انواع تغذیه زمستانی برای پرندگان حیاط خلوت

تغذیه زمستانی برای پرندگان
15 فوریه , 2024 1 دیدگاه

زمستان، دوستان پردار ما را با چالش های بسیاری مواجه می‌کند. چرا که کاهش دما و کمیاب شدن منابع غذایی طبیعی، دلهره پرندگان برای بقا را بیشتر می‌کند. از این رو اهمیت تهیه انواع تغذیه زمستانی برای پرندگان قابل انکار نیست. البته این نوع از تغذیه ها باید علاوه بر اینکه مواد مغذی لازم را در اختیار آنها قرار می‌دهد، منبع غذایی قابل اعتمادی را نیز در زمانهایی که گزینه های دیگر ممکن است محدود بوده یا وجود نداشته باشد، به این حیونات ارائه دهد. به همین دلیل قصد داریم تا در این مقاله از دانه مارکت، به بررسی بیشتر این موضوع بپردازیم.

چرا باید در زمستان به پرندگان غذا بدهیم؟

پرندگان نسبت به سایر حیوانات دارای سرعت متابولیسم بالاتری هستند، به این معنی که آنها با سرعت بالاتری انرژی را می‌سوزانند. همینطور در فصل زمستان این مصرف انرژی به دلیل سرمای هوا بیشتر می‌شود. زیرا آنها باید گرمای بدن خود را حفظ کنند و فعال بمانند. پس به یک رژیم غذایی ثابت و پر انرژی نیاز دارد.
اما کمبود منابع غذایی طبیعی مانند حشرات، دانه ها و انواع توت ها در زمستان، تامین انرژی مورد نیاز پرندگان را چالش برانگیز می‌کند. پس ما با تهیه انواع تغذیه زمستانی برای پرندگان به انها کمک می‌کنیم تا به جای صرف انرژی ارزشمند خود برای جستجوی غذا، روی گرم ماندن، اجتناب از سرمازدگی و زنده ماندن در شرایط سخت تمرکز کنند.

بایدهای غذا دادن به پرندگان حیاط خلوت در زمستان

غذای زمستانی پرندگان باید غنی از مواد مغذی و پر انرژی باشد تا به آنها کمک کند سطح گرما و انرژی بدن خود را حفظ کنند. به طور مثال موارد زیر می‌‌توانند به عنوان غذای پرنده در زمستان مورد استفاده قرار بگیرند.

  • غذاهای پرانرژی

ارائه این غذاها به پرندگان در ماه های سرد ضروری هستند. غذاهایی مانند سوئت که یک چربی سفت، سفید یا صورتی است و مقدار قابل توجهی کالری را فراهم می‌کند یا تکه های بادام زمینی بدون نمک، یکی دیگر از مواد غذایی پرانرژی است که بسیاری از پرندگان آن را دوست دارند.

  • میوه‌ها

در حالی که بسیاری از منابع طبیعی میوه ممکن است در زمستان کمیاب باشند، شما می‌توانید میوه‌هایی مانند سیب، انگور، گیلاس و پرتقال را به پرندگان حیاط خلوت خود ارائه کنید. البته پیش از ان، اطمینان حاصل کنید که میوه ها به اندازه های قابل کنترل برای پرندگان بریده شده اند. این میوه ها، ویتامین های ضروری را تامین می کنند و در میان بسیاری از گونه های پرندگان پر طرفدار هستند.

تغذیه زمستانی برای پرندگان

  • دانه ها

دانه ها جزء اصلی رژیم غذایی پرندگان هستند. در این میان تخم آفتابگردان سیاه، بسیار مغذی و مورد علاقه پرندگان مختلفی است. دانه های مخلوط شامل ارزن، آفتابگردان و خار مریم هم می‌توانند غذای طیف وسیع تری از پرندگان را تامین کنند.

  • خوراکی های آشپزخانه

باور کنید یا نه، چندین خوراکی از آشپزخانه شما می‌توانند پرنده پسند باشند. ماکارونی و برنج پخته شده در صورتی که در حد اعتدال عرضه شوند، می‌توانند توسط پرندگان مصرف شود. علاوه بر این، کره بادام زمینی بدون نمک در میان بسیاری از گونه های پرندگان محبوب است. با این حال، شما باید مطمئن شوید که این اقلام فاقد مواد افزودنی یا ادویه‌هایی هستند که ممکن است برای پرندگان مضر باشند.

  • خوراکی‌های ویژه

برای تقویت بیشتر پرندگان، کرم‌های خوراکی که منبع غذایی غنی از پروتئین هستند را نیز در لیست انواع تغذیه زمستانی برای پرندگان بگنجانید. میوه های خشک مانند کشمش و مویز نیز می‌تواند برای بسیاری از پرندگان مفید باشد. با این حال به یاد داشته باشید که بهتر است میوه های خشک را یک شب خیس کنید تا خوردن آنها برای پرندگان راحت تر شود.
همینطور توجه داشته باشید که هنگام قرار دادن غذا، اطمینان از تمیز بودن فیدرها و تازه بودن غذا ضروری است. چرا که غذای کهنه یا کپک زده می‌تواند برای پرندگان مضر باشد. پس فیدرها را به‌ خصوص پس از بارش برف یا در روزهای بارانی به‌ طور مرتب بررسی کرده و انها را دوباره پر کنید.

نبایدهای غذا دادن به پرندگان حیاط خلوت در زمستان

در حالی که ارائه غذاهای متنوع به پرندگان در طول زمستان مفید است، برخی از موارد وجود دارد که باید از آنها اجتناب کرد. زیرا ممکن است مضر باشند یا ارزش غذایی کمی داشته باشند:

  • شکلات

شکلات برای بسیاری از حیوانات از جمله پرندگان سمی است. زیرا این ماده غذایی حاوی تئوبرومین است که می‌تواند برای آنها کشنده باشد.

  • ضایعات سفره

در حالی که برخی از غذاهای باقیمانده سفره می‌توانند برای پرندگان بی خطر باشند، بسیاری از غذاهایی که ما مصرف می‌کنیم حاوی نمک، ادویه جات و مواد افزودنی دیگری هستند که می‌توانند برای آنها مضر باشند. از این رو بهتر است از دادن غذاهای فرآوری شده به پرندگان خودداری کنید.

  • غذای فاسد یا کپک زده

ارائه غذای کپک زده یا فاسد می‌تواند منجر به عفونت قارچی در پرندگان شود. بنابراین همیشه مطمئن شوید که غذایی که برای تهیه می‌کنید، تازه است.

  • نان

بسیاری از پرندگان نان می خورند، اما نان ارزش غذایی مورد نیاز آنها را به ویژه در فصل زمستان به این حیوانات ارائه نمی‌دهد.

  • نمک

مواد غذایی حاوی نمک زیاد می‌تواند برای پرندگان مضر باشد. بنابراین از دادن آجیل یا دانه های شور به آنها خودداری کنید.

  • گوشت

گوشت های خام یا فرآوری شده می‌توانند به طور ناخواسته آفات را جذب کنند. از این رو در صورت فاسد شدن می‌توانند برای پرندگان مضر باشند.

  • شیر

پرندگان نمی‌توانند شیر را هضم کنند و این ماده غذایی می‌تواند منجر به ناراحتی معده یا سایر مشکلات سلامتی در انها شود.

فراهم کردن آب تازه

آب به اندازه غذا برای پرندگان حیاتی است، به خصوص در فصل زمستان. زیرا پرندگان برای آشامیدن و حفظ تمیزی پرهای خود که نقشی حیاتی در عایق ماندن و گرم نگه داشتن آنها دارد، به اب نیاز دارند. پس اطمینان حاصل کنید که پرندگان حیاط خلوت شما به آب تمیز و شیرین دسترسی دارند و منابع آب انها را در صورت نیاز دوباره پر کنید.
همچنین برای جلوگیری از رشد جلبک ها یا گسترش بیماری ها، ظرف آب یا حمام پرندگان را مرتب تمیز کنید و منبع آب را در مکانی سرپوشیده، دور از بادهای شدید یا مناطقی با بارش برف سنگین قرار دهید.

تعمیر و نگهداری فیدر پرنده

نگهداری از تغذیه زمستانی برای پرندگان حیاط خلوت جهت سلامت و ایمنی انها بسیار مهم است. چرا که روش نگهداری مناسب تضمین می‌کند که پرندگان منبع غذایی ثابت و تمیزی دارند. از این رو انجام کارهای زیر در این راستا ضروری است:

  • تمیز کردن منظم

با گذشت زمان، تغذیه کننده های پرندگان می‌توانند فضولات، کپک ها و دانه های قدیمی را جمع کنند. پس برای جلوگیری از گسترش بیماری ها، تمیز کردن منظم فیدرها ضروری است.

  • در دید قرار داشتن فیدرها

قرار دادن فیدرها در مکانی که پرندگان بتوانند به راحتی آنها را ببینند و به آنها دسترسی داشته باشند، مهم است. با این حال در حالت ایده آل، دانخوری ها باید حداقل 10 فوت دورتر از پوششهای گیاهی قرار بگیرند تا از کمین گربه ها یا سایر شکارچیان جلوگیری شود.

  • مقابله با برف و یخ

پس از بارش برف، برف را از روی فیدرها پاک کنید تا تغذیه زمستانی برای پرندگان در دسترس باشد. همینطور اطمینان حاصل کنید که دانه ها خیس و یخ زده نشده اند، زیرا این می‌تواند برای پرندگان مضر باشد.

  • حجم دانه ها را کنترل کنید

به طور منظم دانخوری ها را بررسی و دوباره پر کنید. پرندگان در طول زمستان به تغذیه کننده ها تکیه می کنند، بنابراین در دسترس بودن ثابت انها امری کلیدی در این رابطه است. البته شما باید از پر کردن بیش از حد فیدرها نیز خودداری کنید، زیرا دانه های باقی مانده ممکن است کپک بزنند.

تغذیه زمستانی برای پرندگان

حفظ منابع غذایی طبیعی

در حالی که تهیه تغذیه زمستانی برای پرندگان یک راه عالی برای حمایت از این حیوانات در طول سرما است، اما منابع غذایی طبیعی نیز نقش مهمی را در رژیم غذایی آنها ایفا می کنند. از این رو حفظ این منابع می‌تواند انواع مواد مغذی ضروری را در اختیار پرندگان قرار دهد.
بر این اساس کاشت و مراقبت از گیاهان توت، گل های دانه زا، گیاهان بومی و درختچه های متراکم در این راستا ضروری است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « 9 نکته اساسی برای تامین تغذیه پاییزی پرندگان و جذب آنها » نیز در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.

ساخت فیدر دستساز

اگر دانخوری پرنده ندارید، پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از روش‌های ساده ایکه در ادامه به بیان انها می‌پردازیم، در طول زمستان، یک تغذیه کننده برای پرندگان حیاط خلوت خود ایجاد کنید.

  • تغذیه کننده مخروط کاج

یک مخروط کاج را بردارید و یک نخ را به بالای آن ببندید. کره بادام زمینی را روی مخروط کاج بمالید و سپس آن را در دانه پرنده بغلتانید. سپس آن را از شاخه درخت آویزان کنید.

  • نیمه پوست پرتقال یا گریپ فروت

بعد از خوردن میوه، نیمه‌ پوست خالی آن را بردارید و سه سوراخ با فاصله‌ مساوی در نزدیکی لبه بریده شده آن ایجاد کنید. ریسمان یا نخی را از سوراخ ها عبور دهید تا یک سبد آویزان ایجاد کنید. سپس پوست میوه را با دان پرنده پر کرده و آن را در حیاط خود آویزان کنید.

  • تغذیه کننده رول دستمال توالت

هنگامی که یک رول دستمال توالت را مصرف کردید، رول مقوایی آن را بردارید و کره بادام زمینی را روی سطح آن بمالید. آن را در دانه پرنده بغلتانید و ان را با نخ به درخت آویزان کنید.

  •  تغذیه کننده فنجان چای

یک فنجان چای را به نعلبکی آن بچسبانید و مطمئن شوید که دسته آن به سمت بالا باشد. فنجان را با دانه پرنده پر کنید و با استفاده از دسته آن را آویزان کنید.

  • تغذیه کننده بطری

یک بطری پلاستیکی قدیمی را بردارید و سوراخ های کوچکی در آن ایجاد کنید تا دانه های پرنده از انها فرو بریزند. قاشق‌ یا سیخ های چوبی را زیر هر سوراخ بچسبانید تا نقش نشیمنگاه را داشته باشند. سپس بطری را با دانه پرنده پر کنید و آن را وارونه آویزان کنید.

سوالات متداول

در اینجا با پاسخ به چند سوال پر تکرار در خصوص انواع تغذیه زمستانی برای پرندگان، مقاله را به پایان می‌رسانیم.

چه زمانی باید غذا دادن به پرندگان را در زمستان متوقف کنیم؟

این یک تصور اشتباه است که غذا دادن باید با پایان زمستان متوقف شود. زیرا پرندگان در تمام طول سال از فیدرها استفاده می‌کنند. با این حال، در بهار و تابستان، می‌توانید مقدار آنها را کاهش دهید. چون منابع غذایی طبیعی بیشتری در دسترس هستند.

آیا باید در زمستان به پرندگان وحشی غذا داد؟

بله، تغذیه پرندگان وحشی در زمستان می‌تواند مفید باشد. از این رو با کمبود منابع غذایی طبیعی، فیدرها می‌توانند مواد مغذی و انرژی لازم را برای زنده ماندن در ماه های سرد سال برای این حیوانات فراهم کنند.

اگر حیوانات یا آفات ناخواسته به غذای پرندگان جذب شد، چه کنم؟

اطمینان حاصل کنید که اطراف فیدرها تمیز است و دانه های ریخته شده را مرتباً پاک کنید. استفاده از فیدرهای ضد سنجاب نیز می‌تواند ورود از آفات بزرگتر جلوگیری کند.

آیا خطر وابستگی پرندگان به تغذیه کننده ها وجود دارد؟

در حالی که پرندگان از منبع غذایی ثابت قدردانی می‌کنند، اما کاملاً به تغذیه کننده ها وابسته نیستند. آنها به جست و جوی علوفه و استفاده از منابع غذایی طبیعی ادامه می‌دهند. پس فیدرها مکمل رژیم غذایی طبیعی آنها هستند.

آیا تهیه تغذیه زمستانی برای پرندگان می‌تواند الگوهای مهاجرت را مختل کند؟

خیر، تصمیم برای مهاجرت پرندگان در درجه اول تحت تأثیر عواملی مانند نور روز و شرایط آب و هوایی است، نه در دسترس بودن غذا.

1 دیدگاه

  1. 9 مارس , 2024
    vahid bh

    سلام با تشکر از مطالب خوبتون. ایا این موارد رو برای همه پرندگان میشه استفاده کرد؟

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.