با شرایط خانه سازگار کنید. توجه داشته باشید که آنها علاوه بر یک قفس جادار، به آزادی حرکت در اتاق ها نیز نیاز دارند. چرا که چاقی یک تهدید واقعی برای این پرندگان است و بهتر است با یک رژیم غذایی متعادل و ورزش فراوان با آن مقابله کنید.

ناگفته نماند که صدای این طوطی خیلی بلند نیست و این باعث می‌شود که آنها انتخاب خوبی برای آپارتمان ‌نشینی باشند. این پرندگان معمولاً در طول پرواز یا در زمان غذا خوردن، تماس‌های طبیعی خود را تکرار می‌کنند که شامل صدای جیر جیرهای مختلف و صدای توییت است.

شخصیت و الگوهای رفتاری

این طوطی‌های غیر معمول، کاملاً باهوش هستند و اگر اجازه داده شود به کاشفان کوچکِ کنجکاوی تبدیل می‌شوند. آنها همیشه از نوازش و مهربانی استقبال می‌کنند، بنابراین هرگز آنها را از خراش های سر و نوازش های ملایم محروم نکنید. توجه داشته باشید که این نوع طوطی ذاتاً مطیع و دوست داشتنی است اما داشتن تعامل اجتماعی با پرورش دهنده برای این پرنده، یک الزام مطلق است. چرا که این کار تضمین می‌کند که پرنده خانگی شما خوشحال و پر نشاط باقی بماند. از این رو می‌توان گفت که طوطی صخره دوست با کمی تلاش برای مراقبت و عشق فراوان، یک پرنده خانگی عالی برای مجردها و خانواده ها خواهد بود.

جمعیت و تهدیدهای جمعیتی

تعداد کل جمعیت این پرندگان در جهان ناشناخته است. اما به طور کلی آنها گونه ای هستند که کمترین نگرانی را دارند و تعدادشان ثابت است. همچنین این پرندگان با اینکه در سطح جهانی تهدید نمی‌شوند اما ممکن است جمعیتشان به دلیل شکار گونه های مهاجم مانند موش، روباه، مارمولک و گربه کاهش پیدا کند.

حرف آخر

طوطی صخره دوست از جمله پرندگان خانگی محبوب در استرالیا است که در زیستگاه طبیعی پر خطری زندگی‌ می‌کند. این پرنده از جمله طوطی‌های کنجکاو و بازیگوش است که استعداد بالایی در چاقی دارد. از این رو بهتر است طوطی صخره ای خود را با غذا و دانه های ارگانیک و مطمئن تغذیه کنید. برای این منظور شما می‌توانید از محصولات ما در فروشگاه دانه مارکت دیدن نمایید و سایر مطالب مورد نیاز در خصوص پرورش طوطی‌ها را نیز در وبلاگ ما بخوانید.

2 نظر

  1. 1 نوامبر , 2023
    مهدی

    خیلی جالب بود. اصلا فکر نمیکردم پرنده های این خانواده اینقدر از هم متفاوت باشن

    پاسخ
  2. 3 نوامبر , 2023
    نادر بهمنی

    محل زندگی طوطی ها تو طبیعت و زیستگاه اونها خیلی متنوعه. اونوقت ما اینا رو میگیریم همشون رو بدون توجه به علایق و نیازهاشون تو یه قفس کوچیک حبس میکنیم. واقعا باعث تاسفه

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.