طوطی مولگا یا طوطی چند رنگ چه ویژگی‌های منحصربفردی دارد؟

طوطی مولگا
26 ژوئن , 2023 1 دیدگاه

طوطی مولگا یا همان (Psephotellus varius) بومی بوته‌ زارهای خشک و علفزارهای سبک چوبی در داخل استرالیای جنوبی است. جنس نر این پرنده چند رنگ است که نام رایج طوطی چند رنگ هم از آن گرفته شده است. این نوع طوطی معمولاً با ترکیبی از رنگهای آبی، قهوه ای، سبز، نارنجی، قرمز و زرد دیده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این پرنده زیبا و ویژگی‌های منحصربفرد آن، ما را تا انتهای این مطلب در دانه مارکت همراهی کنید.

طوطی مولگا چگونه پرنده‌ای است؟

طوطی مولگا یک طوطی سایز متوسط با هیکل باریک و دم بلند است. این پرنده حدود 27 تا 32 سانتی متر (10.5 تا 12.5 اینچ) طول و بال‌هایی به اندازه 30 تا 42 سانتی متر (12 تا 16.5 اینچ) دارد. وزن آن نیز در حدود 50 تا 60 گرم (1.8 تا 2.1 اونس) است. البته جنس نر و ماده این پرنده به طور قابل توجهی از هم متفاوتند. طوطی مولگای نر چند رنگ است که نام دوم این طوطی نیز از همین ویژگی گرفته شده است.

بدن این پرنده به طور کلی به رنگ سبز روشن است که در گردن و بالای چشم و سینه به آبی می‌زند. پیشانی زرد است و یک لکه قرمز در پشت سر نر وجود دارد. قسمت پایین شکم و ران‌ها هم به رنگ زرد متمایل به قرمز یا مایل به نارنجی است و بال‌ها مایل به سبز با پوشش میانی زرد و تارهای بیرونی آبی هستند.

اندازه دم بلند بوده و شامل مجموعه ای از رنگ ها است. به گونه‌ای که دو پر بلند مرکزی به رنگ آبی تیره یا رنگ سبز و پرهای بیرونی با سایه آبی متمایل به سفید دیده می‌شوند و مقداری قرمز در پوشش بالایی دم وجود دارد. لبه آن نیز به رنگ خاکستری آبی مایل به مشکی است. در حالی که ماده در کل کدرتر است.

سر و سینه این پرنده به رنگ قهوه‌ای زیتونی، پیشانی زرد تیره‌ با لکه‌های قرمز در پشت سر است. شکم ماده سبز کم‌رنگ و منقار آن قهوه‌ای مایل به خاکستری است و گاهی اوقات شانه قرمز رنگی نیز دارد. از این رو می‌توان گفت که نرها و ماده ها در این گونه، تفاوت های زیادی با هم دارند و به راحتی قابل تشخیص هستند.

زیستگاه طوطی مولگا کجا است؟

طوطی مولگا در مناطق خشک یا نیمه خشک، پراکنده است و حتی در بوته‌ زارها و جنگل‌های غالباً تحت سلطه اقاقیا، اکالیپت، کاج‌های بومی (Callitris) یا Casuarinas یافت می‌شود. زیستگاه آن معمولاً دارای پوشش زمینی از درختچه های کم ارتفاع، اسپینیفکس، سمفایر یا چنوپود است.

این طوطی‌ها در سراسر قاره استرالیا پراکنده شده‌اند و در مناطق خشک‌تر داخلی رشد می‌کنند. آنها از نیو ساوت ولز، تا ویکتوریا و استرالیای جنوبی دیده می‌شوند. این طوطی‌ها در جنگل‌های خشک منطقه، بوته‌زارها و درختان مولگا که نام آنها را به خود اختصاص داده اند، زندگی می‌کنند. ناگفته نماند که طوطی چند رنگ عموماً به صورت جفت در علفزارهای خشک و بوته زارها دیده می‌شود.

تغذیه و رژیم غذایی؛ طوطی مولگا چه می‌خورد؟

این طوطی‌ها بیشتر از روی زمین تغذیه می‌کنند و انواع دانه های علف، درختچه‌ها و درختان را می‌خورند. آنها همچنین از گل‌ها و میوه‌ها و لارو حشرات تغذیه می‌کنند. جالب است بدانید طوطی های مولگا معمولاً به صورت جفت یا به صورت یک گروه کوچک متشکل از والدین و خردسالان به دنبال غذا می‌روند.

البته اگر شما از طوطی چند رنگ در اسارت نگهداری می‌کنید، باید بدانید که مخلوط دانه های کوچک انتخابی عالی برای یک رژیم غذایی پایدار است. جو دوسر و تخمه آفتابگردان هم یک خوراکی خوشمزه برای طوطی ها است. این طوطی‌ها همچنین جَوَنده های مشتاقی هستند، بنابراین شما می‌توانید با خرید غذای پرنده مناسب، به انتظارات غذایی آنها پاسخ دهید.

طوطی مولگا

تولیدمثل و پرورش جوجه ها

طوطی مولگا پرنده ای تک همسر است که بیشتر در گودال درختان اکالیپتِ نزدیک به آب لانه می‌کند. البته ناگفته نماند که این پرنده گاهی از درختان دیگر و حتی حفره های سواحل شنی، صخره ها و سازه های دستساز نیز برای این کار استفاده می‌کند. حفره های مورد استفاده برای لانه سازی ممکن است با گرد و غبار، چوب و تراشه های چوب پوشانده شوند.

فصل تولیدمثل نیز از ژوئیه تا دسامبر یا پس از بارندگی آغاز می‌شود که بسته به میزان بارندگی یک یا گهگاه دو مولد پرورش می‌یابد. یک کلاچ از چهار تا شش تخم سفید به ابعاد 22 در 18 میلی متر تشکیل شده و جوجه کشی 18 تا 21 روز طول می‌کشد. ماده تمام جوجه کشی را انجام می دهد و نر در حالی که جفتش در لانه است، به او غذا می‌دهد.

نگهداری از طوطی مولگا به عنوان پرنده خانگی

همانطور که گفتیم طوطی مولگا پرنده ای است که به لطف رنگ های فوق العاده و غیرعادی پرهایش به سرعت توجه شما را به خود جلب می‌کند. این طوطی های منحصربفرد شخصیتی آرام دارند و با گذشت زمان می‌توانند با شما اخت شوند. آنها همچنین بسیار باهوش هستند و می‌توانند ترفندهای سرگرم کننده ای را در کنار صاحب خود یاد بگیرند.

ظاهر دوست داشتنی، رفتار دلپذیر و جثه کوچک طوطی مولگا آن را به حیوان خانگی فوق العاده ای تبدیل کرده است. فقط مراقب باشید، چرا که طوطی های مولگا از همراهی با طوطی های کوچک دیگر خوششان نمی‌آید و در چنین شرایطی می‌توانند سرزمینی و تهاجمی شوند.

ظاهر عجیب و غریب طوطی مولگا ممکن است اولین چیزی باشد که شما را جذب می کند، اما این شخصیت آنها است که شما را به آنها وابسته می‌کند. چرا که آنها به طرز شگفت انگیزی پرندگان مقاومی هستند و توانایی سازگاری بالایی دارند. طوطی چند رنگ به عنوان حیوان خانگی می‌تواند بیش از 12 سال زندگی کند. بزرگترین نیاز این پرنده فضای کافی، رژیم غذایی متعادل و تعامل اجتماعی است. به خاطر داشته باشید که آنها پرنده‌های بسیار سریعی هستند، بنابراین مراقبت از آنها به حداقل رساندن هرگونه حادثه در محیط خانه کمک می‌کند.

توجه

همچنین این طوطی ها خیلی پر سر و صدا نیستند و برخی از صاحبان آنها می‌گویند که شنیدن صدایشان خوشایند است. تماس‌های طبیعی طوطی مولگا شامل صدای جیر جیر و همچنین چت ملودیک است. البته آنها وقتی خوشحال هستند با صدای بلند پاسخ می‌دهند. به عنوان مثال، وقتی آنها را در آغوش می‌گیرید، به آرامی جیغ می‌زنند. از این رو اگر فضای کافی فراهم شود، ممکن است حیوانات خانگی خوبی برای یک آپارتمان باشند. در این میان توجه داشته باشید ویژگی متمایز طوطی مولگا دم فوق العاده بلند آن است که تقریباً از کل بدن آنها بلندتر است. این دم نوک تیز است و اندام آنها را باریکتر نشان می‌دهد و همین ویژگی، نیاز به فضای آزاد زیاد و قفس جادار دارد.

وقتی زمان کافی بگذرد، طوطی مولگا پیوند قوی با شما ایجاد می‌کند، به خصوص اگر از سنین پایین نگهداری شود. این طوطی از نوازش کردن و در آغوش گرفتن لذت می‌برد. با این حال بهتر است برای تخلیه انرژی فوق العاده آن، تعداد زیادی نشیمنگاه، اسباب بازی های چوبی و طناب تاب تهیه کنید. در نتیجه به طور کلی طوطی مولگا یک حیوان خانگی عالی و سرگرم کننده است و رفتار شیرین، شخصیت محبت آمیز و ظاهر شگفت انگیزش، آن را به حیوان خانگی ایده آلی برای مجردها یا سالمندان تبدیل می‌کند. ( برای آشنایی بیشتر با دیگر طوطی‌های دوست داشتنی می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « هر آنچه که باید درباره طوطی روپل بدانید! » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.)

وضعیت جمعیتی و تهدیدها

جمعیت طوطی های مولگا در برخی مناطق کاهش یافته که به نظر می‌رسد کاهش جزئی در جمعیت در جنوب، به دلیل پاکسازی سریع جنگل‌های اکالیپتوس است. با این حال دامنه آنها در استرالیای غربی از دهه 1960 افزایش یافته است. از این رو می‌توان گفت آنها عموماً گونه در معرض خطری نیستند.

کلام آخر

اگر می‌خواهید از طوطی مولگا به عنوان پرنده خانگی نگهداری کنید، باید بدانید که طوطی های مولگایی که در اسارت، در جوانی جفت می‌شوند، پرورش دهندگان موفقتری هستند. آنها با محبت، نوازشگر، سرگرم کننده، پرانرژی و باهوش هستند. اما به عنوان یک پرنده خانگی به قفس جادار و حمام های منظم برای نگهداری نیاز دارند. شما چه نکات دیگری را می‌توانید در خصوص نگهداری از طوطی چند رنگ به این مطلب اضافه کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید و برای آشنایی با دیگر پرندگان خانگی و وحشی و خرید غذای مناسب، سری به سایت و فروشگاه دانه مارکت بزنید.

1 دیدگاه

  1. 26 اکتبر , 2023
    farzad

    چه رنگهای زیبا و دلنشینی داره انگار عروسکه

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.