جلوگیری از کسالت در پرندگان خانگی با 5 روش ساده

کسالت در پرندگان خانگی

پرندگان، حیواناتی بسیار باهوش و حساس هستند. بنابراین اگر نتوانید انواع بسیار باهوشِ آنها مانند طوطی‌ها را به طور منظم سرگرم کنید، می‌توانند کسل و خسته شوند. البته شاید مشغول نگه داشتنِ دائمی چنین موجودات باهوشی، کار تقریباً غیرممکنی به نظر برسد، به خصوص زمان‌هایی که شما بیرون از خانه هستید. اما بد نیست بدانید راه هایی برای جلوگیری از کسالت در پرندگان خانگی وجود دارد که در ادامه این مطلب از دانه مارکت به 5 مورد از مهمترین آنها اشاره می‌کنیم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

1. پرنده خود را به طور منظم در دست نگه دارید

صرف چند دقیقه از زمانتان در هر روز، برای در دست گرفتن و نگه داشتن پرنده، می‌تواند تحریک ذهنی بسیار مثبتی برای دوست پردار شما ایجاد کند. دست زدن به پرنده اغلب به ایجاد و حفظ پیوندی که با حیوان خانگی خود دارید نیز کمک می‌کند. از این رو شادترین طوطی ها پرندگانی هستند که بیشترین زمان را با صاحب خود می‌گذرانند.

اما این لذت تنها در پرندگان اهلی شکل نمی‌گیرد. بلکه این نوع تماس فیزیکی به شما نیز به عنوان صاحب پرنده امکان می‌دهد تا با بدن حیوان خانگی خود بیشتر آشنا شوید و زبان بدن آنها را درک کنید. به این ترتیب می‌توانید هر گونه ناهنجاری فیزیکی و تغییر در شخصیت پرنده‌تان که نشانه بیماری یا آسیب است را نیز سریعتر کشف کنید. ( برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله دیگر ما را نیز با عنوان « چیزهایی که زبان بدن پرنده‌تان به شما می‌گوید! » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید. )

کسالت در پرندگان خانگی

2. اسباب بازی‌های پرنده خود را به صورت دوره‌ای تعویض کنید

پرندگان نیز مانند کودکان خردسال پس از مدتی بازی با یک اسباب بازی تکراری، از آن خسته می‌شوند. اما از آنجایی که اسباب ‌بازی‌های پرندگان اغلب گران‌ قیمت هستند، برخی از مالکان ترجیح می‌دهند انواع مختلف اسباب‌ بازی را ذخیره کنند و هر دو هفته یک ‌بار چند تا از اسباب ‌بازی‌ها در دسترس پرنده خود قرار دهند. به این ترتیب با تعویض دوره‌ای اسباب بازی‌ها‌ پرنده شما هر از چند گاهی با اسباب‌ بازی‌های «جدید» بازی می‌کند.

این عمل از ایجاد از کسالت در پرندگان خانگی جلوگیری کرده و به آنها کمک می‌کند، ذهنشان را مشغول نگه دارند. از این رو بهتر است دسته ای متنوع از اسباب بازی‌های پرندگان خانگی تهیه کنید تا تنوع بیشتری را به دوست پردار خود ارائه کنید. اما اگر نمی‌دانید کدام اسباب بازی‌ها برای پرنده شما مناسب است حتماً مطلب دیگر ما را با عنوان « چرا تهیه و نوع اسباب بازی برای پرندگان خانگی مهم است؟ » برای راهنمایی در این زمینه مطالعه نمایید.

3. ترفندهایی را به پرنده خود آموزش دهید

زمانی از روز را صرف آموزش پرنده خود کنید. برای این کار می‌توانید چند ترفند ساده اما جالب را به حیوان خانگی خود آموزش دهید و از خوراکی های خوشمزه نیز به عنوان پاداش استفاده کنید. به این ترتیب پرنده شما یاد می‌گیرد که با انجام یک کار خوب، پاداش دریافت می‌کند و همین هم انگیزه زیادی برای حیوان خانگی شما فراهم می‌کند. در عین حال، این کار به تعامل شما و پرنده‌تان کمک می‌کند و پیوندتان با او را نیز به عنوان صاحب پرنده تقویت می‌کند.

البته فراموش نکنید که با پیشرفت پرنده شما باید ترفندهای جدیدی را برای کمک به تازه نگه داشتن روند اضافه کنید. به این ترتیب هم از ایجاد کسالت در پرندگان خانگی خود جلوگیری می‌کنید و هم می‌توانید دریابید که حیوان خانگی شما چقدر زیبا و باهوش است.

کسالت در پرندگان خانگی

4. برای جلوگیری از کسالت در پرندگان خانگی از پخش موسیقی یا ویدیو کمک بگیرید

پرندگان به طور طبیعی به صداها و تصاویر مختلف علاقمند هستند. بنابراین روشن کردن رادیو یا تلویزیون به آنها کمک می‌کند تا زمانی را که در قفس خود سپری می‌کنند، شاد و راحت باشند. برای این کار شما حتی می‌توانید انواع موسیقی‌هایی را که پرنده‌تان بیشتر به آنها پاسخ می‌دهد را ضبط کنید و یک لیست پخش سفارشی برای دوست پردارتان تهیه نمایید.

5. از غذاهای متنوع کمک بگیرید و فرصتهای جستجوی غذا را فراهم کنید

در طبیعت، طوطی‌ها مجموعه ای از میوه‌ها، سبزیجات، دانه ها، انواع توت ها و آجیل را به عنوان غذا می‌خورند. پس جای تعجب نیست که آنها در اسارت از خوردن مخلوط دانه ها و غذاهای تجاریِ تکراری خسته شوند. علاوه بر این، بیشتر پرندگان این امکان را دارند تا در طبیعت غذای خود را بیابند و ساعت ها وقتشان را صرف این کار کنند. بنابراین شما می‌توانید با تنوع بخشیدن به ظرف غذای پرنده خود و فراهم کردن فرصتهای جستجوی غذا با اسباب بازی‌های علوفه جویی، پرنده‌تان را بیشتر به غذا خوردن و سپری کردن وقت خود تشویق کنید.

نکته تکمیلی

در اینجا با بررسی یک نکته‌ تکمیلی که می‌توانید از آن برای جلوگیری از ایجاد کسالت در پرندگان خانگی استفاده کنید، مقاله را به پایان می‌رسانیم:
به طور کلی توجه داشته باشید که در کنار شاد و مشغول نگه داشتن پرنده، افزودن تنوع بیشتر به رژیم غذایی او به شکل میوه ها و سبزیجات تازه می‌تواند به بدن پرنده شما ویتامین‌ها و مواد مغذی سالمی بدهد. بنابراین برای سرگرم کردن پرنده‌تان و دادن گزینه های بیشتر به او، چند خوراکی خانگی را در آشپزخانه خود بپزید. سپس می‌توانید این خوراکی‌ها را به شکلهای متنوعی برای پرنده خود سرو کنید. مثلاً آنها را داخل کاغذ رنگی قرار دهید و به عنوان یک پاداش به پرنده‌تان بدهید. چرا که همین کار نیز ذهن پرنده را برای دستیابی به خوراکی، مشغول نگه می‌دارد و همین به سادگی می‌تواند یک پاداش ذهنی بزرگ برای آنها فراهم کند.

3 نظر

  1. 7 دسامبر , 2023
    الهام موسوی

    حتما باید اسباب بازی های جدید بخریم براشون؟

    پاسخ
  2. 7 دسامبر , 2023
    میثم

    بازی کردن باهاشونم جواب میده

    پاسخ
  3. 12 ژانویه , 2024
    دانه مارکت1

    سلام الهام عزیز نیاز نیست هر بار اسباب بازی جدیدی برای پرنده تون بخرید. همین که اونها رو به صورت دوره ای در دسترسشون قرار بدین کافیه

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.