آشنایی با طوطی الگانس یا طوطی برازنده؛ یکی از محبوبترین پرندگان خانگی!

طوطی الگانس
20 جولای , 2023 بدون نظر

طوطی الگانس یا طوطی برازنده یکی از برجسته ترین اعضای خانواده طوطی چمن استرالیایی است. این طوطی، یک پرنده کوچک جذاب با شخصیتی بزرگ است که در بخش‌های جنوبی و غربی استرالیا یافت می‌شود. جالب است بدانید محبوبیت این طوطی از دهه 1970، به عنوان یک حیوان خانگی در حال افزایش است. چرا که این پرنده می‌تواند شما را با رفتار هوشمندانه خود شگفت زده کند و یک انتخاب مناسب، هم برای مبتدیان و هم برای صاحبان با تجربه است. در ادامه این مطلب از دانه مارکت شما را بیشتر با این پرنده زیبا آشنا می‌کنیم.

طوطی الگانس چگونه پرنده‌ای است؟

جنس Neophema از طوطی elegans شامل هفت نژاد است که همه آنها در نوع خود منحصر به فرد هستند. اما طوطی برازنده ویژگی‌های خاص و نمادینی دارد که آن را از سایر گونه‌ها متمایز می‌کند. به طور مثال این طوطی، بدن گرد و چاق، سر کوچک و منقار بسیار کوچکی دارد. دم بلند و کاملاً نوک تیز آن نیز ویژگی دیگری است که این پرنده را از سایر طوطی‌های مشابه قابل تشخیص می‌کند. طول بزرگسالان به طور متوسط به 9 اینچ (22 سانتی متر) می‌رسد که بخش بزرگی از آن دم است. این طوطی فقط حدود 2 اونس (50 گرم) وزن دارد و به عنوان یک پاراکیت می‌تواند 10 تا 15 سال عمر کند.

طوطی نر الگانس بزرگسال، تاج زیتونی زرد رنگی دارد که قسمت بالایی آن نوار آبی تیره به چشم می‌خورد. خط نازک آبی کم رنگی هم در بالا و پشت چشم پرنده قرار دارد. رنگ صورت و گلو در این پرنده زرد و سینه هم به رنگ زیتونی زرد است. زیر قسمت زیرین و زیر دم نیز زرد رنگ بوده و گاهی مرکز شکم به رنگ نارنجی است. پوشش بال میانی بیرونی آبی روشن؛ پوشش بال های داخلی کوچکتر و میانی هم زرد زیتونی است. در نهایت ناگفته نماند که چشم پرنده نیز در این گونه به رنگ قهوه ای تیره است. همه این ویژگی ها معمولاً با رنگهای کدرتر در پرنده ماده نیز وجود دارد با این تفاوت که رنگ نارنجی معمولاً روی شکم ماده وجود ندارد.

در جوجه‌ها پوشش بیرونی بال های زیتونی کم رنگ است و حاشیه آبی کمرنگی نیز دارد. در برخی از ماده‌ها، نوار زیر بال به صورت کم رنگ آشکار است، اما به طور کلی در هر دو جنس، این ویژگی نامحسوس است.

زیستگاه طوطی برازنده کجا است؟

این پرندگان به طور طبیعی در دو منطقه مجزا در استرالیا یافت می‌شوند. یکی در گوشه جنوب غربی و دیگری بیشتر به سمت جنوب شرقی است. از آنجایی که این مناطق مجزا هستند، زیستگاه های متنوعی را فراهم می‌کنند و طوطی الگانس در همه آنها رشد می‌کند. به این ترتیب آنها در ارتفاعات زیر 500 متر (1640 فوت) ، بیشتر در جنگل های سبک نظیر اکالیپتوس، ساوانا و درختچه های اقاقیا، مناطق کشاورزی، دشت‌های آتریپلکس، باتلاق‌های نمکی و جنگل‌ها یافت می‌شوند.

تغذیه و رژیم غذایی؛ طوطی الگانس چه می‌خورد؟

طوطی برازنده به طور معمول در طبیعت از بذر علف های بومی نظیر شبدر Trifolium، Paspalum grases، Lomandra، درختچه ها و همچنین آفتابگردان تغذیه می‌کند. اما اگر شما از این طوطی به عنوان یک پرنده خانگی نگهداری می‌کنید، بد نیست بدانید که مخلوط بذر طوطی کوچک با کیفیت، اصلی ترین رژیم غذایی طوطی الگانس است. البته توجه داشته باشید که بذر را باید برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض حیوانات موذی و رطوبت، در یک ظرف پلاستیکی دربسته نگهداری کنید. همچنین فراموش نکنید که مخلوط دانه های خشک زمانی که خیسانده یا جوانه زده باشند، مغذی تر هستند.

طوطی هایی که در اسارت نگهداری می‌شوند همینطور عاشق خوردن علف های سبز هستند. از این رو می‌توانید مقداری از مخلوط بذر خریداری شده خود را در گلدان بکارید، تا پرندگان از علفهای تازه تغذیه کنند. همچنین توجه داشته باشید که طوطی های برازنده باید با طیف گسترده ای از میوه ها و سبزیجات تغذیه شوند. سبزیجات برگ سبز مانند کلم پیچ، بوک چوی و اندیو اهمیت ویژه ای در رژیم غذایی این پرندگان دارند. سیب، گلابی، ذرت، هویج و کلم بروکلی نیز معمولاً انتخابهای مناسبی برای غذای این پرندگان هستند.

در نهایت جالب است بدانید آنها گاهی اوقات هنگام تولید مثل، حشرات را نیز به عنوان غذا مصرف می‌کنند، به خصوص اگر در کنار گونه های دیگر پرندگان حشره خوار نگهداری شوند، می‌توانند این رفتار را از آنها بیاموزند. بر این اساس کرم های خوراکی نیز می‌توانند بخشی از غذای طوطی شما را تشکیل دهند.

طوطی الگانس

تولید مثل و پرورش جوجه‌ها

طوطی های الگانس از دوازده ماهگی تولید مثل می‌کنند، اما بهترین نتایج زمانی حاصل می‌شود که پرندگان به دو سالگی برسند. فصل تولید مثل از بهار تا اوایل تابستان (اوت – نوامبر) است، اما انجام آن در دیگر زمان های سال نیز بی سابقه نیست. اگر از طوطی برازنده در اسارت نگهداری می‌کنید یک جعبه تودرتو با اندازه متوسط یا کنده توخالی را برای این کار در اختیار پرنده خود بگذارید (در طبیعت پرندگان از یک لانه تو خالی بلند در درختان برای این کار استفاده می‌کنند). توجه داشته باشید که طوطی‌های الگانس می‌توانند تا سه کلاچ در سال تولید کنند که هر کدام شامل 3 تا 6 تخم گرد 20.5 در 17.5 میلیمتر است. تخم ها به مدت تقریبی 18 روز انکوبه می‌شوند و در سن چهار هفتگی لانه را پر می‌کنند. در نهایت جوجه‌ها 3-4 هفته بعد کاملاً مستقل می‌شوند.

سلامت و شرایط رایج نگهداری از طوطی های الگانس

یک باور رایج وجود دارد که طوطی برازنده ممکن است نسبت به سایر پرندگان خانگی به توجه بیشتری نیاز داشته باشد. در حالی که این ممکن است کاملاً درست نباشد، زیرا این طوطی‌ها به عنوان حیوان خانگی خیلی سختگیر نیستند. فقط مراقبت اولیه خوب و تعامل زیاد با آنها کافی است. البته شما باید آزادی زیادی را برای این پرنده تضمین کنید. چرا که طوطی الگانسی که در طول روز، مدت زیادی در قفس نگه داشته می‌شود، می‌تواند تسلیم بی تفاوتی، بیماری و حتی مرگ شود. از این رو شما باید امکان پرواز آن را در طول روز مهیا کرده و سعی کنید یک رابطه مناسب با حیوان خانگی خود ایجاد کنید. البته توجه داشته باشید که پرندگان جوان و پرورش یافته خیلی بهتر با زندگی در خانه سازگار می‌شوند و به سرعت با پرورش دهنده خود پیوند ایجاد می‌کنند.

شخصیت و رفتار طوطی‌های برازنده

همانطور که قبلاً گفتیم این طوطی‌ها شخصیت جذابی دارند و می‌توانند حیوانات خانگی عالی بسازند. به ویژه وقتی اسباب‌بازی‌ها، صندلی‌ها و فضای خالی زیادی در اختیارشان قرار می‌گیرد، به ‌سرعت جنبه شاد و هیجان‌انگیز خود را نشان می‌دهند و ثابت می‌کنند که یک همراه سرگرم‌کننده هستند. آنها می‌توانند حیوان خانگی خوبی برای افراد مسن و مجرد باشند. (برای آشنایی با سایر پرندگان مشابه، می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان «طوطی مولگا یا طوطی چند رنگ چه ویژگی‌های منحصربفردی دارد؟» در دانه مارکت بخوانید.)
جالب است بدانید طوطی های الگانس را می‌توان در کنار انواع مختلف پرندگان نگهداری کرد. اما بهتر است بیشتر با فنچ ها، بلدرچین ها و برخی طوطی های کوچک زندگی مشترک داشته باشند. همچنین شما می‌توانید آنها را به عنوان یک کلنی کوچک یا به صورت جفت نیز نگهداری کنید.

وضعیت جمعیتی و تهدیدها

طوطی الگانس یکی از نژادهای نادری که تهدید نمی‌شود. به گونه ای که جمعیت این طوطی زیبا در طبیعت پایدار است و تعداد آنها در واقع در حال افزایش است. گفته می‌شود که دلیل این افزایش جمعیت در جنوب غربی استرالیا، ظاهراً به دلیل پاکسازی زمین و کاشت شبدر است. به این ترتیب وضعیت فهرست قرمز IUCN در حداقل نگرانی قرار دارد.

کلام آخر

اگر به دنبال یک طوطی اجتماعی، کنجکاو، باهوش، بازیگوش، سرگرم کننده و پر انرژی هستید، طوطی الگانس می‌تواند همراه و حیوان خانگی بی نظیری برای شما باشد. هرچند که این طوطی در صحبت کردن یا تقلید صدا مهارتی ندارد اما انقدر شیرین و دوست داشتنی است که به سرعت یک پیوند عاطفی با شما برقرار می‌کند. بی سر و صدا بودن آن نیز موجب می‌شود تا یک پرنده خانگی مناسب برای محیط‌های آپارتمانی باشد. در پایان یادآور می‌شویم که شما می‌توانید اطلاعات یا تجربه نگهداری خود از این طوطی را در ادامه همین مطلب با ما در میان بگذارید. همچنین برای مطالعه سایر دانستنی ها و یا خرید انواع غذای پرنده در سریعترین زمان، تنها کافی است تا به سایت و وبلاگ دانه مارکت مراجعه نمایید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.