همه چیز در مورد لک لک‌ ها و خصوصیات جالب آنها!

در مورد لک لک‌ ها

لک لک‌ ها پرندگان جالب و زیبایی هستند که زندگی انفرادی را برای خود برمی‌گزینند. این پرنده دارای گونه‌های مختلفی است که در سراسر دنیا مشغول زندگی هستند. برای مثال لک لک‌ مارابو بزرگ‌ترین لک لک‌ میان همه گونه‌ها است و 9 کیلوگرم وزن دارد. در این مقاله از دانه مارکت، بیشتر در مورد لک لک‌ ها و خصوصیات آنها توضیح می دهیم. پس با ما همراه باشید.

لک لک‌ ها کجا زندگی می‌کنند؟

بیشتر گونه‌های بومی لک لک‌ ها از اروپا می‌آیند و تنها یک گونه که لک لک‌ چوبی نام دارد در ایالات متحده زندگی می‌کند. آنها معمولاً زیستگاه‌هایی شامل تالاب و مرداب را برای زندگی خود انتخاب می‌کنند که به آنها امکان دسترسی آسان به غذاهای مورد علاقه خود را می‌دهد. البته از آنجایی ‌که آنها در طول پاییز و زمستان به سمت استوا مهاجرت می‌کنند، در تابستان بر فراز ساختمان‌ها یا نزدیک درختانی که لانه‌های عظیم خود را در آنها می‌سازند، به ‌راحتی قابل ‌مشاهده هستند. این پرندگان زیبا پس از سپری شدن سردترین ماه‌ها در ماه‌های بهمن، اسفند و فروردین به لانه‌های قبلی خود باز می‌گردند. ناگفته نماند که شناسایی لک لک‌ ها از سایر گونه‌های پرندگان بسیار آسان است. چرا که آنها بسیار بلند بوده و پرهای سفید، سیاه و خاکستری دارند.

لک لک‌ ها چگونه لانه ‌سازی و تولید مثل می‌کنند؟

ماده‌ها در فصل تولید مثل و یک ‌بار در سال، لانه‌های بزرگ خود را می‌سازند و این اتفاق بیشتر در تابستان رخ می‌دهد. لانه ای که باید برای قرار دادن تخم‌های بزرگ لک لک‌ها که عرضشان تقریباً 7 سانتی‌متر و وزنشان تقریباً 198 گرم است، مناسب باشد. از این رو این لانه معمولاً حدود 1 تا 2 متر عمق و 79 سانتی‌متر تا 149 سانتی‌متر عرض دارد. همچنین از آنجایی‌ که این پرندگان بسیار پهن هستند، لانه آنها می‌تواند بین 58 تا 249 کیلوگرم وزن داشته باشد.

لانه را نر و ماده با هم می‌سازند و پرندگان دیگر ( مانند گنجشک‌ها و سارهای معمولی) هنگام خروج جفت از لانه استفاده می‌کنند. متوسط اندازه کلاچ بین 1 تا 7 تخم است و ماده معمولاً سالی یک ‌بار در یک لانه بزرگ خود تخم می‌گذارد. ناگفته نماند بهترین زیستگاه برای ساخت این لانه اغلب در تالاب‌ها، بین درختان یا ساختمان‌ها است. دوره جوجه‌کشی تخم‌ها از لحظه تخم‌گذاری ماده شروع می‌شود و حدود 33 تا 34 روز طول می‌کشد تا جوجه ریزی شود. عنوان قوی‌ترین جوجه معمولاً به اولین جوجه متولد شده اختصاص دارد.

همچنین نوزاد یا نوزادان ضعیف‌تر گاهی اوقات به دلیل کاهش احتمال زنده ماندن پس از خروج از لانه، توسط والدین کشته می‌شوند. این پرندگان از دو سالگی پوست ‌اندازی کرده، اگرچه اکثر لک لک‌ های سفید تا چهار سالگی تولید مثل نمی‌کنند. شایان ذکر است طولانی‌ترین طول عمر لک لک‌ ها در طبیعت 39 سال بوده و برخی از آنها که در اسارت هستند نیز تا 35 سال عمر کرده‌اند.

در مورد لک لک‌ ها

ظاهر لک لک‌ها چگونه است؟

ظاهر این پرنده تا حد زیادی به گونه آن بستگی دارد. اما در بیشتر موارد، همه این پرندگان راهرو، پاهای بلند و بدنی ضخیم دارند که بسیار محکم است. آنها همچنین دارای یک صورت و گردن بلند و بدنی سفید با پرهای سیاه هستند. همینطور بال‌های لک لک‌هایِ چوبی، ظاهری خاکستری دارد. طول بال‌ها نیز بین گونه‌ها متفاوت است، اما تنها گونه‌ای که در ایالات متحده یافت می‌شود حدود 44 اینچ از یک ‌طرف به سمت دیگر کشیده شده، بزرگ‌ترین طول بال آن 2.8 متر و وزن لک لک‌ متوسط تا 3.5 کیلوگرم است.

رفتار لک لک‌ ها

همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، این پرنده داشتن یک زندگی انفرادی را ترجیح می‌دهد و تنها زندگی می‌کند، مگر اینکه فصل تولید مثل باشد. البته برخی از گونه‌ها زمانی که در حال تولید مثل نیستند، زندگی گروهی را انتخاب می‌کنند، در حالی‌ که برخی دیگر همواره زندگی فردی را ترجیح می‌دهند. مهاجرت در طول سال برای لک لک‌ سفید اتفاق می‌افتد. آنها پس از پشت سر گذاشتن محل پرورش تابستانی خود، تا پایان سپتامبر به سمت آفریقا در سفری که حدود 26 روز طول می‌کشد، جمع می‌شوند. این پرندگان تا بهار که حدود 49 روز طول می‌کشد، دیگر به شمال نخواهند رفت و اغلب در طول سفر بازگشت، به غذای پرنده و آب دسترسی بیشتری دارند.

لک لک‌ ها چه می‌خورند؟

شاید این نکته در مورد لک لک‌ ها جالب باشد. این پرندگان به ‌طور کلی رژیم غذایی گوشت ‌خواری دارند، اگرچه انتخاب چیزی که می‌خورند تا حدودی فرصت ‌طلبانه تلقی می‌شود. آنها به دنبال غذا روی زمین هستند، حتی از لانه‌های دیگر! در نتیجه لک لک‌ ها تمایل دارند هر چه در اطرافشان است را بخورند، ولی طعمه آنها بسیار کوچک است. اکثر رژیم غذایی آنها را قورباغه‌ها و وزغ‌ها، ماهی‌ها، جوندگان، کرم‌های خاکی، نرم‌تنان و سخت‌ پوستان، حشرات و قورباغه‌ها تشکیل می‌دهند. اما گاهی اوقات نیز به دنبال بچه جوجه‌ها یا تخم ‌مرغ‌های دیگر می‌روند. برای آشنایی بیشتر با سایر پرندگان بلند قامت، مقاله دیگر ما با عنوان « آیا فلامینگو می‌تواند یک حیوان خانگی باشد؟ » را نیز در دانه مارکت بخوانید.

در مورد لک لک‌ ها

شکارچیان لک لک‌، تهدیدها و وضعیت حفاظت از آنها

بخشی از دلیل زنده ماندن لک لک‌ برای مدت طولانی، این است که این پرنده شکارچیان زیادی ندارد. با این حال تخم‌ها در معرض خطر بسیار بیشتری برای خوردن پستانداران کوچک و پرندگان هستند. همچنین تغییرات در کشاورزی و ادامه صنعتی ‌شدن تالاب‌ها توسط انسان‌ها، تهدیدی بسیار بزرگ‌تر از شکارچیان برای آنها است. در حالی ‌که این پرنده از شکارچیان دور است، جثه بزرگشان نیز از آنها نیز در برابر دیگران محافظت می‌کند. البته گاهی تمساح‌های آمریکایی به دنبال لک لک‌های چوبی می‌روند، اما تخم‌ها معمولاً شکارچیان دیگر را جذب می‌کنند. حیواناتی مانند اسکانک‌های راه‌راه، کرکس‌ها، کورویدها و گراکل‌ها از تخم‌ها به‌ عنوان مواد مغذی استفاده می‌کنند. البته محل لانه آنها، بهترین موقعیت برای دزدیده شدن تخم ها توسط راکون‌ها را نیز فراهم می‌کند.

سخن آخر

در این مقاله، در مورد لک لک‌ ها توضیح دادیم و به بررسی ویژگی‌ها و گونه‌های این پرنده زیبا پرداختیم. همینطور متوجه شدیم که این پرنده شکارچیان زیادی ندارد و هرچه را که در اطرافش باشد، می‌خورد. از این رو اگر علاقمند به مطالعه این خصوصیات در سایر پرندگان هستید، می‌توانید مقالات دیگر ما را در وبلاگ دانه مارکت بخوانید. همچنین برای تهیه انواع دان پرنده و غلات ارگانیک با بهترین قیمت و به صورت غیر حضوری، تنها کافی است سری به فروشگاه ما بزنید و اقلام مورد نیاز خود را در کوتاهترین زمان ممکن سفارش دهید.

2 نظر

  1. 3 نوامبر , 2023
    خسرو

    تشکر، بخش تغذیه این پرندگان بسیار جالب بود

    پاسخ
  2. 28 ژانویه , 2024
    مجید اسکندری

    سلام
    درست در اواسط فصل زمستان دو سه تا لک‌لک در نزدیکی منزل ما بر روی یک دکل آنتن موبایل چند روزی هست که ایستاده‌اند ، نمیدونم برنامه اونها چیه، فکر کنم امواج موبایل سردرگمشون کرده، با توجه به اطلاعاتی که شما دادید حضورشون در این هوای سرد تعجب برانگیزه و نمیدونم چطور تغذیه میکنند.

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.