آشنایی با طوطی طاس

طوطی طاس

طوطی طاس (Pyrilia aurantiocephala) یک نوع طوطی منحصر به ‌فرد و متعلق به خانواده طوطی‌های واقعی Psittacidae است. این پرندگان یک ‌گونه طوطی نسبتاً تازه کشف شده و بومی جنگل‌ آمازون هستند که در مناطق پست و مرطوب جنگل‌های گرمسیری و بخش‌های شرقی و مرکزی جنگل آمازون سکونت دارند. در آغاز تصور می‌شد که این پرندگان از بچه‌های طوطی کرکس هستند. اما بعدتر دانشمندان دریافتند که این طوطی‌ها از نظر جنسی رشد یافته و جمجمه استخوان خوبی دارند. همچنین دارای ویژگی‌هایی برای تشکیل یک گونه کاملاً جدید هستند. برای آشنایی با این‌ گونه از طوطیان در این مقاله از دانه مارکت همراه ما باشید.

طوطی طاس چگونه پرنده ای است؟

پیش از هر چیز جالب است بدانید که نوجوانان این طوطی کاملاً شبیه طوطی‌های نوجوان کرکس هستند، اما با افراد بالغ این گونه تفاوت دارند. بدین معنا که نوجوانان هر دو گونه دارای سرهای سبز پردار هستند، در حالی‌ که گونه‌های بالغ کرکس سری به رنگ سیاه و در طوطی طاس، سر نارنجی رنگی دارند. همچنین در طوطی‌های طاس رنگ نارنجی سر برجسته است؛ زیرا پرهای سر آنها ظاهر نمی‌شود، حتی اگر طوطی از نظر جنسی بالغ باشند. به همین دلیل طوطی‌های سر برهنه به دلیل پشت و سر بدون پرشان “طوطی طاس” نامیده شدند. همچنین به دلیل رنگ نارنجی سر به “طوطی سر نارنجی” نیز معروف هستند.

طوطی‌های طاس چه شکلی هستند؟

بدن این طوطی عمدتاً سبز با رنگ مایل به آبی روی شکم است. قسمت بالای بال سبز رنگ بوده، در حالی‌ که لبه‌ها با رنگ آبی تیره حاشیه شده‌اند. این طوطی همان ‌طور که پیش ‌از این گفتیم، دارای سر نارنجی و طاس است که آنها را از سایر گونه‌های طوطی متمایز می‌کند. البته گونه‌های جوان برخلاف همتایان بالغ خود، دارای سرهای سبز پردار هستند. همچنین این گونه از طوطیان به طور تقریبی 23 سانتی‌متر طول دارند اما وزن تقریبی آن‌ها مشخص نیست.

حقایق جالب در مورد طوطی طاس

طوطی طاس مانند گونه طوطی آمازون، (Pyrilia aurantiocephala) از راسته Psittaciformes و خانواده Psittacidae متعلق به کلاس Aves، طبقه مشترک همه پرندگان است. اطلاعات مربوط به ‌اندازه جمعیت طوطی طاس، بسیار کمیاب و نامشخص بوده؛ اما اعتقاد بر این است که حدود 6700 پرنده بالغ در سراسر محدوده تعیین شدهِ طوطی طاس وجود دارند. البته این معادل یک ارزیابی تقریبی از کل جمعیت در حدود 10000 پرنده است. چون تنها بخش کوچکی از محدوده آنها کشف شده، اطلاعات ناشناخته زیادی در مورد این پرنده وجود دارد. به همین خاطر این احتمال وجود دارد که جمعیت آنها بسیار بیشتر از آمار فعلی باشد.

با این‌ حال جمعیت این گونه از طوطیان، مشکوک به کاهش است. زیرا آنها زیستگاه‌های خود را به دلیل اینکه محیط مناسب فعلی در خطر است، از دست می‌دهند. همچنین گفتنی است که هیچ اطلاعاتی در مورد عادات غذایی و تکنیک‌های جستجوی غذا در طوطی طاس وجود ندارد، اما به ‌طور کلی انواع غذای طوطی متشکل از گل‌ها، میوه‌ها، دانه‌ها و حشرات است. این موضوع که آیا طوطی طاس می‌تواند صحبت کند یا خیر هم، ناشناخته است. با این حال از آنجایی که آنها بیشتر در طبیعت یافت می‌شوند، بنابراین این احتمال وجود دارد که هنوز برای صحبت‌ کردن آموزش ندیده باشند.

طوطی طاس

طوطی طاس کجا زندگی می‌کند؟

به دلیل کشف دیرهنگام، تنها دو نوع زیستگاه آنها شناسایی شده است. بنابراین این طوطیان محدوده بسیار کمی دارند. آنها در یک منطقه بسیار کوچک یافت می‌شوند که تنها بخشی از منطقه آمازون در برزیل را در برمی‌گیرد، یعنی عمدتاً در بخش‌های شرقی و مرکزی جنگل.  از این رو این‌ گونه از طوطی طاس در قسمت بالای رودخانه تاپاجوس، رودخانه تلس پیرس و حوضه پایینی رودخانه مادیرا در برزیل زندگی می‌کند.

اما انتظار می‌رود که سوابق این پرنده از چند محل دیگر نیز ثبت شود زیرا این پرندگان اکنون به ‌عنوان یک‌ گونه منفرد به رسمیت شناخته شده‌اند. همچنین طوطی طاس عمدتاً در جنگل‌های بارانی مرطوب و گرمسیری زندگی می‌کند. آنها در مناطق دشت مرطوب گرمسیری و جنگل‌های بارانی آمازون به گذران زندگی می‌پردازند. علاوه بر اینها، این ‌گونه طوطی طاس در جنگل‌های گالری، جنگل‌های کامپینارانا و جنگل‌های تشکیل شده از خاک‌های شنی سفید نیز یافت می‌شوند.

طوطی‌های طاس با چه کسانی زندگی می‌کنند؟

این طوطی یک پرنده اجتماعی است که با تشکیل گله با طوطی‌های دیگر از همان نوع، تمایل به زندگی گروهی دارد. طول عمر طوطی طاس نیز ناشناخته است زیرا آنها یک گونه نسبتاً جدید بوده و اطلاعات بسیار کمی در مورد آنها وجود دارد. همچنین از آنجایی که طول عمر همه گونه‌های طوطی واقعی بسیار متفاوت است، تخمین یا حدسی نیز در این خصوص وجود ندارد.

متاسفانه اطلاعاتی نیز در مورد عادات پرورشی خاص گونه طوطی طاس وجود ندارد. اما طوطی طاس نیز ممکن است مانند طوطی کرکس و طوطی کیا، با تخم‌گذاری تکثیر شوند. به ‌طور کلی طوطی‌های ماده، دو تا هشت تخم می‌گذارند و در واقعیت ظاهر بچه‌ها با طوطی‌های طاس بالغ متفاوت است. برای آشنایی بیشتر با گونه‌های مشابه می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « درباره طوطی کیا بیشتر بدانید! » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید. گونه نر و ماده این طوطی به ترتیب خروس و مرغ نامیده می‌شوند. بچه طوطی را نیز جوجه می‌گویند.

وضعیت حفاظت از طوطیان طاس چگونه است؟

این نوع طوطی به‌ عنوان گونه‌های تقریباً در معرض خطر در فهرست قرمز IUCN قرار دارد. طوطی‌های طاس در محدوده خود، جمعیت نسبتاً کمی دارند. از این رو می‌توان گفت که از دست ‌دادن زیستگاه به دلیل قطع درختان و جنگل ‌زدایی، یک تهدید بزرگ برای جمعیت کوچک طوطی طاس است.

کلام پایانی

امروزه می‌توان طوطی‌های طاس را با ویژگی‌هایی چون سر و پشت برهنه از سایر طوطی‌ها متمایز کرد. آنها در گذشته با یک طوطی سر برهنه دیگر به نام طوطی کرکس اشتباه گرفته می‌شدند. اما حال می‌دانیم که این پرندگان با سر طاس نارنجی ‌رنگشان، خود را از طوطی کرکس با سر سیاه متمایز کرد‌ه‌اند و یک گونه جدید به شمار می‌روند. از این رو اطلاعات کامل و دقیقی از آنها در دسترس نیست اما تمام آنچه که تا امروز از این گونه کمیاب قابل ارائه است را می‌توانید در این مطلب مطالعه نمایید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص گونه‌های دیگر طوطیان، تنها کافی است تا سری به دیگر مقالات ما بزنید و دان و غلات مورد نیاز برای تغذیه پرنده خانگی خود را نیز با بهترین قیمت، از فروشگاه اینترنتی دانه مارکت، خریداری کنید.

3 نظر

  1. 21 اکتبر , 2023
    karen.mahdavi

    چه قیافه عجیبی داره، اینا واقعا وجود دارن؟!

    پاسخ
  2. 24 اکتبر , 2023
    سمیرا ح

    من عکس اینا رو میدیدم فکر میکردم مریضن، نگو یه گونه خاصن :)))

    پاسخ
  3. 25 نوامبر , 2023
    دانه مارکت1

    سلام کارن عزیز بله این پرنده با نام علمی (Pyrilia aurantiocephala) به عنوان طوطی سر نارنجی هم شناخته میشه

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.