9 نکته اساسی برای تامین تغذیه پاییزی پرندگان و جذب آنها

تغذیه پاییزی پرندگان

اگر به پرندگان حیاط خلوت خود علاقمند هستید و دوست دارید انها را بیشتر در محیط زندگی خود ببینید، باید در فصول مختلف سال، شرایط مناسبی را برای انها فراهم کنید. به طور مثال با بررسی نکات زیر می‌توانید بهترین منابع تغذیه پاییزی برای پرندگان را فراهم کرده و پرندگان گرسنه مهاجر را به ضیافتی فراموش نشدنی در حیاط خود دعوت کنید. برای آشنایی با این نکات تا انتهای این مطلب از دانه مارکت همراه ما باشید.

1. منابع غذایی دارای پروتئین بالا را به پرندگان مهاجر ارائه دهید

انواع تخمه آفتابگردان یکی از بهترین گزینه ها برای تامین تغذیه پاییزی پرندگان است. چرا که این نوع دانه بیشترین انرژی را به پرندگان مهاجر پاییز و زمستان ارائه می‌دهد. البته می‌توانید برای تامین پروتئین از انواع بادام زمینی (چه با پوست و چه بدون پوست)، سوت و دانه‌های خار نیز استفاده نمایید.

2. آب شیرین را فراموش نکنید

پرندگانی که به سمت جنوب مهاجرت می‌کنند، به آب نیاز دارند تا هم بدن خود را هیدراته کنند و هم پرهای خود را در حالت مناسبی برای پرواز نگه دارند. از این رو شما می‌توانید از انواع حمام پرنده برای جذب پرندگان تشنه استفاده کنید و یا یک منبع آب شیرین مناسب دیگر را برای این حیوانات تهیه نمایید. البته بد نیست یک نوع هیتر را نیز به حمام پرنده خود اضافه کنید تا اب ان یخ نزند. ( برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « چگونه پرنده خود را حمام کنیم؟ » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.)

3. از فیدرهای مناسب فصل استفاده کنید

برای اینکه بیشترین شانس را برای جذب انواع پرندگان محلی و مهاجر داشته باشید، حتماً از چند دانخوری استفاده کنید. توجه داشته باشید که در این فصل بهتر است از فیدرهای قیفی شکل برای نگهداری از تغذیه پاییزی پرندگان استفاده کنید. چرا که این نوع از دانخوری ها در مواقعی که رطوبت ناشی از باران و برف می‌تواند غذا را خراب کند، کاربردی تر از فیدرهای مسطح هستند. البته فیدرهای لوله ای نیز در آب و هوای نامساعد به خوبی کار می‌کنند. این نوع فیدرها معمولاً پرنده هایی مانند فنچ ها، گنجشک ها و حتی مورچه ها را به خود جذب می‌کنند. در حالی که دانخوری های قیفی به شکل ساختمان های کوچکی هستند و با سقفی که دارند از دانه ها و مکان نشستن پرندگان برای خوردن غذا، محافظت می‌کنند.

تغذیه پاییزی پرندگان

4. تغذیه پرندگان پاییزی با سوئت کیک

اگر در شمال زندگی می‌کنید به طور انحصاری به سمت تهیه سوئت کیک با چند نوع دانه پرنده بروید، زیرا پرندگانی که از خوردن حشرات لذت می‌برند، برای گذراندن زمستان به جنوب رفته اند. لازم به ذکر است که شما می‌توانید دستور العمل های تهیه سوئت خانگی برای تغذیه پرندگان را در مقاله دیگر ما با عنوان « 6 روش ساده برای درست کردن غذای پرنده با جو دوسر » بررسی کنید.

5. روشهای تعمیر و نگهداری فیدر پرندگان را تمرین کنید

بهتر است هر از چند گاهی یکبار وضعیت تغذیه کننده های پرندگان را بررسی کنید تا مطمئن شوید که زمستان را به خوبی پشت سر می‌گذارند. برای این کار فیدرها را در زمان مناسب تمیز کنید و آنهایی را که نمی‌توانید تعمیر کنید، با دانخوری های جدید جایگزین نمایید. همینطور فراموش نکنید که غذای دور ریختنی پرندگان را در سطل های زباله ضد آب قرار دهید و روی ان را با قرار دادن اجر یا بستن با طناب، محکم کنید تا راه نفوذ راکون‌ها و سنجاب‌ها را به سطل زباله از بین ببرید.

6. در حیاط خود بوته های توت بکارید

یکی از راه های موثر برای تامین تغذیه پاییزی پرندگان، کاشتن بوته های توت است. چرا که پرندگان اماده مهاجرت، جذب بوته‌های توت‌هایی می‌شوند که شما در حیاط خانه‌ خود کاشته اید. فراموش نکنید که این یک مزیت نیز است زیرا با داشتن این بوته ها، شما دیگر مجبور نیستید تا برای تهیه انواع دان پرنده، پول خرج کنید.

7. گلهای قاصدک را هرس نکنید

اجازه دهید تا قاصدک ها در پاییز و زمستان در حیاط شما رشد کنند. چرا که بسیاری از پرندگان نظیر گلدفین ها به آنها سر زده و دانه های خار ریز آنها را می‌خورند. شما همچنین می‌توانید با هرس نکردن گیاهان چند ساله، منبع مناسبی را برای تامین غذای پرندگان ایجاد کنید و به انها این فرصت را بدهید تا بتوانند دانه ها را بخورند.

8. پاکسازی حیاط پاییزی خود را متوقف کنید

در پاییز بریده های گیاهان چوبی و برگهای انها را جمع آوری کنید تا توده های مناسبی را ایجاد کنید. چرا که این توده ها می‌توانند از پرندگانی که تغذیه کننده زمینی هستند و حتی سایر حیوانات حیات وحش محافظت کنند. برای کمک به این امر شما می‌توانید چند درخت و یا درختچه همیشه سبز را نیز در اطراف این تغذیه کننده ها بکارید تا به پرندگان کمک کنید از شکارچیان پنهان شوند و در شب های سرد زمستان در امنیت بمانند. البته فراموش نکنید که بستر برگ ها می‌تواند خانه حشرات و سایر حیوانات کوچک هم باشد، پس این موضوع را نیز در نظر بگیرید.

9. از حشرات برای جذب پرندگان کمک بگیرید

در اینجا با بررسی اخرین نکته برای تامین تغذیه پاییزی پرندگان، این مقاله را به پایان می‌رسانیم.

همانطور که در نکته قبلی گفتیم توده برگ ها می‌تواند به مرور به خانه حشرات تبدیل شود. اما بیشتر پرندگان پاییزی جذب همین حشرات می‌شوند و از آنها برای تامین انرژی مورد نیاز خود در فصول سرد سال استفاده می‌کنند. بنابراین اگر مشکلی با اجتماع چند حشره کوچک در گوشه ای از حیاط خلوت خود ندارید، می‌توانید از انها برای جذب پرندگان مهاجر کمک بگیرید.

3 نظر

  1. 24 اکتبر , 2023
    javid hk

    سلام خیلی ممنونم بابت انتشار این مطلب. تو این هوای سرد واقعا باید هوای این فرشته ها رو بیشتر داشت

    پاسخ
  2. 3 نوامبر , 2023
    marjan

    به پرنده های خونگی هم میشه توت و حشره اینا داد؟

    پاسخ
  3. 24 نوامبر , 2023
    دانه مارکت1

    سلام، مرجان عزیز بله بعضی از پرنده های اهلی و خونگی هم از خوردن حشراتی مثل کرم میلورم لذت میبرند. با این حال فراموش نکنید که شما باید اونها رو به صورت ضدعفونی شده و از جای مطمئن تهیه کنید.

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.