چگونه سن پرنده خود را با سن انسانی بسنجیم؟

سن پرنده
12 سپتامبر , 2022 1 دیدگاه

طول عمر پرنده، به گونه آن بستگی دارد. چرا که امید به زندگی در پرندگان مختلف، متفاوت است. با این حال پرندگان بزرگ معمولاً طول عمر بیشتری نسبت به پرندگان کوچک دارند. در واقع اکثر گونه‌های طوطی بزرگ عمری مشابه انسان یا حتی در برخی موارد طولانی تر دارند. با همه اینها برای سایر پرندگان باید کمی محاسبات ریاضی انجام داد تا متوجه این موضوع شد که سن پرنده چقدر است. از این رو در این مقاله از دانه مارکت به این موضوع خواهیم پرداخت و راهکارهایی را جهت افزایش طول عمر پرندگان به شما ارائه می‌دهیم. پس تا انتهای مطلب، با ما همراه باشید.

طول عمر پرندگان خانگی چقدر است؟

سرعت پیر شدن بدن بسیاری از طوطی‌های بزرگ، تا اندازه زیادی مشابه بدن انسان‌ها است. این بدان معناست که این پرندگان تقریباً هم‌زمان با انسان، وارد مراحل زندگی خود مانند میان‌سالی و پیری شده و در طول همان مراحل زندگی دچار مشکلات مربوط به ‌سلامتی مانند آرتریت می‌شوند. اگرچه این موضوع تا حد زیادی به ژنتیک، گونه، رژیم غذایی و رژیم ورزشی آنها هم بستگی دارد، اما تا حدی می‌توان صحت آن را پذیرفت. در مقابل، تعیین دقیق مرحله زندگی بسیاری از گونه‌های کوچک، چندان ساده نیست. زیرا طول عمر آنها نسبت به گونه‌های بزرگ بسیار کوتاه‌تر است.

برخی از نمونه‌های این پرندگان که به‌ عنوان حیوانات خانگی نیز محبوب هستند عبارت هستند از: عروس هلندی، مرغ عشق و طوطی کواکر. این‌گونه‌های خاص اگر مراقبت‌های بسیار خوب و ایده‌آلی داشته باشند، می‌توان متوسط امید به زندگی را برای آن‌ها حدود 20 سال در نظر گرفت. در این بین ناگفته نماند که اطلاعات مربوط به طوطی‌های عروس را می‌توانید در مقاله دیگر ما با عنوان « عروس هلندی لوتینو » مطالعه نمایید.

میانگین امید به زندگی برای یک انسان حدود 80 سال است؛ بنابراین می‌توان گفت یک عروس هلندی ۱۰ساله در سال‌های انسانی در واقع حدود 40 سال سن دارد. درست است که این پرنده در آن مرحله، میان‌سال است. با این ‌حال، این نوع محاسبه همیشه کار نمی‌کند. چرا که عروس هلندی‌ها معمولاً در یک‌ سالگی به بلوغ می‌رسند، اما انسان‌ها در سن 4 سالگی، بزرگسال محسوب نمی‌شوند!

از این رو می‌توان گفت که پرندگان با هر اندازه، زودتر از انسان به بلوغ می‌رسند که به آنها شانس بیشتری برای زنده ماندن و تولید مثل در طبیعت می‌دهد. در نتیجه نمی‌توانیم این محاسبه را به ‌درستی انجام دهیم. همچنین تحقیقات کافی برای تعیین دقیق اینکه پرنده در چه سنی میان‌سال می‌شود و چه زمانی سالمند است، وجود ندارد. با این‌ حال، مانند انسان‌ها، می‌توانید انتظار داشته باشید که تقریباً یک‌ سوم اول زندگی یک پرنده، رشد تا اوجِ بزرگسالی باشد، یک ‌سوم میانی به میانسالی با چند مشکل مرتبط با سن و یک‌ سوم پایانی که کاهش توانایی‌های مربوط به سن پرنده را نشان می‌دهد، پیری باشد.

چگونگی مراقبت از پرندگان خانگی برای دستیابی به زندگی طولانی‌تر

همان‌طور که سن پرنده شما بیشتر می‌شود، مهم است که بدنش را با یک رژیم غذایی سالم که شامل مقدار زیادی سبزی‌های برگدار، سبزی‌های بدون برگ و برخی میوه‌ها، غلات، آجیل، دانه‌ها و قرص‌های خاص است، تقویت کنید. حتی ممکن است بخواهید طرز تهیه غذاهای جدید را یاد بگیرید تا از تنوع در رژیم غذایی روزانه پرنده خود اطمینان حاصل کنید. شما می‌توانید از طریق رژیم غذایی ریزریز یا خرد شده هم به ‌سلامت او توجه داشته باشید. رژیم “خردکردن” به ‌سادگی، به ترکیبی از غذاهای تازه و مغذی برای پرنده شما اشاره دارد که در یک دسته بزرگ درست شده و در وعده‌های غذایی منجمد استفاده می‌شوند.

سن پرنده

علاوه بر این، توجه داشته باشید که رژیم غذایی “تمام دانه” معمولاً برای پرندگان توصیه نمی‌شود. دان پرنده سرشار از چربی و کمبود بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. به ‌علاوه، بسیاری از مخلوط‌های بذر تجاری اغلب دارای افزودنی‌های ناسالم مانند رنگ ‌آمیزی مصنوعی بوده که برای پرنده مضر است. از این رو پرندگانی که فقط دانه می‌خورند اغلب پرهایشان کدر و شکننده به نظر می‌رسد و عوارض جدی تری برای سلامتی ناشی از این رژیم غذایی، مانند بیماری کبد چرب، می‌تواند در آنها ایجاد شود. این مشکلات به ‌خصوص زمانی که پرنده به میان‌سالی می‌رسد، در کمین است.

به همین خاطر برخی از دانه‌ها می‌توانند جزئی از یک رژیم غذایی سالم پرندگان باشند، اما اگر می‌خواهید طول عمر پرنده خود را به حداکثر برسانید، نباید تنها چیزی که به پرنده خود می‌دهید، دانه باشد. همچنین باید توجه داشته باشید که غلات و دانه های مورد نیاز پرنده خود را باید حتماً به صورت ارگانیک و تازه تهیه نمایید. از این رو توصیه می‌کنیم برای این کار در اولین فرصت سری به فروشگاه اینترنتی دانه مارکت بزنید.

برنامه ‌ریزی روزانه برای پرندگان خانگی

یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود پرنده شما سالم و شاد بماند، روتین زندگی آن است. از این رو برای یک روتین خوب برنامه ‌ریزی کنید که شامل مقدار کافی ورزش و همچنین تقریباً 12 ساعت خواب بدون وقفه در هر شب باشد. پرندگانی که فضای کافی و تشویق (مانند اسباب ‌بازی‌ها) برای فعالیت بدنی ندارند، معمولاً عمر کوتاه‌تری دارند، دقیقاً مانند انسان‌هایی که به‌ اندازه کافی ورزش نمی‌کنند. در نهایت، بررسی‌های منظم سلامتی را با دامپزشک پرندگان برای پرنده خود برنامه ‌ریزی کنید. ابتلا به مشکلات سلامتی در مراحل اولیه ممکن است به معنای زندگی یا مرگ برای پرنده شما باشد. علاوه بر این، دامپزشک شما می‌تواند تشخیص دهد که آیا پرنده شما با مشکلات مرتبط با سن، مانند سفتی عضلات روبه‌رو شده است یا خیر.

پس از آگاه شدن از مشکلات، اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش این علائم و افزایش سال‌های عمر با کیفیت پرنده خود انجام دهید. همچنین اگر شک دارید حیوان خانگیتان بیمار است یا نه، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید. برای سؤالات مربوط به‌ سلامتی، همیشه با دامپزشک خود مشورت کنید. زیرا آنها حیوان خانگی شما را معاینه کرده‌اند، سابقه سلامتی او را می‌دانند و می‌توانند بهترین توصیه‌ها را برای حیوان خانگی شما ارائه دهند.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم به بررسی نکاتی در مورد حفظ سلامت پرنده خانگی شما، نحوه محاسبه سن پرنده و افزایش طول عمر آن بپردازیم. بنابراین اگر می‌خواهید طول عمر پرنده خانگی خود را به حداکثر برسانید این موارد را به یاد داشته باشید. همچنین با خواندن مطالب دیگر ما، از سایر نکات آموزشی مربوط به نگهداری و تغذیه پرنده خود آگاه شوید. پس علاوه بر خرید از دانه مارکت، در صورت تمایل می‌توانید از مطالب وبلاگ نیز استفاده کنید.

1 دیدگاه

  1. 19 اکتبر , 2023
    n.maziar

    خیلی بامزه و جالب بود مرسی

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.