6 روش ساده برای درست کردن غذای پرنده با جو دوسر

غذای پرنده با جو

هنگامی که به دنبال راهی ارزان، جهت تنوع بخشیدن به تغذیه پرندگان خانگی یا حیاط خلوت خود هستید، چرا بلغور جو دوسر را برای این کار در نظر نگیرید؟ بلغور جو دوسر سرشار از پروتئین و کربوهیدرات است و چربی کمی دارد. از این رو انرژی مناسبی را برای پرندگان شما به خصوص در ماه های زمستان فراهم می‌کند. البته ناگفته نماند که انواع جو دوسر به جز نوع پخته آن، برای تغذیه پرندگان مناسب است. با این حال شما نباید تنها از بلغور جو دوسر برای تغذیه پرندگان خود استفاده کنید، چرا که آنها به رژیم غذایی متنوعی برای سالم ماندن نیاز دارند. در ادامه با دانه مارکت همراه باشید تا با هم 6 روش ساده برای درست کردن غذای پرنده با جو دوسر بررسی کنیم.

1. از جو دوسر در فیدرها استفاده کنید

ساده ترین راه برای افزودن بلغور جو دوسر به رژیم غذایی پرندگان این است که مقداری از آن را در فیدر پرندگان حیاط خلوت خود بریزید و یا در قفس پرنده خود قرار دهید. شما همچنین می‌توانید آنها را در اطراف حیاط خود یا جایی که پرنده‌تان در آن به جستجوی علوفه می‌پردازد، پخش کنید.

2. جوی دوسر را با انواع دیگر دان پرنده مخلوط کنید

اگر دائماً از مخلوط دانه های تجاری استفاده می‌کنید، می‌توانید با افزودن کمی جو دوسر به محصول خریداری شده، به غذای پرنده خود تنوع بدهید. توجه داشته باشید که اغلب پرندگان خانگی و همه پرندگان دانه خواری که از حیاط خلوت شما بازدید می‌کنند، تنوعی که جو به رژیم غذایی آنها اضافه می‌کند، دوست دارند. پس از این امکان بهره ببرید.

3. خودتان بلغور جو دوسر درست کنید و سوئت کیک بپزید

یک روش ساده دیگر برای برای درست کردن غذای پرنده با جو دوسر، آماده کردن یا به اصطلاح پختن سوئت کیک است. سوئت کیکها برای آویزان کردن از شاخه های درختان و یا حتی میله قفس پرندگان، عالی هستند. چرا که تا ساعتها آنها را سرگرم می‌کنند. پس برای این کار مراحل زیر را طی کنید.

دو قسمت بلغور جو دوسر را با یک قسمت، چربی حیوانی مانند سوئت یا چربی اب شده خوک، مخلوط کنید. بعد صبر کنید تا مخلوط خنک شود و سپس آن را در دست خود بغلتانید و به شکل یک توپ در آورید. سپس یک تکه نخ یا ریسمان را از وسط آن رد کرده و به خوبی محکم کنید. حال گلوله‌های جو دوسر آماده شده را از جای مناسب آویزان کنید و از تماشای پرندگان در حال خوردن این خوراکی‌ها، لذت ببرید.
توجه داشته باشید که برای تنوع بخشیدن به این کیکها، می‌توانید از میوه های خشک و مخلوط آجیلهایی که برای پرندگان بی خطر هستند، نیز استفاده کنید. همینطور بد نیست گاهی این کار را با مقداری دانه ذرت خام یا تخمه آفتابگردان هم امتحان کنید.

* نکته مهم :

اطمینان حاصل کنید که ماده چسبنده ای که از برای درست کردن غذای پرنده با جو دوسر استفاده می‌کنید، همواره جامد باقی بماند و ذوب نشود. این تضمین می‌کند که توپ ها تا زمانی که کار پرندگان با آنها به پایان برسد، دست نخورده باقی بمانند. همچنین بهتر است تا جای ممکن از تهیه سوئت کیک و تغذیه پرندگان با آنها، در تابستان خودداری کنید. زیرا چربی حیوانی موجود در این کیکها می‌تواند در هوای گرم، به سرعت فاسد شود. در نهایت همیشه اطمینان حاصل کنید که هنگام تغذیه پرندگان با جو دوسر، مقدار زیادی آب را در دسترس پرنده خود قرار بدهید.

4. مخلوط بلغور جو دوسر خود را طعم دار کنید

برای درست کردن غذای پرنده با جو دوسر می‌توانید به جای اینکه تنها از بلغور ساده استفاده کنید، آن را با افزودن غلات محبوب دیگری مانند جو، گندم و ارزن کمی طعم دار کنید. حتی همانطور که گفتیم، می‌توانید مقداری میوه خشک را به مخلوط بلغور جو دوسر خود اضافه کنید. توجه داشته باشید که این روش از طعم دار کردن غذای پرنده، رژیم غذایی متنوعی را برای دوستان پردار شما فراهم می‌کند.

غذای پرنده با جو

5. برای درست کردن غذای پرنده با جو دوسر، از کودکان خود کمک بگیرید

در اینجا دستور العمل ساده دیگری وجود دارد که می‌توانید آن را با کمک کودک خود برای پرندگان درست کنید. از این رو قبل از هر چیز، یک بعد از ظهر سرگرم کننده را برای آشپزی انتخاب کنید و سپس مواد اولیه زیر را فراهم نمایید:

  • 2 قاشق غذاخوری دان پرنده
  • 2 قاشق غذاخوری جو دوسر
  • 1 قاشق غذاخوری آرد
  • مقداری ارزن
  • ½ قاشق غذاخوری آب
  • 1 قاشق غذاخوری عسل
روش تهیه:

ابتدا دان پرنده، جو، ارزن و آرد را با هم مخلوط کنید. سپس آب را به آن اضافه کرده و مواد را خوب مخلوط کنید. با اضافه کردن عسل مطمئن شوید که همه چیز به خوبی با هم ترکیب شده است. فراموش نکنید که مخلوط در این مرحله باید شبیه به خمیر باشد. پس اگر خیلی خشک بود، کمی آب به آن اضافه کنید و اگر خیلی چسبناک بود، کمی آرد را بیشتر کنید. در نهایت مخلوط را به شکل گلوله های کوچک درآورید و آن را روی یک ورق پخت قرار دهید. حال باید این گلوله های کوکی شکل را به مدت 30 دقیقه در فری با دمای 350 درجه فارنهایت (180 درجه سانتیگراد) بپزید.
پس از پختن و سرد شدن کوکی ها، می‌توانید یک رشته سیم داخل هر کدام از آنها قرار دهید تا حلقه ای برای آویزان شدن در کوکی تشکیل شود. البته فراموش نکنید که قبل از اینکه آنها را از قفس پرندگان آویزان کنید، باید بگذارید تا کاملاً خنک شوند.

6. برای دارکوب ها پودینگ جو دوسر درست کنید

ممکن است پرندگان زیادی به حیاط خلوت شما سر بزنند اما اگر دارکوب نیز جز انها است، می‌توانید برای این پرنده، با روش زیر یک غذای ویژه با بلغور جو دوسر تهیه نمایید.

  • 3 کیلو و نیم سوئت
  • 900 گرم کره بادام زمینی
  • 1 بطری شربت ذرت (235 میلی لیتر)
  • 900 گرم جو دوسر پرک شده
روش تهیه:

ابتدا سوئت را در یک قابلمه ذوب کنید. حال کره بادام زمینی، شربت ذرت و جو دوسر را به مایع ذوب شده ای که هنوز داغ است، اضافه کنید. همه چیز را خوب هم بزنید تا مطمئن شوید که مواد با هم ترکیب شده اند. حال مخلوط را در قالبهای مناسبی بریزید و آنها را تا زمان سفت شدن، در جای خنک نگهداری کنید. در نهایت پودینگ را از قالب خارج کرده و آن را در یک فیدر، جایی که دارکوب به راحتی آن را پیدا کند، قرار دهید.

فواید تغذیه پرندگان با بلغور جو دوسر

مزایای زیادی برای تغذیه پرندگان شما با بلغور جو دوسر وجود دارد، که در اینجا به طور خلاصه به آنها اشاره می‌کنیم:

بلغور جو دوسر مواد مغذی زیادی از جمله پروتئین و کربوهیدرات اضافی را برای پرندگان فراهم می‌کند. همچنین حاوی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است که بسیاری از پرندگان برای سالم ماندن به آنها نیاز دارند. این مواد شامل ویتامین های B1، B2، B3، B5، B6 و B9، منیزیم، اهن، فلز روی، پتاسیم، کلسیم، منگنز، فسفر، سدیم و فیبر هستند. این به آن معنا است که با درست کردن غذای پرنده با جو دوسر، منبع غذایی مغذی را برای آنها فراهم می‌کنید که در ماه‌های سردتر سال که منابع غذایی طبیعی دیگر ممکن است کمیاب باشند، انرژی آنها را حفظ می‌کند.

همینطور توجه داشته باشید که جو دوسر به دلیل محتوای فیبر بالایی که دارد، برای سیستم گوارشی پرندگان مفید است. علاوه بر اینها یکی دیگر از مزایای تغذیه پرندگان با جو دوسر این است که این ماده غذایی سرشار از آنتی اکسیدان است و این به محافظت از پرندگان در برابر سموم مضر و رادیکال های آزاد موجود در محیط کمک می‌کند.

با همه اینها به خاطر داشته باشید که پرندگان را بیش از حد، با بلغور جو دوسر تغذیه نکنید یا آن را به تنها غذایی که به آنها می‌دهید، تبدیل نکنید. چرا که تغذیه بیش از پرندگان با کربوهیدرات، می‌تواند منجر به افزایش وزن آنها شود و این برای پرندگان مفید نیست. ( برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « آیا خوردن جو برای پرندگان بی خطر است؟ » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید. )

سوالات متداول

در اینجا با پاسخ به چند سوال متداول در خصوص روش‌های درست کردن غذای پرنده با جو دوسر، مقاله را به پایان می‌رسانیم.

کدام پرندگان جذب بلغور جو دوسر می‌شوند؟

هر پرنده ای که رژیم غذایی آن عمدتاً از غلات و دانه ها تشکیل شده است، از وجود مقداری بلغور جو دوسر در رژیم غذایی خود استقبال می‌کند. با این حال گونه های رایج پرندگانی که از بلغور جو دوسر تغذیه می‌کنند، عبارتند از:

چه نوع بلغور جو دوسری را باید به پرندگان بدهیم؟

پرندگان معمولاً از انواع مختلف جو دوسر تا زمانی که خام باشند، لذت خواهند برد. این به آن دلیل است که بلغور جو دوسر پخته می‌تواند چسبناک، سفت و خشک شود که این امر، بلع و هضم آن را برای پرندگان دشوار می‌کند و می‌تواند به سیستم گوارش آنها آسیب برساند. شاید جالب باشد که بدانید سختی بلغور جو دوسر پخته شده می‌تواند حتی برای منقار پرندگان نیز آسیب رسان باشد.

3 نظر

  1. 28 اکتبر , 2023
    farzane

    matlabe jaleb va mofidi bod. mamnon

    پاسخ
  2. 1 نوامبر , 2023
    غزاله

    سلام. ببخشید اینا اماده شم بیرون هست؟

    پاسخ
  3. 4 نوامبر , 2023
    مدیر

    سلام. غزاله عزیز بله ممکنه که بتونین محصولات اماده این دستورالعمل ها رو از نوع تجاری در پت شاپها پیدا کنید. با این حال اگه خودتون شرایط اماده سازی اونها رو دارین ما نوع خونگی رو برای تغذیه پرنده ها پیشنهاد میکنیم.

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.