روش جفت گیری و تولید مثل طوطی‌ ها چگونه است؟

تولید مثل طوطی‌
15 ژوئن , 2023 1 دیدگاه

رفتار طوطی‌ها در رابطه با جفت‌گیری و تولید مثل، درست مانند یک فیلم عاشقانه است. چرا که این پرندگان، روش‌های خاص خود را برای یافتن جفت و رفتار با شریک زندگی خود دارند. آنها اغلب تک همسر هستند و زمانی که موقعیت یا فصل، مناسب باشد، جفت می‌شوند. در این مطلب از دانه مارکت قصد داریم بیشتر در خصوص این موقعیت زمانی و تولید مثل طوطی‌ ها صحبت کنیم؛ پس اگر به این موضوع علاقمند هستید تا انتهای متن ما را همراهی کنید.

روش‌های جذب همسر در طوطی سانان

هر طوطی قبل از رسیدن به فرایند جفتگیری و تولید مثل باید برای خود یک جفت پیدا کند. همانطور که گفتیم طوطی ها ذاتاً تک همسر هستند. به این معنی که پس از یافتن جفت، معمولاً تا آخر عمر با یکدیگر می‌مانند. اما چه عواملی در انتخاب همسر دخیل هستند؟ معمولاً نرها هنگام جذب یک ماده باید با نرهای دیگر رقابت کنند. در این مرحله طوطی نر سعی می‌کند با تاکتیک‌های متفاوتی توجه ماده را به خود جلب کند تا ماده از میان خیل انبوه خواستگاران او را انتخاب کند. از جمله این تاکتیک ها می‌توان به قدم زدن باشکوه، زیبایی پرها، شخصیت، قلمرو و فراوانی غذا اشاره کرد!

عواملی که معمولاً جفت را جذب می‌کنند

بر اساس مطالعات مختلف، فاکتورهای خاصی وجود دارد که نظر طوطی ماده را به خود جلب می‌کند. مثلاً طوطی‌هایی با پرهای روشن به راحتی جفت را جذب می‌کنند. زیرا روشن بودن پرهای نر، نشان دهنده سلامت و مصونیت او در برابر بیماری ها است. اندازه طوطی نر و تعداد پرهای او نیز در این زمینه موثر است. جدا از ظاهر فیزیکی، هوش و شخصیت نیز نقش زیادی در جذب جفت دارد. همچنین طوطی نری که صدای آواز بلندتری دارد در مقایسه با رقیبی با صدای ملایم‌تر، می‌تواند راحت‌تر جفت پیدا کند. توانایی آنها در بازگرداندن غذا نیز نشان دهنده تواناییشان در تغذیه جوجه‌ها است.

تولید مثل طوطی‌

علاوه بر اینها، فراوانی غذا و ایمنی محل قلمرو طوطی نیز نشان دهنده مناسب بودن جفت است. از رو می‌توان گفت که انتخاب همسر در دنیای طوطی‌ها فوق‌العاده رقابتی است.

طوطی‌ها چه زمانی جفت می‌شوند؟

طوطی‌ها در فصلی که به اصطلاح “فصل جفتگیری” نامیده می‌شود، جفت می‌شوند. این فصل معمولاً در طول بهار یا ماه های گرمتر زیستگاه آنها است. در این مدت، هورمون‌های جنسی طوطی‌ها توسط هوای گرم تحریک می‌شود و دمای بالاتر میل طوطی ها برای تولید مثل را افزایش می‌دهد. همچنین در این زمان است که ماده ها به سمت نرها جذب می‌شوند و نرها برای تحت تأثیر قرار دادن ماده، تلاش می‌کنند!

علاوه بر اینها، هوای گرمتر محیط مناسبی برای جوجه کشی و تامین غذای فراوان است. جالب است بدانید طوطی‌های متوسط در حدود 2 تا 4 سالگی و طوطی‌های بزرگ در 3 تا 6 سالگی به سن جفتگیری می‌رسند.

تولید مثل طوطی

پس از خواستگاری و انتخاب جفت، حال زمان جفتگیری فرا می‌رسد. طوطی‌ها مانند بیشتر پرندگان از طریق جنسی تولید مثل می‌کنند. به این معنا که تولید مثل طوطی نتیجه جفتگیری بین نر و ماده است. طوطی‌های نر و ماده از آنجایی که یک گونه تک شکل هستند، ساختار کاملاً یکسانی دارند و تنها شاخصهای فیزیکی که آنها برای جنسیت خود دارند، نظم درونی آنها است که تشخیص آن بدون بررسی کامل تقریباً غیرممکن است. چرا که بر خلاف پستانداران، طوطی‌های نر، آلت تناسلی ندارند. آنها دارای یک منفذ کوچک و محفظه مانند، به نام کلواکا (Cloaca) هستند که در آن بیضه ها، اسپرم را آزاد می‌کنند. جالب اینجا است که ماده ها نیز دارای کلواکا هستند که در آن تخمک از تخمدان آزاد می‌شود. در نتیجه کلواکا عضو اصلی برای پرورش در میان طوطی ها است و در هر دو جنس نر و ماده وجود دارد!

وقتی هورمون‌ها آزاد می‌شوند و کلواکا فعال می‌شود، نر روی ماده قرار می‌گیرد و جفتگیری صورت می‌گیرد. ناگفته نماند که رفتارهای تماس فیزیکی بین دو پرنده در مجموع، تنها چند ثانیه طول می‌کشد. پس وقتی که نر از روی ماده پایین می‌آید، به این معنا است که جفتگیری انجام شده است.

تخم گذاری در طوطی سانان

طوطی‌ها نیز مانند بسیاری از گونه های پرندگان به جای زایمان، تخم می‌گذارند. به همین خاطر آنها لانه مناسبی را برای تخم ها و جوجه هایی که بعداً از تخم بیرون می‌آیند، آماده می‌کنند. پس از جفتگیری، اسپرم تخمک را بارور کرده و شروع به تشکیل تخم می‌کند. معمولاً حدود 24-26 ساعت طول می‌کشد تا در نهایت تخم گذاری شود! اگرچه باید توجه داشت که قرار گرفتن در معرض دما و نور نیز بر تخمک گذاری تأثیر می‌گذارد. طوطی ها به طور کلی بسته به گونه خود، 2 تا 8 تخم در هر کلاچ می‌گذارند و 18 تا 30 روز طول می‌کشد تا جوجه‌ها از تخم بیرون بیایند!

تولید مثل طوطی‌

لازم به ذکر است طوطی‌های ماده، تخم‌های بارور نشده نمی‌گذارند. بنابراین ماده‌هایی که جفت نگرفته‌اند، تخم‌گذاری نمی‌کنند. آنها همچنین اگر تخم گذاری مناسبی نداشته باشند، تخم نمی‌گذارند. از این رو ساختن یا دسترسی به لانه زمانی که یک طوطی جفتی را جذب می‌کند، اهمیت زیادی دارد. (برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « 5 روش برای تشخیص ناباروری تخم پرنده » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.)

طوطی ها هر چند وقت یک بار تولید مثل می‌کنند؟

طوطی ها معمولاً یک بار در سال تولید مثل می‌کنند، اما برخی از گونه ها تا سه بار در سال هم تولید مثل دارند. با این حال به طور کلی طوطی ها معمولاً بعد از جوجه ریزی روی مراقبت از بچه های خود تمرکز می‌کنند و به جای تولید انبوه، تلاش می‌کنند تا جوجه‌ها را به درستی پرورش دهند. دلیل این امر نیز ترشح هورمونی فصلی است که آنها را مجبور به تولید مثل می‌کند، بنابراین وقتی هوا سردتر است، تمایلی به جفتگیری ندارند.

همچنین لازم به ذکر است که تولید مثل طوطی‌ ها بیش از سه بار در سال می‌تواند بر روی ماده تأثیر منفی گذاشته و منجر به بروز مشکلات سلامتی در پرنده شود. پرورش انبوه طوطی ها به دلیل نیاز به کلسیم مورد نیاز برای ساخت پوسته تخم ها می‌تواند منجر به هیپوکلسمی شود. همچنین به دلیل فشار فیزیکی که ماده ها هنگام تخمگذاری باید متحمل شوند، این کار می‌تواند عوارض مختلف سلامتی را نیز در پی داشته باشد. از این رو پرورش دهندگان باید حتماً قبل از فصل جفتگیری پرنده خود را با بهترین نوع از غذای طوطی تغذیه کنند و از جفتگیری بیش از اندازه پرهیز نمایند.

حرف آخر

طوطی ها شباهتهای زیادی با دیگر گونه‌های پرندگان دارند، اما رفتارهای جفتگیری آنها منحصر به فرد است. آنها همه عمر خود را با یک شریک زندگی می‌کنند، روی مراقبت از جوجه‌های خود تمرکز می‌کنند و رفتار جالبی با جفت خود دارند. اگر تمایل دارید تا بیشتر در خصوص خانواده طوطیسانان، تولید مثل طوطی‌ ها و انواع مختلف این پرنده بخوانید، حتماً سری به وبلاگ ما بزنید و دان و غلات مورد نیاز برای تغذیه پرنده‌تان را نیز از دانه مارکت خریداری کنید.

1 دیدگاه

  1. 30 اکتبر , 2023
    علیزاده

    خیلی اطلاعات مفیدی بود، ممنونم از شما بابت مطالب خوبتون

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.