روش‌های تغذیه پرندگان خانگی با سرنگ

تغذیه پرندگان خانگی با سرنگ

اگر قصد دارید یک جوجه را دستی کنید، غذا یکی از مهم ترین جنبه هایی است که باید در مورد آن بدانید. همانطور که می‌دانید پرندگان جوانی که از والدین خود جدا می‌شوند، قادر به تغذیه خود نیستند و انسان به عنوان پرورش دهنده، باید آنها را با دست تغذیه کند. اما تغذیه پرندگان خانگی با دست، نیاز به آمادگی و دانش کافی دارد. به همین دلیل ما در این مطلب از دانه مارکت، به بررسی چند روش محبوب برای تغذیه پرندگان خانگی با سرنگ می‌پردازیم که می‌توانید در این زمینه از آنها کمک بگیرید.

چرا باید در مورد تغذیه پرندگان بیاموزیم؟

پرندگان تازه متولد شده مستعد بیماری ها، عفونت های قارچی و انبوهی از مسائل دیگر هستند. از این رو، تغذیه و مراقبت مناسب در روزهای اولیه حیات آنها بسیار مهم است. تغذیه صحیح همچنین تضمین می‌کند که پرنده به اندازه کافی رشد کرده و در نهایت بتواند خودش را تغذیه کند.
علاوه بر این، جوجه هایی که به طور نامناسب یا به اجبار تغذیه می‌شوند، ممکن است دچار اسیب شوند. بر این اساس شما باید به عنوان پرورش دهنده با ابزارها و روش‌های صحیح غذا دادن به پرندگان اشنایی داشته باشید.

معرفی ابزارهای تغذیه پرندگان خانگی با دست

ابزارهای زیادی برای تغذیه جوجه‌ها وجود دارد که یکی از رایج ترین آنها سرنگ است. چرا که تغذیه پرندگان خانگی با سرنگ تا حد زیادی به روش طبیعی تغذیه جوجه ها توسط مادرشان طابق دارد. البته ناگفته نماند که سرنگ های ساخته شده برای تغذیه پرندگان به این روش، دارای نوک باریکی هستند که در قسمت پایین خمیده شده‌اند. این قسمت منحنی شکل، دارای طول های مختلفی است که باعث می‌شود یک سرنگ واحد برای جوجه‌هایی با اندازه‌های متفاوت قابل استفاده باشد. اما از آنجایی که ضدعفونی کردن سرنگ ها آسان نیست، آنها را نسبت به قاشق های فولادی ضد زنگ، به ابزار دوم تغذیه تبدیل می‌کند.

همچنین تغذیه پرندگان خانگی با سرنگ، تخمین زمان پُر شدن دهان پرنده را دشوار می‌کند. زیرا این ابزار، غذا را مستقیماً به منطقه نهایی می‌رساند و گلو را دور می‌زند. به همین دلیل برخی پرورش دهندگان، از ابزارهای دیگری نیز برای تغذیه با دست استفاده می‌کنند که عبارتند از:

  • قاشق
  • لیوان‌های کاغذی
  • لوله

چگونه با سرنگ به جوجه‌ها غذا بدهیم؟

در ادامه با هم مراحل تغذیه پرندگان خانگی با سرنگ را به ترتیب بررسی می‌کنیم:

1. غذا را آماده کنید

در ابتدا غذایی که برای تغذیه جوجه‌ها در نظر گرفته‌اید را آماده کنید. این غذا می‌تواند مخلوطی از خوراکی‌های خانگی یا شیر خشک باشد. سپس آن را گرم کرده و با آب مخلوط کنید تا به محلولی آبکی با غلظت متوسط تبدیل شود. محلول را خنک کرده و به دمایی تا حدود 102 درجه فارنهایت برسانید. توجه کنید که شما نباید برای گرم کردن محلول از مایکروویو استفاده کنید. چرا که ممکن است ظرف را به طور ناهموار گرم کرده و در آن توده ایجاد کند.

2. سرنگ را آماده کنید

بسته به اندازه جوجه، ممکن است به سرنگی از 12 سی سی تا 35 سی سی نیاز داشته باشید. در این مرحله ابتدا برای تمیز کردن سرنگ، آن را با آب پر کرده و به مدت 30 ثانیه تکان دهید و سپس آب را دور بریزید. فرآیند را با مواد ضدعفونی کننده و آبِ تمیز تکرار کنید و یا از سرنگ‌هایی که دهانه قابل تعویض دارند، استفاده نمایید. در نهایت پس از پر کردن سرنگ، روی آن ضربه بزنید تا حباب های هوا از بین برود.

3. محیط را مهیا کنید

دستان خود را بشویید و دستکش تمیز بپوشید. فراموش نکنید که جوجه‌ها مستعد ابتلا به انواع بیماری هستند. بنابراین مهم است که قبل از دادن غذای پرنده به آنها، محیط را نظافت کنید.

4. پرنده را در موقعیت قرار دهید

جوجه ها را طوری در دست بگیرید که سرشان از بین انگشت شست و سبابه شما بیرون بیاید، در حالی که دیگر انگشتانتان دور بدنشان حلقه شده است. سپس به آرامی سر پرنده را به سمت بالا خم کنید و گلوی او را ماساژ دهید یا روی منقارش ضربه بزنید. این کار، واکنش تغذیه طبیعی پرنده را برمی‌انگیزد و باعث می‌شود تا پرنده دهان خود را باز کند.

تغذیه پرندگان خانگی با سرنگ

5. به پرنده غذا بدهید

در ابتدا، پرنده ممکن است بترسد و سعی کند سرنگ را پس بزند. پس باید سر آنها را محکم بگیرید و سرنگ را وارد گلویشان کنید. اما مطمئن شوید که سرنگ در کناری باشد و کل راه هوایی آنها را مسدود نکند. در این حال جوجه‌ها در حالی که سر خود را به صورت ریتمیک تکان می‌دهند، غذا را می‌بلعند. پس سعی کنید قطره ها را با این ریتم، همگام کنید. همینطور شما با گذشت زمان، بهتر می‌توانید با این ریتم هماهنگ شده و تغذیه پرندگان خانگی با سرنگ را به یک فعالیت بسیار سریع تبدیل کنید.

در نهایت وقتی که دیدید شکم آنها به طور کامل پر شده است، منقار جوجه را با یک پارچه مرطوب پاک کنید و پس از نظافت محیط، پرنده را به لانه اش برگردانید. سپس مقدار غذایی که جوجه خورده را حساب کنید تا بتوانید در چند روز آینده، آن را افزایش دهید.

آموزش پرنده برای تغذیه کردن از سرنگ

به طور کلی، جوجه‌ها از تغذیه با سرنگ استقبال می‌کنند و به پرورش دهنده خود اجازه می‌دهند تا سرنگ را داخل دهان آنها قرار دهد. با این حال، اگر جوجه ای آن را نمی‌پذیرد، شما می‌توانید دو روش زیر را جهت اموزش پرنده برای تغذیه کردن از سرنگ امتحان کنید:

  • حساسیت زدایی سیستماتیک

برای حساسیت زدایی سیستماتیک از مواجهه های تدریجی با یک شی یا موقعیت، در یک محیط کنترل شده کمک بگیرید تا در نهایت استرس را کاهش دهید. در این موقعیت، سرنگ، یک جسم خارجی و همان منبع استرس برای جوجه است. بنابراین شما می‌توانید با نگه داشتن سرنگ در اطراف جوجه‌ها یا بازی کردن با آن، به آرامی آن را به عنوان یک شی غیر مضر به پرنده خود معرفی کنید.
از طرف دیگر، بهتر است موقعیت تغذیه را چند بار قبل از اینکه به غذا خوردن نزدیک شوید، شبیه سازی کنید تا جوجه‌ها را به در دست نگه داشتن، عادت دهید.

  • ضد شرطی کردن

در این روش شما باید سرنگ را به جایگزین جذاب‌تری نسبت به سایر گزینه‌ها تبدیل کنید. مثلاً ابتدا پرنده خود با چیزی ترش مانند سیب سبز تغذیه کنید و سپس محلول شیرین تری را از طریق سرنگ به او بدهید. این روش با گذشت زمان، به ایجاد یک واکنش مثبت نسبت به سرنگ کمک می‌کند.

چگونه سرنگ تغذیه دستی بسازیم؟

اگر نمی‌توانید یک سرنگ دستی (با دهان خمیده) پیدا کنید، می‌توانید سرنگ های معمولی را برای این کار تغییر دهید. پس ابتدا موارد زیر را تهیه کنید:

  • یک سرنگ معمولی
  • یک لوله لاستیکی یا پلاستیکی که به سرنگ وصل شود
  • چسب غیر سمی
  • سمباده

مراحل ساخت سرنگ تغذیه دستی

دهان یک سرنگ معمولی را با یک اره دستی کوچک ببرید. سپس لبه ها را سنباده بزنید تا از شر نوک های تیز خلاص شوید. البته اگر دهانه سرنگ بسیار ضخیم تر از لوله است، فقط قسمتی از دهانه را ببرید.

حال یک قطعه کوچک از لوله لاستیکی نازک و توخالی را ببرید. توجه داشته باشید که قطر لوله باید کمتر از محیط راه هوایی پرنده باشد. سپس آن را به قسمت بریده دهانه سرنگ معمولی وصل کنید و با استفاده از چسب، آن را در جای خود محکم کنید. پس از خشک شدن چسب، سرنگ را برای هرگونه نشتی آزمایش کنید و قبل از استفاده، آن را به خوبی بشویید.

تغذیه پرندگان خانگی با سرنگ

چطور به یک جوجه بدون سرنگ غذا بدهیم؟

تا اینجا در این مطلب گفتیم که سرنگ ها بهترین گزینه برای تغذیه پرندگان خانگی هستند، اما شما همچنان می‌توانید از ابزارهای دیگری مانند قاشق و لیوان‌های کاغذی نیز برای این کار استفاده کنید. در این میان قاشق یکی از ابزارهای پیشنهادی و در دسترس برای تغذیه پرندگان است که می‌توان از مدل معمولی یا مخصوص پرندگان آن برای غذا دادن به جوجه‌ها بهره گرفت.

قاشق های تغذیه پرندگان نوک باریکی دارند و برخی از آنها دارای تثبیت کننده 360 درجه هستند. علاوه بر اینها قاشق های تغذیه کننده مخصوصی نیز وجود دارند که دارای قسمتی برای نگهداری مایع هستند و می‌توان محتویات این قاشق‌ها را به آرامی در دهان پرنده چکاند.
بهره‌گیری از لیوان های کاغذی نیز روشی ساده و موثر برای تغذیه پرندگان است. چرا که آنها را می‌توان طوری قالب زد که یک انتهای آن، دهانه باریکی را تشکیل دهد. گفتنی است استفاده از این لیوانها برای افرادی که به ابزار سنتی تغذیه دستی ندارند، گزینه خوبی است و از انجایی که این لیوانها دور انداختنی و یکبار مصرف هستند، دردسرهای استریل کردن را هم ندارند.

جوجه‌ها چه زمانی قادر به تغذیه خود هستند؟

سن و زمانِ به اصطلاح از شیر گرفتن جوجه‌ها، بر اساس گونه پرنده متفاوت بوده و ممکن است از 3 هفته تا بیش از 9 هفته متغیر باشد. اما به طور کلی می‌توان گفت هنگامی که سر پرنده کاملاً با پر پوشیده شده باشد و به اندازه کافی فعال باشد که بتواند به تنهایی حرکت کند، زمان مناسبی برای این کار است.

البته در این زمان ممکن است پرنده نوپا هنوز تمایل داشته باشد که با دست تغذیه شود. با این حال، مهم است که شما فرآیند از شیر گرفتن را شروع کنید تا به آنها آموزش دهید که خودشان به تنهایی تغذیه کنند. در این میان توجه داشته باشید که فرآیند از شیر گرفتن ممکن است بسته به خلق و خوی پرندگان، کوتاه یا طولانی باشد.

پرندگان خانگی را باید چند بار در روز تغذیه کرد؟

در اینجا با بررسی آخرین نکته درباره تغذیه پرندگان خانگی با سرنگ، مقاله را به پایان می‌رسانیم:

مراقبت از جوجه‌ها یک وظیفه بزرگ است. چرا که بیشتر آنها باید هر نیم ساعت یکبار تغذیه شوند. به همین دلیل جوجه‌هایی که در سنین بسیار پایین از والدین خود جدا می‌شوند، میزان مرگ و میر بالایی دارند. پس اگر وظیفه نگهداری از جوجه ای را بر عهده گرفتید باید از آن به درستی مراقبت کنید. برای این کار اگر تجربه ای در مورد تغذیه پرندگان خانگی ندارید، بهتر است مقاله دیگر ما را با عنوان « پرورش دستی پرندگان خانگی یا پرورش توسط والدین؛ کدام روش بزرگ کردن برای پرندگان بهتر است؟ » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید و یا با متخصصان مربوطه مشورت کنید. در نهایت به یاد داشته باشید که جوجه‌های آسیب دیده را باید در اسرع وقت نزد دامپزشک ببرید.

2 نظر

  1. 8 مارس , 2024
    jamal

    سلام ممنون بابت مطالب خوبتون، میخواستم بدونم تغذیه جوجه ها با کرمک بهتره یا سری فلزی سرنگ؟

    پاسخ
  2. 9 مارس , 2024
    ایرج حسینی

    سلام مگه پرنده مولد خودش نباید جوجه اش رو بزرگ کنه؟

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.