صدف خوار ابلق و ویژگی‌های ظاهری آن

صدف خوار ابلق
2 فوریه , 2023 1 دیدگاه

صدف خوار ابلق یا همان (Pied Oystercatcher) یک پرنده بزرگ، به رنگ سیاه و سفید است که طولش به 50 سانتی‌متر می‌رسد. هر دو جنس نر و ماده این پرنده شبیه به هم هستند با این حال پرنده ماده، نوک بلندتر و باریک‌تری دارد. این گونه در سراسر خط ساحلی استرالیا پراکنده است. اگرچه بیشتر در تاسمانیای ساحلی و بخش‌هایی از ویکتوریا، مانند کرنر اینلت، رایج است. در نیوساوت ویلز جمعیت صدف خوار ابلق در سراسر ساحل پراکنده شده است و تخمین زده می‌شود که کمتر از 200 جفت زادآور از این پرنده در این ایالت وجود داشته باشند. در ادامه این مقاله از دانه مارکت شما را بیشتر با ویژگی‌های ظاهری و رفتاری این پرنده آشنا می‌کنیم پس تا انتها مطلب همراه ما باشید.

صدف خوار ابلق چگونه پرنده ای است؟

پشت، سر و سینه صدف خوار ابلق سیاه و شکم، کفل و دم او سفید رنگ است. البته نوک دم هم سیاه است. بالها نیز در این پرنده سیاه هستند و نوار سفید باریکی در قسمت بالایی آنها وجود دارد. همچنین زیر بال نیز با پرهایی به رنگ سفید پوشیده شده اند. حلقه چشم، عنبیه و منقار پرنده صدف خوار، نارنجی مایل به قرمز درخشان و پاهای آن به رنگ صورتی مرجانی است.
پرندگان جوان هم از نظر ظاهری شبیه به بزرگسالان هستند، اما رنگ های قرمز و نارنجیِ شدید، کمتر در آنها به چشم می‌خورد. همچنین این پرندگان بیشتر به رنگ قهوه ای دیده می‌شوند تا سیاه. شایان ذکر است که این گونه از پرنده با انسان رابطه خوبی ندارد از این رو به ندرت اجازه می‌دهد که بشر به او نزدیک شود.

صدف خوار ابلق

زیستگاه و اکولوژی پرنده صدف خوار

این نوع پرنده خلیج ها، سواحل باز و سواحل شنی را برای سکونت ترجیح می‌دهد. از این رو بیشتر در بخش‌های ساحلی یا دهانه رودخانه‌ها لانه می‌سازد، اگرچه گاهی اوقات از مناطق باتلاقی یا چمنزار نیز برای این کار استفاده می‌کند. لانه ها به شکل گودال‌های کم عمقی در شن و ماسه در بالای علامت جزر و مد هستند که اغلب در میان جلبک های دریایی، صدف‌ها و سنگ‌های کوچک به چشم می‌خورند. در خصوص پراکنش منطقه ای و زیستگاه این پرندگان هم می‌توانیم به ساحل شمالی NSW، اقیانوس، کوئینزلند جنوب شرقی و حوضه سیدنی اشاره کنیم. در نهایت گفتنی است اگرچه این پرندگان به ندرت دور از ساحل به چشم می‌خورند اما ممکن است گاهی به هنگام شکار در گلزارهای دهانه رودخانه و مراتع کوتاه نیز یافت شوند.

تغذیه و رژیم غذایی؛ صدف خوار ابلق چه می‌خورد؟

هر چند که نام این پرنده تا حدودی، نوع تغذیه آن را مشخص می‌کند اما باید بگوییم که صدف خوار ابلق از چیزهایی بیشتر از نرم تنان دوکفه‌ای تغذیه می‌کند. بر این اساس کرم ها، سخت پوستان، حشرات، خرچنگ ها و ماهی های کوچک روی ماسه از دیگر مواد غذایی مورد علاقه این پرندگان هستند.
در این میان جالب است بدانید این پرندگان برای باز کردن یا شکستن پوسته صدف ها از ابزارهای مختلف مانند سنگ یا پوسته سایر صدف‌ها استفاده می‌کنند. در برخی مواقع نیز صدف خوارها از نوک بلند و قوی خود برای بریدن ماهیچه های ادکتور (که دو نیمه پوسته صدف را در کنار هم نگه می‌دارند) استفاده می‌کنند تا محتویات نرم داخل صدف‌ها را بخورند. غذایی که آن را با کاوش در حفره های بلند و یا گل و ماسه پیدا کرده‌اند.
برای کسب اطلاعات لازم در خصوص سایر پرندگان گوشت خوار، مقاله دیگر ما را با عنوان « همه چیز در مورد لک لک‌ ها و خصوصیات جالب آنها! » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.

صدای صدف خوار ابلق چگونه است؟

صدایی که اغلب از این پرنده شنیده می‌شود بلند و تند و شبیه به «kurvee-kurvee-kurvee» است که معمولاً با نزدیک شدن به محل لانه پرنده افزایش می‌یابد. با این حال پرنده صدف خوار معمولاً هنگام غذا بی‌صدا است. اما ممکن است هنگام پرواز با صدایی شبیه به «پیپ‌پیپ» یا «پلیپ‌پلیپ» سوت بزند.

تولید مثل و رفتارهای پرورشی

پرنده صدف خوار در فصل جفت گیری یک منطقه زاد و ولد به طول 200 متر را تشکیل می‌دهد. منطقه‌ای که توسط هر دو جنس نر و ماده این پرنده محافظت می‌شود. لانه سازی اغلب روی ماسه یا شن صدف درست بالای علامت جزر و مد در سواحل، میله های شنی، حاشیه مصب ها و تالاب ها انجام می‌شود. پرنده ماده، بین ماه‌های اوت و ژانویه دو تا سه تخم می‌گذارد و آنها را انکوبه می‌کند. تخم‌ها که قهوه‌ای کم رنگ با لکه‌ها و رگه‌های قهوه‌ای تیره‌تر و یا سیاه‌ هستند، به خوبی استتار می‌شوند و هر دو جنس به طور مشترک به انجام وظایف والدین می‌پردازند. در نهایت نیز جوجه‌ها ظرف مدت چند روز لانه را ترک می‌کنند.

صدف خوار ابلق

وضعیت جمعیتی و تهدیدها

صدف خوارهای ابلق احتمالاً در بیشتر محدوده خود، کاهش یافته‌اند. جمعیت فعلی آنها ممکن است به 10000 پرنده رسیده باشد. البته این کاهش جمعیت به عوامل متعددی وابسته است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • شکار تخم ها و جوجه ها توسط روباه
  • اختلال در لانه‌سازی پرندگان ساکن در ساحل و مرگ و میر مستقیم تخم ها و جوجه‌ها با زیر پا گذاشتن یا حذف توسط انسان. البته وجود 4WD ها در برخی سایت ها عملاً یک تهدید جدی در این خصوص محسوب می‌شوند.
  • اختلال در لانه‌سازی پرندگان ساحلی و شکار مستقیم تخم ها و جوجه ها توسط سگ های اهلی
  • ویران شدن لانه‌ها توسط جزر و مد، طوفان و یا سیل
  • شکار تخم ها و جوجه ها توسط پرندگان شکارچی مثل مرغان دریایی
  • از دست دادن یا تخریب زیستگاه به دلیل تغییرات هیدرولوژیکی در مصب ها
  • تخریب زیستگاه به دلیل آلودگیِ خورها توسط فضولات شهری و کشاورزی و یا نشت نفت
  • کاهش مساحت لانه سازی به دلیل تجاوز به پوشش گیاهی
  • درهم تنیدگی یا بلع زباله های دریایی
  • کاهش طولانی مدت منابع غذایی کلیدی در نتیجه برداشت بیش از حد از این منابع

سخن اخر

در این مطلب از دانه مارکت شما را با یکی دیگر از پرندگان وحشی اما زیبا، یعنی صدف خوار ابلق آشنا کردیم. پرنده‌ای دوست داشتنی که هر چند در برابر انسان، خجالتی است اما به خوبی با طبیعت ارتباط برقرار می‌کند. در پایان یادآور می‌شویم که شما می‌توانید سایر مطالب کاربردی در خصوص پرندگان وحشی و خانگی را در دیگر مقالات ما بیابید. پس همین حالا سری به دانه مارکت بزنید و ضمن کسب اطلاعات مفید در خصوص پرندگان، غذای پرنده یا غلات ارگانیک مورد نیاز خود را از این فروشگاه خریداری نمایید.

1 دیدگاه

  1. 27 اکتبر , 2023
    فرهاد فضلی

    سلام لطفا در مورد گونه هایی که در خطر انقراض هستن بیشتر اطلاع رسانی کنید

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.