آیا خوردن جو برای پرندگان بی خطر است؟

جو برای پرندگان

بسیاری از ما دوست داریم تا پرندگان را در حیاط خلوت خود ببینیم، اما در این راستا باید مطمئن شویم، کاری انجام نمی‌دهیم که به آنها آسیب برساند. پس قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه چه چیزی را در دانخوری (فیدر) پرندگان قرار دهیم یا در ظرف غذای پرنده خود بریزیم، باید اطلاعات لازم را در مورد آن کسب کنیم. به طور مثال بد نیست بدانیم که آیا خوردن جو برای پرندگان ایمن است؟ و یا اینکه چه پرندگانی می‌توانند جو بخورند؟ پس اگر شما نیز پاسخ این سوالات را نمی‌دانید، با ما در ادامه این مطلب از دانه مارکت همراه شوید.

آیا جو برای پرندگان بی خطر است؟

به طور کلی، بله. جو خام برای بسیاری از گونه های پرندگان بی خطر است. در بیشتر مواقع، جو نپخته یک خوراکی خوشمزه برای پرندگان است. اما مهمترین چیزی که باید به خاطر بسپارید، این است که شما نمی‌توانید به پرندگان جو دوسر پخته شده را به عنوان غذا بدهید. چرا که جو نرم و پخته شده می‌تواند به سرعت سفت شود و اطراف منقار پرنده را ببندد و تنفس او را دچار اشغال نماید.

آیا خوردن جو برای پرندگان مفید است؟

تا اینجا متوجه شدیم که خوردن جو دوسر خام برای پرندگان بی خطر است. اما درست مانند انسان ها و بسیاری از حیوانات دیگر، پرندگان نیز می‌توانند پرخوری کنند و یا چیزهایی بخورند که سالم ترین گزینه برای تغذیه آنها نیست. از این رو زمانی که غذای جدیدی را برای پرندگان حیاط خلوت خود در نظر می‌گیرید، باید اعتدال را در آن رعایت کنید.

آیا جو یک ماده غذایی بی ارزش است؟

خب پاسخ این سوال منفی است. چرا که جو در واقع یک منبع غذایی بسیار مغذی برای پرندگان است. این دانه، دارای مقدار زیادی فیبر، چربی و پروتئین است و حداقل مقدار نمک را دارد. علاوه بر اینها جو دو سر دارای ویتامین ها، آهن، منیزیم، پتاسیم و روی است که همگی منابع عالیِ مواد مغذی در رژیم غذایی پرندگان هستند!

آیا پرندگان می توانند بلغور جو دوسر فوری بخورند؟

به طور کلی بلغور جو دوسر فوری خوب است. اما گزینه های بهتری نیز برای قرار دادن در ظرف غذای پرنده شما وجود دارد. پس اگر قصد خرید بلغور جو دوسر فوری را دارید، توجه نمایید که محصول خریداری شده، دارای قند یا مواد افزودنی زیادی نباشد.

بهترین نوع جو برای پرندگان

شاید جالب باشد که بدانید، انواع جو به اشکال مختلفی نظیر جو دوسر، پرک جو دو سر، بلغور، جو دوسر فوری و غیره در بازار وجود دارد. در این میان باید بگوییم که به طورکلی، خوردن جو برای پرندگان در همه اشکال آن مناسب است. فقط باید به یاد داشته باشید که همه این گزینه ها در صورت خام بودن، گزینه های مطمئنی هستند و تقریباً خوردن هر نوع جو پخته برای پرندگان، مشکل ایجاد می‌کند.

کدام پرندگان نباید جو بخورند؟

بسیاری از حیوانات بدون هیچ مشکلی می‌توانند از جو تغذیه کنند. به طور مثال سگ و گربه، گاو، اسب و طیور تنها برخی از حیواناتی هستند که جو دوسر را اغلب به عنوان بخشی ضروری از رژیم غذایی خود مصرف می‌کنند. همینطور پرندگانی که غذای آنها بیشتر از غلات و دان پرنده تشکیل شده است و به اصطلاح دانه خوار نامیده می‌شوند نیز، در اکثر مواقع از این دانه تغذیه می‌کنند. اما توجه داشته باشید که همه پرندگان صرفاً دانه خوار نیستند. از این رو تنها پرندگانی که نمی‌توانند جو دو سر بخورند، همان پرندگانی هستند که هیچ علاقه ای به خوردن آن، به عنوان بخشی از رژیم غذایی اصلی خود نشان نمی‌دهند!

آیا جوجه ها می‌توانند از جو تغذیه کنند؟

در طبیعت، جوجه پرندگان به طور معمول همان غذای والدین را می‌خورند. چرا که وقتی پرندگان، جوجه هستند، غذای خود را مستقیماً از والدین بالغ خود دریافت می‌کنند. به این ترتیب که یکی از پرندگان بالغ یا هر دوی آنها، غذایی را که قبلاً شروع به هضم آن کرده، به دهان باز می‌گرداند و به جوجه خود می‌دهد. بر این اساس پرنده اطمینان می‌یابد که جوجه به تنهایی، قادر به هضم غذای خود است. در نتیجه وقتی جوجه ها به اندازه کافی بزرگ شوند، می‌توانند جو دوسر بخورند. اما بهتر است تا پیش از این، از خوردن آن اجتناب کنند.

جو برای پرندگان

از جو دوسر، سوئت کیک درست کنید

اگرچه می‌توانید بلغور جو دوسر را به صورت خام و نپخته را روی زمین بپاشید یا آن را در دانخوری پرندگان قرار دهید، می‌توانید از آنها سوئت (suet) کیک – نوعی ماده غذایی پر انرژی که از چربی حیوانی تهیه می‌شود و برای تغذیه پرندگان به ویژه در فصل سرما، مورد استفاده قرار می‌گیرد – نیز درست کنید. برای درست کردن سوئت جو باید از چربی حیوانی و مواد سالم دیگری که برای پرندگان مناسب است، استفاده کنید.
توجه داشته باشید، خوردن جو برای پرندگان به شکل سوئت کیک به ویژه برای گونه‌هایی از آنها که در تمام سال در محیط‌های سرد می‌مانند، بسیار مفید است. برای این کار شما می‌توانید سوئت کیکهای از پیش ساخته شده را در دانخوری قرار دهید و یا اینکه خودتان آن را درست کنید!

طرز تهیه کیک سوئت بلغور جو دوسر برای پرندگان

دستور العمل های زیادی برای تهیه سوئت کیک خانگی پرندگان وجود دارد که دستور غذای مورد علاقه ما، شامل جو دوسر خوشمزه و مغذی است. توجه داشته باشید که مخلوط کردن جو با چربی ها، یک راه عالی برای ارائه یک خوراکی سالم و پر کالری برای پرندگان حیاط خلوت شما است. (برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان «6 روش ساده برای درست کردن غذای پرنده با جو دوسر» در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.)

ما دستور زیر را توصیه می‌کنیم:

  • 1 پوند (450 گرم) سوئت ساده که به قطعات کوچک بریده شده است
  • 1 فنجان آرد ذرت
  • 1 فنجان جو دوسر پرک شده
  • 1 فنجان کره بادام زمینی
  • 1 فنجان مخلوط دانه پرندگان وحشی
  • 1 فنجان دانه پوست کنده شده آفتابگردان یا گردوی خرد شده

برای این دستور، ابتدا باید سوئت را با درجه حرارت پایین، ذوب کنید. پس از آن مواد جامد را هم بزنید تا به خوبی با هم مخلوط شوند. حال بگذارید تا سوئت کمی خنک شود، اما مطمئن شوید که انقدر سفت نشود که قابل ریختن نباشد. سپس آن را در هر قالبی که برای شما مناسب است، بریزید. برای این کار می‌توانید از کاسه، سینی بستنی یا ظروف دیگر استفاده کنید. در نهایت نیز ظرف را در یخچال یا فریز قرار دهید تا محتوای آن سفت شده و شکل جامد به خود بگیرد.

چند روش دیگرِ خوردن جو برای پرندگان

علاوه بر تهیه سوئت کیک بر پایه بلغور جو دوسر، می‌توانید برای تغذیه پرندگان با جو، از روش های زیر نیز استفاده کنید:

  • جوی خام را از هر نوعی که می‌خواهید، روی زمینی بپاشید یا درظرف غذای پرنده خود قرار دهید.
  • جوی خام را در دانخوری پرندگان بریزید.
  • جو دوسر خام را با انواع دیگر خوراک و دان پرندگان مخلوط کنید.

سوالات متداول

در اینجا با پاسخ به چند سوال متداول در خصوص جوی دوسر، مقاله را به پایان می‌رسانیم.

اگر خوردن جو برای پرندگان خوب است، چه غذاهایی برای پرندگان مناسب نیست؟

به طور کلی بهتر است از دادن هر نوع غذایی که باعث بیماری پرندگان می‌شود، به آنها خودداری کنید. این غذاها شامل مواد غذایی فاسد، غذای کپک زده و مواد غذایی چرب یا پر ادویه است. جالب است بدانید نان، از جمله نان جوی دوسر، نیز از نظر تغذیه ای یک گزینه سالم برای پرندگان نیست. اگرچه می‌توان آن را گاه به گاه، برای تنوع به آنها ارائه داد. گوشت خام، عسل، نمک و شیر نیز چند مورد دیگری هستند که باید از تغذیه پرندگان خانگی و وحشی با آنها اجتناب کنید.

4 نظر

  1. 18 اکتبر , 2023
    mona b

    سلام سوئت رو باید از کجا تهیه کنیم؟

    پاسخ
  2. 18 اکتبر , 2023
    ali

    عالی بود ممنون از شما

    پاسخ
  3. 26 اکتبر , 2023
    دانه مارکت1

    سلام، مونای عزیز منظور از سوئت، چربی حیوانی (پیه) هست. میتونین از چربی های حیوانی در دسترس، در این دستورالعمل ها استفاده کنید.

    پاسخ
  4. 13 ژانویه , 2024
    پروانه

    سلام میشه از جوی دوسر برای تغذیه عروس هلندی هم استفاده کرد؟

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.